Karma Punten, en Karma status drastisch naar beneden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvdM
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Tot mijn grote verbazing zijn mijn Karma Punten voor de 2de keer drastisch naar beneden gezet.
Had eerst had ik ruim 170000 punten. Toen gezakt naar 145000 met als commentaar dat ze Karma punten herzien betreft het verdienen ervan. Dat met terug werkende kracht.
En nu!!!! weer ruim 100000 punten gezakt, en mijn status naar Grootmeester.
Ook mijn Badges ben ik een aantal van kwijt waarvan ik Karma Keizer was.

Wie o wie kan dit uitleggen? Heb ik daar zo mijn best voor gedaan?

Persoonlijk vindt ik het geen stijl. :( En een beetje flauw. De zin er van zie ik ook niet.
De geloofwaardigheid is ver te zoeken zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is sowieso niet iets dat met V&A te maken heeft.
VA >> LA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wi-De-Ma schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:40:
De geloofwaardigheid is ver te zoeken zo.
De geloofwaardigheid van het karmasysteem was juist ver te zoeken omdat je met een paar advertenties voor een bepaald product dermate veel karma verdiende dat je iedereen van de troon schopte die daadwerkelijk kennis over dat onderdeel deelde op het forum of erover praatte op de FP. Terwijl je door het verkopen van een product helemaal niet aantoont dat je er zoveel kennis over hebt, wat karma wél hoort te impliceren.

Lullig dat je wat badges kwijt bent maar dit is gewoon veel eerlijker voor iedereen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvdM
  • Niet online
Dat snap ik. Maar waarom met terug werkend kracht alles bijna weg?
Je kan het ook laten staan. Alleen gaan bij de volgende advertenties de karma punten niet snel meer.

Daarbij als ik een review zou plaatsen wie zeg dan dat je er wel verstand van Heb? Copy paste bevoorbeeld.

Als ik een advertentie plaats heb ik de pc/laptop of hardware toch ook getest. Dus ervaring opgedaan betreft kennis.

Zo Als jullie het zien is het wel heel erg zwart/wit.

Paar jaar geleden ging ik van 2000 naar 55000 karma punten.
Daarna lekker opgebouwd naar ruim 170000 punten. Nu weer terug naar 45000 punten met een andere status, en missende karma badges. Hoe geloofwaardig is dat dan die bv. Mijn profiel hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Karma zegt me weinig dus vooral off-topic: ik corrigeer de dozijn ??????? uit de topictitel, want overdreven schreeuwerig. Er is geen letterlijke brand.

Edit:
Ontopic (reagerend als user): anderen zullen je karma niet uit het hoofd kennen. En dus juist het opvallend vinden als er opeens een knik naar beneden zou komen. Ook zou het IMHO niet eerlijk zijn om juist met twe maten te meten afhankelijk van de datum. Dat zou karmapunten onvergelijkbaar maken.

[ Voor 51% gewijzigd door F_J_K op 04-07-2017 13:10 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wi-De-Ma schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:55:
Dat snap ik. Maar waarom met terug werkend kracht alles bijna weg?
Je kan het ook laten staan. Alleen gaan bij de volgende advertenties de karma punten niet snel meer.
Bij het laten staan zijn er nog steeds enorm veel populaire onderwerpen waarop iemand met superveel kennis niet eens op de karmalijst terugkwam omdat hij zijn producten daadwerkelijk hield in plaats van ze te verkopen. ;)

Bovendien is de consequentie van het laten staat dat het totaal onmogelijk wordt om op enig moment nog foutjes te corrigeren, omdat je voor het corrigeren van fouten de hele karmaberekening opnieuw moet toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvdM
  • Niet online
Dat is allemaal wel leuk. Maar nu kom ik ongeloofwaardig over.
En niet alleen ik dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

Wi-De-Ma schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:40:
En niet alleen ik dus.
Wist niet dat karmapunten tegenwoordig een maatstaf voor geloofwaardigheid op het internet was.
Weer wat geleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Even een reality check: Je doet het toch niet voor de badges en cijfers? Dus met een badge ben je wel geloofwaardig en interessant, en met minder niet?

