Partitie windows 10 verkleinen lukt niet mer meer dan 50%

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 12:15
Nieuwe desktop pc gebouwd met core i7 7700, wat een snelheid :)

Nu heb ik een SSD met 525gb en wil achteraf nog een aprtitie maken voor data, zodat windows en andere programmatuur apart staan. Echter mag ik van windows schijfbeheer de partitie niet verder verkleinen dan ongeveer de helft. Eigenlijk wil ik de windows partitie naar bv 100gb (lijkt me zat)

Ik heb al wat research gedaan en lees verschillende dingen. Bijvoorbeeld dat je bepaalde zaken als 'hibernate' en systeemhersteltijdelijk uit kan schakelen en dat het mogelijk wel lukt. Dan lees ik ook weer dat je bepaalde windows herstel dingen dan mogelijk onherstelbaar sloopt.

Andere optie die ik lees is met een partitietool van easus, waarmee het wel makkelijker zou gaan.

Wat is de beste optie zonder aan functionaliteit van het OS te verliezen of daar iets van te beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Slaveofthewave schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:37:
Wat is de beste optie zonder aan functionaliteit van het OS te verliezen of daar iets van te beschadigen?
Geen losse partities maken.

Wil je het toch, offline verkleinen. Met een andere pc.

Maak je wel backups?

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 02-07-2017 13:42 . Reden: Backups ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41
Bekend probleem omdat Windows een aantal bestanden halverwege de disk zet.

Ik heb dit ooit opgelost met een aantal herhalende stappen:
1. Partitie verkleinen
2. Defragmenteren (bepaalde files komen dan weer op 50% van de disk te staan)

Herhaal deze stappen een aantal keer (en ja dat duurt helaas lang) en je kan langzamerhand je partitie verkleinen tot telkens rond de 50%. Voor mij was het nodig om een een 500GB disk naar een 128GB SSD te clonen.

Zelf even een howto zoeken van welke defragmentatiesoftware ook de 'non movable blocks' kan moven, want dit kan dus wel :) Kleine edit: dit kan over het algemeen alleen met een bootable USB stick/cd oid.

Oja, en maak uiteraard een goede backup maar dat lijkt me logisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 02-07-2017 13:58 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Slaveofthewave schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:37:
Nu heb ik een SSD met 525gb en wil achteraf nog een aprtitie maken voor data, zodat windows en andere programmatuur apart staan.
Wat hoop je daarmee te winnen? Is een subdirectory op de eerste partitie niet veel simpeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Third party tooltje gebruiken, of even Windows opnieuw installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Macrium Reflect kan dit met de gratis versie in 1x.

Besef wel dat als dit soort processen mis gaan er de kans bestaat dat je alles kwijt bent.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
het is net een verse install die ik gister gedaan heb, dus staat nog niks op wat ik niet kan missen.
alleen alle losse dingetjes instellen en wat programmatjes erop zetten etc kost wel tijd. dat is het enige wat ik verlies door alles opnieuw te installeren. Ik wil een stabiel systeem wat jaren mee gaat en als dat echt de beste oplossing is doe ik dat gewoon.

backups dus nog niet ingesteld, maar heb een synology NAS dus dat komt nog wel

een extra partitie vind ik zelf fijn om overzicht te hebben

PS die optie om meerdere malen te verkleinen met 50% klinkt ook wel interessant en dat lijkt me een veilige manier. dan de vrijgekomen ruimtes samenvoegen

[ Voor 13% gewijzigd door Slaveofthewave op 02-07-2017 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Niet doen. Hij word er echt niet stabieler van of iets dergelijks. Een partitie heeft eigenlijk alleen maar nadelen.

Wil je toch een "D", maak dan een map aan met de naam D. Veel makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

ok, dan is mijn advies macrium reflect gebruiken.

https://www.macrium.com/reflectfree

"Reorder & resize partitions"

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
Reepje schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:10:
Niet doen. Hij word er echt niet stabieler van of iets dergelijks. Een partitie heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
ok dat is weer een nieuw inzicht, even nagaan wat dit voor een nadelen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Nadeel is, dat een partitie vol kan raken. Je moet dan data naar de andere partitie moven. Allemaal extra werk.
Heb je een D map, dan zal je alleen maar out of space gaan als de hele ssd vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:39

NSG

Je weet niks!

