Externe backup-HDD veilig aansluiten/schrijfrechten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Voor mijn backups zip ik de belangrijke bestanden naar een externe HDD, die ik alleen aansluit tijdens het maken van de backup.

Echter, mijn vrees is het volgende: een cryptolocker die zich een tijdje stilhoudt, en zo ook mijn backup infesteert alvorigens zich te openbaren.

Het probleem is dat ik schrijfrechten nodig heb om de zip te kopieren. Is er een veilige manier? Misschien met VMware? (ben ik onervaren mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

zorg gewoon voor een backup programma met versie beheer.
Dat werkt veel veiliger dan telkens belangrijke bestanden zippen en kopieren.

een VM omgeving staat wel in een "bubbel" maar ook daar moet je iets naar toe schrijven.
En de meeste crypto's werken met exploits die om je normale account met beperkte rechten heen kunnen werken.

Dus kijk gewoon naar een goede backup (en niet een copy paste van een bestand waarvan maar 1 versie bestaat op 1 locatie). Maar zorg voor of meerdere locaties. Of zorg voor dat er versie beheer is, zodat je terug in de tijd kunt (wel zorgen dat je hoofd computer dan weer schoon is voordat je de backup terug zet)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.