Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IP44 schakelmateriaal waar Fibaro schakeling in past

Pagina: 1
Acties:

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 11:44
Goed, heel voorzichtig wil ik ook eens gaan kijken naar wat ik allemaal kan automatiseren in ons huis.

Om te beginnen wil ik een stukje buitenverlichting gaan doen. Dat zit in de schuur op een dubbel stopcontact. Omdat ik ook niet zo gelukkig ben met dat stopcontact (er zitten 2 stopcontacten boven elkaar, dus de ene stekker zit de andere in de weg) wil ik dat gelijk ook maar aanpakken.

Waar ik nu aan zit te denken is een horizontale doos met drie posities voor schakelmateriaal te plaatsen. Links en rechts komen dan de stopcontacten en in het midden een Fibaro dubbele schakelaar. Om niet afhankelijk te zijn van de zwave controller, de afstandbediening en/of smartphone zou ik er twee gewone schakelaars bovenop willen monteren. De Fibaro schakelaar lijkt dit te ondersteunen, so far so good. Echter, tot nog toe heb ik nog geen IP44 schakelmateriaal gevonden waar zowel een schakelaar in past als een Fibaro module. Heeft iemand hier ervaring mee?

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zelf plaats ik dit soort modules in een kabeldoos (ABB) boven de schakelaars tegen het plafond, ruim genoeg voor lassen en doorverbinden en goede ontvangst voor kaku en fibaro modules. Dan vervolgens een andere locatie gebruiken voor de wcd's.

[ Voor 13% gewijzigd door MadDog11 op 02-07-2017 11:49 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34
Ik denk niet dat dit bestaat.

Ik zou net als @MadDog11 de module in een kabeldoos in de buurt van de schakelaar plaatsen. Zit je alleen wel met extra bekabeling.

Als je het graag bij de schakelaar houdt dan zou je naast de schakelaar een blindplaat kunnen monteren? Daar achter heb je wel ruimte.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• noostenb
@MadDog11 : Als je het zo doet heb je dus zes draden die tussen de kabeldoos waar de Fibaro schakelaar in zit aan de ene kant en de stopcontacten en handschakelaars aan de andere kant:
  • Fase (voor de schakelaar)
  • Schakelaar 1 (van de schakelaar terug naar de Fibaro)
  • Schakelaar 2 (van de schakelaar terug naar de Fibaro)
  • Geschakelde fase 1 (voor stopcontact 1)
  • Geschakelde fase 2 (voor stopcontact 2)
  • Massa (voor de stopcontacten)
Dat zijn best een hoop draadjes, en eisen twee leidingen tussen de kabeldoos en de stopcontacten. Heb ik het dan goed begrepen? Hoe los je dit probleem op? Inderdaad gewoon twee leidingen tussen de kabeldoos en de stopcontacten?

[ Voor 10% gewijzigd door noostenb op 02-07-2017 15:13 ]

• MadDog11
  • Nu online
@noostenb

Gewoon inderdaad 2 kabels, 1kabel voor de wcd's met 4 aders (2× schakeldraad, nul en aarde) en 1 kabel met 4 aders voor de schakelaars.

Maar wat je ook kan doen is op de lasdoos een 4 voudige wcd https://www.sandervunderi...s-voor-kabeldoos-abb.html te plaatsen ipv deksel en hoef je dus alleen maar 1 kabel voor de schakelaars te maken

• Xander
@noostenb ik begrijp dat de contactdozen ook voor verlichting zijn? Moet dat wel met een stekker aangesloten worden dan, kun je dat niet vast aansluiten?
MadDog11 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:17:
@noostenb
Maar wat je ook kan doen is op de lasdoos een 4 voudige wcd https://www.sandervunderi...s-voor-kabeldoos-abb.html te plaatsen ipv deksel en hoef je dus alleen maar 1 kabel voor de schakelaars te maken
Dat materiaal is alleen geen IP44. Geen idee in hoeverre dat echt een eis is...

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:58
In een schuur hoeft het ook geen ip44 te zijn.

• Xander
tlpeter schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:08:
In een schuur hoeft het ook geen ip44 te zijn.
Ligt een beetje aan de schuur en wat er daar gebeurt he? Ik ken iemand die staat wekelijks in de schuur met een tuinslang zijn racefiets af te spuiten (ja, binnen ja, met een mooi spoelputje in de vloer en alles). Dan is ip44 geen overbodige luxe.

