Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdr123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 08:37
Vorige maand een Imac gekocht om wat mee te programmeren / photoshop. Maar merk dat het schakelen tussen programma's en het opstarten van Excel bijv best lang duurt. Ik zou graag mijn mac een performance boost willen geven en daarom zou ik graag jullie advies willen inwinnen wat ik het best kan laten aanpassen.

Zelf dacht ik aan meer RAM of een HD naar SSD. Eerst mijn specificaties;

Mac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015)
3,2 GHz Intel Core i5
8 GB 1867 MHz DDR3
AMD Radeon R9 M380 2048 MB 27-inch (5120 x 2880)
1 TB SATA-schijf

Wat raden jullie aan? :)

Beste antwoord (via mdr123 op 05-07-2017 13:03)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je kan idd altijd een externe SSD overwegen als main boot schijf en de zooi laten zoals het is. De snelheid is dan afhankelijk van je externe poort en aangezien Thunderbolt geen probleem heeft, kan je prima een externe schijf eraanhangen voor de broodnodige gevoelsmatige snelheid.

Dat Apple die retine-macs nog verkoopt met klassieke HDD's. Ze frustreren zo zelf een beetje de Macbeleving van toch wel high-end systemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
is het een Fusion drive of echt alleen SATA?

Het is beetje kip ei, meer geheugen zorgt voor minder swap en een snellere disk zorgt voor snellere swap ;)

Geheugen is het snelste en veiligste uit te breiden zelf, HDD vervangen is bijna niet te doen.

Wat je kan aanschaffen is: pricewatch: Startech.com 2.5in Aluminum USB 3.0 External SATA III SSD Hard Dr... en daar een SSD indoen en daar MacOS op installeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Vorkie op 03-07-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdr123
Ja het is een SATA schijf! Geen Fushion. Ik zag op internet wel ergens een bedrijf die HDD omzet naar SSD (ze schrijven dan ook alle data over).

Verder nog mensen met ideeën?

[ Voor 74% gewijzigd door mdr123 op 03-07-2017 14:11 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mdr123 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:10:
Ja het is een SATA schijf! Geen Fushion. Ik zag op internet wel ergens een bedrijf die HDD omzet naar SSD (ze schrijven dan ook alle data over).

Verder nog mensen met ideeën?
Let wel dat je garantie verloopt, dus als je nog garantie hebt zou ik nog even wachten ermee. (intern ombouwen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:34
Koop een thunderbolt SSDtje. Ik zag er eentje hier in de V&A staan van Lacie. Erg goed spul hoor. Vele malen veiliger en goedkoper dan een SSD in laten bouwen. met de 5K iMac is een SSD echt wel een must. helaas heb je alleen het HDD model gekocht. Dat is wel ff erg jammer aangezien die HDDs niet echt de snelste zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je kan idd altijd een externe SSD overwegen als main boot schijf en de zooi laten zoals het is. De snelheid is dan afhankelijk van je externe poort en aangezien Thunderbolt geen probleem heeft, kan je prima een externe schijf eraanhangen voor de broodnodige gevoelsmatige snelheid.

Dat Apple die retine-macs nog verkoopt met klassieke HDD's. Ze frustreren zo zelf een beetje de Macbeleving van toch wel high-end systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Delerium schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:30:

Dat Apple die retina-macs nog verkoopt met klassieke HDD's. Ze frustreren zo zelf een beetje de Macbeleving van toch wel high-end systemen.
De 27" inch (5k versie dus) wordt standaard met fusion drive geleverd.

@mdr123 heeft dus of net op het verkeerde moment zijn iMac gekocht aangezien er vanaf een paar weken terug nieuwe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdr123
supersnathan94 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:28:
[...]

De 27" inch (5k versie dus) wordt standaard met fusion drive geleverd.

@mdr123 heeft dus of net op het verkeerde moment zijn iMac gekocht aangezien er vanaf een paar weken terug nieuwe zijn.
Ik heb hem 2 weken geleden gekocht. Maar ik kon nog kiezen zonder SSD. Had eigenlijk met SSD moeten nemen bij nader inzien. Maar goed, dat is achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdr123
Delerium schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:30:

Is er een manier om de hele inhoud van de HDD (met OS) in een keer over te zetten naar die SSD? Zodat OSX ook vanaf de SDD start?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:33

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Andere manier is gewoon je time-machine de HDD een keer in kaart laten brengen, met het rebooten een nieuwe OSX aan te maken op de externe drive en een clean install te doen. Als je dan je time-machine backup terugzet kan je gewoon zonder zorgen verder.

