Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Afgelopen donderdag kwam ik thuis en bij het werken sloeg de computer spontaan vast. Deed niets meer. Enige optie die ik had was om hem opnieuw op te starten. Kan heel soms gebeuren dus ik dacht dat moet ik nu doen.

Vervolgens daarna begonnen de problemen. Hij gaat aan. Hij start. Hij geeft alleen geen beeld. Vervolgens hoor je de fans spinnen en de lampjes gaan knipperen. Hierna duurt het ongeveer 10 seconden voordat hij weer opnieuw begint met het hele riedeltje. Fans gaan heel kort uit en spinnen weer op. Lampje gaat knipperen en daarna nog steeds niets.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI R9 270X GAMING 2G
Gigabyte Z87M-D3H
16GB Crucial Ballistix Sport
Intel Core i5 4670K
Seasonic S12II Series 620 (originele voeding)
Seasonic G Series 550 (nieuwe voeding)
Seasonic S12II-430W (uit Mediacenter)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als eerste ga je een aantal dingen verdenken. Heb nadat ik met ram eruit had en de videokaart eruit had de gehele computer maar verkast naar een andere kast. Vervolgens de voeding gewisseld met die uit mijn mediacenter (de 430W) en in een andere kast, zonder grafische kaart, met de 16GB ram en alleen mijn SSD waarempel beeld en het werkt.

Okay toen was mijn conclusie. Voeding is kapotdood dus een nieuwe voeding besteld. Vanochtend tijd gehad om hem in te bouwen en zodoende gedaan.

Toen begon het gevloek en getier. Ten eerste omdat ik nogal een krappe kast heb dus praktisch alles is los en eruit geweest. Ten tweede omdat hij verdomme nog steeds hetzelfde doet... Geen beeld. 10 seconden hoor je hem zijn best doen en daarna poef hetzelfde weer.

Nu wil ik alleen voordat ik random componenten ga vervangen graag definitief weten wat er kapot kan zijn. Voordat ik bijvoorbeeld mijn moederbord ga vervangen wil ik wel zeker zijn dat deze stuk is. Ik twijfel hier heel erg aan omdat die in een andere kast wel beeld gaf en werkte. Dus lijkt mij niet dat deze kapot is...

Alleen elk onderdeel wat ik uitsluit of ga testen lijkt normaal te werken maar de combinatie van dingen krijg ik niet meer aan de praat. :'(

Iemand nog suggesties wat er kapot kan zijn voordat ik voor nogmaals 80 euro of meer een nieuw moederbord ga bestellen :/

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Beste antwoord (via Touchdomex op 02-07-2017 17:08)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je je moederbord al getest hebt in een andere kast kun je redelijk uitsluiten dat die stuk is. Heb je toen getest met dezelfde CPU en geheugen?

Ik zou eerder gaan denken aan kortsluiting eigenlijk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je je moederbord al getest hebt in een andere kast kun je redelijk uitsluiten dat die stuk is. Heb je toen getest met dezelfde CPU en geheugen?

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:28:

Ja met hetzelfde geheugen en dezelfde CPU. Heb er een enorme Noctua opzitten dus de CPU haal ik liever niet snel los :+

Kortsluiting op welk gebied? Componenten of kabels?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Misschien dat 't moederbord ergens tegen de kast aankomt (of een afstandsbusje dat niet helemaal lekker zit).

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:11:
Misschien dat 't moederbord ergens tegen de kast aankomt (of een afstandsbusje dat niet helemaal lekker zit).
Ik ga hem zo nog maar eens uitbouwen en dingen controleren. Heb nu in ieder geval een voeding waarmee ik dingen kan testen. Dat had ik hiervoor niet.

Eens kijken of ik alles in een andere kast gepropt krijg en vanaf daar verder prutsen :'(

Hopelijk krijg ik dan de videokaart ook aan de praat in combinatie met het moederbord. Dan weet ik zeker dat alles op zijn minst werkt en dat hij inderdaad ergens alleen nog maar sluiting heeft.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan de boel ook zonder kast testen. Gewoon op een doos of je bureaublad indien hout of kunststof.

Om aan te zetten gewoon een schroevendraaier tegen de pinnetjes van de pwr_btn header tikken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:36:
Je kan de boel ook zonder kast testen. Gewoon op een doos of je bureaublad indien hout of kunststof.

Om aan te zetten gewoon een schroevendraaier tegen de pinnetjes van de pwr_btn header tikken.
Oh ja en uiteindelijk geeft die wel eventjes beeld maar zojuist ook. Er kwam beeld via onboard dus dacht mooi alles doet het!

Vervolgens componenten erbij prikken en poef. Doet het niet meer :+

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:01
Heb je ook een CMOS reset gedaan? CMOS kan corrupt geraakt zijn toen je voeding uitviel, maar met wat je hierboven beschrijft lijkt het er op dat de Seasonic S12II Series 620 je moederbord heeft beschadigd..

