Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag mede tweakers,

is het verstandig om nu, anno 2017, nog een IPhone 5S aan te schaffen? Dit omdat de telefoon toch alweer 4 jaar oud is. Wat zijn jullie meningen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:04
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:16:
Goedemiddag mede tweakers,

is het verstandig om nu, anno 2017, nog een IPhone 5S aan te schaffen? Dit omdat de telefoon toch alweer 4 jaar oud is. Wat zijn jullie meningen hierover?
Nee, ik zou geen iPhone 5s nemen. Mocht je toch een iPhone met dezelfde form-factor willen hebben, dan zou ik de iPhone SE nemen, die is een stuk recenter en heeft dus een snellere processor en krijgt nog updates.

Eventueel zou je kunnen wachten tot er een nieuwere versie van de SE wordt aangekondigd. Wellicht komt die er in september. Al heb ik hier nog geen geruchten over gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Krijgt de 5S dan geen updates meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Nee, de iPhone 5S is end of life. Vervangen door de iPhone SE.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/d36a8dbeabdd9c75ed8d30f65034fc08.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:20
jeroen3 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:29:
Nee, de iPhone 5S is end of life. Vervangen door de iPhone SE.
[afbeelding]
Complete onzin. Dit is het productie plaatje van Apple. iOS 11 wordt nog gewoon uitgerold voor de iPhone 5s. Hoelang hij daarna nog wordt ondersteund blijft natuurlijk de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je krijgt wellicht nog èèn security update eind dit jaar. Maar dan is het wel voorbij volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pacificocean
jeroen3 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:53:
Je krijgt wellicht nog èèn security update eind dit jaar. Maar dan is het wel voorbij volgens mij.
Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aanname:

De iPhone 5 en 5C krijgen in September géén upgrade meer naar iOS 11 (de 4S was vorig jaar de eerste welke géén upgrade naar het huidige iOS 10 kreeg).

De 5S krijgt de upgrade nog wél.... De 5SE is in principe een 6S in de behuizing van een 5 en zou dus nog tot en met iOS 13 (late 2019) mee moeten gaan qua iOS upgrades.

Security Updates binnen een versie worden altijd naar ALLE modellen door gegeven.

De 5S zou dus nog twee jaar volledig ondersteund moeten blijven als Apple zich aan d'r huidige schema houd qua updates en upgrades. Het kan overigens zo maar zijn dat ze die termijn op gaan rekken doordat de iPhone 5C de laatste 32Bit iPhone was en alles ná de 5 op 64Bit draait waardoor er dus maar één platform onderhouden hoeft te worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Will_M op 02-07-2017 16:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
wimmel_1 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:08:
Aanname:

De iPhone 5 krijgt in September géén upgrade meer naar iOS 11 (de 4S was vorig jaar de eerste welke géén upgrade naar het huidige iOS 10 kreeg).

De 5C en 5S krijgen de upgrade nog wél.... De 5SE is in principe een 6S in de behuizing van een 5 en zou dus nog tot en met iOS 13 (late 2019) mee moeten gaan qua iOS upgrades.

Security Updates binnen een versie worden altijd naar ALLE modellen door gegeven.

De 5S zou dus nog twee jaar volledig ondersteund moeten blijven als Apple zich aan d'r huidige schema houd qua updates en upgrades. Het kan overigens zo maar zijn dat ze die termijn op gaan rekken doordat de iPhone 5 de laatste 32Bit iPhone was en alles ná de 5 op 64Bit draait waardoor er dus maar één platform onderhouden hoeft te worden.
Apple stuurt de updates uit op basis van technologie ipv van op leeftijd. Ios11 wordt alleen nog uitgerold naar 64bit devices. De 5c valt daar niet onder. https://www.apple.com/nl/ios/ios-11-preview/

Over 2019 valt nog weinig te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pacificocean schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Apple stuurt de updates uit op basis van technologie ipv van op leeftijd. Ios11 wordt alleen nog uitgerold naar 64bit devices. De 5c valt daar niet onder. https://www.apple.com/nl/ios/ios-11-preview/

Over 2019 valt nog weinig te zeggen.
Ik deed de aanname dat de 5C ook al de A7 processor had gekregen destijds... Maar die heeft dus de (32Bit) A6 van de 5 nog onder de kap zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus tot 2019 krijgt de 5s nog updates als ik t goed begrijp allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:30:
Dus tot 2019 krijgt de 5s nog updates als ik t goed begrijp allemaal?
Nee dat heb je vekeerd begrepen. Wimmel_1 had het over de iPhone SE. Deze geeft hij helaas de verkeerde naam. De SE heeft niks met de 5 te maken. Behalve dat de behuizing gelijkvormig is.

