Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf clients benaderen met c$

Pagina: 1
Acties:

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 17:30
Ik weet niet zeker of dit onderwerp hier thuis hoort maar volgens mij werkt de truc alleen in een netwerkomgeving met een domein\server en clients die zich moeten aanmelden bij het domein.

Op mijn werk hoorde ik al jaren geleden (nog in het XP tijdperk) dat je als administrator de harde schijf van een willekeurige andere client kunt benaderen middels \\<naam van de client>\c$. En inderdaad, dat werkte. Makkelijk om bestanden naar de lokale HD van de client te kopiëren. Kort geleden nog getest in Windows 7, daar werkt het ook nog.

Ik vroeg me af hoe dit nu werkt. In een netwerkomgeving met alleen maar standalone clients werkt de truc niet, terwijl je standaard op zo'n client toch administrator rechten hebt.

Ik heb begrepen dat dit een speciale share is waar Microsoft niet veel ruchtbaarheid aan geeft.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 18:39

KrazyJay

Dat werkt in een domein omdat er in een domein prachtig kunt laten weten aan je clients welke accounts wat mogen. Een standalone client heeft geen enkele manier om die informatie te krijgen. Daarnaast, is een Administrator account op 1 PC niet hetzelfde als een exact dezelfde Administrator (qua naam) op een andere client. Heb je je al eens ingelezen over Active Directory en Group Policy? Pak dan gelijk SID mee.

Of het nu verborgen shares zijn of niet, staat hier helemaal los van.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het waren gewone shares - maar dan verborgen door de $. Je had inderdaad 'gewoon' de juiste rechten gekregen om die share te gebruiken. Het is geen truc, maar gewoon gebruik van rechten die je hebt. Of de beheerder die rechten bewust heeft gezet of dat die slaapt, is een andere vraag..

Leesvoer: Wikipedia: Administrative share

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

be3a18 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:31:
Ik vroeg me af hoe dit nu werkt. In een netwerkomgeving met alleen maar standalone clients werkt de truc niet, terwijl je standaard op zo'n client toch administrator rechten hebt.
Nee, op een standalone heb je standaard geen rechten. Da's het hele idee van standalone.

De "truc" waar jij naar verwijst is dat bij een domainjoined machine standaard de root van alle fixed disken via een hidden share aangeboden worden. Dat wordt ook wel een administrative share genoemd.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:39
Question Mark schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:48:
[...]
De "truc" waar jij naar verwijst is dat bij een domainjoined machine standaard de root van alle fixed disken via een hidden share aangeboden worden. Dat wordt ook wel een administrative share genoemd.
Die hidden shares zijn natuurlijk bij alle Windows machines gewoon aanwezig, domainjoined of niet. Als je een lokaal administrator wachtwoord weet, kun je ook naar een standalone machine op die manier connecten (mits firewall het toelaat natuurlijk)