Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Te lage RAM snelheid, geen XMP in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EW93
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-03 14:48
Hallo tweakers, zoals in de titel aangegeven heb ik een lagere RAM snelheid dan zou moeten. Ik heb gevonden dat dit kon zijn omdat de XMP stond uitgeschakeld, maar in mijn BIOS kon ik niks vinden over XMP. Hebben jullie een idee wat er aan de hand is of hebben jullie een oplossing voor dit probleem?

Relevante software en hardware die ik gebruik
UserBenchmarks: Game 11%, Desk 17%, Work 12%
CPU: Intel Celeron N2830 - 11%
GPU: Intel HD Graphics (Bay Trail 0.667 - 0.854 GHz) - 1%
HDD: Seagate Momentus Thin 5400.9 2.5" 500GB - 41.9%
RAM: Kingston ACR16D3LS1KFG/4G 1x4GB - 12.7%
MBD: Acer Aspire ES1-511

CPU-Z geeft een snelheid van 666.4 MHz aan en het zou 1600 MHz moeten zijn. Ik weet het, het is een slechte laptop, maar het zou fijn zijn als ik 'm iets kan verbeteren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de BIOS gekeken, maar daar kon ik dus niks vinden (het was een erg beperkt menu). Bij de lijst met BIOS updates kon ik of niks vinden over XMP of de release notes überhaupt niet vinden.

Beste antwoord (via EW93 op 03-07-2017 17:33)

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:11
Allereerst even voor de duidelijkheid: 666.4 MHz is eigenlijk 1333 MHz. DDR staat voor Double Double Data Rate. Betekent dus dat de snelheid die de software aangeeft maal 2 je daadwerkelijke snelheid is.

In jouw geval is het dus 1333MHz, terwijl het RAM 1600MHz aankan. Als ik de specificaties van de CPU erbij pak (https://ark.intel.com/pro...0-1M-Cache-up-to-2_41-GHz) zie ik dat de memory speed 1333MHz is.

Je kunt inderdaad met XMP de snelheid zelf instellen, maar dit is niet op iedere laptop/pc ondersteund. Als er voor jouw laptop dus nergens iets te vinden is over XMP zal die feature niet aanwezig zijn.

De hamvraag van mijn kant: wat is de reden dat je het RAM op 1600MHz wilt hebben? Het verschil tussen 1333MHz en 1600MHz is zéér klein, zo klein dat je het verschil eigenlijk niet merkt (in dagelijks gebruik).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Koen179
Allereerst even voor de duidelijkheid: 666.4 MHz is eigenlijk 1333 MHz. DDR staat voor Double Double Data Rate. Betekent dus dat de snelheid die de software aangeeft maal 2 je daadwerkelijke snelheid is.

In jouw geval is het dus 1333MHz, terwijl het RAM 1600MHz aankan. Als ik de specificaties van de CPU erbij pak (https://ark.intel.com/pro...0-1M-Cache-up-to-2_41-GHz) zie ik dat de memory speed 1333MHz is.

Je kunt inderdaad met XMP de snelheid zelf instellen, maar dit is niet op iedere laptop/pc ondersteund. Als er voor jouw laptop dus nergens iets te vinden is over XMP zal die feature niet aanwezig zijn.

De hamvraag van mijn kant: wat is de reden dat je het RAM op 1600MHz wilt hebben? Het verschil tussen 1333MHz en 1600MHz is zéér klein, zo klein dat je het verschil eigenlijk niet merkt (in dagelijks gebruik).

• EW93
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-03 14:48
Dan zal het allemaal wel kloppen, bedankt voor het antwoord! Ik was dus onbewust van het feit dat ik het maal 2 moest rekenen. Daarnaast heb ik niet heel veel verstand van wat het effect van die snelheid precies is maar ik merk gewoon dat mijn laptop traag is en ik hoopte het hiermee (een beetje) te kunnen verbeteren. Nu ik dit weet lijkt het me ook onnodig(/onmogelijk?) hier werk van te maken. Ik ga er binnenkort een SSD inzetten dus dat zal wel een hoop schelen.

• Koen179
Een SSD zal zeker een hele hoop schelen, vooral in een wat oudere laptop. Een nieuwe installatie van Windows doet ook wonderen, dan zal je wereld van verschil merken met de oude situatie :). Succes!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Harddisk wegflikkeren idd, dan wordt-ie een stuk vlotter. Zal nooit een snelheidsmonter worden met die halve tabletprocessor, maar het kan altijd beter dan met een old skool hdd als opstartschijf.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold