OC: Hoe kwetsbaar=alles?

Pagina: 1
Acties:

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Hoeveel risico heb je bij alle onderdelen als je iets overclockt? En hoe kan je die risico's beperken?

Bij mij zijn de ervaringen dat processors en cores van videokaartjes niet snel kapot gaan, SDR modules (van een TNT2Ultra) ook niet, maar DDR SGRAM van een GF1DDR juist erg kwetsbaar.

Specs

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

je ken de risico's beperken door niet te oc'en...

En trouwen goeie cooling moet toch errug helpen bij een oc

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ik zat meer te denken, als je bvb geheugen OCt, is dan stapjes van 5Mhz genoeg? of kan het met 5Mhz teveel al meteen doodgaan?
Dat soort tips

Specs

• NiMu83

NiMu83

AFCA

nee stapjes van 5 is goed ja...als je rare pixels in beeld krijgt dan weet je dat je iets terug moet klokken...

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Hmmm. Ik heb ooit met stapjes van 5 een Asus V6800 Pure gemold.
Op 325 helemaal geen artifacts, op 330 paarse lettertjes in 3DM2k1, meteen op reset geramd, en vanaf toen was de kaart instabiel, en werd ie steeds instabieler (na een poosje liep ie al vast na 10 min. windows)

Specs

• NiMu83

NiMu83

AFCA

ja maar al zie je die artifact, dan moet je gewoon meteen terugklokken...niet op reset rammen...Ik zou Geforce Tweak Utility gebruiken (als je een GF hebt ofcourse)

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 22:11 schreef Masterdam het volgende:
Ik zat meer te denken, als je bvb geheugen OCt, is dan stapjes van 5Mhz genoeg? of kan het met 5Mhz teveel al meteen doodgaan?
Dat soort tips
Dood gaan doet je app. bijna nooit. Stapjes van 5mhz zijn goed om mee te oc-en. Bij voorkeur nooit te grote stapjes nemen. Als je pc niks meer doet of hij post niet, dan zit je aan je "limiet". Maar dat zal waarschijnlijk niet bij de eerste 3 stapjes van 5 mhz zijn hoor. Bij mijn systeem loopt mijn cpu op 150mhz ipv 100mhz en no probs here :9~

Vaak blijf je steken op:
-je geheugen
-de temp van je processor

Je kunt dus hoger oc-en als je je cooling aanpast
-----
zulke tips?
-----

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Als ik op reset ram, zouden de clock speeds weer op standaard gezet moeten worden, ik had apply clock settings at startup disabled...

UT draaide BTW wel lekker met Duron 800@896 en GF1DDR @135/325...
1600x1200x32xhighxhigh, average in Deck16][ 50,6 fps :9

Maar ik wil nu misschien een GTS kopen (leadtek of powercolor), maar als ik die ga OCen wil ik niet weer het memory mollen...

Specs

Verwijderd

Volges mij gaat er nooit iets kapot mits je het voltage niet gaat verhogen en de boel koel genoeg blijft...

think about it: het werkt wel of het werkt niet stabiel, maar het kan niet doorbranden als de temperatuur gewoon in orde is. En als je het voltage niet verhoogd kunnen er ook geen interne verbindingen overbelast worden (terwijl de temperatuur wel goed is).

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 22:18 schreef _coolman_ het volgende:

[..]

Dood gaan doet je app. bijna nooit. Stapjes van 5mhz zijn goed om mee te oc-en. Bij voorkeur nooit te grote stapjes nemen. Als je pc niks meer doet of hij post niet, dan zit je aan je "limiet". Maar dat zal waarschijnlijk niet bij de eerste 3 stapjes van 5 mhz zijn hoor. Bij mijn systeem loopt mijn cpu op 150mhz ipv 100mhz en no probs here :9~

Vaak blijf je steken op:
-je geheugen
-de temp van je processor

Je kunt dus hoger oc-en als je je cooling aanpast
-----
zulke tips?
-----
Dit is voor veel mensen nuttige informatie, ik heb ook een P100@150 draaien zonder enige koeling 8-)

Mijn ervaring is ook dat je CPU's niet zo makkelijk kapot krijgt, 800@896 heb ik ook in 2 stappen gedaan, en die P1 zelfs in 1 stap :P

Maar dat DDR geheugen ging dus wel kapot, is dat ultra-kwetsbaar ofzo?