MiniTool Partition Wizard kan dit prima uitvoeren. Meerdere malen gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Reepje schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:10:

Wil je toch een "D", maak dan een map aan met de naam D. Veel makkelijker.
Hoezo ? Als je een OS partitie maakt met daarin alleen je programma's en belangrijkste data, dan is een image backup een stuk compacter dan dat je je hele steam installatie met games etc er ook in hebt zitten.

Alles wat overbodig is (lees: niet in een image backup hoeft te zitten) zet je op 'D'. Als je disk crasht heb je binnen no-time weer je OS en belangrijkste data met die image online.

Alleen maar nadelen is veel te kort door de bocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Korvaag schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:18:
[...]

Hoezo ?

Alleen maar nadelen is veel te kort door de bocht...
We hebben het over een SSD toch? Dat werkt anders dan een harde schijf. Op een harde schijf bestaat een partitie uit een aaneengesloten fysiek gedeelte van de HDD. Crashed de C op een HDD, kan de D nog intakt zijn, met alle data. Op een SSD is dit niet het geval. Daar staat alles doorelkaar. Crashed de C, dan crashed de hele SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
Als je een OS partitie maakt met daarin alleen je programma's en belangrijkste data, dan is een image backup een stuk compacter dan dat je je hele steam installatie met games etc er ook in hebt zitten.

Alles wat overbodig is (lees: niet in een image backup hoeft te zitten) zet je op 'D'. Als je disk crasht heb je binnen no-time weer je OS en belangrijkste data met die image online.
daar zit wel wat in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Reepje schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:23:
[...]

We hebben het over een SSD toch? Dat werkt anders dan een harde schijf. Op een harde schijf bestaat een partitie uit een aaneengesloten fysiek gedeelte van de HDD. Crashed de C op een HDD, kan de D nog intakt zijn, met alle data. Op een SSD is dit niet het geval. Daar staat alles doorelkaar. Crashed de C, dan crashed de hele SSD.
Ja, maar wat is je punt nu precies? Ik begrijp de relevantie niet ?

Ah ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar dat D weg is is niet relevant. Daar stond namelijk geen belangrijke data op die in een backup hoefde te zitten.

Maw: je zet een backup van C terug (image backup) die doordat het maar een kleine partitie is lekker klein is en je dus een x aantal versies terug kan (je kan op een zeg 1TB USB disk een boel images van C kwijt als je die maar 100 gig hebt).

D bouw je wel weer opnieuw op met een installatie van Steam en het weer installeren van je games (saves staan in de cloud) etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Korvaag op 02-07-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
even samenvatten

1. third party partitioning software
2. partitie verkleinen naar 50% een aantal maal herhalen en dan vrijgekomen ruimte samenvoegen
3. nieuwe windows installatie en gedurende de installatie partities instellen

misschien nog het vermelden waard dat het een GPT disk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Slaveofthewave schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:29:
even samenvatten

1. third party partitioning software
2. partitie verkleinen naar 50% een aantal maal herhalen en dan vrijgekomen ruimte samenvoegen
3. nieuwe windows installatie en gedurende de installatie partities instellen

misschien nog het vermelden waard dat het een GPT disk is
Vrijgekomen ruimte 'samenvoegen' hoeft niet. Er is alleen 'vrije ruimte'. Als je dus deze stappen hebt herhaald kan je vervolgens in die bak vrije ruimte een nieuwe partitie aanmaken.

En als je toch opnnieuw gaat installeren hoef je de stappen helemaal niet door. Start de windows setup, knikker de bestaande partitie weg, maak een nieuwe aan van [grootte] en installeer daar je OS op.

Als je bestanden van je huidige partitie wilt behouden moet je wel verkleinen (of een backup maken en later bestanden terugzetten).

