Waterschade Macbook Pro / vlekje op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 941263

Topicstarter
Vanochtend heb ik een flesje water laten omvallen, deels over mijn Macbook Pro heen (rechterzijde, boven, waar cd/dvd drive zit en deel keyboard, hier kwam het water iig direct op). Er ging niet zo heel veel water overheen, maar genoeg om een probleem te veroorzaken. Ik heb m met een theedoek afgedroogd, toen even laten liggen, denk een half uur, en m stom genoeg aangezet (ventilator maakte veel geluid, begon weliswaar met opstarten maar viel voordat het zover was geheel uit - totaal ongv een halve minuut aan geweest). Ik ben overigens een leek en wist toen nog niet dat m aanzetten ongv het laatste is wat men moet doen in zo'n geval. Daarna onderkant opengemaakt zodat de inhoud zichtbaar werd, daar nog wat voorzichtig gedept met een droge doek en wat druppels water weggehaald. Ondersteboven gelegd in lege kast, deurtje dicht en niet meer aangeraakt. Dat is nu zo'n twaalf uur geleden.

Althans, net heb ik m even bekeken. Op het moederbord zit een heel klein vlekje, kleiner dan de nagel van een pink. Ziet eruit als kalk. De enige zichtbare schade, wat mogelijk niet heel veel zegt. Ben van plan m in ieder geval nog tot dinsdagmiddag te laten liggen (48 uur) en dan een poging wagen m aan te zetten.

Nu mijn vraag: dien ik dat vlekje weg te halen? Ik zag foto's van Macbooks met waterschade, en het gehele moederbord zat soms onder die witte kalk. Dat valt bij mij dus mee. Als het toch slim is de vlek te verwijderen, hoe? Ik las dat pure alcohol zich hiervoor leent. Zou ik bijv met een sponsje het kunnen deppen totdat het verdwijnt? Alvast dank voor de hulp. Andere tips zijn ook welkom. En een inschatting van de kans dat ik de Macbook nog zal kunnen gebruiken eveneens.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 941263 op 03-07-2017 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat ontzettend dom om hem zo snel alweer aan te zetten :D Wat bezielde je? Ongeduld? Ik zou nog langer dan 48 uur wachten, zeker op de punten waar geen of weinig lucht komt, kan het drogen lang duren. Misschien in rijst leggen, als de rijst dichtbij genoeg kan komen.

Maar (goede) foto's zeggen meer dan woorden. Plak even wat foto's op imgur.com en embed ze hier.

[ Voor 37% gewijzigd door Room42 op 03-07-2017 00:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:54:
Wat ontzettend dom om hem zo snel alweer aan te zetten :D Wat bezielde je? Ongeduld? Ik zou nog langer dan 48 uur wachten, zeker op de punten waar geen of weinig lucht komt, kan het drogen lang duren. Misschien in rijst leggen, als de rijst dichtbij genoeg kan komen.

Maar (goede) foto's zeggen meer dan woorden. Plak even wat foto's op imgur.com en embed ze hier.
Ongeduld inderdaad. En de gedachte ''misschien valt het wel mee.'' Plus dat ik met mn scriptie bezig was en de deadline nader, dus heel veel geduld ook niet kan opbrengen. Al kan t zo natuurlijk alleen nog maar langer duren. Ik ga een foto maken en hier posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, ik was er natuurlijk niet bij, misschien waren het echt maar een paar druppeltjes en zou ik, als ik niet beter wist, hetzelfde gedaan hebben, maar de elektronica is zo ontzettend klein dat een kleine druppel al meerdere contacten kan verbinden. En natuurlijk de corrosie kan ook veel schade aanrichten.
Ik hoop voor je dat het meevalt, zou zonde zijn als ie hierdoor kapotgegaan is.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 03-07-2017 01:01 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Foto heb ik niet meer gemaakt en weet niet in hoeverre dat nog zinvol is.. Ik heb (na m dus eerst vrij snel aan te hebben gezet) 36 uur gewacht. En toen nog een keer 24 uur. Maar het lijkt een verloren zaak.. Zet ik m aan, blijft het scherm zwart. En als ik op het knopje van de CAPS druk gaat het lampje niet branden, dus keyboard lijkt eveneens kapot. Na een halve minuut geen respons heb ik m uitgedrukt. Wat nu?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 941263 op 06-07-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

Anoniem: 941263 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:29:
Foto heb ik niet meer gemaakt en weet niet in hoeverre dat nog zinvol is.. Ik heb (na m dus eerst vrij snel aan te hebben gezet) 36 uur gewacht. En toen nog een keer 24 uur. Maar het lijkt een verloren zaak.. Zet ik m aan, blijft het scherm zwart. En als ik op het knopje van de CAPS druk gaat het lampje niet branden, dus keyboard lijkt eveneens kapot. Na een halve minuut geen respons heb ik m uitgedrukt. Wat nu?
Nieuwe kopen. Of laten repareren voor paar honderd euro als het een recente aanschaf is.