Specs

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 14:06
Je processor is idd niet erg kwetsbaar, da's ook mijn ervaring. Maar videomem zou best kunnen dat hij daardoor instabiel blijft. Ik hoor heel vaak mensen over hun 100% stabiele PC, maar ze hebben geheid wel vastlopers en dat zou best door te ver overklokken komen..

Misschien interessant om dat eens te testen.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Bij m'n GF1 was 't zelfs zo dat 't na 1 keertje te hoog vastgelopen, telkens op normale clock speeds maar bleef vastlopen, en steeds sneller, na een poosje zelfs na onderclocken in 10 min. windows... :(

Specs

• slacksoff
  • Laatst online: 19:46
AMD's zijn toch wat kwetsbaarder. als je die niet goed koelt en ze overhitten branden ze vaak door. goed weten wat je doet dus.

intel's hebben een temp.sensor er in die de pc uitschakelt of reset als de boel te warm word.

maar met goede koeling is het best veilig om een AMD te oc-en. videokaarten... tsjah. er word ene beetje een minimale winst uitgehaald dus is oc hem vaak niet meer dan 10% hoger. soms ook helemaal niet. [bij nieuwe drivers dus]

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ik denk dat ik idd maar helemaal kap met videokaarten OCen... Al kreeg ik m'n TNT2Ultra wel 150/183 @ 175/230...

Specs

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op vrijdag 06 juli 2001 22:59 schreef Masterdam het volgende:
Ik denk dat ik idd maar helemaal kap met videokaarten OCen... Al kreeg ik m'n TNT2Ultra wel 150/183 @ 175/230...
Als je nou stapjes van 2 neemt kan er helemaal nauwelijks wat fout gaan...

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Jah, maar dan nog, NOG een videokaart met kapot geheugen (de 3e zou dat dan worden), als je artifacts krijgt is ie meteen kapot, terwijl je bij de TNT2Ultra zelfs met artifacts een lekker potje UT kon spelen...

Specs

• NiMu83

NiMu83

AFCA

ja maar als je artifacs krijgt is ie toch niet meteen kapot?

Dan vraag je gewoon teveel van die kaart en dan gaat ie beetje raar doen, zodat je hem weer iets terug gaat klokken waar ie wel goed op loopt

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Dit heb ik toch al gezegd? maar goed.
Toen ik 1 keertje artifacts kreeg bij m'n GF1DDR, heb ik meteen gereset, clockwaarden standaard, gebruiken en werd instabiel. Steeds instabieler zelf. Onderclocken, nog steeds instabiel, na een weekje zelfs na 10 min. windows vastlopen. :(

Specs

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op vrijdag 06 juli 2001 23:12 schreef Masterdam het volgende:
Dit heb ik toch al gezegd? maar goed.
Toen ik 1 keertje artifacts kreeg bij m'n GF1DDR, heb ik meteen gereset, clockwaarden standaard, gebruiken en werd instabiel. Steeds instabieler zelf. Onderclocken, nog steeds instabiel, na een weekje zelfs na 10 min. windows vastlopen. :(
sorry zit niet op te letten...tis ook veels te warm...

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Jah mon, zin om Bob Marley op te zetten, alleen geen muziekunit hiier :'(
Maar goed, ontopic weer :)

Specs

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op vrijdag 06 juli 2001 23:18 schreef Masterdam het volgende:
Jah mon, zin om Bob Marley op te zetten, alleen geen muziekunit hiier :'(
Maar goed, ontopic weer :)
haha ja precies, maar ik denk dat je het beste, om geen risico te lopen, gewoon je gf kaart niet moet overklokken...simpel zat

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Jah, mijn conclusie ook tot nu toe...
Maar toch vaag dat DDR zo kwetsbaar is en SDR helemaal niet... Weet iemand waarom?

