Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Langzaam internet op Eduroam

Pagina: 1
Acties:

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 10:41
Beste mede-tweakers,

De laatste tijd ervaar ik langzaam internet op eduroam (netwerk op universiteiten). Dit was altijd super snel, maar ineens (paar weken terug) bijzonder langzaam. Minuten wachten op het laden van een pagina langzaam, ik kan niet eens pdf'jes meer downloaden zonder een week te wachten.

Toestel: surface pro 3

De oplossingen vanuit de universiteit hebben niets uitgehaald:
- resetten netwerk adapter
- terugzetten drivers
- drivers updaten
- netwerk vergeten en weer opnieuw inloggen
- troubleshooters
- handmatig alle instellingen langslopen

Toen heb ik de ultieme oplossing ( :'( ) van de ICT helpdesk uitgevoerd: Windows 10 er opnieuw op vanaf een usb stickje. Ook dit heeft niets uitgehaald.

Daarnaast heeft de ICT dienst a.d.h.v. mijn MAC adres mijn logs opgehaald en er wordt wel gewoon verbinding gemaakt.

Ik weet dus niet meer wat ik moet doen, maar het kan toch niet zo zijn dat mijn internet ineens zo langzaam is op een specifiek netwerk? Op andere netwerken (e.g. bij mij thuis) is het gewoon op normale snelheid.
Ben benieuwd of iemand nog tips heeft.

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:41
Ik maak bijna dagelijks gebruik van Eduroam en ik ondervind geen problemen. Zijn er andere mensen op dezelfde locatie met langzaam internet?

• Worsteneter
Davetc schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:00:
Ik maak bijna dagelijks gebruik van Eduroam en ik ondervind geen problemen. Zijn er andere mensen op dezelfde locatie met langzaam internet?
Er maken dagelijks een paar 10, zowel niet 100 duizend mensen gebruik van :P
Er waren wel 'eerder' gevallen van traag internet, maar alle oplossingen die toen hebben gewerkt - blijkbaar ook het volledig opnieuw installeren van Windows - halen bij mij niets uit.

Ik heb dus alle mogelijke aangedragen oplossingen die door de ICT dienst van de uni zijn aangedragen uitgevoerd (tot een volledige clean install aan toe), ze hebben in de logs gezien dat het ook niet aan eduroam ligt (wat mij ook sterk leek aangezien er zoveel gebruikers zijn die geen problemen ondervinden).

Maar vooralsnog heb ik nog traag internet en geen idee hoe dit op te lossen. Vandaar mijn vraag hier, een beroep op de kennis en kunde van de Tweakers!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 11:45
Hoe zit dit met je studiegenoten? How ervaren zij het internet?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-11 16:49

g0tanks

Moderator CSA
Hoe is de snelheid van je eduroam op andere apparaten? Bijvoorbeeld je smartphone?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:10
Ik heb geen ook klachten met Eduroam netwerk. Ik beheer het vaste netwerk van onderwijsinstelling met draadloos netwerk Eduroam. Het lijkt mij lokaal netwerk van jouw school.

• Worsteneter
Studiegenoten ervaren geen problemen. Op mijn telefoon is het wel snel (gebruik het overigens niet op m'n smartphone, 4G werkt beter qua omschakelen enz).

Het betreft het eduroam netwerk van de Radboud Universiteit. Ze hebben het vanaf hun kan bekeken en zeggen dat het niet aan 't netwerk ligt.

Al met al een lastige situatie dus.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:37
Wat is er traag? De bandbreedte of de latency? Het dns verzoek?

• Worsteneter
jeroen3 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:09:
Wat is er traag? De bandbreedte of de latency? Het dns verzoek?
Hoe kan ik dat achterhalen? Een speedtest.net verzoek kan ik niet eens binnen 5 minuten rondkrijgen - het is gewoon algeheel rete traag (maar er is wel een verbinding).

Ik ben helaas niet zo technisch onderlegd, maar ik weet wel dat dit erg traag is en dat de IT mensen van de Radboud niet kundig zijn (zogenoemde 'oudjes' die ctrl+z niet kennen maar overal 'undopijltjes' zoeken)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 15:43

Barrycade

Through the...

