Virusscanner anno 2017

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgertrut
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-06 08:18
Mijn vraag
Ik krijg maandag mijn eerste Mac, en ik kom er niet uit of ik nou wel of niet een virusscanner of Anti-Malware nodig heb.

In allerlei artikelen heb ik gelezen dat BitDefender misschien wel de beste virusscanner is, maar net zoveel artikelen dat het haast niet nodig is. Zeker met al die Windows ransomware wil ik wel zo goed mogelijk beschermd zijn.

Ook lees ik vaak verwijzingen naar MalwareBytes, die op hun beurt weer zeggen dat je naast hun software geen virusscanner nodig hebt.

Mijn vraag: hoe beschermen jullie je macs, gezien al die ransomware van tegenwoordig, die heus ook nog wel eens voor een Mac komt?

En als ik toch bezig ben, heb ik 'Little Snitch' nodig, ik ben paranoïde :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
- gebruik nog niks, maar vanaf maandag moet ik keuzes maken.
Het gaat dan natuurlijk over macOS siërra en die heeft ook X-protect en FileVault

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- heel veel gelezen maar bijna alles wat ik vind is 2015 of eerder.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik gebruik geen virusscanner of andere extra beveiligingssoftware.
De meningen hierover verschillen natuurlijk, maar naar mijn idee is macOS in de basis al beter beschermd tegen virussen en de hoeveelheid virussen voor macOS is nihil. Voor mij is het onnodig. Ik heb in al die jaren nooit iets opgelopen. Je zou het kunnen overwegen als je echt de hele dag met Torrents e.d. loopt te klooien, maar bij normaal gebruik is er eigenlijk geen reden om een virusscanner te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:01
Als je verstandig handelt en weg blijft bij mackeeper en dat soort "schoonmaaktools" kom je al een heel eind. Mocht je toch onverhoopt iets oplopen, is het wel handig als je malwarebytes al heb geïnstalleerd, maar verder niet. Zelf gebruik ik ook niks behalve gezond verstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, niet direct nodig. Je Mac wordt standaard geleverd met Gatekeeper en XProtect. De eerste zorgt er standaard voor dat alleen digitaal ondertekende software uitgevoerd kan worden, en de tweede zorgt er voor dat bekende malware geblokkeerd en/of gewist wordt.

Het probleem met de meeste anti-virus tools is dat ze niet erg goed integreren en meer stuk maken dan helpen.

Wat je zeker niet moet instelleren zijn 'schoonmaak' programma's. Dus geen MacKeeper, CleanMyMac enz. installeren. Dat is scareware/verkapte malware.

Wat kan voorkomen is dat je per ongeluk een plugin of extensie installeert. Dat is dan eigenlijk ook wel malware (meer adware), en die kan je eigenlijk altijd makkelijk zelf verwijderen of met Malwarebyte's Anti-Malware opruimen. Dat is niet iets wat je hoeft te kopen en permanent laat draaien, maar het kan indicenteel handig zijn als je niet zeker weet of een extensie of plugin te vertrouwen is.

Een andere zaak is het invoeren van je wachtwoord. Standaard hoort een programma nooit om je wachtwoord te vragen, en kan ook nooit systeemzaken veranderen. Als je dus iets binnenhaalt en random om je wachtwoord vervraagd wordt kan je misschien het beste even nadenken of dat daadwerkelijk is wat je wil/verwacht.

Virusscanners enz. zijn leuk en aardig, maar zodra je je wachtwoord invoert om malware systeemrechten te geven gaat een virusscanner niet helpen.

Wat ik zelf wel handig vind is een setje tools als die van https://objective-see.com/ bij de hand hebben. Dat is niet zo zeer om dat je niet zonder kan, maar als je veel software binnen haalt, test of uitvoert, dan kan het praktisch zijn om notificaties te krijgen van programma's die automatisch opstartende onderdelen willen toevoegen (BlockBlock) of als ze opeens heel veel data lopen te bewerken (RansomWhere?). BlockBlock maakt het wat inzichtelijker als een programma iets automatisch wil laten starten, en RansomWhere maakt het inzichtelijk als een programma opeens veel data aanspreekt, wat op ransomware of een exfil kan duiden.

Geen van deze tools doet iets wat het systeem niet ook al automatisch doet, maar het hangt sterk af van je inzicht in het systeem of je het standaard zelf kan doorzien wat een stuk software aan het uitspoken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgertrut
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-06 08:18
Dank alvast voor de reacties. Was een drukke dag vandaag, en het enige wat ik qua Mac vandaag bereikt heb is Parallels kopen en installeren. Ik kom er graag nog even op terug, want ik heb een Mac gekocht voor de veiligheid (nou ja, en omdat alle andere apparaten die we hebben tegenwoordig van Apple zijn)
Ik wil héél veilig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Altijd wel mooi die mensen die zonder virusscanner trots vertellen nog nooit iets opgelopen te hebben.

Pssst: niet alle virussen verwijderen al je bestanden of slopen je pc, het kan ook subtiel zoals een botnet of ddos tool zijn. Als jouw pc eens per minuut een requestje doet merk je daar niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Navi schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:21:
Altijd wel mooi die mensen die zonder virusscanner trots vertellen nog nooit iets opgelopen te hebben.

Pssst: niet alle virussen verwijderen al je bestanden of slopen je pc, het kan ook subtiel zoals een botnet of ddos tool zijn. Als jouw pc eens per minuut een requestje doet merk je daar niets van.
Het is altijd wel mooi die mensen die niet kunnen geloven dat er daadwerkelijk niks is opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 23:40
Navi schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:21:

Zegt er hier iemand dan dat je ook geen firewall moet gebruiken?

De beste verdediging tegen malware is gezond verstand, daar kan geen firewall of virusscanner aan tippen.

Ik heb sinds 2013 een Mac en ik heb nooit een virusscanner gebruikt. Daarvoor gebruikte ik op Windows 7 ook geen virusscanner. En waar ik regelmatig door jan en alleman gevraagd werd hun PC te fixen / van malware te ontdoen is dat bij mij nooit nodig geweest.
Ik ben het gewend dat dit soort beweringen met de nodige scepsis worden bekeken, zeker wanneer het woord Windows daarin voor komt, maar toch is het waar. En ja, ik ben er zeker van dat ik ook geen onopgemerkte malware heb gehad. Want ja, er bestaan firewalls en logs.

Je moet niet zorgen dat je het weg kan krijgen, je moet zorgen dat het niet binnen komt.

[ Voor 3% gewijzigd door k7of9 op 04-07-2017 11:46 ]

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvintjee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Het begint bij jezelf als gebruiker, kwaadaardige virussen kunnen jouw mac bereiken door jouw handelingen. Als je toch een veilig werkomgeving wil creëren voor jouw mac, is Bitdefender voldoende (ik maak zelf gebruik van Bitdefender) en regelmatig back-ups maken om zonder problemen jouw gegevens terug te zetten als je getroffen wordt door een ransomware-aanval.
Pagina: 1