Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art84
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-02-2020
Daar mijn huidige beeldscherm het bij warmte opgeeft heb ik na een aantal resenties gelezen te hebben voor de LG 27UD68 4K beeldscherm (max resolutie 3840x2160) gekocht. Maar wat ik al vermoede is dat mijn huidige videokaart (ATI Radeon HD4300/4500) dit niet meer trekt en dus moet ik ook op zoek naar een nieuwe videokaart daar het beeld nu dramatisch is.

Ik zoek een?
Ik zelf gebruik de pc hoofdzakelijk voor films internetten en office echter mijn dochter en vrouw gebruiken de pc om hun foto's te bewerken en stellen dus hogere eisen aan het beeld. Ik zoek dus een videokaart geschikt voor 4K met de genoemde resolutie echter zie door de zg bomen het bos niet meer.

Wat is je budget?
Dacht zelf aan een bedrag tussen de 75 en 150 maar wellicht dat de eis die ik stel niet bij het budget past dan verneem ik wat ik zou moeten uitgeven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al avonden internet afgezocht maar zoals aangegevn ontbreekt mij de kennis om juist die ene goede kaart er uit hale. Merk is niet zo van belang al gaat mijn voorkeur uit naar een bekender merk. Maar ik sta open voor alternatieven
Volgens het handleiding worden wel een paar aanbevelingen aangegeven om via displayport op 60Hz te draaien zoals:
Intel HD4600 of hoger
AMD HD7000 of hoger
AMD R7 of hoger
Nividia geforce GT640 of hoger
Nividia GTX950 og hoger
Ben hierna op zoek geweest maar kan dan niet direct wat geschikt vinden. Ook weet ik niet of het hoger dan voldoende is dat het dan bv de geforce GTX1050 is.
Ik weet ook niet of een 2G kaart voldoende is voor beeldbewerking of dat je echt een 4G nodig hebt. Ik zie bij veel kaarten dat ze geschikt zijn voor gaming maar dat is bij ons niet aan de orde.
Zelf dacht ik dan bv aan de MSI GeForce GTX 1050 2G maar hier zijn weer zoveel vartaties op dat ik niet weet welke voor beeldbewerking voldoet. Indien het een 4G zou moeten worden dacht ik aan bv de Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti D5 4G maar ook hier zijn veel variaties mogelijk wat mij niets zegt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Buiten het gewone werk wordt dus meer verwacht van fotobewerking
Moederbord is een Asus P5Q met een PCI Express 2.0 x16 poort voor de videokaart
Voeding is niet zo lang geleden vervangen voor een ik dacht 500W exemplaar.

Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren want zoals aangegeven kom ik er niet meer uit en twijvel wat ik moet kopen.
Alvast bedank voor jullie adviezen :)

[ Voor 14% gewijzigd door art84 op 03-07-2017 21:03 . Reden: te snel geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Hoe ziet de rest van het systeem eruit? Bewerken vrouw en dochter vakantiefoto's of voor werk/studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH OC (HDMI naar DP kabel nodig) of pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 550 2GD5 zijn daar prima betaalbare kaartjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art84
Vrouw en dochter zijn er semiproffesioneel mee bezig vaak voor onkosten worden er klussen aangenomen maar zijn wel van mening dat het afgeleverde werk van goede (kleur) kwaliteit moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
art84 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:05:
Vrouw en dochter zijn er semiproffesioneel mee bezig vaak voor onkosten worden er klussen aangenomen maar zijn wel van mening dat het afgeleverde werk van goede (kleur) kwaliteit moet zijn.
Of het afgeleverde werk van goede (kleur) kwaliteit is, heeft natuurlijk niets met de grafische kaart van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art84
De bedoeling is dat de afgeleverde foto's wel een reeel beeld geven van de werkelijkheid. Daar ga ik vanuit dat ik met de nieuwe monitor al een goed end op weg ben nu nog een bijbehorende videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt een videokaart nodig die een 4K resolutie tevoorschijn kan toveren. Het maakt daarbij niet uit of het een GT 1030 of GTX 1080 Ti is. De videokaart heeft geen invloed op de kwaliteit van het beeld, daar is het paneel van de monitor verantwoordelijk voor. Gelukkig heb je een heel aardige monitor met IPS paneel aangeschaft.

Aangezien het systeem socket 775 is, is dat met de gebruikte software nog een beetje vooruit te branden? Is inmiddels alweer 9 jaar oud.