Het scheelt iig zoeken naar software.

* Delerium heeft eens gekeken naar de iMac uit 2009 met alleen HDD
En zelfs met een firewire800 poort was een SSD extern aan te raden, niet zozeer vanwege de doorvoer maar vanwege de lage seektimes. Alles wat beter dan firewire800 is zal vast ook beter werken voor de externe drives.

Vandaar, altijd kijken naar welke poorten er op de Mac zitten. Zeker nu met USB-C/Thunderbolt3 en volledige eGPU-ondersteuning zijn zowel GPU als schijfruimte geen reden meer om nieuwe Macs te kopen, de machines kunnen nog lang meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:53

MazeWing

The plot thickens...

mdr123 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:51:
[...]

Ik heb hem 2 weken geleden gekocht. Maar ik kon nog kiezen zonder SSD. Had eigenlijk met SSD moeten nemen bij nader inzien. Maar goed, dat is achteraf.
Ik neem aan met een flinke korting aangezien het 2017 model op elk gebied een (stuk) sneller is. Daarnaast is het volgens mij wel een fusion drive. Enkel de 21,5 inch non-retina had standaard een HDD, zonder enige vorm van SSD.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Dat is dus de vraag.
Ofwel heb je 2 weken geleden een "oud" model gekocht (hopelijk met korting), en dan kan het dat je een gewone HDD hebt.

Ofwel heb je dus een nieuwe met minstens een Fusion drive.
Ik heb ook een dikke 2 weken een 27' gekocht met Fusion. (mijn review staat hier online).
Wat ik gemerkt heb is dat de computer na de eerste installatie een beetje traag lijkt, maar nadien 'leert' wat er op de SSD moet, en wat niet. Gedurende die eerste dagen wordt ook de backup overgenomen, en moet spotlight alles opnieuw indexen (en weet ik wat er nog allemaal loopt).

Nu vind ik dat die computer super vlot loopt. En iedere keer ben ik verwonderd dat het scherm er zo gelikt uit ziet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:49:
Dat is dus de vraag.
Ofwel heb je 2 weken geleden een "oud" model gekocht (hopelijk met korting), en dan kan het dat je een gewone HDD hebt.

Ofwel heb je dus een nieuwe met minstens een Fusion drive.
Ik heb ook een dikke 2 weken een 27' gekocht met Fusion. (mijn review staat hier online).
Wat ik gemerkt heb is dat de computer na de eerste installatie een beetje traag lijkt, maar nadien 'leert' wat er op de SSD moet, en wat niet. Gedurende die eerste dagen wordt ook de backup overgenomen, en moet spotlight alles opnieuw indexen (en weet ik wat er nog allemaal loopt).

Nu vind ik dat die computer super vlot loopt. En iedere keer ben ik verwonderd dat het scherm er zo gelikt uit ziet.
Nouja er staat duidelijk in de ts dat het een 2015 model is. Als je nog binnen de 14 dagen koop op afstand valt dan zou ik een ticket aanmaken en hem terugsturen (aangezien hij niet geheel bevalt kan dit gewoon) als je hem online hebt besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
MazeWing schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:31:
[...]

Ik neem aan met een flinke korting aangezien het 2017 model op elk gebied een (stuk) sneller is. Daarnaast is het volgens mij wel een fusion drive. Enkel de 21,5 inch non-retina had standaard een HDD, zonder enige vorm van SSD.
Nee dat is pas sinds de 2017 versie. 2015 had nog HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 15:58

paQ

HDD naar SSD is helemaal niet zo moeilijk. Als je maar de juiste conversiekit aanschaft.
Gaf mijn 2010 i7 een fixe boost en gaat nog steeds als een trein :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 15:53

MazeWing

The plot thickens...

Ware het niet dat vanaf het nieuwe design het veel lastiger is geworden de glasplaat te verwijderen. Het zit tegenwoordig vastgelijmd waar het bij jou model nog met een grote zuignap eruit te halen is.

Tenzij je extreem handig bent is het haast niet meer te doen. Tevens, als je die skills bezit, wist je van te voren wel dat een SSD oh zo belangrijk was....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdr123
Oke, ik heb besloten om 2 upgrades aan mijn Mac te geven:

Om even een voorbeeld te geven, mijn Excel startte ongeveer op binnen 20 seconden. (geschat, niet getimed)

- RAM verhogen met 16GB. Zit nu totaal op 24GB (Ben vanmorgen meteen even langs coolblue gereden)
Bij deze upgrade merk ik dat de programma's al een stuk soepeler werken en sneller starten (nu 10 sec ong). Ik ben erg blij met deze aanpassing, dit koste mij ongeveer € 150,-.

