Twee 4-pin fans en twee 3-pin fans, een 4-pin fan header

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hallo,

nu heb ik onlangs twee extra casefans (pricewatch: Phanteks PH-F120MP Zwart/Wit, 120mm) gekocht ivm de minimale airflow in mijn behuizing en de warmere zomermaanden. Daarbij had ik ook een 4-way PWM fan splitter (pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter) gekocht alleen bleek dat dus een 4-pin aansluiting te zijn en de drie andere 3-pin wat dus inhoud dat ik de snelheid van de twee Phanteks fans niet kan bepalen.
Nu staan alle vier de fans in mijn pc op een constante 1600rpm (voor de enige fan die ik tenminste kan meten) wat toch vrij hoorbaar is. Het is vergelijkbaar met het gelid dat mijn pc maakte onder zware gaming load voordat ik de fans kocht. Nu is dit dus niet heel erg maar is dit geluid er dus ook als ik gewoon een beetje het internet browse, aan het leren ben etc. en dan is het dus wel wat minder aangezien mijn pc voorheen op die momenten dus vrijwel stil was.

Nu vraag ik mij dus af of het mogenlijk is om de twee 4-pin fans end de twee 3-pin fans aan te sluiten op de 4-pin sys_fan header op mijn moederbord, maar dat ik we de snelheid van de 4-pin fans kan bepalen en bijvoorbeeld een een snehleids curve kan maken gebaseert op temperatuur etc.
Ik heb al een beetje gezocht online maar tot nu toen alleen vragen over twee 4-pin fans op een ehader of twee 3-pin fans maar eigenlijk niks over zo'n combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Gebruik speedfan voor het instellen van een fancurve op temperatuur, kan je gewoon de fanheaders gebruiken van je moederbord en op pwm of dc de snelheid regelen.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Nu online
Tjm De Groot schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:25:
Gebruik speedfan voor het instellen van een fancurve op temperatuur, kan je gewoon de fanheaders gebruiken van je moederbord en op pwm of dc de snelheid regelen.
Zo ver was ik zelf ook al gekomen dat dit meet Speedfan kan, maar mijn vraag is dus eigenlijk hoe ik mijn fans moet aansluiten wil dit kunnen.
Als ik met een paar 4-pin splitters alle fans aansluit, en alles dus op een header zit, dan zou ik dus alles van de 4-pin fans moeten kunnen instellen en de 3-pin fans draaien dan gewoon op de standaard snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
Voor dat je 4 fans op een header aansluit zou ik eerst de specificaties van die header opzoeken in de handleiding van je moederbord 4 tegelijk zou zo maar teveel kunnen zijn. Je had beter twee y-splitters gekocht. Welk moederbord heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Nu online
Tjm De Groot schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:09:
Voor dat je 4 fans op een header aansluit zou ik eerst de specificaties van die header opzoeken in de handleiding van je moederbord 4 tegelijk zou zo maar teveel kunnen zijn. Je had beter twee y-splitters gekocht. Welk moederbord heb je ?
Het moederbord dat ik heb is deze, pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H
Ik heb nu dus die 4-way splitter, welke de stroom krijgt van de PSU, maar daarmee kan ik dus niet de snelheid van de twee 4-pin fans bepalen wat ik dus juist wil.

In de handleiding van het moedserbord vind ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Elc1QUU.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
Via de PSU draait iedere fan op vol vermogen wil je een stil systeem sluit het dan direct aan op je moederbord kom je te kort gebruik dan deze. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J454PUxrpbYLgcMKK7atwkbB/thumb.jpg

Die koppel je in ieder geval op je moederbord en niet aan je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Nu online
Tjm De Groot schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:34:
Via de PSU draait iedere fan op vol vermogen wil je een stil systeem sluit het dan direct aan op je moederbord kom je te kort gebruik dan deze. [afbeelding]

Die koppel je in ieder geval op je moederbord en niet aan je voeding.
Deze die ik nu had zat ook nog op het moederbord, maar ik denk dam dus dat dat alleen maar was om de snelheid te kunnen zien.
Maar ik ga inderdaad maar even normale splitters kopen en dan maar eens kijken of ik alle fans op een header kan aansluiten.
Bedankt voor de hulp in iedergeval.

edit: kabels besteld, zal even een update geven als ze binnen zijn en ik ze heb geinstaleerd.

edit 2: en het werkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Miyazono op 05-07-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpecTBD
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
Hoe zie je dan aan je moederbord hoeveel fans je kan aansluiten op je 4pin header?
En wat is het gevolg van 4 fans op 1 poort indien dat niet zou kunnen? te zwak vermogen?
Pagina: 1