[ Voor 19% gewijzigd door pacificocean op 02-07-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat snap ik. Maar tot wanneer krijgt de 5S wel updates. Omdat de 5S een 64bit processor net als de huidige IPhones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan namelijk een nieuwe IPhone 5s aanschaffen voor 175,- euro. Dat is een zeer interessante prijs vind ik. Is dat de moeite waard? Qua abonnement heb ik nu sim-only ivm de nieuwe regeling qua bkr registratie. Huidig toestel is een iPhone 4S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:41:
Ja dat snap ik. Maar tot wanneer krijgt de 5S wel updates. Omdat de 5S een 64bit processor net als de huidige IPhones.
De upgrade naar iOS 11 staat voor de 5S sowieso nog op de planning dus dan komen er ook security updates op totdat iOS 12 waarschijnlijk in Sept. 2018 wordt gereleased. De upgrade naar iOS 12 welke waarschijnlijk in September 2018 plaatsvind, is nog even afwachten voor de 5S maar technisch gezien is dat qua platform gewoon mogelijk.

Of dat 't (voor Apple) wenselijk is om dat nog te gaan doen wordt dan maar de vraag. Ze zouden overigens wél een enorm statement maken naar de andere OS en toestel bouwers als ze dat zouden doen. De 5S is in 2013 op de markt gekomen en zou dan dus als éérste toestel langer dan de huidige 5 jaren termijn van Apple volledig support krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 02-07-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Discontinued 64-bit models
Onderaan, "unsopported: supported". Hij is wel discontinued in hardware vanaf 21 Maart 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En wat wordt daar precies mee bedoelt?:}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jeroen3 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:55:
Discontinued 64-bit models
Onderaan, "unsopported: supported". Hij is wel discontinued in hardware vanaf 21 Maart 2016.
Dat wil dus alleen zeggen dat je de 5S niet meer NIEUW kunt aanschaffen als toestel, heeft verder niets met 't OS te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee duidelijk. Maar is t nu wel of niet verstandig om een IPhone 5s aan te schaffen voor 175,- euro ter vervanging van mijn huidige IPhone 4S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hangt helemaal af van wat je wil. Wil je er de beste foto's mee gaan maken óf de nieuwste "DOOM" op gaan spelen dan zou ik 'm niet meer aanschaffen. Voor normaal bellen, mailen en wat internetgebruik is 't ding absoluut perfect én blijft dat het komende anderhalf jaar nog wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja de telefoon wordt gebruikt voor bellen, mail, berichten, spotify, flitsmeister, bankieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaffy
  • Registratie: April 2012
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:38:
Okee duidelijk. Maar is t nu wel of niet verstandig om een IPhone 5s aan te schaffen voor 175,- euro ter vervanging van mijn huidige IPhone 4S?
Ik zou dan toch doorsparen voor een SE, dan kan je nog een paar jaar vooruit.

Heb zelf een 5s, gaat nog prima, maar hij begint wel ietsje trager te worden. Mijn contract loopt bijna af en ik zag dat ik bij Hollandsnieuwe een SE 32gb voor 264€ kan krijgen. Is misschien ook een optie voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf toch trouw aan T-Mobile:p. Bedankt allemaal voor t meedenken. Ik zal t allemaal even op een rijtje zetten en als nog eens goed doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vanavond nog scherm en accu van mn 5S vervangen. Krijg op mn werk dan wel een nieuwe SE maar deze wil ik toch "overnemen". Altijd handig als reserve foon. Nieuw zou ik hem denk ik niet meer willen, liever een SE. Lekker compact en toch zo snel als een 6S.

[ Voor 24% gewijzigd door redfoxert op 02-07-2017 22:52 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shaffy schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:28:
[...]

Ik zou dan toch doorsparen voor een SE, dan kan je nog een paar jaar vooruit.

Heb zelf een 5s, gaat nog prima, maar hij begint wel ietsje trager te worden. Mijn contract loopt bijna af en ik zag dat ik bij Hollandsnieuwe een SE 32gb voor 264€ kan krijgen. Is misschien ook een optie voor jou?
Denk dat een 5S ten opzichte van mijn 4S al een hele verbetering is. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
CPU van een 5s is al zo'n 2 tot 3 keer sneller t.o.v. een 4s. En dan heb je ook nog eens een veel langere accuduur, 4G support, mooiere camera en een groter scherm. Voor €175 lijkt me dat het wel waard.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaffy
  • Registratie: April 2012
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:00:
[...]

