Een relay vertraagt af laten gaan.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
Voor een MAME arcade kast probeer ik een laptop automatisch te laten starten als er een AC toggle switch omgegooid wordt.

Nu heb ik het volgende circuitje gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o9dYjji.gif
dit doet precies wat ik wil namelijk de aan-knop van de laptop kort verbinden (1 puls) zodra de laptop PSU aanstaat.
echter zit er blijkbaar een soort check in de laptop waardoor de 3.5v3.3V power rail vertraagd aan gaat. maar mijn relay heeft de puls dan al afgegeven omdat die direct op de 19 volt ingang zit. De relay werkt pas vanaf 12 volt dus kan het niet op de 3.5v3.3V bij de aan-knop zetten...

hoe zou ik dit kunnen vertragen? mijn kennis van electronica is te karig om iets te bedenken. Het liefst iets met weerstanden en condensators. heb het tot nu toe alles van printplaatjes af kunnen halen die hier rondslingeren.

doei

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Wellicht is een tijdgestuurd een relais een idee?
Finder heeft wat dat betreft leuk spul:
https://www.findernet.com...ucts/families/2/series/80

[ Voor 2% gewijzigd door Frosty15 op 03-07-2017 21:50 . Reden: Het printplaat gedeelte over het hoofd gezien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Zit er dan geen batterij in die laptop?
En kun je me uitleggen wat de "laptop 3.5v power rail" inhoudt, want als ik daar op google dan krijg ik dit topic bovenaan de lijst met andere nietszeggende resultaten. Misschien bedoel je 3.3V?
Ik zou zeggen koop een 3.3V relais...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
Ploink schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:06:
Zit er dan geen batterij in die laptop?
En kun je me uitleggen wat de "laptop 3.5v power rail" inhoudt, want als ik daar op google dan krijg ik dit topic bovenaan de lijst met andere nietszeggende resultaten. Misschien bedoel je 3.3V?
Ik zou zeggen koop een 3.3V relais...
o ja 3.3V natuurlijk. ik tikte het even snel op 8)7 .
maar een 3.3V relais is eigenlijk wel het sjiekst ja.
weet iemand waar die relais' vaak inzitten? ik heb hier namelijk een enorme berg aan e-waste...

wat zou ik trouwens, met de accu erbij, extra kunnen? ik kan de relais daar niet op laten schakelen want die accu geeft altijd stroom af en ik wil dat de boel aangaat zodra de AC switch omgaat.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Wat je kan proberen is een condensator over de knop heen.

Terwijl die aan het laden is ziet het voor de computer eruit als een ingedrukte schakelaar.
Een 10uF is wellicht genoeg, maar wellicht wat varieren.

Werkt wel alleen als de computer start als je de knop ingedrukt hebt als je de power erop zet en daarna loshaalt.
Als je 'm echt in moet drukken nadat je al power hebt werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
SA007 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:27:
Wat je kan proberen is een condensator over de knop heen.

Terwijl die aan het laden is ziet het voor de computer eruit als een ingedrukte schakelaar.
Een 10uF is wellicht genoeg, maar wellicht wat varieren.

Werkt wel alleen als de computer start als je de knop ingedrukt hebt als je de power erop zet en daarna loshaalt.
Als je 'm echt in moet drukken nadat je al power hebt werkt dat niet.
die tip ben ik eerder tegengekomen.
dat heb ik dus al geprobeerd in een aantal opstellingen maar kreeg het niet werkend. alleen de eerste keer dat ik de condensator erop zette floept ie aan. ik had er geen goed gevoel bij en ben naar een andere oplossing gaan zoeken.

Verder ga ik de accu uit de opstelling weg laten voor alle duidelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 03-07-2017 23:54 ]

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
SA007 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:27:
Werkt wel alleen als de computer start als je de knop ingedrukt hebt als je de power erop zet en daarna loshaalt. Als je 'm echt in moet drukken nadat je al power hebt werkt dat niet.
Dat is simpel te testen en verschaft ons belangrijke informatie. Wanneer start hij precies wel en niet?

1) als de knop al ingedrukt is als je de voeding inschakelt?
2) of pas als je na 1) de knop loslaat?
3) Bij indrukken als de voeding al aanwezig is, voordat je hem weer loslaat?
4) of pas als je na 3) de knop weer los laat?
5) gaat de laptop ook aan als je de power knop heel kort indrukt? Zo niet wat is dan de minimum tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

JankY schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:17:
wat zou ik trouwens, met de accu erbij, extra kunnen? ik kan de relais daar niet op laten schakelen want die accu geeft altijd stroom af en ik wil dat de boel aangaat zodra de AC switch omgaat.
Als je de accu er in laat dan heb je de vertraging niet. Je kunt dan dus alleen op de power knop schakelen. Ofwel: De delay is niet meer nodig; je kunt de power aanzetten en op datzelfde moment de power button schakelen.