Is de Surface ook traag met je Telefoon als hotspot? (ik neem aan dat je dat soort zaken wel al hebt uitgesloten)

• Worsteneter
Barrycade schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:18:
Is de Surface ook traag met je Telefoon als hotspot? (ik neem aan dat je dat soort zaken wel al hebt uitgesloten)
Uiteraard! Ik gaf ook aan dat 't probleem zich enkel voordoet bij eduroam. Thuis (en via hotspot) is ie super snel. Dat heeft zelfs tot gevolg dat ik op de uni op mijn hotspot aan 't werk ben als ik wat moet downloaden/mailen. :o

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Worsteneter schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:11:
[...]

Hoe kan ik dat achterhalen? Een speedtest.net verzoek kan ik niet eens binnen 5 minuten rondkrijgen - het is gewoon algeheel rete traag (maar er is wel een verbinding).
Door een ping test uit te voeren:
ping google.com
Wat komt daar? Plat dat even tussen code tags: [code]hier uitkomst[/].

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
en als je DNS wilt uitsluiten:
ping 8.8.8.8

• Worsteneter
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:23:
[...]

Door een ping test uit te voeren:
ping google.com
Wat komt daar? Plat dat even tussen code tags: \[code]hier uitkomst\[/].
Super, zal dat morgen doen (nu niet op de universiteit uiteraard). Zal hier de uitkomst posten :)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Worsteneter schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:24:
Super, zal dat morgen doen (nu niet op de universiteit uiteraard). Zal hier de uitkomst posten :)
Probeer dan ook gelijk een
nslookup
en
tracert
hoe je die moet gebruiken kan zelf wel opzoeken. ;)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

Hoe geweldig de Surface ook is (ik gebruik hem zakelijk), op WiFi gebied had het beter gekund. Voor mij heeft het geholpen om specifiek voor de Surface op de site van Microsoft op zoek te gaan naar software. Dat heeft mij geholpen op het gebied van performance. Helaas kan ik je op dit moment niet verder helpen dan dit.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ping is leuk en wel, maar begin op layer 1/2 te kijken voor je layer 3 doet: wat is je WiFi link rate op moment dat je problemen ervaart? (kijk bij adapter properties) Wat is de RSSI van de verbinding?

Oslik blyat! Oslik!

• Worsteneter
Ik weet niet zo goed hoe ik alles moet uitvoeren wat jullie vragen, maar hieronder zoveel mogelijk info!

http://www.speedtest.net/my-result/6427942719

ping op mijn eigen ip (moet dat?)
packets transmitted 
9
received 
0
packet loss 
100 %
time 
8017 ms

ping op 8.8.8.8
packets transmitted 
4
received 
4
packet loss 
0 %
time 
3004 ms

--- Round Trip Time (rtt) ---

min 
13.328 ms
avg 
13.348 ms
max 
13.362 ms
mdev 
0.142 ms

Ik weet niet zo goed wat ik met NS lookup moet. Welk IP adres moet ik dan in het opdrachtpromp invoeren? Mijn eigen ipv4 of ipv6?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zie dat het 30 seconden duurt om Google te bereiken en terug. Met een tracert kijk je hoe de verbinding gaat en waar de vertraging ontstaat. Je kan niet pingen naar jezelf, niet effectief in ieder geval. Nslookup kijkt naar de DANS aanvraag, dus de omzetting van domein naar IP. Daar kan die vertraging door ontstaan zijn. Kijk ook even hier naar:
dion_b schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:46:
Ping is leuk en wel, maar begin op layer 1/2 te kijken voor je layer 3 doet: wat is je WiFi link rate op moment dat je problemen ervaart? (kijk bij adapter properties) Wat is de RSSI van de verbinding?

[ Voor 52% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-07-2017 15:57 ]

• Worsteneter
dion_b schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:46:
Ik weet niet of dit de gewenste info geeft?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Worsteneter
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:55:
Ik zie dat het 30 seconden duurt om Google te bereiken en terug. Met een tracert kijk je hoe de verbinding gaat en waar de vertraging ontstaat. Je kan niet pingen naar jezelf, niet effectief in ieder geval. Nslookup kijkt naar de DANS aanvraag, dus de omzetting van domein naar IP. Daar kan die vertraging door ontstaan zijn. Kijk ook even hier naar:

[...]
Ik ben niet zo technisch onderlegd, dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen.
- Ping is gelukt (maar langzaam)
- Speedtest geeft een langzame down maar redelijke up
- Wat moet ik voor Nslookup?
- Hoe laat ik mijn linkrate zien (staat dat in 't plaatje?)
- Wat moet ik doen voor tracer

Excuses dat ik dat allemaal niet weet. Ik waardeer je hulp, maar ik heb geen idee hoe ik de benodigde gegevens tevoorschijn moet toveren...

