Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tweedehands gaming PC - kan ik hier redelijk mee gamen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik heb de mogelijkheid om een tweedehands PC te kopen voor een leuke prijs (ongeveer 400 euro), en ik vraag me een paar dingen af.

- Kan ik hier een beetje leuk mee gamen? Ik snap dat het niet om het nieuwste van het nieuwste gaat, en dus niet alles op "Ultra high" zal kunnen spelen. Echter, kan ik met deze PC games spelen als Battlefield 1, Fallout 4, de nieuw uit te komen CoD, Far Cry 5 etc.? Zal ik dan vloeiend kunnen spelen met redelijk settings, of kan ik toch beter doorsparen voor iets beters?

- Verder heb ik geen ervaring met overclocken, echter lijkt het me wel leuk om daar eens mee te experimenteren, kan dat met deze setup?

- Een 750W voeding lijkt me behoorlijk aan de hoge kant, wellicht doe ik er verstandig aan om er een kleinere en zuinigere voeding in te zetten (bv. 550W)?

Alvast bedankt voor het advies! :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6350€ 87,-€ 87,-
1Asus 970 Pro Gaming/Aura€ 108,50€ 108,50
1Inno3D GeForce GTX 750€ 109,-€ 109,-
1Seagate Momentus ST500LM012, 500GB€ 45,71€ 45,71
1Zalman Z11 Plus€ 58,50€ 58,50
1NZXT Hue€ 32,-€ 32,-
3Cooler Master SickleFlow 120 Red LED 120mm, 120mm€ 7,48€ 22,44
3Kingston HyperX Fury black HX313C9FB/8€ 60,39€ 181,17
1Inter-Tech Energon EPS-750W CM€ 51,25€ 51,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 695,57

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 02-07-2017 22:15)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Eens kijken, de CPU is zeer meh, de GPU behoorlijk achterhaald, en de voeding bagger en perfect in staat om een systeem te slopen. Nee, dit lijkt me een slecht idee, zeker voor die prijs...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11 11:47
Meh, intertech voeding. Die mag er sowieso wel uit. Puur vanwege de kwaliteit.

Als je dan toch al een nieuwe voeding pakt zit je al tegen de 450 euro. Waarom dan niet de BBG van juli volgen? :). Dan heb je nieuwe onderdelen en een veel leukere uitgangspositie.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Gamen op een Pentium, ergens klinkt dat in mijn oren net zoals hard rijden in een Fiat Panda - of zit ik er nu heel erg naast? :+ Zou ik op dat systeem echt beter kunnen gamen dan die uit mijn OP? 24GB (ja overkill, 16 zou voldoende zijn lijkt me) vs 8 GB RAM zegt ook wel wat toch?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54
€400 is veels te veel voor dat systeem. €250 is een betere prijs.

Zoals al gezegd moet je de voeding vervangen maar voor de spellen die jij noemt is die videokaart niet genoeg, bij lange na niet.

Heb je al een PC? Zo ja, wat zit daar allemaal voor hardware in?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • Beste antwoord

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Eens kijken, de CPU is zeer meh, de GPU behoorlijk achterhaald, en de voeding bagger en perfect in staat om een systeem te slopen. Nee, dit lijkt me een slecht idee, zeker voor die prijs...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-11 23:04
Die GPU moet er sowieso uit wil je deze titels een beetje redelijk kunnen spelen. Ik heb een GTX 960 en speel BF1 op medium. Een 750w voeding is nergens voor nodig, een nieuwe kost je al snel €50 - €75.

Je CPU zou je binnenkort ook moeten vervangen wil je de nieuwe titels gaan spelen en een 500GB harddisk lijkt me ook een beetje weinig.

Voor dit geld zou ik iets anders bouwen als ik jou was.

• NitroX infinity
AlxRoelofs schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:01:
Die GPU moet er sowieso uit wil je deze titels een beetje redelijk kunnen spelen. Ik heb een GTX 960 en speel BF1 op medium. Een 750w voeding is nergens voor nodig, een nieuwe kost je al snel €50 - €75.

Je CPU zou je binnenkort ook moeten vervangen wil je de nieuwe titels gaan spelen en een 500GB harddisk lijkt me ook een beetje weinig.

Voor dit geld zou ik iets anders bouwen als ik jou was.
500GB is niet weinig, immers worden er nog steeds 250GB en 500GB SSD's aangeraden. Het gaat er meer om dat een HDD tegenwoordig hartstikke langzaam is in gebruik en je binnen het budget beter kunt krijgen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 22:40
je zou de paar jaar oude meeste titels op mid/high mix kunnen spelen.
Maar 400,- voor dit systeem... is het niet waard.

Op V&A kom je zat andere systemen tegen rond dezelfde prijs met aanzienlijk betere specificaties.
Even een willekeurige één van V&A Heeft aanzienlijk meer potentie, zelfs wat goedkoper! Nog een klein bedrag tegenaan gooien voor een betere grafische kaart en je bent male beter af

[ Voor 42% gewijzigd door osmosis op 02-07-2017 13:11 ]

• NitroX infinity
Dit is al een veel betere deal voor hetzelfde geld;

V&A aangeboden: Game PC met I5 2500K/ R9 280X Sapphire Duo/ 8 GB RAM/ Gigabyt...

• osmosis
Met die zou ik wat uitkijken. Leuke prijs voor hardware maar een account die een jaar heeft liggen slapen en ineens tot leven komt om enkel een advertentie op V&A te plaatsen

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Momenteel heb ik een Pentium G630 i.c.m. een GT 520 - hier kan ik echt bijna niets op spelen natuurlijk :p Dat is echter niet de hoofdreden dat ik een andere PC wil; deze word steeds trager en begint kuren te vertonen, dus tijd voor een andere.

Geen goed idee dus om deze PC te kopen, duidelijk. Echter ben ik zelf een kluns met zoeken in de V&A. Zo kan ik het systeem van @NitroX infinity niet vinden. Ik zoek on der PC's, en dan parameters i5/i7 en onder de 500E, toch komt hij niet naar boven?

Het enige wat ik dan zie dat eventueel interessant is zijn deze: V&A aangeboden: Dell Optiplex 3040 MT i5-6500 8GB 500GB WIN10 NIEUW !! of V&A aangeboden: Minecraft Dell Optiplex 3040 MT i5-6500 Gaming PC NIEUW !! en dan zelf nog een (betere) GPU bij prikken.

-EDIT- of natuurlijk die van @osmosis maar die hardware is wel ouder lijkt me? Ik prik regelmatig USB 3 HDDs in de poorten aan de voorkant, en lijkt deze kast niet te hebben?

[ Voor 14% gewijzigd door LankHoar op 02-07-2017 13:26 ]

• osmosis
LankHoar schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:16:

-EDIT- of natuurlijk die van @osmosis maar die hardware is wel ouder lijkt me? Ik prik regelmatig USB 3 HDDs in de poorten aan de voorkant, en lijkt deze kast niet te hebben?
Betreft usb3, in de advententie staan de specificaties o.a. welk moederbord
Dat is een H61M-K. Die heeft inderdaad geen USB3. Maar, je kan altijd nog een extra USB3 kaart erin steken
Echt veel ouder is de hardware trouwens niet. Maar daarmee gezegd ouder betekend niet meteen minder.
En in dit geval is het een vooruitgang op een 'nieuwere' systeem die eerder genoemd zijn

In principe een kant en klare game-pc. Enkel een wat deftigere grafische kaart op de kop tikken

[ Voor 21% gewijzigd door osmosis op 02-07-2017 13:29 ]

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:08
LankHoar schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:14:
Gamen op een Pentium, ergens klinkt dat in mijn oren net zoals hard rijden in een Fiat Panda - of zit ik er nu heel erg naast? :+ Zou ik op dat systeem echt beter kunnen gamen dan die uit mijn OP? 24GB (ja overkill, 16 zou voldoende zijn lijkt me) vs 8 GB RAM zegt ook wel wat toch?
'Pentium' is slechts een naam. Een Pentium G4560 is een dual core Kaby Lake processor mét hyper-threading, en by far de meeste bang for buck. 16GB RAM is met dit budget ook een overkill. Settings moeten sowieso relatief laag staan, dus meer dan 8GB gaat tijdens gaming niet benut worden.

