ervaringen met de beste kijkafstand voor een lg oled tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 15:26
hoi

ik zit te kijken naar een oled 6b tv. mijn kijkafstand is nu ongeveer 3 meter. mogelijk wordt het later wat groter als mijn nieuw bank er is (met lounge stand).

nu lees ik overal dat de kijkafstand voor 4k op 55 inch maximaal rond 2,8 meter is

ik neig dus om een 65 inch te kopen maar ik vind het prijsverschil zo exorbitant (bijna het dubbele van 55 inch)

nu is de meeste content die ik kijk gewoon 1080 (tv) dus hoever is de 4k afstand relevant als het maar incidenteel met een film is.

aan de andere kant zou ik het ook vervelend vinden om een dure tv te kopen en dan spijt te krijgen dat ie net even te klein is.

wat zijn dus jullie ervaringen ? goede reden om toch voor 65 te gaan ? of juist om te kiezen voor 55 inch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:31

Rudios

Lost in space?

Kort door de bocht: BIGGER = better. Als het budget het toelaat altijd voor de 65inch gaan! Tenzij het om practische en cosmetische beperkingen niet mogelijk is.

[ Voor 27% gewijzigd door Rudios op 02-07-2017 09:44 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:10
Ik zit op 3.5/4 meter met een 55 inch, erg tevreden mee.
Voor goeie 1080p en 4K is 65 inch wel te doen maar bij iets mindere kwaliteit ben je volgens mij beter af met een 55 inch maar dat is mijn mening en er zullen genoeg andere mensen zijn die er anders over denken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Die ideale kijkafstand is ook gewoon maar gelul. Wat je zelf prettig vindt, is ideaal. In de bioscoop zit je verhoudingsgewijs veel dichterbij en daar betaalt iedereen grif voor die relatief korte kijkafstand op een groot scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
bedankt voor de reacties, ik ben ook echt benieuwd naar de erveraringen in de praktijk .
ook ik ben een voorstander van bigger is better . maar 2000 euro of 4000 euro is een hele smak geld natuurlijk. en ik heb nog andere hobbies die geld kosten :). het liefst ga ik een maandje proefdraaien maar helaas is dat niet mogelijk :(

@Idanue kijk je ook wel eens 4k content ? en hoe bevalt dat op je afstand
zie je dan nog het verschil met 1080p of lijkt het hetzelfde ?

[ Voor 9% gewijzigd door milkman op 02-07-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:10
Het is te zien maar een goeie 1080p zit er niet ver vanaf met kwaliteit, als je van plan bent om veel 4k te gaan kijken is de 65 natuurlijk een betere keus maar als je ook nog een beetje TV kijkt is 65 best aan de grote kant vind ik.

Met het geld wat ik over had heb ik een TV Wand gemaakt en een pricewatch: Sony HT-RT5 gekocht. (soundbar met draadloze sub en rear speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
Hierover en is al eerder gesteld.maar goed.

Heel simpel denk aan het volgende :

Hoeveel is het je waard?

Ga eens in je omgeving bekijken die een 4K Ultra HD TV heeft staan,bekijk dan op je afstand die voor jouw bepalend is.

Bekijk ook je huidige tv formaat incl bezels(randen) die zijn nu minimaal tov van jarennnnnnnn geleden.
In deze zit het formaat gehele afmetingen nog in je hoofd.

Wil je voor nu en voor de komende jaren genieten denk dan aan minimaal 65 of denk aan 75/78 inch.

Ik heb zelf nu 2/ 65inch staan en zit op 1 tv 2.4 meter te kijken en geloof mij het went 65 inch,ik wil nu om er 1 te verkopen cq inruilen voor een 75/78 inch.

Hier in ons huis is zelf de gehele inrichting zo neer gezet zoals ik wilde,en dat was wat met vrouwlief, ik wilde nog dichterbij,maar ja,bbrrrrrrrrrrrrrrrr.

Dan maar ver voorover met mijn hoofd ipv in de leuning, echt een wezenlijk verschil.
Dat andere er anders denken zal dan wel,voor mij echt een verschil van kijkgenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:29

Major_ton

Shoot!

