Fans aansluiting te kort...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-09 17:15
Mijn vraag

Leden, ik ga beginnen met watercooling en heb de case fractual define s widow, ik heb daarnaast de 140mm rad. Boven alleen en wil de outtake fan aan de achterzijde, alleen in het boekje staat dat het niet kan met een 140mm rad. Boven?

Nu is de vraag kan er op de achterzijde van de kast een 120mm of een 140mm fan erop?

Daarnaast heb ik een probleem met aansluiting van de fans op de moederbord, er is 1 voor de cpu en 2 aux. Nu is de vraag wat is de beste manier om de fans van de rad. Aan te sluiten?

Wil ze wel namelijk met speedfan programma alle fans van de rad kunnen instellen dat dat 1 geheel is. En hoe dit het als ik een gpu block koeling erbij neem dat er dus een voor rad. Van pas komt, hoe moet ik dan die fans aansluiten... Het moet ook niet zijn als ik ze aansluit dat ze of 100% draaien of uit...

Hoor 't graag van jullie,

Relevante software en hardware die ik gebruik
Msi Gaming 7 z97

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt fansplitters zodat je 2 fans op 1 aansluiting kunt aansluiten. Die kun je dan ook beide bedienen via speedfan als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
TERW_DAN schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:10:
Je hebt fansplitters zodat je 2 fans op 1 aansluiting kunt aansluiten. Die kun je dan ook beide bedienen via speedfan als het goed is.
Ik heb ook verschillende fans splitter gezien, waarbij meerdere kunt aansluiting (4) met 1 aansluiting, maar weetniet wat kan trekken....

Bedoel je speedfan de programma of van de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Speedfan en je bios sturen beide de fans aan via PWM, dus op welke manier dat je het wilt doen zou niet zoveel uit moeten maken.

4 fans op 1 header kan wel. Er zit natuurlijk wel een maximum aan vermogen dat je door een header kan sturen, dus ik zou wel een beetje letten op wat je eraan knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:09
Brr Speedfan, toen ik dat programma een jaar of 7 geleden gebruikte was mijn CPU 200° en mijn fans 0,0 instelbaar... Hopelijk is dat nu dan al flink verbeterd.

Persoonlijk vind ik een fancontroller een betere oplossing:
categorie: Fan-controllers en lcd's
Ik heb zelf de pricewatch: NZXT Sentry 3
Lekker gemakkelijk te bedienen en werkt in ieder geval goed :)
Ik heb ook verschillende fans splitter gezien, waarbij meerdere kunt aansluiting (4) met 1 aansluiting, maar weetniet wat kan trekken....
Snelle zoektocht op internet leert me dat een fan header 1 tot 1,5A kan leveren.
En fan trekt grootte orde 0,2 a 0,4A stroom. 2 fans kan je dus zeker bij elkaar zetten, mogelijks zelfs 4.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Cooling system

Front: 3 – 120/140 mm fans (included is 1 Fractal Design Dynamic GP14 fan, 1000 RPM speed)
Rear: 1 – 120/140 mm fan (included is 1 Fractal Design Dynamic GP14 fan, 1000 RPM speed)
Top: 3 - 120/140 mm fan (not included) or 1 - 180 mm fan with 165mm hole spacing (not included)
Bottom: 1 – 120/140 mm fan (not included)
Dust filters: Bottom and front intakes
Water cooling compatibility - Radiators

Front – 360, 280, 240, 140 and 120 mm radiators of all thicknesses
Top – 420, 360, 280, 240, 140 and 120 mm radiators. (A thickness limitation of 55mm for both radiator + fan applies on 420, 280 and 140 mm radiators)
Bottom – 120 mm radiator (Use of radiators in the bottom position limits the PSU length to 165 mm)
Rear – 120 or 140 mm radiator

Dit zijn de specificaties voor fans en radiators dus er kan veel.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
Hoeveel ventilatoren heb je nou precies? Hier word ik niet veel wijzer van eerlijk gezegd :P
Probook8979 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:56:
Ik heb de case fractual define s widow, ik heb daarnaast de 140mm rad. Boven alleen en wil de outtake fan aan de achterzijde, alleen in het boekje staat dat het niet kan met een 140mm rad. Boven?
Ik begrijp dat je 3 fanconnectors hebt. Als je een lijstje kan geven van wat je precies waarmee gaat koelen en wat je al hebt, dan kunnen we je beter helpen :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• URSUS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-06 10:54

URSUS

Onder-tiet-el HAHA

Een 140mm fan kan gewoon achterin geplaatst worden, ongeacht welke radiator je bovenin de behuizing wenst te plaatsen.