Wellicht je verzekering aanspreken, maar weet niet of ze dit ook vergoeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Saven schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:32:
[...]

Nieuwe kopen. Of laten repareren voor paar honderd euro als het een recente aanschaf is.

Wellicht je verzekering aanspreken, maar weet niet of ze dit ook vergoeden
Was ik al bang voor inderdaad. Ik dacht ik stel de vraag open misschien komt iemand nog met een ander idee.

Er staan een aantal bestanden op mn harde schijf die ik nog wil redden, al staat bijna alles op een externe harde schijf. Kan iemand mij echter vertellen hoe dat 'ding' heet dat ik moet aanschaffen en mijn harde schijf in kan stoppen om deze vervolgens op een andere laptop te kunnen openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mocht dit topic onder de ogen komen van mensen die net een glaasje drinken over hun macbook hebben gegooid, wil ik nogmaals benadrukken: ZET JE MACBOOK GELIJK UIT EN NIET AAN VOOR MINIMAAL 36 UUR.

Zo.

Je bent wellicht ongeduldig zoals ik maar zet je m wel aan moet je uiteindelijk nog geduldiger zijn gezien je een nieuwe laptop moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:11
categorie: Externe HDD/SSD behuizingen

Bedoel je zo iets? Ik durf alleen niet te zeggen of die met MAC's kunnen werken. Maar voor Windows pc's is het geen probleem. Al weet ik ook niet of Windows met die bestand indeling van MaC overweg kan.

[ Voor 55% gewijzigd door loki504 op 06-07-2017 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48

MsG

Forumzwerver

Je bestanden zijn vrijwel zeker gewoon nog beschikbaar. Haal de klep los en schroef de hardeschijf er uit, dan kan je ze veiligstellen met een SATA naar USB-kabel.

Zou de Macbook ook nog niet opgeven, er zijn genoeg reparateurs danwel hier, danwel op Marktplaats, danwel op Google die waterschade nog kunnen herstellen. Die reinigen hem bijvoorbeeld met bepaalde materialen en substanties. Accu intern al eens losgekoppeld en weer aan gedaan?

Het speuren zal in elk geval meer kosten dan de onderdelen zelf. Wellicht kan je zelf nog een logic board op de kop tikken en zodoende weer een Macbook maken.

Welk exacte model hebben we het hier trouwens over?

Dit is trouwens precies waarom ik al zolang als ik leef mijn drinken ver in een hoek verweg zit. Het liefst ook nog een flesje met dop. Ik moet er niet aan denken ineens 2000 euro af te schrijven omdat ik een beetje knullig om ging met wat drinken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ga eerst proberen mn Macbook op een extern scherm en een extern keyboard aan te sluiten. Echter, ik heb een HDMI kabel maar geen koppelstukje en HDMI kan niet direct in de Macbook. Overigens model PRO, geloof uit 2012 kan ik nog even nagaan. Springt ie gelijk over naar een extern scherm of moet ik dan nog wat toetsen indrukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een vraag: bestaat de kans dat dit onder mijn inbedoelverzekering valt? Dus dat ik m repareer, en de kosten daarop verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vraag het je inboedelverzekering. Het zal vast in de polis staan wat wel en niet gedekt wordt.

Weet je trouwens zeker dat je geen HDMI hebt? Macbooks uit die tijd hebben dat volgens mij zo'n beetje allemaal.
Anders displayport pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb zo'n behuizing aangeschaft, dacht gelijk even mijn bestanden redden. Wil ik mijn harde schijf eruit schroeven, heeft Apple kennelijk een schroefje erin gestopt waar geen schroevendraaier oppast?? Waarom in hemelsnaam? Zit hier in een dorp en denk niet dat ik bij de eerste beste bouwzaak een apple schroevedraaier kan vinden. Man man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48

MsG

Forumzwerver

Klopt, maar dat is voornamelijk voor de accu toch? Of heb je die ook al nodig voor de hardeschijf? Geen bevriende tweaker in de buurt? Zijn in ieder geval wel op Aliexpress en eBay te krijgen, maar dan duurt het eventjes.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zit hier wel een store genaamd ''iRepair'' in de buurt. Zou het onbeschoft zijn daar heen te gaan en slechts even hun schroevendraaier te lenen?
Pagina: 1