Bensimpel

Positieve meneer

Worsteneter schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:11:
[...]

Ik ben helaas niet zo technisch onderlegd, maar ik weet wel dat dit erg traag is en dat de IT mensen van de Radboud niet kundig zijn (zogenoemde 'oudjes' die ctrl+z niet kennen maar overal 'undopijltjes' zoeken)
Ik heb zelf on de IT afdeling gewerkt en ja er zijn oudjes aan het werk, maar je moet gewoon door zaniken, kom je vanzelf bij de desktop team die er wel wat vanaf weet. ;)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Laat eens iemand met zijn credentials inloggen op jouw pc en probeer ook even het MAC adres uit te sluiten. Toen ik in China was geweest met mijn mobiel was m'n MAC address gethrottled op Eduroam

• Worsteneter
Bensimpel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:03:
[...]

Ik heb zelf on de IT afdeling gewerkt en ja er zijn oudjes aan het werk, maar je moet gewoon door zaniken, kom je vanzelf bij de desktop team die er wel wat vanaf weet. ;)
Ja het rare was dat ik er dus al een paar keer was geweest, nog geen oplossing. Uiteraard door wezen zaniken, en toen stond er ineens een jonge vent en zijn tip was: zet windows er opnieuw op :'(
Hij vroeg overigens ook of ik Windows RT op mijn Surface pro 3 had, dus het was mij vrij duidelijk dat hij er ook de ballen verstand van had :D Helaas kwam ik niet verder dan de ICT desk en die jongeman, waardoor ik nu nog met traag internet zit.

• Worsteneter
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:06:
Laat eens iemand met zijn credentials inloggen op jouw pc en probeer ook even het MAC adres uit te sluiten. Toen ik in China was geweest met mijn mobiel was m'n MAC address gethrottled op Eduroam
Ho
Hoe kan je dat weghalen? Ik ben met m'n Surface ook in China geweest?!
Maar dat zou toch verholpen moeten zijn door een volledige clean install van Windows? Plus in de logs van Eduroam zelf bleek ook niets raars?

[ Voor 15% gewijzigd door Worsteneter op 04-07-2017 16:20 ]

Bensimpel

Positieve meneer

Worsteneter schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:18:
[...]

Ja het rare was dat ik er dus al een paar keer was geweest, nog geen oplossing. Uiteraard door wezen zaniken, en toen stond er ineens een jonge vent en zijn tip was: zet windows er opnieuw op :'(
Hij vroeg overigens ook of ik Windows RT op mijn Surface pro 3 had, dus het was mij vrij duidelijk dat hij er ook de ballen verstand van had :D Helaas kwam ik niet verder dan de ICT desk en die jongeman, waardoor ik nu nog met traag internet zit.
Anders even naar de helpdesk gaan op de Geert Grote plein, lopen allemaal jonge mensen rond, die zouden wel moeten kunnen helpen. op de technische faculteit zit er ook een helpdesk met allemaal techies trouwens, die weten echt alles van eduroam.

😆 - Denk ook eens om ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Worsteneter schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:59:
[...]

***members only***
Link rate van 72Mbps geeft aan dat je WiFi-n doet met een low-end SiSo 2.4GHz device, en blijkbaar een goede verbinding zou moeten hebben, aangezien 72Mbps gelijk hoogste is dat je met zo'n apparaat kunt behalen. Link rate != netto throughput, met TCP kun je maximaal 50Mbps halen. Dan nog, met 50Mbps (of zelfs de helft daarvan) zou je de problemen die je beschrijft niet hebben. Dus daar zit het probleem alvast niet - althans niet zolang RSSI niet problematisch is.

Ipv al die plaatjes kun je veel beter dit in een command prompt uitvoeren als het brak is:
code:
1
netsh wlan show interfaces

Gewoon de output (als text!) copy/pasten, krijgen we gelijk goed beeld incl signaalsterkte.