Denk dat een 5S ten opzichte van mijn 4S al een hele verbetering is. Toch?
Oh, absoluut! Ik kwam zelf van een iPhone 4, dus het verschil was nog groter. Maar ik moest wel, die 4 was technisch en qua batterij nog prima, maar iOS 7 was gewoon niet meer werkbaar. Zo zonde, anders had ik die 4 nog wel langer in gebruik gehad.

Maar het was zomaar een idee. Als de SE nou bijvoorbeeld 600€ zou kosten, zou ik meteen zeggen, koop die 5s voor 175€ en je hebt een prima telefoon voor basisgebruik.

Maar je kan dus bij HN in combinatie met een abonnement voor 264€ de SE krijgen. Mijn redenering is dan: voor 90€ extra krijg je 32gb ipv 16gb (toch wel fijn, zeker als je veel muziek op je telefoon wil zetten) en je weet dat je met de SE nog jaren support hebt.

Je zou ook nog voor een tweedehands 5s kunnen kijken, koop er eentje van een tweaker met veel positieve beoordelingen, die gaat jou echt geen slechte telefoon verkopen. Ik heb natuurlijk makkelijk praten, want ik heb al een 5s ;) maar ik zou er nu niet meer 175€ voor neerleggen, vandaar...

[ Voor 11% gewijzigd door Shaffy op 03-07-2017 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee. Bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gregrof
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05-2024
Ik heb de 5S anderhalf jaar in bezit en gebruik hem fanatiek. Er is niets op aan te merken, werkt nog superfijn en snel. Ik vind het een aanrader.

Is het 175 euro zonder abo? Dan vind ik het persoonlijk nog een scherpe prijs.
En ivm updates, de mijne krijgt nog alle updates binnen en in principe zou het volgende updates ook kunnen krijgen zoals eerder is aangehaald.

Ik vind wel dat je zeker de 5SE in gedachte mag houden. De hardware is toch recenter en de batterij gaat nog langer mee.

succes met je beslissing

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb een paar maanden geleden nog een gekocht om een iPhone 5 te vervangen die als testtoestel diende.
Waarom? 64-Bit, dus iOS 11 en apps blijven voorlopig prima werken, nog jaren; zelfs als ie geen iOS updates meer krijgt. iOS 11 krijgt ie dus sowieso ergens rond 't einde van dit jaar, en dan weer een jaar subversies qua updates; die zal ie ook krijgen. Gezien de 32-bit lijn eruit getrapt wordt en de 5S ook naar APFS is omgezet, neem ik aan dat die ook gewoon iOS 12 zal krijgen... Vrij weinig houdt dat tegen! En touchID is mooi meegenomen. Ik neem derhalve aan dat je gewoon nog 2 jaar updates krijgt, dit jaar meegerekend.

De 4S is sowieso allang aan 't einde van z'n latijn en zal helemaal geen updates meer krijgen. Dus is t voor die paar tientjes de upgrade naar de 5S waard? Yup. Of je hem nieuw, refurbished of 2e hands koopt is aan jezelf.
Natuurlijk is het meteen goed aanpakken, dus een SE of gewoon een 6(S), natuurlijk beter in alle opzichten... Behalve de prijs. Als t dus puur is om de te sterk verouderde hardware van de 4S te overbruggen: dan is die 5S een prima koopje. Zeker als je weinig problemen hebt met de snelheid en accuduur van de 4S.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja de 4S bevalt tot op heden nog steeds super. Alleen merk wel dat alles wat langzamer wordt, de batterij minder lang mee gaat, geen updates meer krijg en geen gebruik kan maken van het 4G netwerk. Voor een student als ik is het budget natuurlijk niet ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn oog laten vallen op een IPhone 6 in plaats van de IPhone 5S. Is dat een betere keuze dan de 5S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

In mijn beleving is de 6 niets anders dan een 5s in een andere form-factor. De A8 is iets sneller dan de A7 en beide hebben 1 GB geheugen. De 6 zal wellicht langer ondersteund worden maar ergens heb ik het gevoel dat deze telefoon toch gelijk met de 5s overboord gaat.

* Delerium denkt dat 2 GB bslest significant is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-close-

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2017 21:52 ]

Pagina: 1