.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Luca op 04-07-2017 13:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je gebruikte de badges om jezelf te profileren ipv je kennis en kunde? want aan de laatste 2 is niks veranderd. Of je moet daar nu meer aan werken.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

En niet alleen ik dus.
Is het van daadwerkelijk toegevoegde waarde dan of je karma keizer/koning bent op topic X ? Ik persoonlijk heb altijd al gevonden sinds invoering van het system dat het een slechte stap was juist om dit soort "badge hunt" gedrag te voorkomen.

Het wel of geen badge gedrag is per definitie ver te zoeken als je kijkt waarvoor er allemaal badges zijn en soms ook wel 4 verschillende over exact hetzelfde denk aan de game badges die ook nog eens per uitbreiding en per editie (normaal of Collectors Edition) uitgedeeld worden en als je een beetje actief bent heb je de ontwikkelaars badge er ook van.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Laten we niet gaan bashen :Y)
-
De rest weer reagerend als user:

Op welke wijze ben je er ongeloofwaardig door geworden? Voor V&A niet, me dunkt. Als ik je reviews bekijk dan zie ik alleen maar positieve reviews. En dan nog, zoals ik al zei zullen er toch geen mensen je status vandaag en gisteren gaan vergelijken? En die ene die dat wel doet kan je wijzen naar het .Plan.

Ik zie 1712 advertenties, dus gemiddeld 20-25 per maand (dus nog excl. reageren op andermans advertenties?) Dan lijkt dit me, met respect, juist een schoolvoorbeeld van waarom de karma wordt herberekend cf. het .Plan.

Geen idee van je kennis etc. over onderwerp X of Y dus geen idee of een karmakeizer-status terecht zou zijn, maar het lijkt me terecht dat er geen technische waarde kan worden gehaald uit alleen het feit dat er een paar dozijn keer per maand wordt gehandeld. Overdreven gesteld de directeur van de Mediamarkt is ook niet de ultieme expert op het gebied van TV's, koelkasten en blurays ondanks vele vele verkopen ;) Ik weet niet obv. waarvan karma precies wordt berekend, maar voeg ook reacties toe bij artikelen obv je kennis, help ook mensen op het forum met die kennis, etc. en dan kan een karmaberekenscript vast beter herkennen wie karmakeizer zou moeten zijn voor onderwerp X.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

En niet alleen ik dus.
Voor V&A hoef je geen geloofwaardigheid te hebben wat betreft kennis over een product, je hoeft alleen maar betrouwbaar te zijn. Van iemand met zes gerelateerde karmakeizerbadges maar geen positieve V&A-reviews koop ik niks. Van iemand zonder badges maar mét positieve reviews wel.

Voor de rest van de site kom je inderdaad mogelijk minder geloofwaardig uit de bus wanneer je bijvoorbeeld in een iPhone-topic post en eerst een iPhone-badge had en nu niet meer, maar laten we wel wezen: je hebt nergens aangetoond die kennis te hebben (wat toch is waar het karmasysteem voor bedoeld is) dus dat is gewoon terecht. Je had met badges die je eigenlijk niet verdiend hebt juist een vals stuk geloofwaardigheid die het hele karmasysteem onderuit haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik ben ineens ook duizenden punten kwijt ??? Van plek 350 naar 462 ??? Heel raar dat het zo naar beneden gaat ? Ook voor verkoop van produkten en reageren op post lijkt het me dat je kennis moeten hebben van hoe en wat je doet. Idd mijn geloofwaardigheid voel ik nu ook aangetast ! Probeer netjes te verkopen, bij vragen te helpen. Bij reactie's op post een verhaal nieer te zetten en zo bij voorkeur geen loze one-liners. Ben ik (en het slechte taalgebruik dat ik nu in me hoofd heb laat ik nu maar even achterwegen) al bijna anderhalf decennia bezig hier en dan krijg je dit. Naar mijn weten ook zonder waarschuwing of ik heb iets gemist. Maar goed, zal de rest maar weer even inslikken maar...