Stap 1: Wat kan je fysiek kwijt en wat is nog esthetisch verantwoord?

Stap 2: Wat vind je zelf fijn om naar te kijken? (vb, mij kan het beeld niet groot genoeg zijn, maar mijn schoonvader vindt alles boven 32" een ramp ongeacht kijkafstand).

Stap 3: Past het binnen het budget? Go for it!

Hoewel je vraag goed bedoeld is, kan niemand er echt antwoord op geven behalve jij. Ik heb een 65" B6 en die vind ik te klein. Afstand is net boven de 4 meter, maar geregeld ga ik op 2,5 meter afstand zitten.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Major_ton schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:47:
Stap 1: Wat kan je fysiek kwijt en wat is nog esthetisch verantwoord?

Stap 2: Wat vind je zelf fijn om naar te kijken? (vb, mij kan het beeld niet groot genoeg zijn, maar mijn schoonvader vindt alles boven 32" een ramp ongeacht kijkafstand).

Stap 3: Past het binnen het budget? Go for it!

Hoewel je vraag goed bedoeld is, kan niemand er echt antwoord op geven behalve jij. Ik heb een 65" B6 en die vind ik te klein. Afstand is net boven de 4 meter, maar geregeld ga ik op 2,5 meter afstand zitten.
Eindelijk en prima neer gezet,ga deze copie/plakken en door sturen naar vrouwlief

brrrrrrrr wordt weer een gezellige zondag met vrouwlief,ik zat gisteravond al weer te stoeien met nog korter bij naar de TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

milkman schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:02:
ook ik ben een voorstander van bigger is better maar 2000 euro of 4000 euro is een hele smak geld natuurlijk.
Als je nu al twijfelt over beide formaten, dan komt dat nooit meer goed met een 55", dat knagen blijft. Dan koop je met het verstand eerst een 55", je hart komt na een tijdje in opstand, je verkoopt je tv met verlies en koopt alsnog de 65". Kortom, dan kun je beter gelijk kreunend de 65" kopen. De 65B6 is te krijgen voor €2600. Dat kost een luxe vakantie ook, maar van die tv ga je 10 jaar genieten.
karper34 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:57:
brrrrrrrr wordt weer een gezellige zondag met vrouwlief,ik zat gisteravond al weer te stoeien met nog korter bij naar de TV
Waarom maak je niet je eigen filmkamer op zolder en laat je vrouwlief in charge over de woonkamerinrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
ik heb al een goede soundbar dus dat is niet meer nodig. het gaat puur om de tv.

ik ben recentelijk verhuisd en mijn 2013 47 inch samsung valt nu een beetje klein uit , straks krijg ik een nieuwe bank en ga dan nog wat verder achteruit (denk naar 3 meter of meer).

een vriend van mij heeft net een 65 sony gekocht met 4k en ik denk dat hij op een vergelijkbare afstand gaat zitten. bij hem vond ik de 65 niet te groot (maar ik heb geen 4k content gekeken).

dus ik neig ook naar 65 inch maar ja het prijsverschil is een best bedrag, dus ik wil de beste keuze maken.

@ago waar staat hij voor 2600 , de beste prijs die ik heb gezien was 3000 bij audivision.be

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

milkman schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:19:
@ago waar staat hij voor 2600 , de beste prijs die ik heb gezien was 3000 bij audivision.be
Apollo Almere, uitstekende zaak ook. Wel altijd bellen voor een prijs en zeggen dat je via Tweakers bij ze terecht bent gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:31
milkman schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:19:

waar staat hij voor 2600 , de beste prijs die ik heb gezien was 3000 bij audivision.be
Hier kun je de scherpste OLED prijzen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
kewl thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:11
Idanue schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:24:
Het is te zien maar een goeie 1080p zit er niet ver vanaf met kwaliteit, als je van plan bent om veel 4k te gaan kijken is de 65 natuurlijk een betere keus maar als je ook nog een beetje TV kijkt is 65 best aan de grote kant vind ik.

