Verwijderd

Topicstarter
Ik vertrek eind augustus voor een half jaar op Erasmus naar het noorden van Zweden, en die ervaring wil ik vastleggen op camera. Het is er vroeg donker, dus ook bij weinig licht zou ik graag mooie foto's willen maken.

Ik zoek een?
- Uitstekende camera (vooral foto's, video minder belangrijk), ook in het donker
- 5 inch, eventueel 5,2 inch indien dunne bezels. 5,5 inch vind ik te groot.
- lange batterijduur
- minimum 32GB geheugen (of 16GB uitbreidbaar met micro-sd)
- minimum 4GB RAM
- Android (welke versie en updatebeleid zijn niet echt belangrijk)
- de andere specificaties zijn minder van belang

Wat is je budget?
maximum 400 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zeer goede foto's te maken, ook in het donker.
Voor de rest gewoon internet, Facebook, WhatsApp, enzovoort, geen games.

Wat heb je zelf al gevonden?
- Xiaomi Mi6: Voldoet aan mijn vereisten, ik ben alleen niet overtuigd omwille van het gebrek aan band 20 voor 4G. Ik kan niet inschatten in welke mate ik dit al dan niet zal missen. Ik zit momenteel bij Base in België.
- Honor 8: Heeft geen optische beeldstabilisatie. Wel heel goede reviews, ook voor de camera, en mogelijkheden om de camera handmatig in te stellen

Welke vragen heb je hier nog over?
Is optische beeldstabilisatie noodzakelijk voor goede foto's bij weinig licht? In veel reviews lees ik dat de foto's tekortschieten bij weinig licht door een gebrek aan optische beeldstabilisatie.

Alvast bedankt!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat optische beeldstabilisatie (dus niet digitale) zeker helpt bij weinig licht.
Maar je gaat nu 'n reis maken, die je waarschijnlijk niet zo snel zult herhalen, ga je die foto's dan laten afhangen van de kwaliteit van een mid-end telefoon uit de prijsklasse tot € 400? Want de topmodellen maken echt wel betere foto's.
Gezien je 'doorsnee' telefoongebruik, zou je ook een goedkopere telefoon kunnen overwegen, en dan een echte camera voor de foto's. Eventueel met een statiefje.

Foto kwaliteit van een telefoon is natuurlijk een kwestie van smaak, en van wat je gewend bent. Wie een telefoon had, die belabberde foto's maakte, vind de foto's van een iets beter toestel al snel goed, maar wanneer ik lees "zeer goede foto's" en dan ook nog in het donker, denk ik toch echt niet 't eerst aan een telefoon.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

De Galaxy S7 komt wel eens in de aanbieding voor 400 euro bij Amazon of onlangs (in mei) nog bij de Mediamarkt. De S7 staat bekend als een smartphone met een van de beste camera's, ook voor weinig licht. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Misschien kun je komende maand de aanbiedingensites hiervoor in de gaten houden?

reviews: Samsung Galaxy S7: lichtsterk, lekvrij en luxueus
pricewatch: Samsung Galaxy S7 32GB Zwart

[ Voor 56% gewijzigd door schaduw op 04-07-2017 12:07 ]

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Nu dus: De S7 voor 389 bij Amazon.de, zie https://nl.pepper.com/aan...-s7-eur389-amazonde-46120

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://www.androidauthori...camera-shootout-780369/4/ ;)

Maar aangezien je een half jaar weggaat, is het niet (ook) een optie om een goede compactcamera of instap-DSLR mee te brengen? Voor een dusdanige reis/ervaring, zou ik persoonlijk gewoon (nog) betere apparatuur willen meeslepen voor een herinnering die nog jaren meegaat.

[ Voor 66% gewijzigd door MAX3400 op 11-07-2017 08:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Toevallig heb ik gisteren dezelfde zoektocht gemaakt. Ik kwam tot de conclusie dat er voor een gemiddeld budget weinig echt goede camera's zijn. Optische beeldstabilisatie helpt enorm. In jouw geval lijkt mij de LG G5 se of de standaard LG G5. Zit een geweldige camera in voor de prijs. Accu is niet geweldig, maar is wel verwisselbaar. S7 is wat duurder, maar past wel beter bij jouw wensen.

Zelf ga ik waarschijnlijk voor de Motorola moto z. Staat voor 358 euro te koop.

• Flitz76
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-11 06:51
Als ik hier een tip mag geven: het is Prime day bij Amazon. Zo heb ik me op amazon.fr aangemeld voor 1 maand gratis prime en een in nieuwstaat verkerende Honor 8 weten te bemachtigen voor 230 EUR.

Er staat een 'tres bon' Moto Z play voor 323,22 waar je nog eens 20^% kassakorting op krijgt. Lijkt mij een hele nette deal. Let wel, dit geldt enkel voor -tweedehands- Prime items (waar offres reconditionnees bij staat).
En zo staan er nog best mooie smartphone deals, maar dat is voor een ander topic.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de tips!
Ik denk dat ik inderdaad toch maar best een echt fototoestel meeneem, anders ga ik me het achteraf wellicht beklagen. :)

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:44:
Ik denk dat ik inderdaad toch maar best een echt fototoestel meeneem, anders ga ik me het achteraf wellicht beklagen. :)
reviews: Smartphone vs. compactcamera - Waarin blinkt de compactcamera nog uit? _O-

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:00
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:44:
Een goedkope compactcamera hoeft niet perse beter bij weinig licht te presteren dan een moderne smartphone... zie het artikel hierboven gelinked. Sterker nog, een goedkope compactcamera heeft tegenwoordig doorgaans maar 1 groot voordeel boven een smartphone en dat is de optische zoom... wil je ook echt beter foto's schieten dan zal zelfs een beetje goede compactcamera een kleine investering vereisen.

Maar toch nog even uit eigen ervaring... De S7 is zoals al genoemd vrij goed bij weinig licht, de S8 is dat ook. Zelf gebruik ik een Lumia 950 en die schiet ook bij weinig licht verbazend goede plaatjes...

• MAX3400

MAX3400

@MicGlou Ik denk desondanks, gezien @Verwijderd naar noordelijk Zweden gaat, dat je mogelijk toch iets meer hebt aan een goede compact-camera of desnoods een (tweedehands?) superzoom. Ik ken de exacte locatie niet maar kan me zeker voorstellen dat omgevingslicht daar beperkt is (lantaarnpalen etc) en als je dan iets als een groep elanden of misschien zelfs noorderlicht wil fotograferen, dat je iets sterkers/beters nodig gaat hebben.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:00
MAX3400 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:44:
@MicGlou Ik denk desondanks, gezien @Verwijderd naar noordelijk Zweden gaat, dat je mogelijk toch iets meer hebt aan een goede compact-camera of desnoods een (tweedehands?) superzoom. Ik ken de exacte locatie niet maar kan me zeker voorstellen dat omgevingslicht daar beperkt is (lantaarnpalen etc) en als je dan iets als een groep elanden of misschien zelfs noorderlicht wil fotograferen, dat je iets sterkers/beters nodig gaat hebben.
Mijn punt was dan ook vooral dat als je echt wat beters mee wil nemen dan de smartphone (niet gekeken naar optische zoom) dat je dan inderdaad niet wegkomt met een compactcamera van ~€200,- en er dus ook echt geïnvesteerd zal moeten worden. En sowieso als je zaken als noorderlicht scherp op de plaat wil hebben dan moet je ook nog aan randzaken gaan denken als een statief...
Pagina: 1