750 watt wil niet zeggen dat deze per definitie minder zuinig is dan een voeding met 550 watt.

Het systeem dat je wil aanschaffen was al een budgetsysteem in de tijd dat het werd aangekocht. En destijds zijn er al heel wat vreemde keuzes gemaakt. Als dit systeem enkel voor gaming is gebruikt, dan zijn 2 van de 3 RAM reepjes zinloos geweest. De voeding is kwalitatief al matig, maar past ook totaal niet bij het systeem.

Als je de genoemde games wil spelen op 60fps op 1080p, dan moet je met dit budget er vanuit gaan dat dit vaak enkel mogelijk is op de allerlaagste settings.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

LankHoar schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:16:
Momenteel heb ik een Pentium G630 i.c.m. een GT 520 - hier kan ik echt bijna niets op spelen natuurlijk :p Dat is echter niet de hoofdreden dat ik een andere PC wil; deze word steeds trager en begint kuren te vertonen, dus tijd voor een andere.
Vertel eens welke kast en voeding je hebt? Doe het hele lijstje maar. In principe zou je met wat passen en meten voor €600 misschien wat moois kunnen krijgen. :)

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:06:
[...]

Vertel eens welke kast en voeding je hebt? Doe het hele lijstje maar. In principe zou je met wat passen en meten voor €600 misschien wat moois kunnen krijgen. :)
CPU: Pentium G630
GPU: GTX 520
RAM: 4 GB 532 MHz
Case: HP pro, mATX
Opslag: Kingston SSD van 250 GB, HDD van 500 GB en HDD van 320 GB (bij elkaar geraapt van andere systemen:+)
Mobo: Foxcon 2ABF
PSU: HB 300W (ik zie verder geen type ofzo)

Deze heb ik 2,5 jaar geleden gekocht voor 55 euro. Inmiddels heeft ie wat kuren (start soms erg traag op, BIOS laad dan traag), en word hij steeds trager (Firefox draait voor geen meter, terwijl dat in het verleden wel zo was). Eerlijk gezegd heb ik weinig hoop om hier nog iets van te maken :+

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

LankHoar schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:23:
[...]

CPU: Pentium G630
GPU: GTX 520
RAM: 4 GB 532 MHz
Case: HP pro, mATX
Opslag: Kingston SSD van 250 GB, HDD van 500 GB en HDD van 320 GB (bij elkaar geraapt van andere systemen:+)
Mobo: Foxcon 2ABF
PSU: HB 300W (ik zie verder geen type ofzo)

Deze heb ik 2,5 jaar geleden gekocht voor 55 euro. Inmiddels heeft ie wat kuren (start soms erg traag op, BIOS laad dan traag), en word hij steeds trager (Firefox draait voor geen meter, terwijl dat in het verleden wel zo was). Eerlijk gezegd heb ik weinig hoop om hier nog iets van te maken :+
Ik neem aan dat het een normale HP kast is? Gewoon een fabrieksding waar elke HP in zit?
Verder zal de voeding ook moeten gaan en dat maakt het budget krap.

Als laatste, ga je overclocken of echt niet? :)

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:34:
[...]

Ik neem aan dat het een normale HP kast is? Gewoon een fabrieksding waar elke HP in zit?
Verder zal de voeding ook moeten gaan en dat maakt het budget krap.

Als laatste, ga je overclocken of echt niet? :)
Inderdaad een standaard HP kast, en ook de standaard CPU koeler van Intel.

Overclocken lijkt me leuk om eens te proberen, maar is geen must :)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

LankHoar schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:20:
[...]

Inderdaad een standaard HP kast, en ook de standaard CPU koeler van Intel.