Vervolgens zet je het power management zo dat wanneer de stroom er af gaat, hij zo'n beetje meteen in slumber gaat, of uit. Op die manier trek je de accu ook niet leeg en heb je dus nauwelijks capaciteit in de accu nodig om dit truukje te kunnen blijven uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:38
JankY schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:17:
[...]

o ja 3.3V natuurlijk. ik tikte het even snel op 8)7 .
maar een 3.3V relais is eigenlijk wel het sjiekst ja.
weet iemand waar die relais' vaak inzitten? ik heb hier namelijk een enorme berg aan e-waste...

ik gebruik altijd 3v relays voor de raspberry\esp8266\adruino.
Complete module:
http://www.ebay.com/itm/3...bece5b:g:tJgAAOSwceNZREJx
Losse relay:
http://www.oddwires.com/3...ower-relay-srd-3vdc-sl-c/

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
Als je je relais vertraagd aan wilt laten gaan kun je dit doen: https://www.digikey.com/s.../delayed-on-1HD2CUG300DG/

R1 en C1 zo kiezen dat het lang genoeg duurt voordat je de treshold spanning van de mosfet bereikt. Ik zou beginnen met 100k/100uF.

Het werkt als volgt: als de spanning aan gaat laadt C1 via R1 op. Dat duurt even. Als de spanning over C1 groot genoeg is zal Q1 stroom door gaan laten en het relais inschakelen.
Eventueel een weerstand over C1 zodat deze ook weer leeggaat als de spanning eraf is.

Voor Q1 kun je een willekeurige mosfet nemen die de stroom van de relaisspoel kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
Croga schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 06:02:
[...]

Als je de accu er in laat dan heb je de vertraging niet. Je kunt dan dus alleen op de power knop schakelen. Ofwel: De delay is niet meer nodig; je kunt de power aanzetten en op datzelfde moment de power button schakelen.

Vervolgens zet je het power management zo dat wanneer de stroom er af gaat, hij zo'n beetje meteen in slumber gaat, of uit. Op die manier trek je de accu ook niet leeg en heb je dus nauwelijks capaciteit in de accu nodig om dit truukje te kunnen blijven uithalen.
ah ja natuurlijk. geen slechte oplossing. Al ga ik vandaag wel een 3.3V relais halen. Misschien laat ik de accu er wel in en maak het zo dat als de AC er af is de pc zichzelf afsluit. Dat moet wel softwarematig kunnen.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
Axewi schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:56:
[...]

ik gebruik altijd 3v relays voor de raspberry\esp8266\adruino.
Complete module:
http://www.ebay.com/itm/3...bece5b:g:tJgAAOSwceNZREJx
Losse relay:
http://www.oddwires.com/3...ower-relay-srd-3vdc-sl-c/
dankje. Al wil ik het wel vandaag gaan fixen dus ga even langs de onderdelenboer hier. ;)
Springuin schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:26:
Als je je relais vertraagd aan wilt laten gaan kun je dit doen: https://www.digikey.com/s.../delayed-on-1HD2CUG300DG/

R1 en C1 zo kiezen dat het lang genoeg duurt voordat je de treshold spanning van de mosfet bereikt. Ik zou beginnen met 100k/100uF.

Het werkt als volgt: als de spanning aan gaat laadt C1 via R1 op. Dat duurt even. Als de spanning over C1 groot genoeg is zal Q1 stroom door gaan laten en het relais inschakelen.
Eventueel een weerstand over C1 zodat deze ook weer leeggaat als de spanning eraf is.

Voor Q1 kun je een willekeurige mosfet nemen die de stroom van de relaisspoel kan schakelen.
dank. al ga ik dus voor het kleinere relaistje aangezien de huidige relais vertragen in weze een workaround is.

doei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Afbeeldingslocatie: https://auth.analogbits.me/IMG_20170704_172115.jpg
Al toevallig gekeken of je een optie zoals deze in je BIOS/UEFI hebt zitten? :+
Zou een beetje omslachtig zijn als je een bestaande optie overnieuw uitvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
Anoniem: 325463 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:24:
[afbeelding]
Al toevallig gekeken of je een optie zoals deze in je BIOS/UEFI hebt zitten? :+
Zou een beetje omslachtig zijn als je een bestaande optie overnieuw uitvind.
Jazeker heb ik daarnaar gezocht. Tot op custom bios firmwares. Maar de optie zit er niet bij deze InsydeH2O bios van een HP Pavilion G6 - AMD A8 4500m

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
Ploink schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 05:41:
[...]

