Jura E8 ontkalken ondanks gebruik van filter...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10
Sinds april hebben wij een Jura E8 en zijn daar erg blij mee; fijn apparaat. Vanaf dag 1 maken wij gebruik van een CLARIS filterpatroon (origineel). Zowel in de gebruiksaanwijzing als op diverse sites (waaronder website van Jura zelf) staat dat bij het gebruik van zo'n filter, de koffiemachine niet hoeft te worden ontkalkt.

Echter, gisteren weer een reguliere onderhoudsbeurt uitgevoerd en wat schetst mijn verbazing? Ik zie de ontkalking-indicator toch oplopen (zie rode voortgangsbalk).

Kan iemand mij vertellen hoe dit kan?

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/6z1bwo3bd/IMG_0908.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/e0z9iv6x5/IMG_0909.jpg

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Beste antwoord (via Hokkie op 02-07-2017 09:31)

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05:47
Dat zou het wel een heel slim systeem maken, maar het zou heel goed kunnen inderdaad. Je kunt kijken of de indicator alleen oploopt vanaf het moment dat hij aangeeft dat het filter vervangen moet worden.

[ Voor 40% gewijzigd door iAdema op 02-07-2017 09:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Uiteindelijk zal je toch een keer moeten ontkalken.

Ik heb een jura zonder filter (want de hardheid hier is erg laag en die filters veel duurder dan een flesje citroenzuur). 1x per half jaar vraagt hij om een ontkalkingsbeurt. Ik denk dat je met filter veel lager qua frequentie uit zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Ik citeer ( https://nl.jura.com/nl/su...ce/onderhoudsadvies/faq#E )

Moet de volautomaat ondanks het gebruik van de CLARIS filter ontkalkt worden?
Nee, bij gebruik van een CLARIS filter is een ontkalking overbodig. De samenstelling van het granulaat in de filter elimineert schadelijke stoffen en optimaliseert het water voor een perfecte koffiesmaak. Hierbij komen de voor de gezondheid belangrijke mineralen en fluoriden natuurlijk gewoon in het kopje terecht. Als belangrijkste innovatie van de filterformule wordt het calciumcarbonaat in het water volledig gestabiliseerd. Hierdoor worden kalkafzettingen bij een regelmatige stoombereiding vermeden en wordt een verstopping van de leidingen actief voorkomen.

Alhoewel in neig te geloven dat een huishoudelijk apparaat op enig moment ontkalkt dient te worden, Jura hier wel heel helder is.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAdema
Telt het apparaat niet gewoon het aantal kopjes, en geeft om de zoveel aan dat hij ontkalkt moet worden? Misschien weet het apparaat niet dat er een filter in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Heb je in het menu wel aangegeven dat er een filter in zit? (Ik heb een oudere jurabdus wellicht is het ondertussen aangepast dat je niet meer hoeft te ontkalken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
@iAdema en @Barrycade

Ja, zowel aangegeven dat ik heb geplaatst én dit model jura herkend ook dat een nieuw filter geplaatst is (nieuwe techniek).

Wat ik wel doe - juist omdat de waterhardheid in Drenthe laag is en op advies van premium dealer - ik de filter langer laat zitten ondanks deze aangeeft vervangen dient te worden. Ik vervang de filter tijdens reinigingsbeurt (eens per 2 maanden). Misschien is dat wel het probleem...??

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
Dat zou het wel een heel slim systeem maken, maar het zou heel goed kunnen inderdaad. Je kunt kijken of de indicator alleen oploopt vanaf het moment dat hij aangeeft dat het filter vervangen moet worden.

[ Voor 40% gewijzigd door iAdema op 02-07-2017 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
iAdema schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:18:
https://nl.jura.com/nl/vo...oducten/ClarisSmart-71793

Citeer:

Voor het eerst communiceert een volautomaat* dankzij de moderne RFID-technologie (Radio-frequency Identification) permanent met de filter. Deze herkent of een filter geplaatst is, en activeert vervolgens automatisch de juiste modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik zou zeggen leg het aan Jura voor? Zij claimen het immers.

Kan je verder nog iets zien aan het filter qua vervuiling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Jarno schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:23:
Ik zou zeggen leg het aan Jura voor? Zij claimen het immers.

Kan je verder nog iets zien aan het filter qua vervuiling?
Ga ik zeker doen! Nee, filter is dichte behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
iAdema schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:18:
Op de site staat het volgende en dit maakt jouw antwoord/vraag/overweging de juiste! Dank daarvoor:

Automatische filterdetectie
blablabla
Als de filter niet wordt vervangen, activeert het apparaat de ontkalkingsmodus.
blablabla

Dit betekend dat ik iets vaker moet wisselen of eens in de zoveel tijd ook ontkalken...

@iAdema Zo 'slim' is het apparaat/filter dus. Hij checkt of de filter wel bij tijds vervangen word en zo niet, dan gaat de ontkalkingsmodus in werking...

[ Voor 10% gewijzigd door Hokkie op 02-07-2017 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Heb ook sinds een maandje een Jura E8. Woon ook in Drenthe. Heb de hardheid in het apparaat ingesteld op basis van de website vanWMD: https://wmd.nl/drinkwater...t/?zip_code=9408AN#result op basis hiervan op het apparaat hardheid op 8 ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Heb nu een jaar de E8, maar ik stoor me behoorlijk aan de snelheid waarmee de filters vervangen moeten worden, ondanks de filters blijven de meldingen bestaan. Je kan het ook gewoon niet uitzetten. Ik snap dat dit voor de meeste geen optie is, maar ik ben voornemens een integrale waterontharder aan te kopen, en met het oog daarop zou het wel fijn zijn als ik het geheel uit kon zetten. Vreselijk irritant ook hoe die melding pontificaal in het midden van het scherm blijft bestaan.

