Toon posts:

lowbudgethomehobbymuziekstudio beginnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al zo lang over aan het denken om hardware aan te schaffen om muziek te produceren, maar er komt er maar niks van. :(

Hoe zijn jullie begonnen???

Ik wil wel een synth aanschaffen, maar wat zijn de dingen die je moet hebben om maar ook iets met die synth te moeten doen?
Ik heb het dan niet over software (want dat weet ik) maar over dingen zoals Midi(kabels) of een mixer;
Vertel me jullie eerste aankopen eens (en welk bedrag er voor is uitgegeven)

(ik produceer trance music)

Zou ik met F1500,- iets kunnen doen?

Verwijderd

hee hee :) jou ken ik .. fok!'er :)

anyway. ik heb een eigen homestudio .. immer onder constructie. maargoed ;)

een homestudio opzetten gaat je behalve uiteraard veel geld ook veel tijd kosten.een track goed laten klinken is echt een vak opzich, en dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van de muziek zelf ;)

anyway, als je echt serieus trance muziek wil maken moet je een aantal dingen hebben.

ten eerste uiteraard een synth :) die heb je in vele soorten. Een echte synth is voor mij een synth met eigen geluids synthese, dus werkt via het analoge principe
(oscilators,waveforms,lfo, etc.) je zou dus een echte analoge synth kunnen kopen, maar er zijn tegenwoordig net zoveel goeie digitale ( viruteel analoge ) synths, die net zo goed klinken en bovendien een betere midi ondersteuning hebben. je zou kunnen beginnen met de goedkopere klasse, zoals de roland jp8000 ( DE trance synth ) de yamaha an1x ( klinkt ongeveer hetzelfde, maar minder knopjes en meer menu based ) in de wat duurdere klasse heb je de clavia nord lead ( zonder onboard effecten, maar wel met 2 outputs ) de acces virus KB of de novation supernova. het is afwegen.wil je bijvoorbeeld fx onboard ( zo niet, dan moet je dus een aparte fx processor kopen ) koop dan een jp8000 of een an1x. hecht je minder waarde aan fx en meer aan geluidskwaliteit, koop dan een nordlead2. wil je beide, dan kom je waarschijnlijk uit op de acces virus ( vanaf 3500,- )

vervolgens koop je een midi interface kabel die je aan de gameport van je soundcard hangt. zo kun je je synth met een midi sequencer aansturen. als je meer midi aparaten wil gebruiken moet je via midi tru serieel doorlinken, wat bij veel apparaten latency kan veroorzaken, in dat geval kun je beter een usb midi patchbay kopen ( soort 'midi hub' )

een mixer is essentieel als je meerdere midi instrumenten gebruikt, koop er eentje zonder ruis, genoeg kanalen, goeie EQ, subgroepen en aux send/return. bedenk dat een mixer een muziekinstrument opzich is ( door middel van EQ, panning, volume en externe fx processoren kun je het stereobeeld zo goed mogelijk benutten en de mix kwalitatief zo goed mogelijk maken ) dus koop geen al te goedkoop model. in de mixer komen verschillende signalen binnen,heb je bijvoorbeeld een synth met 2 outputs, dan kun je 2 verschillende synthsignalen apart inmixen.

verder is een sampler essentieel voor de samples, beats en gesamplede instrumenten. een akai of emu is de meest logische keus. let op de hoeveelheid intern geheugen en wederom is onboard fx ook geen slecht idee.
bedenk wel dat een sampler geen harddisk heeft, dus samples kun je opslaan op zip of harddisk. dit gaat vrijwel altijd via scsi.ikzelf heb een scsi keten
sampler->zipdrive->scsikaart->cdrom, dat laatste is ook belangrijk omdat je zo makkelijk samplecd's in kan laden. uiteraard wordt ook de sampler via midi aangestuurd, bijvoorbeeld via de midi tru van een synth,waardoor je alle samples met toetsen kan bespelen. het liefst met zo veel mogelijk individuele audio outputs ( mijne heeft er 10 ) zodat je elk geluidje een plaatsje op de mixer kan geven.

