Macbook Pro 15" mid 2010 - Groene / paarse lijnen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-08 12:14
Hee ben ik weer,

dus.. het probleem met mijn macbook pro is dat er groene lijnen op donkere kleuren zitten en paarse lijnen op lichte plekken. Nu ben ik er achter gekomen dat als ik op een bepaalde plek hard knijp, dat het probleem opeens verdwenen is!

Nu heb ik wat plaatjes op gezocht en er zitten ongeveer 5 componenten op die locatie bij elkaar. Heeft iemand enige idee wat het zou kunnen zijn?

Ik knijp ongv een centimeter naast de onderste usb poort.

[Video: http://pic.twitter.com/zrNKoqCDSK]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31
Klinkt als een gpu probleem. Waarbij de chip los komt van de pcb.
Er is helaas weinig aan te doen. Je zou een reflow van de chip kunnen proberen maar dat is maar een tijdelijke oplossing.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
luckremers schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:51:
Klinkt als een gpu probleem. Waarbij de chip los komt van de pcb.
Er is helaas weinig aan te doen. Je zou een reflow van de chip kunnen proberen maar dat is maar een tijdelijke oplossing.
Hoezo is het de gpu? Ik had dat idee ook eerst, maar als ik op de plek waar de gpu's zitten druk, gebeurd er niks. Echt alleen bij die paar componenten(weet niet zeker hoe ze heten, transistors of wat dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31
iinsane schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:24:
[...]

Hoezo is het de gpu? Ik had dat idee ook eerst, maar als ik op de plek waar de gpu's zitten druk, gebeurd er niks. Echt alleen bij die paar componenten(weet niet zeker hoe ze heten, transistors of wat dan ook).
Waarschijnlijk druk je het op logic board en dan buigt die een beetje tov. de gpu/heatsink.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Apple kan hem niet meer voor je repareren, daarvoor is-ie te oud, dus je zal creatief moeten worden ben ik bang.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
2010 modellen, is het meestal een transistor of capacitor welke dit soort problemen veroorzaakt !

Gezien je ook al aangeeft dat als je op bepaalde plek druk uitoefend, moet dit hoogstwaarschijnlijk hiermee te maken hebben !

in veel gevallen te laten repareren..

zie voorbeeld video :
YouTube: LFC#95 - MacBook Pro GPU Fault: C9560

[ Voor 19% gewijzigd door FlorisVN op 02-07-2017 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
nelizmastr schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:10:
Apple kan hem niet meer voor je repareren, daarvoor is-ie te oud, dus je zal creatief moeten worden ben ik bang.
FlorisVN schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:14:
2010 modellen, is het meestal een transistor of capacitor welke dit soort problemen veroorzaakt !

Gezien je ook al aangeeft dat als je op bepaalde plek druk uitoefend, moet dit hoogstwaarschijnlijk hiermee te maken hebben !

in veel gevallen te laten repareren..

zie voorbeeld video :
YouTube: LFC#95 - MacBook Pro GPU Fault: C9560
heb weer nieuw filmpje gemaakt maar nu met het logic board eruit. Zoals je ziet ALLES behalve de gpu veroorzaakt het ... ik zou niet weten welke nou fout is..

[Video: http://pic.twitter.com/WfsewXIg8P]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Dit kan inderdaad c9560 zijn, maar ook een aantal andere zaken. Bij het testen/duwen op componenten is het de kunst om het bord niet te buigen of druk te zetten op andere punten. Zoals je het nu doet buig je het bord een beetje denk ik waardoor er ook zaken veranderen op plekken waar je geen druk zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
rvanpruissen schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:45:
Dit kan inderdaad c9560 zijn, maar ook een aantal andere zaken. Bij het testen/duwen op componenten is het de kunst om het bord niet te buigen of druk te zetten op andere punten. Zoals je het nu doet buig je het bord een beetje denk ik waardoor er ook zaken veranderen op plekken waar je geen druk zet.
Dat zou inderdaad kunnen, en waarschijnlijk gebeurd dit ook. De voltage is gewoon 1.5 zoals die hoort te zijn, dus lijkt me gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 08:36
Bij testen duwen zou het ook zomaar eens een kabeltje kunnen zijn die de connect tussen logic board en lcd maakt.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan heel veel zijn, beetje vaag zo. Aan die kant van het mobo zit aan de onderkant (ter hoogte van het voetje) de LVDS/eDP connector, niet de GPU, maar door druk te zetten is het wel duidelijk dat er iets 'los' zit. Als dat een BGA is kan het lastig zijn het te repareren (een reflow helpt meestal niet, of slechts tijdelijk, reballen vaak nodig, maar met een defecte chip zoals een GPU is dat ook niet genoeg).

Kwestie van openmaken en kijken of de stekker in elk geval goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
johnkeates schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:02:
Kan heel veel zijn, beetje vaag zo. Aan die kant van het mobo zit aan de onderkant (ter hoogte van het voetje) de LVDS/eDP connector, niet de GPU, maar door druk te zetten is het wel duidelijk dat er iets 'los' zit. Als dat een BGA is kan het lastig zijn het te repareren (een reflow helpt meestal niet, of slechts tijdelijk, reballen vaak nodig, maar met een defecte chip zoals een GPU is dat ook niet genoeg).

Kwestie van openmaken en kijken of de stekker in elk geval goed zit.
ik zal de stekkers even testen.. ik heb eerder ook de LVDS kabel en LCD panel vervangen zonder resultaat. Ik hoef nu alleen maar zo chipje aan te raken en dan gaat het al weg.. heel vaag allemaal..