Reinigen van het melksysteem vind ik trouwens ook een buck systeem. Ik gebruik die cool control er bij, maar als ik hem niet loskoppel, dan slurpt hij heel de tank leeg. Ik heb nog niet helemaal begrepen hoe ze dat in gedachten hadden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
@Turbo-Puppy

Ja, die filter moet vlotjes vervangen worden. Wij drinken, denk ik, veel koffie (plusminus 4kg p/maand). En dan is zo'n filter van 13 euro óók een maandelijks terugkerende kostenpost. Niet zeuren, zul je denken, maar dat valt mij toch tegen.

Een integrale waterontharder is wellicht een optie, maar dan krijg je alsnog de melding dat de Jura ontkalkt moet worden, terwijl dat feitelijk niet hoeft. Ervanuitgaande dat er een interne teller de melding activeert. Scheelt wel aanschaf van filters...

Ik gebruik geen Cool Control en heb dan ook geen moeite dat schoon te maken.

Ik ben verder content met het systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

even wat typo's aangepast .... (te dikke vingers voor mijn telefoon denk ik)

Ik deel je mening geheel. Het gebruik is hier ongeveer gelijk denk ik, en iedere maand €13 is niet echt het probleem, maar ze zijn niet om de hoek te krijgen hier, en eigenlijk verwacht ik ook dat ze gewoon langer meegaan. Het is irritant dat ze snel vervangen moeten worden... liever 1 filter van €25 die een half jaar mee gaat. Goed, het functioneert allemaal na behoren, daar gaat het verder niet om, maar ik had graag gezien dat het gewoon uit kon.

Gebruiken jullie trouwens echt de ontkalkingsvloeistof en reinigingstabletten? Ik druk op de knop ...volg de instructie en vind het allemaal prima verder, maar zou het echt noodzaak zijn die te gebruiken? Het duurt een whopping 40 minuten voor ontkalken en 20 minuten voor reinigen, ik vind dat echt absurd lang eigenlijk. Die tabletten heb ik wel een keer gekocht, maar volgens mij ware die nog tamelijk duur ook. De vloeistof heb ik überhaupt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
@Turbo-Puppy

Deel je mening volledig (en je onderduikgevoelens ook). Ik gebruik voor het melksysteem wel de speciale reiniger, aangezien aangekoekt melk in het slangetje écht wel zuur kan worden en de kwaliteit van de melkschuim kan beïnvloeden. Met name als ik visite heb en een pak melk, met het slangetje erin, laat staan totdat de visite weg is. Bij dagelijks gebruik, zonder visite, spoel ik gewoon direct door zonder dat middel.

Reinigingstabletten? Ook deze gebruik ik braaf. Alhoewel ik hier mijn vraagtekens bij zet... Voor mijn gevoel valt dat ding direct in de lekbak.

Jura wordt geprezen om de kwaliteit van het systeem en daar vertrouw ik dan maar op. Voorheen een Nivono machine gehad, waar je de zetgroep kon verwijderen en schoonmaken (zonder enig indicatie overigens). Maar dat was ook niet alles; veel troep/geknoei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
Turbo-Puppy schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:42:
[...]
Gebruiken jullie trouwens echt de ontkalkingsvloeistof en reinigingstabletten? [...] Die tabletten heb ik wel een keer gekocht, maar volgens mij ware die nog tamelijk duur ook. De vloeistof heb ik überhaupt niet.
Even vanuit gaan dat dit net zoals met elk ander espressoapparaat is, dan is die vloeistof juist wat de kalk oplost. Of het nodig is, is een beetje afhankelijk van het water wat er in gaat, maar uiteindelijk zal het toch een keer moeten gebeuren. De tablet is om aangekoekt koffiedrab binnenin het apparaat te verwijderen. Gebruik je die niet dan zal je dan vanzelf merken in de smaak van de koffie. Wij hebben hier op kantoor 1 die veel wordt gebruikt (+- 30 koppen per dag) en dan merk je het wel als iemand dat ding eens een keer niet heeft gebruikt.
Overigens duurt het reinigingsprogramma van dat ding, en het apparaat dat ik thuis heb ook gewoon 35min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien dit om Witgoed gaat, geef ik het topic een schopje die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:55
Ik ontkalk de machine gewoon volgens schema. Net zo makkelijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
@Hokkie Heb zelf een Ena 9 one touch, Claris filters zijn pure onzin, gewoon een britta kan met filters kopen/bestellen. Zijn frequent (per 3) in de aanbieding bij het Kruidvat e.d.
Is precies hetzelfde filtersysteem als in de Claris patronen zit.

Ontkalken doe ik netjes als ie hierom vraagt, kennissen hebben een identiek apparaat & merkte bij niet ontkalken na ongeveer 6 maanden zeer tegenvallende prestaties.
Heb je trouwens ook de waterhardheid ingesteld? Dit heeft invloed op de tijd voordat het apparaat ontkalking aanraadt.

Komt heerlijke koffie uit, maar over de niet uitneembare zetgroep & hygiëne bij een Jura machine zal ik je niet teveel vertellen.. is echter wel de reden dat er bij mij geen Jura meer in komt. Maar juist een (hoe ironisch in dit verhaal dan ook) Nivona :)
Pagina: 1