[ Voor 11% gewijzigd door bonus op 06-07-2017 08:22 ]

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 08:36
Gaan jullie ook zo te keer als iemand je op facebook ontvriend? Man, man, man... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

rafler schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:19:
Gaan jullie ook zo te keer als iemand je op facebook ontvriend? Man, man, man... :/
Dat heeft nogal veel met kennis e.d. te maken. Vriend op FB is klik en klaar vriend. Karmapunten opbouwen is een traject van jaren...

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

bonus schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:20:
Karmapunten opbouwen is een traject van jaren...
Of een dozijn spullen verkopen in een maand :+

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

ShadowBumble schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:21:
[...]

Of een dozijn spullen verkopen in een maand :+
Dat krijg je als je ondertussen (semi) handelaren toelaat op V&A, daar wordt ik de laaste tijd nou echt niet goed van. Kom jij met een laptopje aan eens in de 3 maanden staat er ineens 20 boven van een of andere dump actie van een handelaar. Ja mee eens daar bouw je "foute" karma mee op.

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 08:36
bonus schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:20:
[...]

Dat heeft nogal veel met kennis e.d. te maken. Vriend op FB is klik en klaar vriend. Karmapunten opbouwen is een traject van jaren...
Dus jouw kennis en cv zijn opgebouwd uit "karmapunten"? Klinkt meer als pochen kijk mij eens ik heb zoveel punten dus ik heb kennis van computers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

rafler schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:24:
[...]

Dus jouw kennis en cv zijn opgebouwd uit "karmapunten"? Klinkt meer asl pochen kijk mij eens ik heb zoveel punten dus ik kennis van computers..
Als je voldoende bijdraagt op meerdere fronten van Tweakers (frontpage, forum, mogelijk wat reviews etc), bouw je voor jezelf een beeld op waar je wel/geen kennis van hebt. En als je dat ook nog eens consequent/regelmatig laat zien, stijg je vanzelf als een raket op de karma-lijst.

Heeft niks te maken met "kennis van computers"; iemand die heel goed is in het flashen van customs roms voor een bepaald Android-device, kan in een week bakken meer karma verzamelen door anderen te helpen dan door oeverloos oneliners/bashing op de frontpage te posten.

Just my 2 cents; al individuele karma ineens boven het community-gevoel komt te staan, hebben we wel een uitdaging als iedereen zometeen zijn eigen straatje schoon wil houden (zonder dat anderen er wat aan hebben).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

rafler schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:24:
[...]

Dus jouw kennis en cv zijn opgebouwd uit "karmapunten"? Klinkt meer als pochen kijk mij eens ik heb zoveel punten dus ik heb kennis van computers..
Mij gaat het erom of ik een bijdrage leveren aan Tweakers (op wat van manier dan ook) en als karma daar een meting van is dan is dat zo. Als iemand mijn bijdrage nuttig / intressant vind dan mag hij dat beoordelen. Dat het hele V&A ook gekoppeld zit aan karma had van mij zeker niet gehoeven, want daar is een ander system voor qua beoordelingen.
Karmapunten hoeven helemaal niets te zeggen over kennis van computers, er zijn ook veel topic's waarbij geen computerkennis nodig is (rechtspraak, copyrights e.d.)

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Karmapunten op een bepaald onderwerp tonen aan dat je kennis hebt van dat onderwerp. Waarom zou je ineens heel veel kennis hebben alleen omdat je een product verkoopt? Je zou dan hooguit karmapunten verdienen op een (fictieve) tag "tweedehandsverkoop."