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
CMOS is automatisch gegaan toen mijn BIOS batterij leeg was :+

Die heb ik direct ook vervangen.

Alleen klein lichtpuntje! Andere kast is de PC gepropt en ik heb beeld via de grafische kaart.

Ergo de basiscomponenten werken!

Alles werkt dus zo te merken.

Alleen weet ik nog niet waarom het niet werkt in mijn andere kast :+

Anders alles tijdelijk in deze kast proppenen een nieuwe kast bestellen. Kan ook altijd nog...

[ Voor 12% gewijzigd door Touchdomex op 02-07-2017 15:08 ]

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Alles nu overgezet naar een andere kast. Alles is half erin gepropt of het hangt netjes. Het werkt alleen wel!

Dus het belangrijkste is bereikt!

Alle hardware lijkt te werken. Alleen weet niet waarom het niet in die kast werkt.

Kan dat gaan debuggen of een nieuwe kast halen maar ben oprecht allang blij dat alle hardware normaal werkt :X

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:34
Touchdomex schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:24:
Alleen weet niet waarom het niet in die kast werkt.
Optie 1: er zit een afstandbusje in de kast op een plek waar je moederbord geen schroefgat heeft

Optie 2: kortsluiting of kabelbreuk in een van de kabeltjes van het front-panel.

Optie 3: toch een breukje of zo in het PCB van je moederbord - en na verplaatsing maakt het weer net even genoeg contact...

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:43:
[...]

Optie 1: er zit een afstandbusje in de kast op een plek waar je moederbord geen schroefgat heeft

Optie 2: kortsluiting of kabelbreuk in een van de kabeltjes van het front-panel.

Optie 3: toch een breukje of zo in het PCB van je moederbord - en na verplaatsing maakt het weer net even genoeg contact...
Optie 3 lijkt mij sterk want dan gaat het 3x goed. Elke keer op dezelfde manier.

Optie 2 lijkt mij de meest waarschijnlijke aangezien hij het nu naar behoren doet. Eventueel met optie 3. Dat het de combinatie van PC

Afstandbusjes staan op de juiste plekken en sinds de montage zijn ze niet gewijzigd.

Nog steeds nieuwe kast uitzoeken dus :+

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Touchdomex schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:47:
[...]
Nog steeds nieuwe kast uitzoeken dus :+
Als het alleen de knop is zou het zonde zijn om hem daarop weg te mikken, vaak zijn het enkel de draadjes die los zijn geraakt, gemakkelijk te solderen zelf of bij een reparatiecafé.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
rdejongjr schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:12:
[...]

Als het alleen de knop is zou het zonde zijn om hem daarop weg te mikken, vaak zijn het enkel de draadjes die los zijn geraakt, gemakkelijk te solderen zelf of bij een reparatiecafé.
Nope dat is het niet. Alle kabels ontkoppelt en handmatig met een schroevendraaier aanzetten direct op de pinnen start die ook niet goed.

Bedenk mij net. Kan het zijn omdat ik een pricewatch: Noctua NH-D14 gebruik in combinatie met een pricewatch: Aerocool DS Cube Pink Windowed (maar dan oranje :+ ) dat mijn moederbord daardoor beschadigd is en alleen normaal wil werken als die rechtop staat ipv ligt? Dat is namelijk wel het verschil waar ik aan kan denken waarom het nu spontaan na 2 jaar hij problemen geeft door de druk van de koeler op het moederbord?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Mwa, beschadigd eerder als zon enorme koeler ook daadwerkelijk hangt, kan wel ietsje krom zijn getrokken waardoor het geheugen niet meer super contact maakt, keertje opnieuw er in steken fixt dat vaak een tijd.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
rdejongjr schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:27:
Mwa, beschadigd eerder als zon enorme koeler ook daadwerkelijk hangt, kan wel ietsje krom zijn getrokken waardoor het geheugen niet meer super contact maakt, keertje opnieuw er in steken fixt dat vaak een tijd.
Ja hier ligt het moederbord normaal maar hij hangt nu. Dat is het enige echte verschil tussen beide cases.

Ach ja dan weet ik in ieder geval in welke componenten het zit. Kast + moederbord.

Beide zijn even duur maar een nieuwe kast heb ik meer aan op de korte termijn. Dan maar die. Kan ik rekening houden dat er binnenkort eventueel nog een nieuw moederbord achteraan mag :')

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Je kunt nog uitsluiten of het aan de kast of aan optie 2 (kortsluiting of kabelbreuk) ligt door het te monteren in de oranje kast, maar dan zónder het frontpaneel of usb gedoe aan te sluiten en de computer te starten met je schroevendraaier.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
GromuhlDjun schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:38:
Je kunt nog uitsluiten of het aan de kast of aan optie 2 (kortsluiting of kabelbreuk) ligt door het te monteren in de oranje kast, maar dan zónder het frontpaneel of usb gedoe aan te sluiten en de computer te starten met je schroevendraaier.
Dat heb ik al gehad en dat maakte niets uit.

Pagina: 1