Shopreviews alleen na een succesvolle aankoop?

Pagina: 1
Acties:
  • 908 views

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zouden we als tweakers alleen shop reviews willen na aankoop.

Toevallig recent een belabberde klantenservice meegemaakt waardoor ik uiteindelijk van de aankoop heb afgezien omdat de manier van klantvriendelijkheid ver beneden pijl was. Daarop dan ook besloten om niet door te gaan met de aankoop. Maar heb hier wel een review op achter gelaten.

Vervolgens stalkt het bedrijf mij zelfs door via google en andere sites mijn prive en zakelijke contact gegevens te achterhalen wat ik al zeer onbeschoft vind en zeker een nog slechtere review waard vind maar hier verder niets mee heb gedaan. Maar krijg ik nu vervolgens een mail dat mijn review is verwijderd omdat het geen aankoop betreft.

Volgens mij is het juist van belang voor iedereen dat dit soort praktijken juist vermeld staan in de reviews in de pricewatch. Zeker het stalken / tracken van mensen nog voordat alles prive informatie gegeven is en zelfs op het telefoon nummer van mijn zaak opbellen om een review ongedaan te krijgen vind ik zeer zorgwekkend hoeveel slechte reviews zijn er van deze shop dan al niet verwijderd op deze manier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:26

Mooijekind

Manager Product Content
Vorig jaar hebben we een aanpassing gemaakt in de shopreview definitie.
We hebben er bewust voor gekozen dat dit altijd een afgeronde aankoopervaring moet zijn.
Op deze manier kunnen we de betrouwbaarheid van de shopreviews op tweakers beter waarborgen.
Jammer genoeg missen we daardoor dit soort informatie maar we kunnen hierin geen uitzonderingen maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dus als een shop het zo hard verneukt dat de koop afgebroken moet worden door eender welke partij, mag dat niet aangegeven worden door middel van een review!? Hoe kan ja dat in 's hemels naam "de betrouwbaarheid van de shopreviews op tweakers beter waarborgen" noemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Naar mijn idee is een afgeronde aankoopervaring meer dat je niet nog midden in een bestelling zit. Als een aankoop door toedoen van de winkel niet door heeft kunnen gaan en je dus het product niet gekregen hebt is jouw aankoopervaring afgerond. En zou je er dus een review over moeten kunnen schrijven.

Wat men volgens mij wil voorkomen is de shopreview (terwijl je nog middenin de bestelling/afhandeling ervan zit) als een soort breekijzer/dreigement richting de shop gebruikt.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mooijekind11 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:44:
Vorig jaar hebben we een aanpassing gemaakt in de shopreview definitie.
We hebben er bewust voor gekozen dat dit altijd een afgeronde aankoopervaring moet zijn.
Op deze manier kunnen we de betrouwbaarheid van de shopreviews op tweakers beter waarborgen.
Jammer genoeg missen we daardoor dit soort informatie maar we kunnen hierin geen uitzonderingen maken.
Deels toch best scheef? We hebben aantal bekende webshops die hun 'verwachte levertijd' lang niet zo nauw nemen, dat regelmatig voorkomt dat mensen de bestelling annuleren, maar die mogen dus geen review doen? Is het bij zulke shops toch juist zaak om dit bekend te houden in reviews?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
Je moet het dus zien zoals @spone net aangeeft.

Je plaatst dus een bestelling op een site , krijgt netjes dus een ordernummer/mail en ergens in het proces daarna gaat het mis.
Als je je order nooit / veel te laat ontvangt en je annuleert daardoor de order dan geldt dat natuurlijk als een valide bestelling en kun je daar een shopreview over schrijven.
Wacht dan wel even totdat je je geld terug hebt want ook dat hoort bij een afgeronde ervaring.

Dat breekijzer kan natuurlijk door een klant gebruikt worden maar net zo goed door een shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

@Verwijderd had je nou een ordernummer of niet? Een review aanmaken vereist dat toch?