ook belangrijk; monitorspeakers. dit aspect wordt vaak vergeten, je kunt nog zo veel apparatuur hebben, als je afmikst op hifi speakers kunnen je een hoop details ontgaan.

fx apparatuur is niet direct nodig, maar wel een goeie toevoeging. van processoren van digitech of lexicon, apparaten van 500 tot 1500 kun je betere reverbs en delays verwachten dan van een fxchip in een synth. fxprocessors worden aangesloten op de aux send/return van een mixer.

als laatste de midi sequencer. waar een midi sequencer vroeger niets anders was dan een programma om midi aan te sturen ( cubase ) zijn er nu programma's als logic audio die behalve midi ook audio kunnen spelen en zelfs softsynths kunnen aansturen ( bijvoorbeeld de pro52 van native instruments ) dit is uiteraard een welkome aanvulling op je hardware. een hele fijne geluidskaart is de audiowerk 8, waarmee je logic audiosporen via 8 individuele outputs uit kan sturen. je hebt dus 8 keer (4 bij stereo ) een apart pc signaal om in je mixer te proppen ( bv een softsynth op output 1-2, een wav recording op 2-4 ) de enige limitatie is je pc, die moet behoorlijk snel zijn en snelle harddisk toegang hebben.

hmm was dat het zo'n beetje? :)
voor de rest is het leren,klooien en aanrommelen, zo leer je het het best. concreet zou ik als beginner het volgende kopen, op volgorde van belangrijkheid :)

logic audio ( koop hem van een ftp ;)
virtueel analoge synth ( 1200 tot 4000 )
kleine mixer, 12 tot 16 kanaals ( 800 - 2000 )
monitoren ( 600 tot 1800 )
audiowerk 8 soundcard ( 600 )
sampler ( vanaf 1500 tot 5000 )
fx spul ( 500 - 1500 )

hmm. dat was het wel zo'n beetje :) hopelijk heb je er wat aan. voor de exacte merken en types kun je je het beste laten adviseren door iemand van een winkel, en uitproberen wat gewoon het beste klinkt.

succes.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Sow wat een verhaal, maarre niks aan toe te voegen. Oh volgens mij was je geduld vergeten, Heb namelijk ook wel is zoiets geprobeerd maar ik werd na 10 minuten al gek in die studio. :?

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Topicstarter
heehee psilocybin ;)

Goed verhaal, geeft me wat meer izicht maar vooral wat meer moed om te beginnen!
Hier heb ik wat aan :)

thx

Verwijderd

Zow..

Das een lekker lappie tekst psilocybin! :D

maar goed.. helemaal mee eens

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zou persoonlijk met de synth beginnen. Dat ding van voren tot achter leren kennen en intussen doorsparen. Dan kun je met je synth iig een "eigen" sound maken. Dat is goed om je te onderscheiden, want dat heb je wel nodig. Als je gewoon die standaard trance-geluidjes wilt, haal een sample cd en je bent klaar. Maar goed, dan ben je #23456259408621231798342779234798 in het rijtje van DJ Sjaan/Tjestow klonen.

edit: Kan een plaatsje of 2 schelen, maar het is aardig accuraat :)

psylo: Cubase is tegenwoordig (al geruime tijd hoor...) ook een audio/midi menger. En ik heb liever Cubase (ook zeer zeker voor m'n audio) dan Logic of Cakewalk, omdat ik Cubase fijner aan vind voelen. Maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk. Als je zelf Cakewalk/Sonar of Logic fijner vindt, dan is dat zo. Dat is vaak een persoonlijke keuze.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik wil niet echt in dat rijtje thuishoren.
Aan de ene kant wil ik wel veel met melodieuze strings etc. werken (ik heb het over orkeststrings en niet over superstrings :)) en snelle leads maar het moet dus ook een beetje progressive zijn, om dus uit dat rijte te blijven.