- Externe SSD als primaire schijf gebruiken. Ik zit te kijken naar een lacie schijf van 250GB die ik aansluit op de Thunderbolt 3 aansluiting. Mijn hoofd HDD (1TB) gebruik ik dan als opslag van grote bestanden /backup ruimte. Deze aanpassing gaat me ongeveer € 210,- kosten. Ik verwacht dat bij wijze van spreken het opstarten naar 5 seconden te verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
mdr123 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:30:
Oke, ik heb besloten om 2 upgrades aan mijn Mac te geven:

Om even een voorbeeld te geven, mijn Excel startte ongeveer op binnen 20 seconden. (geschat, niet getimed)

- RAM verhogen met 16GB. Zit nu totaal op 24GB (Ben vanmorgen meteen even langs coolblue gereden)
Bij deze upgrade merk ik dat de programma's al een stuk soepeler werken en sneller starten (nu 10 sec ong). Ik ben erg blij met deze aanpassing, dit koste mij ongeveer € 150,-.

- Externe SSD als primaire schijf gebruiken. Ik zit te kijken naar een lacie schijf van 250GB die ik aansluit op de Thunderbolt 3 aansluiting. Mijn hoofd HDD (1TB) gebruik ik dan als opslag van grote bestanden /backup ruimte. Deze aanpassing gaat me ongeveer € 210,- kosten. Ik verwacht dat bij wijze van spreken het opstarten naar 5 seconden te verkleinen.
Externe SSD is echt lekker. Heb zelf een externe Thunderbolt HDD array en ik merk het verschil duidelijk met een normale HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:07
Merk je dat hij extern is? Tussen sata en thunderbolt3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Een externe SSD met USB 3.0 is natuurlijk ook een uitstekende oplossing en een stuk goedkoper. Voor het opstarten van het OS en programmas ga je dit soort verschillen echt niet merken.

* LaCie 256GB SSD voor 209,- Thunderbolt
* Samsung T3 500GB SSD voor 175,- USB 3.1

Voor minimale verschillen dus dubbel zoveel opslagcapactiteit 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 10-07-2017 20:35 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

knarfyboy schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:38:
Merk je dat hij extern is? Tussen sata en thunderbolt3?
Thunderbolt 2 in dit geval, maar alle thunderbolt interfaces draaien op PCIe, elke versie verdubbelt de bandbreedte (10/20/40Gbps), dus kan je concluderen dat er fors meer doorheen kan dan SlomeATA (relatief uiteraard).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdr123
Oke, ondertussen ben ik klaar met het upgraden van mijn Mac. Na het installeren van een externe SSD merk ik echt super veel verschil. Dit maakt de computer letterlijk 4 keer zo snel.

Ik gebruik mijn SSD met een USB 3.0 aansluiting, wat netjes voor ongeveer in 450MB lees/schrijf per seconden resulteert. Ik heb een Samsung T3 250GB gekocht voor € 125,- gekocht. En via Carbon Copy Cloner heb ik mijn HDD naar SSD overgezet. 100GB nam ongeveer een uur in beslag.

Uiteindelijk om hem als opstartschijf te gebruiken moest ik hem formatteren in GUID formaat. Kwam ik later achter.

Even een opsomming, laten we zeggen bij wijze van spreken dat Excel opstartte in 20 sec;

- RAM upgrade van 8GB naar 24GB a €150,- maakte het al een stuk soepeler (10 sec excel opstarttijd)
- Opslag upgrade van 1TB HDD naar 250GB HDD a €125,- maakte het super snel (2 sec excel opstarttijd)

Voor me gevoel is mijn computer ongeveer 10 keer zo snel nu. Heel fijn :). Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Uiteindelijk om hem als opstartschijf te gebruiken moest ik hem formatteren in GUID formaat. Kwam ik later achter.
Gaf CCC dat niet aan dan? De waarschuwingen zijn meestal vrij duidelijk in dat programma. Erg handig om bootable full back-ups te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdr123
supersnathan94 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:16:
[...]
Gaf CCC dat niet aan dan? De waarschuwingen zijn meestal vrij duidelijk in dat programma. Erg handig om bootable full back-ups te maken.
Ik heb het eerst geprobeerd met SuperDuper! Die gaf dat niet aan. CCC gaf het wel aan, die maakt de schijf volgens mij ook meteen bootable. Ik weet dit niet zeker.
Pagina: 1