[ Voor 28% gewijzigd door PcDealer op 09-07-2017 16:50 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in het geval van mijn review:

De shop biedt aan de goedkoopste te zijn, als je het ergens anders goedkoper vind dan krijg je 5% korting extra op de lagere prijs.

In dit geval boden hun het product aan voor 199,- en was het bij bol.com 179.
Dus ik heb via hun formulier de 5% korting aangevraagd op de lagere prijs van 179.

Krijg uiteindelijk eind van het dag een kort en bot mailtje met, we zijn al goedkoper dan bol.com.
Blijkt dat bol.com in de tussentijd de prijs had aangepast naar 209,-.

Echter waren er nog meer shops in de pricewatch die 179,- als prijs hanteerde. Dus ik een reactie terug gestuurd met een van de andere shops.

Uiteindelijk komt weer een dag later een mailtje enigzins met een geiriteerde reactie van hun kant dat het niet klopt maar dat ze de korting wel toekennen. Als ik de korting wil moet ik dat maar aangeven dan krijg ik alsnog de korting. De kortingsbon / code zat dus nog niet gelijk in dat mailtje.

Daarop aangegeven dat ik graag de kortingscode ontvang, uiteindelijk krijg ik deze laat in de avond alsnog toegestuurd. Maar bij invullen blijkt dat ze geen 5% korting geven maar slechts 2% op de nieuwe prijs.

Daarop was bij mij de maat vol en het vertrouwen op in de shop. Ik heb de bestelling daarop niet meer doorgezet en een review geplaatst op tweakers met een score van 4. En het gehele verhaal erin gezet. Dat ze dus er veel aangelegen zijn om mensen te laten afhaken in de korting.

Hierop besluit het betreffende bedrijf mij vervolgens ook nog eens te gaan stalken. De enige gegevens die ze hadden was mijn prive email adres. En door mijn review konden ze die koppelen aan mijn gebruikers account op tweakers. Op de review bij tweakers duidelijk aangegeven dat ik verder geen contact behoefde.

Eerst hebben ze via de mail diverse mails gestuurd met de opmerking dat ze het er niet mee eens waren en dat ze zich nergens bewust van waren. Deze mails heb ik verder genegeerd maar dit zijn totaal al 5 mails geweest in 1,5 dag tijd. (dus als het hun uitkomt reageren ze wel supersnel of zijn ze de hele dag bezig met dit soort zaken).

Doordat ik niet op de mail reageerde zijn ze naar andere contact gegevens gaan zoeken, hierop zijn ze op mijn 06 nummer uit gekomen, aangezien ik die niet vaak opneem behalve bij bekende nummers troffen ze daar ook geen reactie. Hierop zijn ze verder gaan zoeken en uitgekomen bij mijn eigen bedrijf waar ze maar doodleuk naar de winkel hebben gebeld en ook nog even het hele verhaal aan een medewerker hebben verteld / getracht een reactie los te krijgen. Daarop heb ik ze duidelijk gemaakt dat dit klaar is.

Vervolgens krijg ik 2 dagen later een mail vanuit tweakers dat mijn review verwijderd is omdat het geen aankoop betrof.

Maar dit soort bedrijven mogen wat mij betreft direct kapot vallen, vooral het laatste stuk ging mij echt veelste ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 06:53
Ben het wel met je eens over dat het "stalken" echt niet kan. Maar wat ik niet snap is dat je zoveel moeite doet om een korting te krijgen om op dezelfde prijs uit te komen als waar het product op andere websites al voor werd aangeboden. Dan bestel je toch gewoon daar, geen gezeur en ook zekerheid over de prijs. Had je een boel ellende (en tijd) bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als je als winkel jezelf in de markt zet met lage prijs garantie vind ik dat je dat ook gewoon na moet komen.
Tevens bieden ze aan 5% onder de lagere prijs te gaan zitten dus wel degelijke voordeliger.