TS vraagt er specifiek om. Misschien heeft dat een reden... Geen idee.

• MadDog11
  • Nu online
Materieel is IP4X, mag in boerenschuren en industrie toegepast worden, dus over het algemeen ook prima in schuurtjes toe te passen.

• Xander
MadDog11 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:20:
Materieel is IP4X, mag in boerenschuren en industrie toegepast worden, dus over het algemeen ook prima in schuurtjes toe te passen.
De 3640 dozen zijn IP40, deze deksel met WCD is volgens mijn leverancier echter maar IP3X. De fabrikant zelf geeft er gek genoeg geen informatie over? :?

Hoe dan ook, dit materiaal geeft enkel bescherming voor het binnentreden van voorwerpen tot 1mm / 2,5mm, geen enkele bescherming tegen stof of vocht. Daarmee is dit materiaal dus bijvoorbeeld absoluut niet geschikt voor "boerenschuren". Lees NEN1010 705.512 er nog maar eens op na.

Voor de gemiddelde droge schuur waar niet met machines wordt gewerkt (= stof!) zou het in principe moeten voldoen ja. Maar dan vraag ik me af waarom TS specifiek naar IP44 materiaal vraagt, als hij gewoon normaal IP2X schakelmateriaal toe kan passen dan zijn er wellicht wel elegantere oplossingen te bedenken. Misschien past zo'n module zelfs wel achter een schakelaar in een normale opbouwrand? Heb daar even geen exacte maten van bij de hand.

• MadDog11
  • Nu online
Deze WCD's zijn afhankelijk van montagemanier IP4X gecertificeerd, normaal wand en plafond , alleen op vloer of 90 graden t.o.v. muur zijn ze IP3X. Tijdje geleden navraag bij ABB in verband met discussie met installateur met opleverinspectie NEN1010 waarbij ik stelde dat een op de vloer gemonteerde WCD kon vervuilen met vocht en vuil en dus niet IP4X zou kunnen zijn en hij beweerde van wel, dus navraag bij ABB en wcd op wand laten plaatsen.

• noostenb
@MadDog11 : goede tip, maar als je alleen een viervoudige WCD op een kabeldoos plaatst heb je nog steeds de handmatige schakelaar niet. Of bedoel je dat de WCD ergens hoog zit, waar de Fibaro schakelaar ook zit, en de handschakelaar op "handhoogte"? De reden dat ik er een handschakelaar bij wil hebben is dat het stopcontact dan ook voor andere dingen bechikbaar blijft. Als je de WCD's zo hoog hangt worden ze minder bereikbaar. Maar zeker een punt om even over na te hebben gedacht.

@Xander Hier heb je dan ook gelijk de reden waarom ik de verlichting niet vast aan wil sluiten. En ja, in principe hebben we daar niet strict noodzakelijk IP44 materiaal nodig maar we hebben al een keer last gehad van lekkage en door de muur komend water, dus ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Beiden: waar ik nu aan zit te denken is dan maar een WCD zonder handschakeling. Als je dan van dat stopcontact gebruik wilt maken "zet je hem maar aan" met je telefoon of iets dergelijks. Zo vaak hoeft dat toch niet te gebeuren. Ik heb al hele mooie WCD's gezien: Berker W1. Kunnen zelfs nog aangeven of er spanning op het stopcontact staat.

• MadDog11
  • Nu online
noostenb schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:07:
@MadDog11 : ...... Of bedoel je dat de WCD ergens hoog zit, waar de Fibaro schakelaar ook zit, en de handschakelaar op "handhoogte"? De reden dat ik er een handschakelaar bij wil hebben is dat het stopcontact dan ook voor andere dingen bechikbaar blijft. Als je de WCD's zo hoog hangt worden ze minder bereikbaar. Maar zeker een punt om even over na te hebben gedacht.

Beiden: waar ik nu aan zit te denken is dan maar een WCD zonder handschakeling. Als je dan van dat stopcontact gebruik wilt maken "zet je hem maar aan" met je telefoon of iets dergelijks. Zo vaak hoeft dat toch niet te gebeuren. Ik heb al hele mooie WCD's gezien: Berker W1. Kunnen zelfs nog aangeven of er spanning op het stopcontact staat.
Inderdaad lasdoos/wcd hoog en daaronder op handhoogte schakelaars met eventueel nog een wcd ernaast. Valt in het werk best mee en komt altijd van pas een extra wcd.
Pagina: 1