Data SATA schijf naar nieuwe SATA schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07
Hallo Tweakers,

Een korte vraag van iemand die niet zo thuis is in de wereld van de harde schijven. Ik ga binnenkort een nieuwe SATA schijf kopen om mijn 'grote data' op te slaan. Mijn situatie is nu als volgt:

C: (SSD, 256GB) Windows + enkele standaard programma's zoals Chrome, Skype, Steam, etc.
D: (SATA, 1TB) Grotere files zoals games, video's, documenten, etc.

Mijn bedoeling is om enkel de D-schijf te vervangen door een nieuwe schijf. Liefst zou ik alle data van D een op een overzetten naar de nieuwe schijf. Ik vraag me af hoe ik dit het beste aan kan pakken en of dit zomaar kan. Gaan er bijvoorbeeld geen koppelingen verloren tussen C en D?

Ik kom in de fora artikelen tegen die met name gaan over het kopiëren van je C-schijf inclusief OS, maar dat is bij mij dus niet van toepassing. Kunnen jullie mij voorzien van tips/zaken om op te letten bij het overzetten? Ik lees ghosting, partities wel/niet kopiëren, maar merk dat ik daar niet helemaal uit kom/niet alles begrijp.

Alvast mijn dank,
Roy

Beste antwoord (via Roy4D op 24-07-2017 15:00)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
@Wim-Bart Dat kan korter.
  1. Computer uitzetten.
  2. Nieuwe disk erbij aansluiten.
  3. Computer aanzetten.
  4. Vertel Macrium Reflect Free om disk 1 naar disk 2 te klonen, met uitbreiding van partitie.
  5. Koffie halen
  6. Computer uitzetten
  7. Oude disk weghalen
  8. Computer aanzetten.
.
Eventueel nog even je drive letter wijzigen.

[ Voor 34% gewijzigd door jeroen3 op 03-07-2017 11:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:56
Gewoon met software als Macrium een kopie maken en naderhand zorgen dat de schijf ook weer D is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Stappen is heel erg simpel:
  1. Computer uitzetten.
  2. Nieuwe disk aansluiten.
  3. Computer aanzetten.
  4. In Windows controleren of er geen page-file op D:\ staat, indien dit wel zo is, dit eerst uitzetten (reboot nodig).
  5. Wanneer Windows gestart is zal je nieuwe disk gevonden worden,
  6. In Schijfbeheer de disk indelen, dus Initialiseren en daarna partitioneren en formateren.
  7. Als het goed is heeft je nieuwe disk een drive letter gekregen, ik ga er van uit dat dit F: is geworden.
  8. Start nu een Administratieve Commando prompt (dus met verhoogde priveleges).
  9. Type nu het commando: ROBOCOPY D:\ F:\ /S /E /COPYALL /R:0 /W:0 /TEE /LOG:F:\COPYD.LOG /NP /ZB /SL /XD "System Volume Information" "$Recycle.Bin"
  10. Druk op [ENTER] (let op dat F:\ de Drive is van je nieuwe disk)
  11. Controleer of alles gekopieerd is.
  12. Start nu in de nog bestaande commando prompt het programma: DISKPART
  13. Type het commando: SELECT VOL D:[ENTER]
  14. Type het commando: REMOVE[ENTER]
  15. Type het commando: ASSIGN LETTER=G[ENTER]
  16. Type het commando: SELECT VOL F:[ENTER] (F: zou je nieuwe drive zijn)
  17. Type het commando: REMOVE[ENTER]
  18. Type het commando: ASSIGN LETTER=D[ENTER]
  19. Op dit punt is je nieuwe drive D: geworden en je oude drive is G: geworden.
  20. Herstart Windows.
  21. Open een administratieve commando prompt en voer het volgende commando uit: ROBOCOPY G:\ D:\ /S /E /COPYALL /R:0 /W:0 /TEE /LOG:D:\COPYG.LOG /NP /ZB /SL /XD "System Volume Information" "$Recycle.Bin"[ENTER]
  22. Wanneer het goed is worden nu alleen nog de bestanden gekopieerd van G: (oud) -> D: (nieuw) welke in eerste instantie gemist waren.
  23. Sluit je PC af
  24. Haal je oude disk uit het systeem (let op, je data staat er nog op, handig als backup).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Wim-Bart Dat kan korter.
  1. Computer uitzetten.
  2. Nieuwe disk erbij aansluiten.
  3. Computer aanzetten.
  4. Vertel Macrium Reflect Free om disk 1 naar disk 2 te klonen, met uitbreiding van partitie.
  5. Koffie halen
  6. Computer uitzetten
  7. Oude disk weghalen
  8. Computer aanzetten.
.
Eventueel nog even je drive letter wijzigen.