Oslik blyat! Oslik!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
Worsteneter schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:59:
[...]

***members only***
Het lijkt mij dat je geen IP adres krijgt? Of Ik begrijp ik de uitleg van "Connectivity" hier verkeerd?. 8)7

Toch geeft je screenshot wel aan dat Windows iig vind dat er geen werkende verbinding is.

[ Voor 17% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 05-07-2017 00:20 ]

LinkedIn
BlackIntel

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Worsteneter schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:50:
Ik weet niet zo goed hoe ik alles moet uitvoeren wat jullie vragen, maar hieronder zoveel mogelijk info!

http://www.speedtest.net/my-result/6427942719

ping op mijn eigen ip (moet dat?)
packets transmitted 
9
received 
0
packet loss 
100 %
time 
8017 ms

ping op 8.8.8.8
packets transmitted 
4
received 
4
packet loss 
0 %
time 
3004 ms

--- Round Trip Time (rtt) ---

min 
13.328 ms
avg 
13.348 ms
max 
13.362 ms
mdev 
0.142 ms

Ik weet niet zo goed wat ik met NS lookup moet. Welk IP adres moet ik dan in het opdrachtpromp invoeren? Mijn eigen ipv4 of ipv6?
Dat DIK gedrukte deel zou ik mezelf toch eens zorgen om gaan maken. Die machine kan z'n eigen NIC amper bereiken dus er lijkt iets aan de hand te zijn met een driver.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Heb je de nieuwste drivers al geïnstalleerd? Hoor ik nog niemand zeggen. En nu ik er zo overdenk. Pingen naar jezelf niet gewoon werken.
ping <eigen interne IPv4-adres>

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:01
@Worsteneter In Rotterdam weet ik dat er storingen zijn (iedereen klaagt er over).

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10 06:46
Gebruik je SecureW2 om verbinding te maken met eduroam, of heb je het zelf gewoon ingesteld?
(Voor een handleiding hoe je het in moet stellen met SecureW2, zie http://issc.leidenuniv.nl...ngen-wireless-access.html)

Mijn ervaring is dat zelf instellen zonder die applicatie beter werkt, maar de ICT van de universiteit is het daar niet mee eens.

• Worsteneter
dion_b schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:06:
[...]

Link rate van 72Mbps geeft aan dat je WiFi-n doet met een low-end SiSo 2.4GHz device, en blijkbaar een goede verbinding zou moeten hebben, aangezien 72Mbps gelijk hoogste is dat je met zo'n apparaat kunt behalen. Link rate != netto throughput, met TCP kun je maximaal 50Mbps halen. Dan nog, met 50Mbps (of zelfs de helft daarvan) zou je de problemen die je beschrijft niet hebben. Dus daar zit het probleem alvast niet - althans niet zolang RSSI niet problematisch is.

Ipv al die plaatjes kun je veel beter dit in een command prompt uitvoeren als het brak is:
code:
1
netsh wlan show interfaces

Gewoon de output (als text!) copy/pasten, krijgen we gelijk goed beeld incl signaalsterkte.
Microsoft Windows [Version 10.0.15063]
(c) 2017 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users[i]Worsteneter[/i]>netsh wlan show interfaces

There is 1 interface on the system:

Name : Wi-Fi
Description : Marvell AVASTAR Wireless-AC Network Controller
GUID : 1752a02e-acd6-42b9-92db-bbb85667bdbd
Physical address : 30:59:b7:0d:ca:e6
State : connected
SSID : eduroam
BSSID : b8:38:61:37:3d:0f
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Enterprise
Cipher : CCMP
Connection mode : Profile
Channel : 56
Receive rate (Mbps) : 400
Transmit rate (Mbps) : 400
Signal : 77%
Profile : eduroam

Hosted network status : Not available

• Worsteneter
Niet Henk schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:35:
Gebruik je SecureW2 om verbinding te maken met eduroam, of heb je het zelf gewoon ingesteld?
(Voor een handleiding hoe je het in moet stellen met SecureW2, zie http://issc.leidenuniv.nl...ngen-wireless-access.html)

Mijn ervaring is dat zelf instellen zonder die applicatie beter werkt, maar de ICT van de universiteit is het daar niet mee eens.
Ru versterkt ook een wrapper, maar heb het ook handmatig allemaal nagelopen. Alles staat zoals het moet staan (wpa 2, peap etc.).