Dat is simpel te testen en verschaft ons belangrijke informatie. Wanneer start hij precies wel en niet?

1) als de knop al ingedrukt is als je de voeding inschakelt?
2) of pas als je na 1) de knop loslaat?
3) Bij indrukken als de voeding al aanwezig is, voordat je hem weer loslaat?
4) of pas als je na 3) de knop weer los laat?
5) gaat de laptop ook aan als je de power knop heel kort indrukt? Zo niet wat is dan de minimum tijd?
Om jouw vragen nog te beantwoorden:
1) werkt niet
2) ook niet
3) Ja zodra je de knop indrukt (down positie) start ie met de voeding er al in.
4) nee daarvoor al dus.
5) Ja hij gaat aan als je hem heel kort indrukt met de voeding al aanwezig. een tikje is al genoeg.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
JankY schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:41:
[...]

Om jouw vragen nog te beantwoorden:
1) werkt niet
2) ook niet
3) Ja zodra je de knop indrukt (down positie) start ie met de voeding er al in.
4) nee daarvoor al dus.
5) Ja hij gaat aan als je hem heel kort indrukt met de voeding al aanwezig. een tikje is al genoeg.
Dan moet hij dus vertraagd opkomen. Vertraagd afvallen heeft dan geen nut want het gaat om het moment van indrukken/contact maken.
Misschien is het voldoende om een 3.3V relais te gebruiken, maar de kans bestaat dat op het moment van schakelen de laptoper nog niet klaar voor is. (door reset/opstart procedure van moederbord/firmware etc)

Wat misschien nog nuttig is, vrijwel alle laptops gaan kijhard uit (zonder netjes af te sluiten) als je de power knop zo'n 10s ingedrukt blijft houden, dus als je een relais hebt die contact maakt als de voeding uit is dan gaat de laptop met batterij dus 10s later gegarandeerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
Ploink schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:54:
[...]

Dan moet hij dus vertraagd opkomen. Vertraagd afvallen heeft dan geen nut want het gaat om het moment van indrukken/contact maken.
Misschien is het voldoende om een 3.3V relais te gebruiken, maar de kans bestaat dat op het moment van schakelen de laptoper nog niet klaar voor is. (door reset/opstart procedure van moederbord/firmware etc)

Wat misschien nog nuttig is, vrijwel alle laptops gaan kijhard uit (zonder netjes af te sluiten) als je de power knop zo'n 10s ingedrukt blijft houden, dus als je een relais hebt die contact maakt als de voeding uit is dan gaat de laptop met batterij dus 10s later gegarandeerd uit.
waarschijnlijk is die dan wel klaar om te schakelen omdat de 3.3V rail later aangaat als de 19V psu check al uitgevoerd is.

Verder wou ik de afsluit procedure niet forceren want ik wou windows draaien en die houdt daar niet zo van. Dus ik dacht om iets softwarematigs te vinden zo van: als adapter geen netstroom ontvangt > sluit netjes af.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04 09:53
JankY schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:30:
[...]

waarschijnlijk is die dan wel klaar om te schakelen omdat de 3.3V rail later aangaat als de 19V psu check al uitgevoerd is.

Verder wou ik de afsluit procedure niet forceren want ik wou windows draaien en die houdt daar niet zo van. Dus ik dacht om iets softwarematigs te vinden zo van: als adapter geen netstroom ontvangt > sluit netjes af.
Vandaar ook zijn bericht. Wanneer je de relais niet uit laat schakelen denkt de laptop dat je de knop lang indrukt en zal een harde reset doen. Je zult dus een puls moeten geven.
De makkelijkste oplossing zou mij een hele lichte microcontroller lijken. Erg netjes is het natuurlijk niet want het is natuurlijk enorm overpowered.

[ Voor 10% gewijzigd door erik23 op 04-07-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
erik23 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:27:
[...]
De makkelijkste oplossing zou mij een hele lichte microcontroller lijken. Erg netjes is het natuurlijk niet want het is natuurlijk enorm overpowered.
Met een ESP8266 zou dat best lukken. Inderdaad overpowered voor het doel maar je hebt ze voor een paar dollar. Pulsrelais die ze in schakelkasten gebruiken zijn vaak erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
erik23 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:27:
[...]

Vandaar ook zijn bericht. Wanneer je de relais niet uit laat schakelen denkt de laptop dat je de knop lang indrukt en zal een harde reset doen. Je zult dus een puls moeten geven.
nee de relais krijgt al een puls door de condensator die ervoor in serie zit.

doei

Pagina: 1