Overclocken lijkt me leuk om eens te proberen, maar is geen must :)
Die koeler van Intel kan je weggooien als je wat nieuws hebt. Waardeloos onding. :+
Verder zit ik met de vraag of die kast een grotere voeding kan behuizen. Daar kan ik ook moeilijk een antwoord op vinden.

Een ander probleem is hoe zwaar BF1 eigenlijk is voor de CPU. Voor die game is het geen overbodige luxe om een Ryzen hexacore te hebben. Het probleem hiermee is dat je voor het moederbord, CPU en RAM al net over de €400 zit. Gezien je budget van €500 gaat dit erg lastig worden want je hebt ook een nieuwe voeding nodig. Ook speelt mee dat goedkoop hier wel eens duurkoop kan worden. Ik denk dat je er ook wel wat jaren mee wil doen, en ik plaats behoorlijk wat twijfels bij nu voor de goedkope optie te gaan qua CPU. CPU loads voor games worden het laatste twee jaar steeds zwaarder, en steeds beter over meer dan vier cores verdeeld. Die ontwikkeling gaat elke i5 quadcore vroeger of later de nek omdraaien. Vaak zijn CPU loads in games ook maar voor een klein deel uit te schakelen met bepaalde effecten. Het meeste kan je niet uit zetten.

Tweedehands is ook nog eens problematisch omdat AMD met Ryzen een agressief prijspunt aanhoudt waardoor een beetje moderne, tweedehands Intel CPU nauwelijks te rechtvaardigen is.

Voor €500 kan je nieuw eigenlijk alles krijgen wat je nodig hebt, behalve de GPU, en dat is het probleem. De GPU markt is ook redelijk verstoord op het moment door cryptominers die alles opkopen waar ze mee kunnen minen. Een tweedehands GTX960 4GB voor €120 is niet verkeerd, hoewel die vergelijkbaar presteert met een €150 kostende GTX1050Ti die je nieuw kan krijgen, met garantie.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1ASRock A320M€ 61,10€ 61,10
1BitFenix NOVA Zwart€ 28,-€ 28,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,05

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oké het is me duidelijk dat ik die tweedehands PC beter links kan laten liggen indien ik wat recentere games wil kunnen spelen. Ik ga nog even door sparen tot ik een euro of 600-700 heb en dan een setup kopen met dat wat @DaniëlWW2 suggereert als basis.

Geheugen is wel erg duur tegenwoordig. Ligt het in de lijn der verwachting dat die prijzen nog gaan zakken de komende tijd, of kan ik daar beter niet op wachten? Tweedehands zal er vast nog maar weinig DDR4 te vinden zijn, zo nieuw als het is.

Bedankt voor de hulp allen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 02-07-2017 22:14 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

LankHoar schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:14:
Oké het is me duidelijk dat ik die tweedehands PC beter links kan laten liggen indien ik wat recentere games wil kunnen spelen. Ik ga nog even door sparen tot ik een euro of 600-700 heb en dan een setup kopen met dat wat @DaniëlWW2 suggereert als basis.

Geheugen is wel erg duur tegenwoordig. Ligt het in de lijn der verwachting dat die prijzen nog gaan zakken de komende tijd, of kan ik daar beter niet op wachten? Tweedehands zal er vast nog maar weinig DDR4 te vinden zijn, zo nieuw als het is.

Bedankt voor de hulp allen! :)
Tja, mooier kan ik het niet maken. Het is een waardeloze periode voor een upgrade omdat twee belangrijke onderdelen, RAM en de GPU gewoon duur zijn. RAM gaat ook niet meer dalen dit jaar is de verwachting, eerder gaat het nog duurder worden. Je zou kunnen overwegen om nu de CPU/RAM/moederbord/voeding al te kopen. :)

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Geen slecht idee, hoewel ik dan waarschijnlijk alleen het RAM koop (16GB), zodat die niet nog duurder gaat worden. Afhankelijk van hoe lang ik ga sparen koop ik dan bij dat budget passende onderdelen :)

Pagina: 1