Max gewicht aan gipsplafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Goedemiddag,

Ik ben benieuwd naar het volgende.

Ik wil de slaapkamer voorzien van een beamer & projectiescherm. Enkel ben ik op dit moment aan het kijken naar de mogelijkheden met het ophangen.

Het betreft een gestucte gipsplafond.

Ik heb een projectiescherm besteld van 230CM (breedte) ~10KG en welke aan beide zijden bevestigd kan worden met 2 bouten (4 totaal). Ik zat zelf aan dit soort bouten te denken: http://www.toolstation.nl/shop/p67239

Daarnaast de beugel voor de beamer:
https://www.beamercenter.nl/product/705473/

Hier heb ik bewust gekozen voor een wat grotere bevestigingsplaat zodat de bouten niet te dicht naast elkaar zouden komen te zitten. De beamer weegt 4.2KG.

Zowel het scherm als de beamer zitten redelijk naast een muur.

Nu de vraag:
Gaat dit werken of is de kans groot dat het naar beneden komt :).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op zich zou het moeten, zeker met die plug. Neemt niet weg dat het voor ons onbekend is hoe dik je gips is; overdreven gezegt komt alles naar beneden als je een gipsplaatje van 2mm hebt en daarover wat stuc hebt zitten.

Neem ook aan dat het gips niet direct tegen het plafond is gelijm maar op een frame / latten vast zit. Het zal er vast lelijk uitzien (of helemaal niet kunnen) maar kan je in ieder geval de beamer-beugel niet met 2 punten (en liefst allemaal) in het hout krijgen?

Zelfde geldt voor het scherm maar kan me voorstellen dat dat lastiger is omdat je die precies in het midden wil hebben terwijl de beamer mogelijk een halve meter naar voor/achter kan voor een goed bevestigingspunt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als het goed is, althans bij ons, zitten de gipsplaten vastgemaakt aan latten. Als je in die latten schroeft is het meteen een stuk steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
MAX3400 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:28:
Op zich zou het moeten, zeker met die plug. Neemt niet weg dat het voor ons onbekend is hoe dik je gips is; overdreven gezegt komt alles naar beneden als je een gipsplaatje van 2mm hebt en daarover wat stuc hebt zitten.

Neem ook aan dat het gips niet direct tegen het plafond is gelijm maar op een frame / latten vast zit. Het zal er vast lelijk uitzien (of helemaal niet kunnen) maar kan je in ieder geval de beamer-beugel niet met 2 punten (en liefst allemaal) in het hout krijgen?

Zelfde geldt voor het scherm maar kan me voorstellen dat dat lastiger is omdat je die precies in het midden wil hebben terwijl de beamer mogelijk een halve meter naar voor/achter kan voor een goed bevestigingspunt.
Bedankt voor het antwoord. Volgens mij zijn ze 12mm maar het kan ook 9mm variant zijn. In iedergeval geen dunne oude platen.

Dus op zich zou gips dat moeten kunnen dragen begrijp ik uit jouw reactie?

Ik heb sowieso zojuist klein apparaatje besteld waarmee ik de balkjes zou moeten kunnen vinden. Maar dit is ook afwachten of de locatie exact uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ga voor die tuimelpluggen die op dezelfde pagina staan. Erg goede ervaringen mee. Dat in tegenstelling tot die paraplupluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bassiej19 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:42:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Volgens mij zijn ze 12mm maar het kan ook 9mm variant zijn. In iedergeval geen dunne oude platen.

Dus op zich zou gips dat moeten kunnen dragen begrijp ik uit jouw reactie?
Vaak zijn gipsplaten in de breedte alleen op de randen geschroefd en in de lengte 3x (randen en midden). Nou ja, pak een stukje plaat van 40x80cm ofzo en probeer daar maar eens wat kracht op te zetten. Die (omgerekend) 5kg van je scherm of 1.5kg van je beamer (+beugel) zou het wel moeten kunnen houden.

Neem dus wel aan dat het niet gips is wat al 20 jaar tegen het plafond zit; ervaring leert dat als daar eenmaal een barst in zit/komt, dat dat ineens kan uitscheuren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik had een plafondventilator hangen aan een pollepel & een tierip.
Pollepel ruste op plafond van boven (kon er makkelijk bij van zolder) en daar een tierip aan die door het oog van ventilator ging.
Heeft jaren gehangen!

(of het nou de meest handige oplossing was weet ik niet)

edit: Idee van pollepel was het gewicht verdelen over gipsplaat

[ Voor 12% gewijzigd door Technomania op 03-07-2017 17:56 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38

JdM

Humbled

Neem een houten plaat van 18mm in formaat 30x60cm, schilder hem in de kleur van je plafond en schroef die tegen je gipsplaten aan. Je kunt naar hartelust schroeven in die plaat en vooraf in het plafond de draagbalken van de gipsplaten opzoeken door schroeven erin te draaien (zie je daarna toch niets meer van). Vervolgens schroef je daar je beamer tegenaan> komt nooit meer naar beneden (niet zonder dat de draagbalken meekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

JdM schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:01:
Neem een houten plaat van 18mm in formaat 30x60cm, schilder hem in de kleur van je plafond en schroef die tegen je gipsplaten aan. Je kunt naar hartelust schroeven in die plaat en vooraf in het plafond de draagbalken van de gipsplaten opzoeken door schroeven erin te draaien (zie je daarna toch niets meer van). Vervolgens schroef je daar je beamer tegenaan> komt nooit meer naar beneden (niet zonder dat de draagbalken meekomen).
^^ met hem, behalve dat ' zoeken' naar de dwarsbalken. Je ziet het niet meer, zolang die plaat erop zit maar het is misschien niet zo relaxt voor volgende bewoners :)

Wat ik deed is even naar boven hollen, de vloer er daar uit halen en loeren waar de latjes zitten :)

[ Voor 24% gewijzigd door bonzz.netninja op 03-07-2017 18:04 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40
Of je zoekt de schroefjes met een magneetje. Dan weet je ook waar de latjes lopen.
Iets direct ophangen aan de platen zou ik niet doen.
a. omdat ze gauw door gaan hangen
b je niet weet hoe vast de platen zitten.
Pagina: 1