[ Voor 21% gewijzigd door Korvaag op 02-07-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
dat klinkt als de makkelijkste en veiligste weg
dat samenvoegen hoeft dus niet, maar defragmenteren tussendoor wel he?

poging waard dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Slaveofthewave schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:35:
dat klinkt als de makkelijkste en veiligste weg
dat samenvoegen hoeft dus niet, maar defragmenteren tussendoor wel he?

poging waard dus!
De enige reden om te defragmenteren is om bestanden die 'non-movable' zijn te verplaatsen. Als je toch helemaal opnieuw begint hoef je niet te defragmenteren. Nogmaals: wil je op de huidige partitie dingen bewaren, dan zal je:
1. moeten backuppen en daarna bestanden terugzetten
2. het spelletje van defragmeteren en resizen moeten uitvoeren

Let in het geval van 2 wel op, dat als je windows alsnog opnieuw gaat installeren dat je er tijdens de setup ervoor kiest je bestanden te behouden anders ben je ze alsnog kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
dat resizen lijkt niet helemaal op te gaan, want ik kan niet voor defragmenteren kiezen, alleen 'optimize' (analize knop is grijs). bij optimize staat er even iets van trimming. maar daarna is er in schijfbeheer 0 mb vrij om te verkleinen.

bedoel je dat ik windows opnieuw kan installeren met behoud van de tot nu toe geinstalleerde programma's, en binnen die installatie wel een nieuwe partitie kan aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Waarom wil je defragmenteren, die tools verplaatsen je files gewoon naar het deel dat in de oorspronkelijke partitie blijft vallen.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Slaveofthewave schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:44:
dat resizen lijkt niet helemaal op te gaan, want ik kan niet voor defragmenteren kiezen, alleen 'optimize' (analize knop is grijs). bij optimize staat er even iets van trimming. maar daarna is er in schijfbeheer 0 mb vrij om te verkleinen.

bedoel je dat ik windows opnieuw kan installeren met behoud van de tot nu toe geinstalleerde programma's, en binnen die installatie wel een nieuwe partitie kan aanmaken?
Ik heb geen idee welke software je probeert te gebruiken dus daar kan ik weinig mee :) En ook al weet ik het, ik ken de verschillende stukken software ook niet uit mijn hoofd ;)

Gebruik een defrag tool die je vanaf een USB stick boot en ga dan defraggen. Resizen kan daarna prima in windows. Herhaal deze stappen.

Je kan windows inderdaad repareren met behoud van programma's en bestanden. Alleen: als het resizen en defragmenteren lukt is er geen enkele reden toe. Je windowsinstallatie wordt daar niet 'slechter' van ofzo.

Snelste en makkelijkste weg (omdat je ook aangeeft dat je nog weinig geinstalleerd hebt):
- Start windows setup vanaf USB disk (ik neem aan dat je die hebt) en smijt alles weg wat er nu is en begin gewoon overnieuw

Wat minder snelle weg, maar het scheelt je herinstalleren:
- Defrag + resize

Deze howto suggereert een stuk software die ook de unmovable files kan moven vanuit de partitie tool. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar lees het eens door.
http://www.disk-partition...unmovable-files-4348.html

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 02-07-2017 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaveofthewave
hartelijk dank voor het meedenken

ik ga maar gewoon voor een volledig verse install, van meerdere kanten hoor ik dat dit uiteindelijk de beste/veiligste optie is zonder backups te hoeven maken etc. zo veel tijd kost dat ook weer niet en dan gebeuren er ook geen gekke dingen. kop koffie er bij en gáán :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

Slaveofthewave schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:58:
hartelijk dank voor het meedenken

ik ga maar gewoon voor een volledig verse install, van meerdere kanten hoor ik dat dit uiteindelijk de beste/veiligste optie is zonder backups te hoeven maken etc. zo veel tijd kost dat ook weer niet en dan gebeuren er ook geen gekke dingen. kop koffie er bij en gáán :9
Dat was ik precies ook aan het denken aangezien je toch net een nieuwe PC hebt gebouwd en je dit kunt aangeven bij de installatie van om het even welke Windows versie. Maak inderdaad direct bij de installatie twee partities aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

man man man
Als je toen ik het postte Macrium Reflect Free had geinstalleerd en resize had gedaan was je al lang klaar geweest. :F

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
windows staat er alweer op en nu bezig met de mobo drivers enzo, wat gaat dat tegenwoordig toch lekker snel :)

wel voor de zekerheid ff een ethernet kabel er in geprikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
MrMonkE schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:05:
man man man
Als je toen ik het postte Macrium Reflect Free had geinstalleerd en resize had gedaan was je al lang klaar geweest. :F
ik heb het overwogen, maar omdat ik niet kan inschatten of dit eventuele risicos met zich mee brengt waar ik aanvankelijk geen zich top heb, ben ik gegaan voor een fresh install. bedankt voor het meedenken iig 8)
Pagina: 1