Dikte terrastegel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:51
Hallo,
Binnenkort komt een hovenier ons terras leggen. Wij moeten de tegels nog bestellen.
Bij een tegeloutlet in Veenendaal de Klomp viel ons op dat de tegels daar 2 tot 6 cm dik waren. Nu zagen wij op een site van een tegel outlet in Zetten mooie tegels, goedkoop, maar ze zijn allemaal 1 cm. Ook de duurdere tegels zijn vaak 1 cm.
Wat zijn de ervaringen van jullie? Is 1 cm OK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 14:04
Vraag het aan de Hovenier, hij moet ze immers leggen :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 21:17
Ligt heel erg aan het materiaal. Beton is dikker dan natuursteen meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 19:27
6cm is behoorlijk dik en wordt ook al gebruikt voor opritten (dus wat zwaardere belasting). Een standaardmaat is 45mm dikte voor een 300x300 tegel. Zou ze niet (veel) dikker nemen ivm kosten van zowel materiaal als het werken zelf (maarja, uitbesteed maakt dat minder uit). Misschien een beetje dunner, maar 2cm wordt fragiel en instabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1 cm klinkt meer als een vloertegel die je verlijmd op een vaste ondergrond. niet voor een tuin

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Wellicht zijn die tegels ook bedoeld om in cement of beton te leggen of zo...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Dank allen. Een CM of 4 is dus wel aan te raden. Gaan we ons daar verder op richten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Niet per se, je moet ze alleen goed leggen, mijn eerste reactie uit mijn hoofd zat er niet ver naast:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Keramische tegels leggen | TuinVisie

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Fiber schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:47:
Niet per se, je moet ze alleen goed leggen, mijn eerste reactie uit mijn hoofd zat er niet ver naast:

[video]
vaste onderdrond dus

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:16
Keramische tegels zijn het dunst, maar er moet een betonlaag onder. Dit maakt het al met al een stuk duurder, maar wel een stuk mooier. Gelijk leggen is hierdoor een stuk makkelijker. Deze tegels zijn vaak 2cm.

Betontegels zijn er in 4cm en 6cm. De laatste is behoorlijk zwaar en 4cm is meer dan prima. Vaak zijn deze ook nog goedkoper dan de 6cm. Vooral als je 60x60x6 hebt is het alleen niet te doen.

Betontegels kun je op zand leggen, maar er komt na een periode vaak kalk op de tegels. Je kan de Betontegels ook nog impregneren, zodat ver niet in de tegel trekt.
Puch-Maxi schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:26:
Vraag het aan de Hovenier, hij moet ze immers leggen :)
Ik zie toch vaak dat hoveniers voor de "beste" keuze gaan. Keramische tegels zijn voor hun namelijk veel interessanter. Bedenk goed hoeveel je aan de tegels wilt uitgeven. En vraag zeker rond, want er zit veel verschil in.

[ Voor 25% gewijzigd door grote_oever op 02-07-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Voor een terras is 4 cm dik mooi zat. En persoonlijk vind ik hoe groter hoe mooier. ;)
Tegels zijn over het algemeen ongeschikt voor opritten.
Laat je niet omlullen om (te) dunne tegels te kopen. Stratenmakers hebben namelijk een hekel aan die zware krengen :+

[ Voor 10% gewijzigd door nokiaan958GB op 02-07-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

Als je er met een auto overheen moet: 6 cm. In de overige gevallen: 4 cm. Paden wil ik nog wel eens op een dunner (5 tot 10 cm) laagje wit zand leggen, maar bij een terras moet je ongeveer 20 tot 30 cm (afhankelijk van de belasting) afgetrild wit zand rekenen.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Tegels zijn besteld. 60x60x4.
Gaat om een terras achter het huis. Moet de tegels zelf naar achteren zien te krijgen, maar dat moet wel lukken :) Beetje fitness ga ik niet uit de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:16
technoaddict schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:42:
Tegels zijn besteld. 60x60x4.
Gaat om een terras achter het huis. Moet de tegels zelf naar achteren zien te krijgen, maar dat moet wel lukken :) Beetje fitness ga ik niet uit de weg.
Vergis je er niet in. Koop goede handschoenen en een kruiwagen om ze op te leggen. Zelf heb ik 30m2 tegels 15 meter moeten verslepen, maar was kapot na de tijd. Naast de scherpe randen zijn de tegels ook ontzettend zwaar.

Je gaat ze niet zelf leggen, maar als je dat deed is dit ding onmisbaar:

Afbeeldingslocatie: https://media.huren.nl/product/5597-XL-steenzuiger-te-huur.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Ze zijn inderdaad zwaar.
Gisteren met handschoenen en een kruiwagen een stuk of 25 'standaard' 60x40 tegels 25 meter verderop neer gelegd. Zijn van die tegels die ze bij nieuwbouwwoningen neer leggen als oprit.
Ik begon met 4 van die tegels in de kruiwagen. Tilde de kruiwagen omhoog en dacht "Ow, easy". Maar na een kleine zwengeling naar rechts lag de kruiwagen op zn kant :) Uiteindelijk 2 tegels tegelijk gedaan, wat goed te doen was.
Pagina: 1