Welke software wordt eigenlijk gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art84
ze gebruiken photoshop voor beeldbewerking.
ik hoor ze niet klagen over de snelheid of dat het lang duurd om een foto te bewerken maar de software staat ook op een ssd schijf dus dat helpt denk ik ook nog een beetje.
Heb ook nog wel eens het idee om het systeem opneiw te upgraden maar zie op tegen de tijd die ik dan bezig ben om alles er weer op te zetten.
Maar is het voldoende om een 2G of beter om een 4G kaart te nemen
Begrepen dat extra geheugen meer is voor games maar kan mij voorstellen dat beeldbewerking iets soepeler loopt met meer geheugen maar dat weet ik niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
Je Videokaart "tovert" alleen het beeld op je monitor. Alle bewerkingen worden eigenlijk door de CPU gewoon. Ik zou bijna zeggen Upgrade je CPU. Met een IGPU die 4k aan kan. En het gaan sneller. En tovert net zo mooi beeld op je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

art84 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:50:
ze gebruiken photoshop voor beeldbewerking.
Doet de cpu
ik hoor ze niet klagen over de snelheid of dat het lang duurd om een foto te bewerken maar de software staat ook op een ssd schijf dus dat helpt denk ik ook nog een beetje.
Heb ook nog wel eens het idee om het systeem opneiw te upgraden maar zie op tegen de tijd die ik dan bezig ben om alles er weer op te zetten.
Dat moet toch een keer. Dit systeem gaat niet nog 9 jaar mee.
Maar is het voldoende om een 2G of beter om een 4G kaart te nemen
Maakt niet uit. Zelfs 1Gb zou voldoen.
Begrepen dat extra geheugen meer is voor games maar kan mij voorstellen dat beeldbewerking iets soepeler loopt met meer geheugen maar dat weet ik niet zeker
Daar zal werkgeheugen mee bedoeld worden. Hoeveel intern geheugen is geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art84
quote:
Daar zal werkgeheugen mee bedoeld worden. Hoeveel intern geheugen is geinstalleerd?

Ik bedoelde inderdaad het werkgeheugen op de videokaart.
Op het moederbord zit nu 8Gb

loki504: Ik begrijp je volgens mij niet helemaal. Op dit moment zit er een quadcore Q9550, 2.83 op het MB. Is de IGPU dan de interne grafische module op het MB. Als dit zo is zal dat niet gaan want die zit op dit moederbord niet. En uiteindelijk wil ik het oplossen met een externe kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art84
Als ik het goed begrijp kan ik dus ook gewoon de MSI Geforce GT 1030 2G LP OC van ca € 85 ( met ventilator) of de MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC van € 80 (passieve koeling).
Weet trouwens niet wat al die achterliggende codes betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

art84 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:41:
Als ik het goed begrijp kan ik dus ook gewoon de MSI Geforce GT 1030 2G LP OC van ca € 85 ( met ventilator)
MSI kun je gebruiken.
LP = low profile: kaart is niet zo hoog
OC = over clocking: hoef je niet te gebruiken, maar kan wel
Met ventilator is gewoon aan te bevelen, ook als je langer doorwerkt/speelt.

Bij passieve koeling moet je zeker weten dat je kast zelf niet te warm wordt ( maar met extra koelers vd kast is het stiller dan koeler op kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
art84 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:26:
quote:

loki504: Ik begrijp je volgens mij niet helemaal. Op dit moment zit er een quadcore Q9550, 2.83 op het MB. Is de IGPU dan de interne grafische module op het MB. Als dit zo is zal dat niet gaan want die zit op dit moederbord niet. En uiteindelijk wil ik het oplossen met een externe kaart.
De huidige intel cpu's (vanaf het jaar 2011) hebben een ingebouwde grafische module (IGPU). Zou je er zo een hebben, dan heb je geen grafische kaart nodig. Dat scheelt een hoop in geluid en stroomkosten. Verder is de boel natuurlijk een stuk sneller. Een dergelijke cpu kost 60 euro. Dat zou win-win-win situatie zijn, echter je hebt dan ook een nieuw moederbord en nieuw geheugen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art84
Ik heb net de Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G besteld. Twijfelde nog even tussen de 2 en 4Gb maar uiteindelijk maar de 4 genomen met het oog op de toekomst want ik denk ook zelf dat deze pc het niet nog vele jaren gaat uithouden en gezien de rest van mijn componenten hoef ik straks alleen maar het moederbord, processor en intern geheugen te vervangen.
Ik wil een ieder heel hartelijk danken voor de reacties, meedenken en enige kennis update en ook zeker de snelheid waarmee er reacties gegeven wordt.
Helemaal top
Pagina: 1