En ik heb ff cubase geprobeerd, weet iemand hoe ik een (insert) effect can controllen??
En ik heb ook een sonar demo gechecked, en dat beviel me dus ook weer heel erg (v/d computer music cdrom)...

Verwijderd

Luister eens naar een Korg Triton. Kost wel wat maar dan heb je ook zo'n beetje alles in 1. Van sampler tot supersynth tot midi-recorder tot effectunit etc.
Hoef je eigenlijk alleen nog maar je pc als harddisc-recorder te gebruiken en dan met Acid de hele boel bewerken :9
Mag ik een linkje noemen? http://synthesizer.pagina.nl

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Op woensdag 18 juli 2001 10:33 schreef FreeH2o het volgende:
Hmm, ik wil niet echt in dat rijtje thuishoren.
Aan de ene kant wil ik wel veel met melodieuze strings etc. werken (ik heb het over orkeststrings en niet over superstrings :)) en snelle leads maar het moet dus ook een beetje progressive zijn, om dus uit dat rijte te blijven.

En ik heb ff cubase geprobeerd, weet iemand hoe ik een (insert) effect can controllen??
En ik heb ook een sonar demo gechecked, en dat beviel me dus ook weer heel erg (v/d computer music cdrom)...
Effecten kun je controllen dmv. automation. Email me anders even, ik heb hier een hoop Cubase info liggen en ik kan je wel verder helpen. Ik neem aan dat je met een l337 w4r3z versie werkt. :)

Je kunt trouwens alleen VST-plugins controllen. Dus als je de keuze hebt tussen een VST of DirectX, dan zou ik voor de VST gaan. Zeker als je parameters wilt veranderen tijdens afspelen van track (en meer dan effect aan/uit).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 juli 2001 13:19 schreef Hillie het volgende:

[..]

Effecten kun je controllen dmv. automation. Email me anders even, ik heb hier een hoop Cubase info liggen en ik kan je wel verder helpen. Ik neem aan dat je met een l337 w4r3z versie werkt. :)

Je kunt trouwens alleen VST-plugins controllen. Dus als je de keuze hebt tussen een VST of DirectX, dan zou ik voor de VST gaan. Zeker als je parameters wilt veranderen tijdens afspelen van track (en meer dan effect aan/uit).
Aaah ik zie het :)
Maar kan je d'r geen envelope controller van maken? Want zo nauwkeurig ben ik niet met een muisje :9

Ik zal zelf anders is een search doen, iig thx

Verwijderd

Topicstarter
Ohw ik zie het al, er wordt een audio mix gemaakt waar je kan controllen!!!

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Je zou natuurlijk ook Reason aan kunnen schaffen (met een MIDI-keyboard), die kan toch alles nadoen?

Of sla ik nu de plank mis, en kan je geen fatsoenlijke nummers maken met Reason :? ?

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Reason is wel mooi uitgebreid enzo, maar niet super-flexibel. Je kan er geloof ik geen effect plugins e.d. aanhangen. En tja, een hoop mensen willen toch vaak net een iets andere oplossing voor een bepaald onderdeeltje. Dan zit je met een vooraf gedefinieerd en vastgelegd pakket wel vast. Maar het is een mooie optie voor een hoop mensen.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 20:52
Ideale combinatie: Reason<->ReWire<->Cubase... veel filters, en werkt perfect...

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Op donderdag 19 juli 2001 11:25 schreef darkmage het volgende:
Ideale combinatie: Reason<->ReWire<->Cubase... veel filters, en werkt perfect...
Da's inderdaad een goede tip ja! Niet aan gedacht dat je Reason natuurlijk ook nog samen kan laten werken met andere platformen.

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
wat kan je dan doen met rewire en cubase?? Ik weet dus echt niet wat die progz zijn en doen.. :o
Pagina: 1