[ Voor 34% gewijzigd door jeroen3 op 03-07-2017 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dat kan korter. Gewoon simpelweg robocopy doen als het platte data is en wat games. Dan de drive letter goed zetten en klaar. Volume informatie is dan niet spannend, het is geen OS disk.

Herstart is ook nergens voor nodig. Windows kan al die dingen doen zonder een herstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:58:
[...]

Dat kan korter. Gewoon simpelweg robocopy doen als het platte data is en wat games. Dan de drive letter goed zetten en klaar. Volume informatie is dan niet spannend, het is geen OS disk.

Herstart is ook nergens voor nodig. Windows kan al die dingen doen zonder een herstart.
Nee ik denk dat de beschrijving van Wim-Bart wel goed is. Dan komt in elk geval alles over en zit je niet later met onverklaarbare fouten omdat een programma een DLL oid. mist.

Een herstart is sowieso nodig vanwege bestanden die in (met read-lock) gebruik zijn. Door stap 21 te doen op het moment dat de oude schijf een andere letter heeft gekregen, kan er geen bestand meer in gebruik zijn.

En wat betreft de 'Volume Information', deze en de recycle-bin laat hij juist achterwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
RiDo78 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:04:
Nee ik denk dat de beschrijving van Wim-Bart wel goed is. Dan komt in elk geval alles over en zit je niet later met onverklaarbare fouten omdat een programma een DLL oid. mist.
Robocopy bron doel /e is vaak voldoende, alles wordt meegenomen. Missende dll's lijkt mij dan heel sterk.

We hebben het over een disk met platte data en wat games. Tenzij je dit draait als er een game actief is betwijfel ik dat er een herstart nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07
Bedankt voor alle snelle en uitgebreide reacties zo ver.

De methode van @Wim-Bart lijkt erg uitgebreid en enigszins ingewikkeld, gezien ik hier met commando's moet gaan rommelen. Het lijkt me effectief, maar gezien mijn lage kennis van dit soort commando's ga ik liever voor het gebruik van een copy-tool. Is de optie van @jeroen3 toereikend, of mis ik dan straks toch iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Als je de disks offline kloont (met een andere PC) dan zal alles plug&play moeten zijn.
Als je de disk online kloont (met dezelfde pc) dan moet je wellicht de schijfletter nog wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

jeroen3 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:16:
Als je de disks offline kloont (met een andere PC) dan zal alles plug&play moeten zijn.
Als je de disk online kloont (met dezelfde pc) dan moet je wellicht de schijfletter nog wijzigen.
En dat niet alleen. Bij een kloon is de disk identifier het zelfde of bij een GPT de Disk UUID. Met nasty gevolgen als beide er nog in zitten na een boot.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Nee. Macrium is niet gemaakt door beunhazen.
OperationTarget disk Signature
Any restore or clone to a GPT diskNot changed, or if target not initialised a new one is generated.
All target partitions overwrittenFrom source disk
Source disk present after restore (e.g. in the case of a clone)Regenerated
Some original target partitions remain after restoreNot changed
Target partitioning scheme different from source (e.g. source MBR, target GPT)Not changed, or if target not initialised a new one is generated.
Target uninitialised, MBR source disk, target < 2TBFrom source disk/image

http://kb.macrium.com/KnowledgebaseArticle50152.aspx

[ Voor 0% gewijzigd door jeroen3 op 03-07-2017 14:30 . Reden: tabel formatting ]

Pagina: 1