Update: heb alle aangesloten stekkers gecontroleerd, maar geen resultaat. Doet helemaal niks.

[ Voor 5% gewijzigd door iinsane op 02-07-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Ik heb afgelopen weekend een reflow bij een macbook pro 15" early 2011 uitgevoerd met soortgelijke problematiek. Macbook werd structureel te heet en op een gegeven moment strepen / lijnen over het scherm heen. Apple kon niks meer voor me doen.
Ik heb het logic board eruit gehaald en 10 minuten op 200 graden in de oven gestopt, en een uur laten afkoelen daarna. Tot nu toe werkt hij weer, al hoewel het waarschijnlijk een tijdelijke oplossing is.
Zie bijvoorbeeld deze site: http://ifixit.org/blog/68...o-and-put-it-in-the-oven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
Flip schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:20:
Ik heb afgelopen weekend een reflow bij een macbook pro 15" early 2011 uitgevoerd met soortgelijke problematiek. Macbook werd structureel te heet en op een gegeven moment strepen / lijnen over het scherm heen. Apple kon niks meer voor me doen.
Ik heb het logic board eruit gehaald en 10 minuten op 200 graden in de oven gestopt, en een uur laten afkoelen daarna. Tot nu toe werkt hij weer, al hoewel het waarschijnlijk een tijdelijke oplossing is.
Zie bijvoorbeeld deze site: http://ifixit.org/blog/68...o-and-put-it-in-the-oven/
ik heb de heatsink eraf gehaald en er wat losser op gedaan(strak genoeg om te koelen), ik zie nu geen strepen. Ik ga hem even een paar keer aan en uit doen en helemaal af laten koelen etc. om te testen of die nu werkt.

Update: laat maar, heb de problemen weer. Ik zal de oven techniek is proberen.. kan het gewoon in de normale combi magnetron? Heb er maar een en die moet zeker weer gebruikt worden voor eten haha.

[ Voor 10% gewijzigd door iinsane op 02-07-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
Update 2:

nu wordt het wel heeeeel leuk. Er is NIKS aangesloten in de case van de macbook behalve het scherm. Het logic board ligt eruit terwijl ik test en als ik een beetje buig met de case dan verwijnen de strepen ook soms (WTF). Zal het dan toch de verbinding tussen het display en het logic board zijn? Kabel LVDC(ofzo) heb ik al vervangen dus die is gewoon goed. Misschien de inverter? Ik laat het vanavond weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
Flip schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:20:
ik heb hem 10 minuten op 200 graden erin gehad, maar het probleem is nog steeds aanwezig.. steeds als ik druk uitoefen op een bepaald gebied is het "gefixt", maar ik kom er maar niet achter wat het kan wezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:14

WTM

Permanente druk op dat gebied plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
WTM schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:21:
Permanente druk op dat gebied plaatsen?
zat ik ook al te denken, maar wat zou dat kunnen doen? Bedoel, er is niet veel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Jammer dat de oplossing niet werkt. ALs ik op google zoek dan hebben ze het over een falende LVDS connector, maar dat heb je al vervangen. Wanneer je een externe monitor op de macbook aansluit (wanneer je de mogelijkheid hebt), heeft deze het probleem ook? Dan kan je het probleem naar of de grafische kaart of de monitor danwel kabel herleiden.
Sommige hebben inderdaad hetgeen wat WTM zojuist heeft gezegd, permanente druk erop plaatsen.

https://www.ifixit.com/An...reen+lines+in+black+space
https://nl.ifixit.com/Ans...enly+appearing+on+display
https://forums.macrumors....book-pro-display.1746808/

Edit: Is het druk op de chip uitoefenen, of op de behuizing?

[ Voor 4% gewijzigd door Flip op 02-07-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
Flip schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:43:
Jammer dat de oplossing niet werkt. ALs ik op google zoek dan hebben ze het over een falende LVDS connector, maar dat heb je al vervangen. Wanneer je een externe monitor op de macbook aansluit (wanneer je de mogelijkheid hebt), heeft deze het probleem ook? Dan kan je het probleem naar of de grafische kaart of de monitor danwel kabel herleiden.
Sommige hebben inderdaad hetgeen wat WTM zojuist heeft gezegd, permanente druk erop plaatsen.

https://www.ifixit.com/An...reen+lines+in+black+space
https://nl.ifixit.com/Ans...enly+appearing+on+display
https://forums.macrumors....book-pro-display.1746808/

Edit: Is het druk op de chip uitoefenen, of op de behuizing?
Hee, als ik m aan een beeldscherm aansluit is er niks aan de hand(op het externe scherm).
Ik heb net alles weer in elkaar gezet, en als ik nu erop druk of even verplaats dan komen de strepen weer. Hij heeft zn momenten dat ie het gewoon doet.

Qua druk, geen idee wat ik kan gebruiken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iinsane
Op magische wijze is mijn intel videokaart verdwenen, maar dit heeft zijn voordelen want ik zie de lijnen niet meer haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

iinsane schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:18:
[...]

ik heb hem 10 minuten op 200 graden erin gehad, maar het probleem is nog steeds aanwezig.. steeds als ik druk uitoefen op een bepaald gebied is het "gefixt", maar ik kom er maar niet achter wat het kan wezen....
1. Het zou me niks verbazen als er niks is gebeurd op deze temperatuur.
2. Goede kans dat het probleem verholpen is met een goede reflow (met flux en lokaal) van de GPU mux.
3. Het is (bijna) beledigend voor de mensen die je willen helpen om een logic board in de oven te doen. Laat maar niet aan @RossMannGroup horen.
Pagina: 1