Specs

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Volgensmij is de kans dat zo'n kaart zomaar in een keer kapot gaat niet echt groot, vooral als je em meteen terugzet zodra je instabiliteit of andere rare dingen opmerkt..
Ik heb ook een GF1 DDR (van creative) die altijd op 133/333 draait (standaard 120/300) en hij kan nog hoger. Heb em ooit op 140/350 ofzo gehad om te testen, kreeg toen geen artifacts maar m'n framerate werd gewoon superlaag.. :?

Wat processors betreft; xit nu (tijdelijk) achter m'n p100@133 reserve-bak :P omdat m'n andere pc kapot is (volgensmij heb ik dit al in veeel topics gezegd intussen maargoed ;)). Draait nogsteeds zonder problemen, zonder actieve koeling (alleen een heatsink).. :) In die tijd haalden de meeste P100's dat niet eens met actieve koeling, dus ik denk dat het ook een beetje per processor verschilt hoeveel ze kunnen hebben. Het toevals- en geluksaspect is dus ook niet helemaal uitgesloten lijkt me...

Wow, lang verhaal hierboven :D

#

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Hmmm, ik heb nu toch echt al 2x precies hetzelfde met twee Asus kaartjes (V6800 Pure)
Colclusie: Asus kaartjes sucken omdat ze er brak memory op gooien? lijkt me wel ERG onwaarschijnlijk...
Maar alle P1's zijn makkelijk OCbaar hoor ;)
Ik heb een P1 100@150 zonder ENIGE koeling 8-)

Specs

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Op vrijdag 06 juli 2001 23:34 schreef Masterdam het volgende:
Hmmm, ik heb nu toch echt al 2x precies hetzelfde met twee Asus kaartjes (V6800 Pure)
Colclusie: Asus kaartjes sucken omdat ze er brak memory op gooien? lijkt me wel ERG onwaarschijnlijk...
Lijkt mij ook niet echt aannemelijk, ben wel wat anders van Asus gewend.. :)
Maar alle P1's zijn makkelijk OCbaar hoor ;)
Ik heb een P1 100@150 zonder ENIGE koeling 8-)
Hm, dat haalt deze niet.. Moederbord heeft voor zover ik weet een max. multiplier van 2 en de fsb kan niet hoger dan 66MHz :o Maar ik heb wel ooit gelezen dat je met die P100's blij moest zijn als ze de 120 haalden, dus wat dat betreft hebben we geluk gehad ;)

#

Verwijderd

loop ik nu gevaar mijn gts standaart 200/333
nu 210/400

jullie zeggen dat mem kapot kan gaan ? hoe kan dat waarom zouw het zwak zijn mijne werkt gewoon goed nu op deze snelheid.

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-07 15:44

jjwa

CZ3 tentmuis

cpu niet kwetsbaar?
ik heb hier toevallig wel een AMD k6-2 met een flinke brandplek erop liggen :D

super-dood, was men eerste overclock ervaring, ik wist er nog bijna niks van...

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 22:56 schreef slacksoff het volgende:
AMD's zijn toch wat kwetsbaarder. als je die niet goed koelt en ze overhitten branden ze vaak door. goed weten wat je doet dus.

intel's hebben een temp.sensor er in die de pc uitschakelt of reset als de boel te warm word.

maar met goede koeling is het best veilig om een AMD te oc-en. videokaarten... tsjah. er word ene beetje een minimale winst uitgehaald dus is oc hem vaak niet meer dan 10% hoger. soms ook helemaal niet. [bij nieuwe drivers dus]
10%?? haha lol
mn vidkaart draait 40% hoger :)
mn cpu 35%.

