Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sasto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Beste tweakers,

Ik ben een lichte noob met hobby trekjes en ik kan jullie wijsheid gebruiken.
Aan de hand van een vorig topic heb ik een cpu keuze kunnen maken, nu de rest.
Intel (i5) vs Ryzen (1500X) vs AMD fx (8350)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (player unknowns battleground) en films/series kijken.
Ik krijg geen hard-on voor 1440 oid en begin ook niet te huilen als de fps onder de 120 zakt.
Een mooi beeld wat soepel loopt (50-60(+?)fps) ben ik blij mee

Wat mag het systeem gaan kosten?
€800. minder is natuurlijk nooit vervelend.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
randapparatuur is niet nodig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ryzen 1600 en r9 390 (2e hands €250-€300), een SSD + HDD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt mij niet uit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Extra optie is eventueel minen in de avonduren.

Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken. Sta er eventueel wel open voor. De moeite waard?

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral opzoek naar de beste bang for buck.
- En ik ben stuurloos in het kiezen van een moederbord!? optie voor het toevoegen van een 2e gpu later zit ik wel aan te denken.
- Noob vraag: is 12 gb ram mogelijk als tussenstap 8-16? >8 is wel lekker.. maar 16 vind ik snel wat te duur worden.
- En hoeveel watt voeding is verstandig? Volgens een online calc is de piek belasting 374 watt, moet daar nog een marge op?
-Alternatieve gpu dacht ik aan 2e hands gtx 980 (€230-€250) zou het erg zijn om een "oudere" generatie gpu te gebruiken? Of is het handiger om weg te blijven van 2e hands en een nieuwe 1060 te kopen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1ASRock A320M Pro4€ 72,50€ 72,50
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Sharkoon VS4-S€ 26,95€ 26,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 60,50€ 60,50
1Corsair VS450€ 39,15€ 39,15
1Kingston SSDNow mS200 120GB€ 53,49€ 53,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,49

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

sasto schreef op maandag 3 juli 2017 @ 04:11:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (player unknowns battleground) en films/series kijken.
Ik krijg geen hard-on voor 1440 oid en begin ook niet te huilen als de fps onder de 120 zakt.
Een mooi beeld wat soepel loopt (50-60(+?)fps) ben ik blij mee
Wat vind jij een mooi beeld? Betekent dit b.v. wel dat je op ultra settings wilt gamen?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ryzen 1600 en r9 390 (2e hands €250-€300), een SSD + HDD
Een r9 390 lijkt me zelfs een tikkeltje overkill voor jouw wensen. Een nieuwe 480 gaat je niets minder brengen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Extra optie is eventueel minen in de avonduren.
Minen is een kosten/baten analyse.
Die keus moet je kunnen maken voor de aanschaf van een systeem. Maar heel zwart/wit gezegd zal een systeem dat voornamelijk gemaakt is om te gamen, per definitie geen perfecte bak zijn om te minen.
Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken. Sta er eventueel wel open voor. De moeite waard?
Bij overclocken moet je snel denken aan extra investeringen in koeling, geheugen, moederbord en eventueel zelfs de voeding. Die extra tientjes kun je ook bij voorbaat in een iets snellere processor investeren

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sasto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Switchie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 04:25:
[...]

Wat vind jij een mooi beeld? Betekent dit b.v. wel dat je op ultra settings wilt gamen?
Ultra is natuurlijk wel gaaf :)
https://i.redd.it/mzuro16z5nyy.png
Dit heeft ook meegeholpen met de keuze. afgewogen met de mining capaciteit.
[...]

Een r9 390 lijkt me zelfs een tikkeltje overkill voor jouw wensen. Een nieuwe 480 gaat je niets minder brengen
Klopt maar de 480 is momenteel nergens te verkrijgen :'(
[...]

Minen is een kosten/baten analyse.
Die keus moet je kunnen maken voor de aanschaf van een systeem. Maar heel zwart/wit gezegd zal een systeem dat voornamelijk gemaakt is om te gamen, per definitie geen perfecte bak zijn om te minen.
Dat klopt en is ook absoluut geen hoofddoel. Maar sommige kaarten zijn daar stukken beter in dan anderen. Vandaar de afweging naar de r9 390. Ik wil geen miner rig. Een leuke game pc die ook aan het werk is terwijl ik werk en daarbij een paar euro mee verdiend is niet verkeerd.
[...]

Bij overclocken moet je snel denken aan extra investeringen in koeling, geheugen, moederbord en eventueel zelfs de voeding. Die extra tientjes kun je ook bij voorbaat in een iets snellere processor investeren
Oke, overclocken gaat hem dan niet worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 23:45
Ik zal even een paar tips over je build geven:

Die voeding kan je beter weglaten, die is van slechte kwaliteit.
Voor het budget is dit een betere optie:
pricewatch: Corsair CX450M

Die kast is goedkoop voor een reden, vaak is het qua bouw kwaliteit en inbouw gemak om te huilen.
Een paar tientjes meer uitgeven voor de kast zou zeker wel lonen.

Ryzen heeft een grote voorkeur van 3000mhz geheugen zoals deze:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02:48
Verwacht je nog andere veeleisende spellen te spelen in de toekomst? De 1060 6gb is een fijne keus voor 1080p en toekomst bestendig. Echter heeft deze geen SLI optie, dus heeft een 2e GPU later aanschaffen geen zin.

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:53
280-300 euro betalen voor een R9 390 is geld weggooien imo. Hij presteert als een 280 euro GPU, dat wel, maar de kaart is nog steeds TWEEDE HANDS. Geen garantie dus en al redelijk wat uren op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-06 22:44
Een R9 390 zou ik toch een 550 watt voeding voor pakken. Een 450 watt gaat het toch moeilijk krijgen met een kaart die zomaar 350 watt kan trekken. Verder heb je momenteel voor een serie gekozen die zo oud is dat hij inmiddels EOL gestuurd is, en op het moment van uitkomen al prut was.

Verder lijkt mijnen op een R9 390 me al helemaal van de zotte. Je bent waarschijnlijk al de helft van de winst kwijt aan stroomkosten, zeker met een bronze voeding.
Pagina: 1