Een 140mm radiator kan enkel achterin de kast geplaatst worden wanneer er tussen de radiator en de behuizing een fan wordt ''gesandwiched'' daar er niet voldoende ruimte is om de radiator direct aan de behuizing te monteren.

Wanneer je de 140mm radiator en fan achterin de behuizing wenst te monteren, is het niet mogelijk een radiator bovenin de behuizing te monteren - tenzij dit een 280, 240, 140 of 120mm radiator is die je voldoende naar voren kunt monteren zodat deze niet botst met de radiator achterin de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
TERW_DAN schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:58:
Speedfan en je bios sturen beide de fans aan via PWM, dus op welke manier dat je het wilt doen zou niet zoveel uit moeten maken.

4 fans op 1 header kan wel. Er zit natuurlijk wel een maximum aan vermogen dat je door een header kan sturen, dus ik zou wel een beetje letten op wat je eraan knoopt.
Aaah zo, Ik wil de fans boven radiator tegelijkertijd bedienen dus 3x 140mm fans wil ik met 1 header instellen, dus dan moet ik z'n splitter halen? Welke adviseer jij mij? Heb hiervan 0 kennis haha.

Nou, het werd mij destijds uitgelegd, als je meerdere fans zou aansluiten dan kan 't of 100% speed zijn of uit, oftewel dat ze niet in te stellen zijn... vandaar de verwarring... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Richh schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 01:23:
Hoeveel ventilatoren heb je nou precies? Hier word ik niet veel wijzer van eerlijk gezegd :P

[...]

Ik begrijp dat je 3 fanconnectors hebt. Als je een lijstje kan geven van wat je precies waarmee gaat koelen en wat je al hebt, dan kunnen we je beter helpen :)
Ik ben een MSI Z97 Gaming 7 moederbordje, case van Fractual design S widows.
140mm radiator x 3 fans van corsiar silent

Moederbord heeft een cpu fan aansluiting en case aansluiting, maakt 't verschil uit waar je in stopt de fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:53
Probook8979 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 08:43:
[...]

Ik ben een MSI Z97 Gaming 7 moederbordje, case van Fractual design S widows.
140mm radiator x 3 fans van corsiar silent

Moederbord heeft een cpu fan aansluiting en case aansluiting, maakt 't verschil uit waar je in stopt de fans?
Volgens mij heb je totaal 5 fan aansluitingen. 2x CPU 3x Case.. Dus ik snap het probleem niet zo?
2x fan van radiator op de 2x CPU.. Case fan.. op jawel de case aansluiting en evt je pomp op een andere case aansluiting (die je altijd op 100% moet draaien volgens mij)..

MSI Mobo

[ Voor 7% gewijzigd door analogworm op 08-07-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
analogworm schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 10:10:
[...]

Volgens mij heb je totaal 5 fan aansluitingen. 2x CPU 3x Case.. Dus ik snap het probleem niet zo?
2x fan van radiator op de 2x CPU.. Case fan.. op jawel de case aansluiting en evt je pomp op een andere case aansluiting (die je altijd op 100% moet draaien volgens mij)..

[afbeelding]
Idd ik heb in totaal 5 aansluitingen, dank voor het uitzoeken.

'' 2 x 4-pin CPU fan connectors
- 3 x 4-pin system fan connectors ''

Ik heb nu een radiator van 140mm x 3 fans "
1 case fan achter
1 pomp aansluiting,

Waar kan ik 't beste de 3 case fans op sluiten? En waar de pomp? Wat is wijsheid, zit er vershil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Doe jezelf een lol een koop een Aquaero. Er is niets beters om fans met waterkoeling aan te sturen dan dit. Nee, het is niet goedkoop, maar wat je er mee kan is geweldig. Een fancurve op basis van watertemp is wat je wil met custom waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
PilatuS schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:53:
Doe jezelf een lol een koop een Aquaero. Er is niets beters om fans met waterkoeling aan te sturen dan dit. Nee, het is niet goedkoop, maar wat je er mee kan is geweldig. Een fancurve op basis van watertemp is wat je wil met custom waterkoeling.
Hmmmmm,
Stel ik schaf z'n Aquaero aan, wat moet ik dan aanschaffen? is aquaero 5 LT USB fan controller al voldoende (Zonder display) alleen z'n controller?

