HD, NAS of externe HD?

Pagina: 1
Acties:

• RealRedHair
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Hallo!

Ben op zoek naar wat advies en tips. Ga een iMac kopen met een SSD 256 GB.
Voor mijn foto's zo'n 400 GB momenteel zoek ik nog een plekje. Volgens mij zijn er de volgende opties.

1. Fusiondrive in iMac nemen ipv SSD en backup op NAS (heb ik al)
2. Externe HD via Thunderbolt 3 en dan backup op NAS (HD externe schijven met Thunderbolt 3 zijn er nog weinig en duur.
3. Alles op NAS en losse backup vanaf NAS naar externe HD die aan NAS zit.

Momenteel heb ik een Synology single bay NAS van ik denk 3-4 jaar oud met 2 TB er in. Hoe kan ik de huidige snelheid van lezen/schrijven op mijn huidige NAS meten? En wat is een redelijke snelheid?

Welke optie raden jullie aan om lekker vlot mee te kunnen werken?

Bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Goede backups gaan offsite; daar zijn al een aantal topics over waarbij je voor relatief weinig geld (of gratis) jouw volledige omgeving kan backuppen. Hiermee zit je natuurlijk wel in de split dat de eerste keer alles over de lijn moet en dat is dan weer qua tijd afhankelijk van jouw upload.

Initieel zou mijn advies zijn om een nieuwe NAS te kopen, in ieder geval met Gbit aan boord en/of USB3.x en deze aansluiten op je iMac. Dan zet je daar een nieuwe verse schijf in (of meerdere) waardoor je maximaal 128MB/s op het netwerk haalt.

De opstelling/afstand van jouw netwerk is me onbekend dus mogelijk dat je dat later nog even wil aanvullen in de startpost en/of een idee kan geven over je bandbreedte van de ISP.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RealRedHair
Beste Max3400,

Offsite backup is inderdaad beter en had ik nog niet aan gedacht. Nu mooi moment. Heb nu een standaard Ziggo abbo en ik denk paar MB upload snelheid. Zal niet snel gaan maar goed het kan dan ook in de nacht bijvoorbeeld.

Werkstation is denk ik zo'n 15 meter van meterkast met NAS. Max 128 MB is toch stuk langzamer dan de max 40 Gbps van Thunderbolt-3. Met welk tooltje kan ik meten hoe snel de huidige verbinding is met mijn NAS?

Of bedoel je dat ik de NAS rechtstreeks op iMac aansluit? Nee toch.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Huidige snelheid kun je eenvoudig meten; pak gewoon een groot bestand (10GB ofzo) en stuur deze naar je NAS; Windows laat actuele transfer snelheid zien, OSX ook?.
Beetje afhankelijk van het model van toen zul je ergens tussen de 50 en 113MB/s halen.
(veel harder dan 113MB/s ga je over Gbit niet ivbm overhead etc).

Zoals @MAX3400 al aangeeft een nieuwe NAS kopen (ik zou persoonlijk altijd minimaal een 2 bay model kopen), je oude zou je in kunnen zetten als offside backup bij familie (broer/zus/ouders).
Deze kun je automatisch aan en uit schakelen bijvoorbeeld 2x per week als je de backup wilt draaien.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Ik zou gaan voor de goedkoopste oplossing, zijnde een externe USB harddisk aan je iMac voor de foto's.
De enige keer dat je een hoge transfersnelheid nodig hebt is als je backupt. Voor de rest heb je zelfs met USB2 genoeg snelheid om alles met foto's te kunnen doen.
Het vrijkomende geld gebruik je voor de backupoplossing, bv, naar een NAS.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb door de jaren heen al heel wat dingen uitgeprobeerd, maar ik ben inmiddels helemaal terug naar de simpelste oplossing. Geen cloud, geen NAS, geen dure hardware.

- 1x externe (2.5") schijf met USB3 aan de iMac
- 1x identieke externe drive met de backup hiervan bewaar je offsite (bij je ouders, kinderen, oma, etc), ergens niet te ver van waar je woont.

Ten eerste valt er financieel met een NAS of Thunderbolt schijf niet aan te tippen, maar meer nog kost het instellen/beheren van een NAS gegarandeerd meer tijd dan eens per kwartaal bij je kinderen/ouders op de koffie gaan om de backup actualiseren.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Dreamvoid Dus je stelt eigenlijk dat eens per kwartaal een disk omwisselen (bij kinderen/ouders) een betere backup/restore is dan een NAS 1x goed instellen en daarna laten reutelen? Tja, als je per week 1 of 2 foto's maar maakt en geen mails/brieven opslaat, dan kan dat.

Vind het wel wat kort door de bocht; bewust single disk backups maken (zonder checks, correctie, mogelijk snapshots etc) zonder login/encryptie, vind ik absoluut niet veiliger/slimmer ondanks dat het misschien 2x zo goedkoop is.

Maar als dat voor jou werkt, ondanks alle recente berichten over cryptoware en/of backups (zie ook de frontpage voor allerlei meningen van Tweakers), best. Een bewuste consument moet zijn/haar eigen ideeen hebben over backups, een goed recht. Desondanks zijn er voldoende oplossingen (online) waar je voor gratis tot enkele tientjes per jaar gewoon 1TB (of meer) mag wegschrijven.

@RealRedHair Even afgezien of jij lokaal een NAS, externe disk of anderszins gaat neerzetten; denk ook eens heel goed na welke data eventueel wel verloren mag gaan, welke liever niet en welke absoluut niet. Een backup kan je voor je allerpersoonlijkste documenten dus ook op 3 (goedkope) USB-sticks maken bijvoorbeeld. Maar als het om tientallen, zo niet honderden GB aan data gaat, adviseer ik je echt even goed te lezen (op GoT en elders) naar online backups zoals bij TransIP of Hubic.

[ Voor 29% gewijzigd door MAX3400 op 04-07-2017 20:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@MAX3400 zo dacht ik er vroeger ook over, nu niet meer. Het gevaar komt juist van internet af, plus configuratiefouten of corruption bugs. Een off-site NAS die 24/7 aan staat is voor de hele wereld toegankelijk voor hackpogingen, een cloud account ook (en maak je een verkeerde sync instelling is alles weg), maar een offsite, offline backup is enkel kwetsbaar voor fysieke toegang en fouten op de lokale machine tijdens de backup - en dat is bij cloud/NAS backup niet anders.

Als je een extra laag encryptie op die externe schijven wilt doen houdt niets je tegen natuurlijk, en als je die schijf als Time Machine instelt heb je ook versioning/snapshots. Het risico van een defect exemplaar is er uiteraard, maar die heb je net zo goed op een NAS (meer zelfs, met 24/7 power-on). Desnoods pak je twee externe schijven.

• RealRedHair
Dank voor de tips! Toch ben ik er nog niet helemaal uit.

Wat is er mis met optie 1; dus geen SSD nemen in de iMac maar gewoon een FusionDrive in de iMac en dan backup naar NAS (die ik al heb). Geen gedoe met een losse HD dan wel alle date over de kabel naar de NAS. Wat zijn de ervaringen met die FusionDrive? Zit toch ook klein stukje SSD bij.

Ik heb sinds kort zo'n gratis 1 TB account bij TransIP; vraag me wel af hoe lang dat gratis blijft en welk addertje onder het gras zit.

• RealRedHair
Naar aanleiding van https://forums.macrumors....-vs-fusion-drive.2049515/ ga ik toch niet voor de FusionDrive. Ik ga denk ik voor 256 SSD in combinatie met externe HD/SSD 1 TB en backup naar NAS en TransIP.
Pagina: 1