• Worsteneter
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:14:
Heb je de nieuwste drivers al geïnstalleerd? Hoor ik nog niemand zeggen. En nu ik er zo overdenk. Pingen naar jezelf niet gewoon werken.
ping <eigen interne IPv4-adres>
Ik heb volgens Windows de nieuwste drivers. Ik heb ook een rollback geprobeerd, dat werkt ook niet.

• Pyravex2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12-2022
heb je een internet security suite/virusscanner draaien? die dingen geven altijd eduroam problemen.
Geen verbinding/traag dat soort ellende.

Wat ik ook nergens terug lees, is dit op 1 locatie of is dit op meerdere plekken binnen de uni het geval.
De dekking zal nergens echt op 100% zijn, misschien zit je wel op een dode plek, of verbind je telkens met een AP die in de stress is.
Ik raad meestal mensen aan het binnen de uni op een plek te proberen waar voornamelijk medewerkers zitten of waarvan ik weet dat er weinig studenten zijn.

• Worsteneter
Pyravex2 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:04:
heb je een internet security suite/virusscanner draaien? die dingen geven altijd eduroam problemen.
Geen verbinding/traag dat soort ellende.

Wat ik ook nergens terug lees, is dit op 1 locatie of is dit op meerdere plekken binnen de uni het geval.
De dekking zal nergens echt op 100% zijn, misschien zit je wel op een dode plek, of verbind je telkens met een AP die in de stress is.
Ik raad meestal mensen aan het binnen de uni op een plek te proberen waar voornamelijk medewerkers zitten of waarvan ik weet dat er weinig studenten zijn.
Dank voor je bericht. Ik heb de virusscanner een keer als test afgesloten, geen verschil.
Ik heb op meerdere plekken op de uni gezeten (100 meters uit elkaar). Ook op rare tijdstippen zoals zaterdag ochtend, dan zit je alleen in die bieb - geen verschil.

Vooralsnog blijf ik dus nog steeds met dezelfde problemen zitten. Ik vind 't zelf gewoon ridicuul om een met een apparaat van 1200 ineens niet normaal te kunnen internet. Het werkte bijna 2 jaar prima en ineens is 't mis. En niemand van de ICT dienst die een oplossing weet. :/

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bensimpel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:03:
[...]

Hmm.. Had ik dan een van die oudjes aan de lijn vanmiddag? Hij wist in ieder geval precies wat wel en niet in het eduroam domein valt.

Wat is eduroam?

Het concept van Wifi is de meeste mensen wel duidelijk: Je hebt een pre-shared key of een gebruikersnaam en wachtwoord nodig om verbinding te maken met WiFi op een locatie.

Eduroam is een uitbreiding daarop. Door het toevoegen van een domein kunnen we authenticatie delegeren.

Het domein-deel is wat er rechts van het apenstaartje staat. Thuis log je in met een PSK, een 'geheim' wat je op access-point en client instelt. Op je eigen instelling krijg je een gebruikersnaam en wachtwoord. Rainbow24 en phoh6RainooY. Bij eduroam wordt het Rainbow24@ucd.ie en phoh6RainooY.

De authenticatie-server voor een eduroam-locatie kijkt eerst naar dat domein. Als je op het UVA terrein rondloopt en probeert in te loggen op WiFi ziet de radius-server daar je domein (ucd.ie) en stuurt je gebruikersnaam en wachtwoord door naar Dublin. Als die zeggen 'OK, checks out' mag je gebruik maken van de WiFi van de UVA.

En daar stopt de bemoeienis van eduroam.

Als je kunt inloggen op een locatie die niet je eigen onderwijsinstelling is, is het probleem wat je hebt met je internet niet deel van de eduroam-dienst.

Als je kunt inloggen heeft eduroam gedaan wat het belooft. Als je internet daarna traag is kan ik niets voor je doen. Het enige wat ik doe is je login doorzetten van de gastlocatie naar je eigen instelling. Als dat lukt ben je buiten het domein waar ik controle over heb.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-11 14:53
*knip* Nutteloos en offtopic.

[ Voor 119% gewijzigd door rens-br op 05-09-2018 11:30 ]

Pagina: 1