echt geen probleem hoor, en voltages verhogen kun je ook zonder problemen en risico's doen(vrijwel dan).
snelheidswinst: van de 4200 naar de 5700 3dmarks(2000) en van de 1800 naar de 2600 in 2001. :9~

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op vrijdag 06 juli 2001 23:23 schreef Masterdam het volgende:
Jah, mijn conclusie ook tot nu toe...
Maar toch vaag dat DDR zo kwetsbaar is en SDR helemaal niet... Weet iemand waarom?
Lijkt me sterk dat jij je geheugen molt hoor..... Zelfs mijn geheugen op alle G4CE's die ik heb (3x GF2, en 1 GF1DDR)

GeForce 2 GTS: 250/415 (200/333)
GeForce 2 GTS DLX: 245/390 (200/333)
GeForce 2 GTS Pro 64MB: 250/505 (200/400)
GeForce 1 DDR DLX: 155/345 (120/300)

Wat erachter staat zijn de standaard waarden.
Allemaal merk Asus.
DLX=Deluxe (tv-in/out en shit)

Het lijkt me echt heeeeeeeel sterk.

Maarja zeker niet goed opgelet ofzo.

Suc6

Verwijderd

'k heb ook een V6800 Deluxe gehad, en uiteraard overgeklokt. Tuurlijk, als je te hoog gaat, dan krijg je artifacten. Maar dood geheugen heb ik er niet van gehad.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:20
ik had eerst me druon 600 op 970

alles werkte wel goed was alleen een beetje warm dus ik vroeg op tweakers wat kan ik nog doen (had al 6 koelers erin)
toen zeiden de mensjes koelpasta!

ik naar de local elekro-boer en vraag om een bakkie koelpaste...eenmaal thuis aangekomen gelijk de koeler eraf (met een schroevendraaier aangezien het zo`n spire-orb is die een beetje te groot is) ging wat moeilijk eraf maar gelukt!

toen de pasta en de koeler erweer op ...kast overend gezet...hoor wat naar beneden vallen...pak het op, is het een klein stukje metaal :? ach zullen we niet nodig hebben en hoppa over de schouder!

Compu aan en wat denk je?? nix :(

Ik zoeken met een vriend...van alles geprobeerd! zelf zonder koeling te laten draaien!

Uiteindelijk bleek dat kleine stukkie iets van de mobo te zijn wat ik er af had gerost met de schroevendraaier :'(

Maar me proc doet het nog!! (zo`n beetje een ronde core en een 5 min zonder koeling gedraaid!)

Heb nu alleen een Luckystar moederbord waarmee ik de voltage niet kan aanpassen dus nu draait ie op 650 :(

Kortom: M`n duron is behoorlijk sterk :P

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

Arme pc :'(

GELUK :9~

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
sorry dat ik niet meer op m'n eigen topic gereageerd heb, maar ik ben net terug van 3 weken vakantie :)

Specs

Verwijderd

Ik heb mijn GF1 op 143/342 wel een artifacts gehad omdat volgens mij smartdoctor de settings verpest. Stond ie ineens op 146/350, ik kan Smart doctor niet draaien omdat ie de settings verpest heeft iemand daar ook last van?
In Win98 had ik daar geen last van.

Bij mij loopt de temp soms wel eens op tot boven de 80graden maar hij doet het nog steeds na 1 jaar gebruik :) .

Verwijderd

wel vreemd van die V6800 die steeds z'n geheuen opblaast...
denk zelf eerlijk gezegd dat het eerder aan een slechte revisie ligt ofzo, ik heb zelf namelijk ook een GeForce DDR (van Creative weliswaar) en die draait dus echt wel vlekkeloos op 150MHz core en 362MHz mem, vanaf 363MHz beginnen er kleine gele puntjes linksonder in me scherm te verschijnen
Nuja, gewoon slechte kaartrevisie of slechte geheugenstepping lijkt me, gewoon pech gehad.
Pagina: 1