Dat door deze wijziging ook je totaalkarma omlaag gaat is jammer maar ook dat is IMO niet meer dan redelijk. V&A is toch echt voornamelijk interessant voor jezelf en voor de mensen met wie je handelt. Het is niet een bijdrage aan de community zoals een review, een forumpost of een FP-reactie dat is. Daarom is er eigenlijk altijd al de V&A-score geweest, want die bepaalt hoe geloofwaardig je bent op V&A. Karmapunten zijn secundair en hooguit handig voor iemand zoals ik die nog nooit iets met V&A gedaan heeft en dus op een andere manier geloofwaardigheid moet opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
bonus schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:16:
Ik ben ineens ook duizenden punten kwijt ??? Van plek 350 naar 462 ??? Heel raar dat het zo naar beneden gaat ? Ook voor verkoop van produkten en reageren op post lijkt het me dat je kennis moeten hebben van hoe en wat je doet. Idd mijn geloofwaardigheid voel ik nu ook aangetast ! Probeer netjes te verkopen, bij vragen te helpen. Bij reactie's op post een verhaal nieer te zetten en zo bij voorkeur geen loze one-liners. Ben ik (en het slechte taalgebruik dat ik nu in me hoofd heb laat ik nu maar even achterwegen) al bijna anderhalf decennia bezig hier en dan krijg je dit. Naar mijn weten ook zonder waarschuwing of ik heb iets gemist. Maar goed, zal de rest maar weer even inslikken maar...
De plan: Nieuwe centrale opslag - development-iteratie #104 is al van 18 april. ;)
bonus schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:36:
[...]

Mij gaat het erom of ik een bijdrage leveren aan Tweakers (op wat van manier dan ook) en als karma daar een meting van is dan is dat zo. Als iemand mijn bijdrage nuttig / intressant vind dan mag hij dat beoordelen. Dat het hele V&A ook gekoppeld zit aan karma had van mij zeker niet gehoeven, want daar is een ander system voor qua beoordelingen.
Karmapunten hoeven helemaal niets te zeggen over kennis van computers, er zijn ook veel topic's waarbij geen computerkennis nodig is (rechtspraak, copyrights e.d.)
Die hebben hun eigen karmaonderwerpen via de tags van een topic. Het kwam gewoon voor dat iemand met nog geen honderd reacties op artikelen of GoT karmakeizer was op een velerlei onderwerpen, alleen maar omdat ie bijvoorbeeld veel videokaarten verkocht. In principe weet ie wat het kost en oplevert, maar inhoudelijk? Je hebt op het forum net meer dan 400 reacties. Dan

Voor V&A heb je de V&A beoordelingen. Dat zou prima moeten zijn in het beoordelen of iemand betrouwbaar is. Karma is nu gecorrigeerd dat het meer om de inhoud gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvdM
  • Niet online
Heb inmiddels al email contact gehad. Die hebben me het een en ander uitgelegd betreft Karma en het verdienen ervan. Ze wilden meer de nadruk leggen op verdienen ervan betreft reviews, en forum post.
Deze worden beter beoordeeld betreft karma. En zou nog meer worden in de toekomst.

Alleen die garantie die ze er op geven leg ik wel even naast me neer. Aangezien ze dat ook hebben gedaan betreft karma punten verdienen op V&A 3 jaar geleden. En zie nu ook weer terug gedraaid.

De rede waarom ik deze post begon was, dat er bij mij was afgenomen waar ik dus voor gewerkt had.
Zie het als je salaris waarvoor je gewerkt heb, maar minder wordt uitbetaald vanwege een als voorbeeld een functie verandering.

Iedereen mag er natuurlijk zijn mening op na houden, maar zo denk ik erover.

Anderzijds betreft aantal advertenties gelezen op mijn profiel. Het zijn er inderdaad heel wat, maar mocht je nog kunnen zien wat voor advertenties het waren zijn het vooral zelf gebouwde PC's van gebruikte en nieuwe hardware delen. Zo ook bij een laptop. Dit hoofdzakelijk upgrades betreft. Ook wat hardware betreft heb ik nog het een en ander over waar ik misschien een andere tweaker mee blij kan maken.
Dat is dus de rede betreft het hoge aantal advertenties ;)
Dit vindt ik leuk om te doen in mijn vrije tijd. Dus nee, ik ben geen handelaar is dus pure hobby.
Pagina: 1