Met het geld wat ik over had heb ik een TV Wand gemaakt en een pricewatch: Sony HT-RT5 gekocht. (soundbar met draadloze sub en rear speakers)
dat is per persoon verschillend, zie zelf overduidelijk verschil tussen 720p/1080p en 4k op ongeveer 3meter afstand op tv van 55"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:43
Zit zelf momenteel met me 40inch op 4.5 meter afstand en zie alles super,volgende tv wordt 55ich, voor mij is 65inch echt veel te groot.Maar ieder ze ding :)

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:31

Rudios

Lost in space?

Dus jij komt niet graag in de bioscoop waarschijnlijk. Want dat is op schaal 10 keer groter, zelfs als je achteraan zit. Té groot bestaat in dit geval bijna niet, hoe groter, hoe meer je in een de content wordt gezogen.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:37
Mwah, als je het hele beeld niet in één oogopslag kan zien (en dus je hoofd moet bewegen om b.v. ondertiteling te lezen) is het beeld mij te groot. Het is niet relaxed, thuis, lui op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Amaze86 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:29:
Zit zelf momenteel met me 40inch op 4.5 meter afstand en zie alles super,volgende tv wordt 55ich, voor mij is 65inch echt veel te groot.Maar ieder ze ding :)
De vraagstelling was en is 4K Ultra HD/UHD en Full HD kijkbeleving op afstand bepalend.

4K Beeldresolutie : 3.840 bij 2.160 pixels.
Full HD Beeldresolutie :1.920 bij 1.080 pixels.

Hoe hogere resolutie op een groot scherm is dat de pixel dichter bij elkaar komen = scherpte in het beeld.

Voor en met name 1080p(Full HD) en men zit op in deze 40 inch/4.5 meter te kijken,dan is scherper beeld minimaal en dan kan je beter voor een Full-HD cq HD tv scherm gaan.

Willen we nu vandaag scherper beeld met het maximale aan resolutie en gaan we op grotere afstand kijken.

En we gaan beweren : ik heb een 4K TV gekocht ,maar het is geen scherp beeld?

Gaan we dan klagen bij de tv providers en Netflix etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Amaze86 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:29:
Het is maar net wat je wilt.

Voor de optimale film beleving (26-30 graden openingshoek) is op die afstand 55" in ieder geval te klein!

Zelfs 65" is aan de krappe kant.

[ Voor 8% gewijzigd door Carbon op 03-07-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

zetje01 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:11:
Mwah, als je het hele beeld niet in één oogopslag kan zien (en dus je hoofd moet bewegen om b.v. ondertiteling te lezen) is het beeld mij te groot. Het is niet relaxed, thuis, lui op de bank.
Maw: ook jij pleit voor groot, groter, grootst, want dat zul je niet snel hebben. Dan moet je zelfs bij een 65" je bank wel heel dicht bij een tv hebben staan, wil dat het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 07:21:
[...]

Maw: ook jij pleit voor groot, groter, grootst, want dat zul je niet snel hebben. Dan moet je zelfs bij een 65" je bank wel heel dicht bij een tv hebben staan, wil dat het geval zijn.
Huh?
Nee, ik zeg dat als het beeld niet meer in je blikveld past is, het mij te groot.
Heb het wel eens bij vrienden gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desjaak909
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-10 14:52
zetje01 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:57:
[...]

Huh?
Nee, ik zeg dat als het beeld niet meer in je blikveld past is, het mij te groot.
Dat kan bijna niet met een tv, ik zit op 2,8m met 65inch en dan nog is niet mijn hele blikveld gevuld met het scherm

Movies: letterboxd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ago

ago

desjaak909 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:30:
Dat kan bijna niet met een tv, ik zit op 2,8m met 65inch en dan nog is niet mijn hele blikveld gevuld met het scherm
Je kunt niet twisten over hoe iemand iets beleeft. Misschien heeft hij z'n ogen gelijk naast elkaar en jij ze ver uit elkaar zoals bij een kikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Is eigenlijk in en in triest dat er in dit kikkerlandje niet een afzet is voor grotere tv schermen
Er komen nu Oled modellen van merken uit die alleen 55inch zijn op een paar na dan en deze kosten een berg aan €,-,terwijl we eigenlijk nooit en te nimmer het kijkrendement eruit halen van 4K op afstand bepalend.

categorie: Televisies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

zetje01 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:57:
[...]