Uiteindelijk is de bestelling ook naar een ander gegaan omdat de manier van zaken doen alles behalve betrouwbaar over komt. Daarop heb ik ook besloten die review te maken zodat anderen weten dat hun laagste prijs garantie veel gedoe oplevert.

Maar ze lokken daar wel klanten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:26
Kom op zeg. Voor een paar euro zoveel moeite doen. Ik snap wel waarom de regel op tweakers is dat je ook daadwerkelijk een order moet hebben gedaan. Juist om dit soort dingen te voorkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:52
Het gaat niet om die euro('s) maar het idee daarachter.
Om mensen te kunnen waarschuwen over de manier van werken/verkopen van dat bedrijf (en andere bedrijven)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
De Pricewatch zou er ook moeten zijn om openbaar te maken hoe goed/slecht bedrijven zich houden aan de op hun website geplaatste beloftes. Wat TS vertelt lijkt overigens vaker fout te gaan: https://tweakers.net/shopreview/permalink/196805/ (geen idee of dit dezelfde shop is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dus je hebt nooit besteld i.p.v. niet door laten gaan. Lokkertjes mogen niet @Bart Zoetmulder
@mooijekind11 afgerond is toch niet iets van het laatste jaar?

[ Voor 46% gewijzigd door PcDealer op 09-07-2017 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:49
Alhoewel er echt wel wat over valt te zeggen dat een bedrijf inderdaad netjes en correct moet reageren. Vind ik wel dat dit verhaal 2 kanten heeft. Emoties komen ook nog eens erg moeilijk over via tekst.

Probeer eens de andere kant te zien, jij schrijft een negatieve recensie op een bestelling die je überhaupt nog niet gedaan hebt omdat de korting niet klopt. Je hebt het bedrijf geen enkele kans gegeven om de korting van 2% te corrigeren naar 5%. Voor hetzelfde geld hebben ze een mail gestuurd met een verkeerde code?

Bedrijven leunen tegenwoordig gewoon erg veel op recensies, mensen kijken hier toch vaak als eerste naar. Dit doe ik zelf namelijk ook als ik ergens iets wil bestellen.

Ik ben het ongetwijfeld wel helemaal eens met het feit dat een bedrijf je niet moet gaan stalken om de recensie ongedaan te maken. Dat kan op geen enkele manier goed gepraat worden.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dark Master schreef op zondag 9 juli 2017 @ 18:03:
Alhoewel er echt wel wat over valt te zeggen dat een bedrijf inderdaad netjes en correct moet reageren. Vind ik wel dat dit verhaal 2 kanten heeft. Emoties komen ook nog eens erg moeilijk over via tekst.

Probeer eens de andere kant te zien, jij schrijft een negatieve recensie op een bestelling die je überhaupt nog niet gedaan hebt omdat de korting niet klopt. Je hebt het bedrijf geen enkele kans gegeven om de korting van 2% te corrigeren naar 5%. Voor hetzelfde geld hebben ze een mail gestuurd met een verkeerde code?
@Verwijderd zegt niet voor niets dat het gehele traject gewoon slecht is. Er is daardoor geen vertrouwen in het bedrijf. Ik vind dat consumenten gewaarschuwd moeten worden tegen dit soort bedrijven. Als ik kijk in mijn reactiegeschiedenis zie ik een tendens dat bedrijven die zo reageren op een gegeven moment op de FP komen vanwege faillissement.
Bedrijven leunen tegenwoordig gewoon erg veel op recensies, mensen kijken hier toch vaak als eerste naar. Dit doe ik zelf namelijk ook als ik ergens iets wil bestellen.
Als dat zo is, mag het bedrijf wel zorgvuldiger zijn als het verhaal al zo lang heen en weer gaat.

@Verwijderd Heeft het betreffende bedrijf een keurmerk? Trouwens klachtwaardig voor de Reclame Code Commissie.

