Hoe elektrische vloerverwarming alleen gebruik zonpaneel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 940945

Topicstarter
Ik heb een huis in de Zuid Franse Alpen (Embrun) met het gehele jaar volop zon.

Er zat al elektrische vloerverwarming in het huis, die ik echter door het hoge stroomverbruik niet gebruik. De CV op Mazout (stookolie) is echter prijzig.

Ik heb een ' niet al te schuin' dak op het zuiden, en heb eerder zonnepanelen overwogen. Het probleem is dat de panelen moeilijk rendabel te maken zijn omdat je het overschot alleen maar 'gratis' terug kan leveren aan de EDF. Daarbij is mijn regulier elektriciteitsverbruik (excl. vloerverwarming) beperkt en de energiekosten zijn in Frankrijk een paar cent lager per KW/h dan in NL. Gemiddeld betaal ik nog geen 600 euro per jaar.

Als ik echter een installatie kan maken die de vloerverwarming kan voorzien, is voor mijn gevoel wel rendement te behalen. De vloerverwarming is verdeeld in 3 zone's (1x 2,4 KW en 2x 3,5 KW), waarvan er overigens 2 i.v.m. vloerkleed echt praktisch zijn (1x 2,4 KW en 1x 3,5KW).

Ik heb enkele vragen;

1: Kan mijn ' gevoel' kloppen dat het 'opslaan' van de energie in de vloer in de vorm van warmte overdag (herfst, winter en voorjaar is verwarming nodig) rendabel kan zijn
2: Hoe zorg ik ervoor dat alleen de elektriciteit van de panelen wordt gebruikt voor de vloerverwarming (allicht schakelbaar over de 3 zone's) en geen EDF stroom wordt 'bijgemengd'. Ik wil dan wel de zonnepanelen aansluiten op de meterkast zodat als er geen verwarming nodig is, de overige apparatuur in het huis gebruik maken van deze energie

Dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 22:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Makkelijkste oplossing lijkt me een wisselschakelaar. En dan in een stand de panelen direct op de verwarming. En dan een beveiliging die de boel afschakelt als de vloer te warm wordt. Voor andere oplossingen moet je gaan meten of er stroom het net opgepompt wordt of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Anoniem: 940945 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:46:
Ik heb een ' niet al te schuin' dak op het zuiden, en heb eerder zonnepanelen overwogen. Het probleem is dat de panelen moeilijk rendabel te maken zijn omdat je het overschot alleen maar 'gratis' terug kan leveren aan de EDF. Daarbij is mijn regulier elektriciteitsverbruik (excl. vloerverwarming) beperkt en de energiekosten zijn in Frankrijk een paar cent lager per KW/h dan in NL. Gemiddeld betaal ik nog geen 600 euro per jaar.
ik weet de Franse regels niet, maar toch heb ik er aardig wat PV installaties gezien, en dat doen mensen niet 'gratis', dus wat bedoel je met overschot en begrijp je wat dat inhoud of wat zijn eigenlijk de regels?

nu ken ik de franse regels niet dus zoek die op, maar in Nederland heb je ook een overschot probleem.
alleen hier rekenen we per jaar af.
dus gebruik je 4000kWh per jaar en wek je zelf 5000kWh per jaar op, dan heb je 1000kWh overschot waar je maar een relatief klein bedrag voor krijgt, maar die 4000kWh hoef je dan ook niet af te rekenen.

wanneer je in het jaar de opwek hebt en wanneer je dat gebruikt in het jaar dat maakt hier niet uit.
dus zoek de regels eens uit wat het doet in Frankrijk voordat je dit soort ideeën gaat uit zoeken.

(in Frankrijk zie je wel dat veel systemen 'in dak' in plaats van 'op dak' moeten worden geplaatst, of dat nog zo is en waarom geen idee, maar wel iets om uit te zoeken. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)