Huh?
Om dat te bereiken bij een 65" moet je misschien wel binnen een meter van je tv zitten. Dan is het haast een monitor. De meeste mensen hebben altijd wel een meter of meer tussen de tv en bank zitten, dus met jouw rule of thumb, kun je haast nooit een te grote tv kopen. Waar ik het overigens helemaal mee eens ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Je denkt beter te weten dan ik, hoe ik tv-kijken ervaar. Vind ik raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel19710401
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 13:03
Ik zit ±2m van m'n 55" oled en dat is voor mij prima. Groter hoeft van mij niet op deze afstand en verschil tussen 1080p en 4K is goed waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 09:59
zetje01 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:22:
Nee hoor. Hoofd bewegen moet je zelden. Zit hier op nog geen drie meter van een 65 inch en da's ook geen tenniswedstrijd gebeuren. Allemaal zwaar overtrokken dit :)

Als je op een meter van een 65" zit, soit. Maar in de gebruikelijke omstandigheden en hoe de meeste mensen kijken is hoofd "moeten" bewegen gewoon onnodig.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

zetje01 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:22:
Ik pas jouw rule of thumb toe, dan kom je als gezegd niet te snel te dichtbij te zitten bij een 65". Tenzij je natuurlijk een oogafwijking hebt, of er iets anders is wat je vervelend vindt dan afgaan op het blikveld (waarschijnlijk bedoel je gezichtsveld: Wikipedia: Gezichtsveld. Dat laatste wist is overigens ook niet. Dacht altijd dat blikveld was, wat gezichtsveld blijkt te zijn).

Dat jij kennelijk van minder grote schermen houdt, zal ik overigens nooit betwisten. Ik kan dat idd onmogelijk beter weten dan jij. Vandaar dat ik dat dus niet claim :)

Maar goed, denk dat het erop neerkomt dat er iets anders is dan het wel of niet in je gezichtsveld passen, of je een TV te groot vindt. Ben wel benieuwd wat dat dan is. Er zullen ongetwijfeld nog wel kleinere zones zijn binnen het gezichtsveld, waar jij waarshijnlijk op doelt.

Edit: gok dat dit misschien de sleutel kan zijn: Wikipedia: Peripheral vision

[ Voor 21% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-07-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:37:
[...]

Ik pas jouw rule of thumb toe, dan kom je als gezegd niet te snel te dichtbij te zitten bij een 65". Tenzij je natuurlijk een oogafwijking hebt, of er iets anders is wat je vervelend vindt dan afgaan op het blikveld (waarschijnlijk bedoel je gezichtsveld: Wikipedia: Gezichtsveld. Dat laatste wist is overigens ook niet. Dacht altijd dat blikveld was, wat gezichtsveld blijkt te zijn).

Dat jij kennelijk van minder grote schermen houdt, zal ik overigens nooit betwisten. Ik kan dat idd onmogelijk beter weten dan jij. Vandaar dat ik dat dus niet claim :)

Maar goed, denk dat het erop neerkomt dat er iets anders is dan het wel of niet in je gezichtsveld passen, of je een TV te groot vindt. Ben wel benieuwd wat dat dan is. Er zullen ongetwijfeld nog wel kleinere zones zijn binnen het gezichtsveld, waar jij waarshijnlijk op doelt.

Edit: gok dat dit misschien de sleutel kan zijn: Wikipedia: Peripheral vision
Tsja, wie weet.

Overigens trek je een onjuiste conclusie dat ik niet van grote schermen hou. Ik heb dat niet gezegd of gesuggereerd. Mijn huidige is 42 en toekomstig wordt 50 of 55 inch.
Oh, en ik heb mijn tv op een meubel met wieltjes staan, zodat ik hem (afhankelijk van de situatie) altijd op de ideale afstand heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• milkman
na heeel lang wikken en wegen toch maar een 65 inc lg c7 gekocht

super beeld en zeker niet te groot voor mijn zit afstand . blij dat ik voor 65 en niet voor 55 ben gegaan (qua kijken , mijn knip vindt het minder)
Pagina: 1