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 09-07-2017 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tonne schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:40:
Kom op zeg. Voor een paar euro zoveel moeite doen. Ik snap wel waarom de regel op tweakers is dat je ook daadwerkelijk een order moet hebben gedaan. Juist om dit soort dingen te voorkomen.
Het gaat uiteindelijk niet om die paar euro mede ook de reden dat ik uiteindelijk besloot ergens anders te kopen. Het gaat wel om dat je ergens mee adverteert en er vervolgens veel moeite voor doet om hier niet aan te moeten voldoen.

En dan vervolgens er wel als een pitbull bovenop zitten op het moment dat er een negatieve review volgt.
Ik ga er verder ook geen energie meer in stoppen maar zwart wit gezien is het concurrentie vervalsing en als mede ondernemer heb ik daar echt een hekel aan. Concurrentie prima maar wel op een eerlijk speelveld. Nu heb ik zelf geen winkel in ict / gereedschap gerelateerde zaken dus is het voor mij geen concurrent maar andere spelers in die markt hebben daar wel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
@PcDealer Voorheen was het een afgeronde shopervaring. Dit hebben we dus vorig jaar aangepast naar een afgeronde aankoopervaring.
Zoals al eerder aangegeven is het jammer dat we daardoor deze informatie missen maar kunnen we de betrouwbaarheid van de shopreviews op tweakers beter waarborgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
mooijekind11 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:35:
@PcDealer Voorheen was het een afgeronde shopervaring. Dit hebben we dus vorig jaar aangepast naar een afgeronde aankoopervaring.
Zoals al eerder aangegeven is het jammer dat we daardoor deze informatie missen maar kunnen we de betrouwbaarheid van de shopreviews op tweakers beter waarborgen.
Er wordt in dit topic echter ruim beargumenteerd dat je juist het tegenovergestelde bereikt met deze beslissing. Verder is ook niet duidelijk gedefinieerd wat een "afgeronde aankoopervaring" is. Als ik afzie van een aankoop, is dat in mijn ogen zowel afgerond als een aankoopervaring. Dat deze ervaring niet heeft geleid tot het uitwisselen van geld tegen goederen/diensten doet daar niks aan af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33

DukeBox

loves wheat smoothies

Sinds die wijziging kijk ik ook vrijwel nooit meer naar de shop reviews.. juist de info waarom mensen besluiten níét in zee te gaan met de betreffende shop is interessant.

Daarnaast heb ik zelf ook wel eens hele goede CS ervaringen gehad zonder er uiteindelijk wat te kopen. Jammer dat ze daar ook niet meer voor beloond kunnen worden.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2017 17:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

Ik vind ook dat TS dit wel als ervaring met deze winkel moet kunnen plaatsen in de tweakers shop review.

Ben wel benieuwd welk bedrijf het lef heeft om je zo te stalken @Verwijderd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiekertBOB
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 08:44
spone schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:20:
Naar mijn idee is een afgeronde aankoopervaring meer dat je niet nog midden in een bestelling zit. Als een aankoop door toedoen van de winkel niet door heeft kunnen gaan en je dus het product niet gekregen hebt is jouw aankoopervaring afgerond. En zou je er dus een review over moeten kunnen schrijven.

Wat men volgens mij wil voorkomen is de shopreview (terwijl je nog middenin de bestelling/afhandeling ervan zit) als een soort breekijzer/dreigement richting de shop gebruikt.
Dat zou logisch zijn, maar is helaas niet het geval.

Net is mijn recensie er af gehaald omdat ik, door het niet goed helpen aan de balie, heb afgezien van een koop. De winkel heeft zelfs naar mij gereageerd, dus het bewijs is er dat het werkelijk gebeurd is. Maar omdat ik niets heb gekocht, mag de recensie niet blijven staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:25

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Mooijekind schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:35:
Verander " afronde aankoopervaring" naar "afgeronde koopervaring." Ook een niet succesvolle afgeronde koop, bijvoorbeeld doordat de koper de koop annuleert, is een ervaring die wij tweakers graag willen weten. We verwachten een compleet beeld over een shop te krijgen via de Shopreviews. Ook een geannuleerde koop is een relevante ervaring.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.