[ Voor 3% gewijzigd door Probook8979 op 08-07-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Probook8979 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:35:
[...]

Hmmmmm,
Stel ik schaf z'n Aquaero aan, wat moet ik dan aanschaffen? is aquaero 5 LT USB fan controller al voldoende?
Die 5 LT is prima. Naast de Aquaero heb je weinig nodig. Je hebt een tempsensor nodig die in de loop zit. Een simpele plug met sensor en kabel is genoeg, dat heb ik zelf ook op die manier zitten. Verder een PCB fansplitter en een paar kabels voor de fans.

Wat je dan vervolgens met de software kan is geweldig. De fans laten draaien op basis van de watertemp. Dus ze draaien nooit harder dan nodig en kunnen ook gewoon uitstaan als de watertemp laag is. Je kan de pomp aansturen. Je kan de leds aansturen. De PC gaat automatisch uit als de flow te laag is. Dit kan er allemaal mee en nog heel veel meer. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Hier een voorbeeld van mijn fancurve's voor de 2 radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dJhSC75ZOjHYj5bBmryrk4Tk/full.jpg

Dit zorgt er voor dat de fans op de rad's idle maar af en toe draaien. Ga ik gamen gaan de bovenste 4 eerst aan. Word het water wat warmer gaan de fans op de onderste rad pas draaien. Dit is 1x instellen en verder gaat alles automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Probook8979 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:35:
[...]

Hmmmmm,
Stel ik schaf z'n Aquaero aan, wat moet ik dan aanschaffen? is aquaero 5 LT USB fan controller al voldoende (Zonder display) alleen z'n controller?
Maar heb je een custom loop, of een AIO setje van bijvoorbeeld corsair? In het geval van custom loop snap ik de meerwaarde wel van zo'n Aquero, maar met een All in one setje biedt het toch weinig meerwaarde? Of zie jij dat anders @PilatuS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
analogworm schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 21:41:
[...]

Maar heb je een custom loop, of een AIO setje van bijvoorbeeld corsair? In het geval van custom loop snap ik de meerwaarde wel van zo'n Aquero, maar met een All in one setje biedt het toch weinig meerwaarde? Of zie jij dat anders @PilatuS ?
Je hebt gelijk :) Ik dacht te lezen dat het om een custom loop ging. Voor een AIO heeft het inderdaad totaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Ik zou gewoon een simpele lamptron FC6 halen, gebruik ik zelf ook al jaren om de 3 fans op mn rad aan te sturen.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
PilatuS schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 21:44:
[...]

Je hebt gelijk :) Ik dacht te lezen dat het om een custom loop ging. Voor een AIO heeft het inderdaad totaal geen zin.
Mannen, het gaat hier om een custom loop, vergeten dat erbij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Probook8979 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 08:18:
[...]

Mannen, het gaat hier om een custom loop, vergeten dat erbij te zetten.
Ahaa, nou vandaar de verwarring bij ons.

Al verbaast het mij dat je wél een custom loop bouwt, maar niet de Fan Headers op je moederbord weet te vinden.. Beetje lullig om op te merken misschien, maar niet rot bedoeld. Misschien dat je er goed aan doet je zelf wat meer in te lezen en onderzoek te doen?

Desalnietteplus lijkt mij de suggestie van @PilatuS dan verreweg de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
analogworm schreef op zondag 9 juli 2017 @ 09:04:
[...]

Ahaa, nou vandaar de verwarring bij ons.

Al verbaast het mij dat je wél een custom loop bouwt, maar niet de Fan Headers op je moederbord weet te vinden.. Beetje lullig om op te merken misschien, maar niet rot bedoeld. Misschien dat je er goed aan doet je zelf wat meer in te lezen en onderzoek te doen?

Desalnietteplus lijkt mij de suggestie van @PilatuS dan verreweg de mooiste oplossing.
Nou, ik was er nog niet aan begonnen, inmiddels heb ik alle spullen tot de custom loop gelukkig binnen gekregen. Zal zeker de overweging willen maken om de voorstel wat @PilatuS voorgesteld heeft te overwegen.

Alleen wil ik hierbij tweakers een blog houden over de build van mijn setup/watercooling.
Waar kan ik dat plaatsen?
Pagina: 1