4 verschillende opslagmedia 1 jaar onder de grond

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:38
* Snowwie had ineens een leuk idee voor z'n YouTube pagina. :)

Me neme 4 verschillende opslagmedia, kopieer er 1 bestand naar toe, stop ze alle in een tupperware bakje, doe er 3 lagen zakjes met wat duct tape er omheen en begraaf de hele sjiegelbende in de achtertuin.

Zo gezegd zo gedaan. Eerst een foto van mezelf gemaakt met daarop de datums: 30-6-2017 en 30-6-2018.
De bedoeling was eigenlijk dat ik de boel gisteren ging begraven maar het heeft gisteren zo geplenst hier in het noorden van het land, de hele dag maar door, dat ik er voor gekozen heb om het vandaag te doen.

Wat heb ik in de tupperware bakje gestopt:
- 1 Hitachi 80GB Sata HD uit 2005 (paar jaar geleden ergens hier in de buurt gekocht voor een tientje)
- 1 USB stick van 8GB (Merk onbekend, maar nog niet zo lang geleden aangeschaft voor een prikkie)
- 1 Verbatim CD-rom 700MB (Lag er ook al verscheidene jaren)
- 1 3M Floppy DISK (Heel oud, uit de jaren 90)

Nu is natuurlijk de vraag, welke van de "Opslagmedia", want zo heet dit subforum immers, zal mijn foto het beste bewaren. Persoonlijk geef ik de cd-rom de beste overlevingskans. Dit omdat cd-roms wel enigszins tegen vocht kunnen. HDD's, Floppies en USB sticks houden niet van vocht. Maar goed, de boel is goed dichtgemaakt dus misschien komt er geen vocht bij. Alhoewel het goed mogelijk is dat tijdens het sluiten van van het bakje er altijd lucht met een heel klein beetje waterdamp is meegegaan. Dat zou in de wintermaanden kunnen condenseren. Ik heb geen idee. Hieronder de video van wat en hoe ik alles gedaan heb. Heerlijk geprutst en geklooid en mijn steenkolen engels is voor iedereen te verstaan. :P :P

Maar dit is wel interessant want het geeft gelijk aan welk opslagmedia van bovenstaande het beste te vertrouwen is, althans in deze situatie.

^^ Nondeju, dat een poll maken toch nog zo lastig kan zijn, sorry jongens, even opnieuw.

Poll: Welke opslagmedia zal mijn foto nog kunnen tonen?
Geen
Allen
HDD
HDD+FDD
HDD+FDD+CD
FDD
FDD+CD
FDD+CD+USB
USB
USB+HDD
USB+HDD+FDD
CD
CD+HDD
CD+HDD+USB
USB+CD
FDD+USB
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=399028&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 16% gewijzigd door Snowwie op 02-07-2017 22:23 ]

Mijn YouTube Channel

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:32
Maarmaar...
In een tupperware bakje en daarna in (een beetje normale, niet afbreekbare) een plastic zak, en dan ondergronds opgeslagen, ligt je data juist veiliger dan gewoon op je bureau, denk ik.
Ik zou dus minstens tien jaar wachten met opgraven.
Furder koed luk wit jor eksperiement!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:07
zetje01 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:54:
I see what you did there :*)

On-topic:

Alles overleefd het.

[ Voor 46% gewijzigd door iRobert op 02-07-2017 00:07 ]

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57
Denk alles met zo'n fail safe manier. Als je me vraagt wat de kansen zijn als je ze gewoon zo in de grond gooit en begraaft zal ik mijn geld zetten op de usb stick. Heb zelf usb sticks een paar dagen in de regen buiten laten liggen per ongeluk. Gaf het geen kans meer maar toen het eenmaal droog was deed hij het weer als vanouds..

Misschien wel leuk experiment om ze allemaal in de wasmachine te doen en kijken welke het van de 5 overleeft.. 1200+ rpm met een stuk metaal Hmm.. zal zo'n experiment wel buiten doen en mensen uit de buurt houden met wat roodwitte tape.

[ Voor 26% gewijzigd door Bartosy op 02-07-2017 00:10 ]

• Snowwie
zetje01 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:54:
Maarmaar...
In een tupperware bakje en daarna in (een beetje normale, niet afbreekbare) een plastic zak, en dan ondergronds opgeslagen, ligt je data juist veiliger dan gewoon op je bureau, denk ik.
Ik zou dus minstens tien jaar wachten met opgraven.
Het zijn maar simpele zakjes en een goedkope tupperware bakje, volgens mij is het bakje nog niet eens officieel "Tupperware". En 10 jaar duurt gewoon te lang, zo lang dat ik zelfs waarschijnlijk vergeet.

Vergeet niet, dat het bakje, alhoewel het onder de grond ligt, toch wordt blootgesteld aan alle weer elementen. Kou, sneeuw, intense stortbuien, storm en onweer....

[ Voor 12% gewijzigd door Snowwie op 02-07-2017 00:12 ]

Mijn YouTube Channel

• zetje01
Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:08:
[...]

Het zijn maar simpele zakjes en een goedkope tupperware bakje, volgens mij is het bakje nog niet eens officieel "Tupperware". En 10 jaar duurt gewoon te lang, zo lang dat ik zelfs waarschijnlijk vergeet.
Okay, snap ik, maar na een jaar gesealed onder de grond is het minder vergaan dan dat ze op je bureau in de lucht en het licht zouden liggen. Anyways, dat denk wed ik.

• Snowwie
zetje01 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:10:
[...]

Okay, snap ik, maar na een jaar gesealed onder de grond is het minder vergaan dan dat ze op je bureau in de lucht en het licht zouden liggen. Anyways, dat denk wed ik.
Oke, we zullen zien. Het is nog lang geen 1 juli 2018.

Bovendien vond ik het ook wel een leuk item voor op m'n joeptoep pagina. :)

Mijn YouTube Channel

• zetje01
Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:13:
[...]

Oke, we zullen zien. Het is nog lang geen 1 juli 2018.

Bovendien vond ik het ook wel een leuk item voor op m'n joeptoep pagina. :)
Snap ik helemaal!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maak dan nog een begraafplaatsje op een meter diep onder de grond waar je geen tupperwarebakje om de dragers hebt gedaan, maar alleen een rol keukenrol eromheen hebt gewikkeld tegen het krassen, en desnoods bij de harddisk een laag kaarsvet/haarlak op de printplaat hebt gedaan tegen de oxidatie, maar meer niet.

En dan kijken wat het verschil in resultaat is.

btw misschien dat ik dit zelf ook wel leuk vind om te doen (en misschien anderen ook wel), wel eerst een goede plek vinden, en nog belangrijker wel opgraven na de gestelde tijd anders is het slecht voor het milieu.

How do you save a random generator ?

• zetje01
"Verdorie wat een gepuzzel...."

Gniffel!
Zijn er trouwens niet zestien mogelijkheden, met vier media die elk onafhankelijk werkend of stuk zijn?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Dit experiment is toch niet betrouwbaar? Je HDD is oud en tweedehands, de USB-stick is van een onbekend merk en onbekende afkomst... Als 1 van de 2 straks niet meer werkt zou ik niet durven concluderen dat het medium op zich slecht is. Misschien heb je gewoon een slecht exemplaar te pakken.

Dus wat weet je dan straks eigenlijk? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-12-2025

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Xander schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:29:
Dit experiment is toch niet betrouwbaar? Je HDD is oud en tweedehands, de USB-stick is van een onbekend merk en onbekende afkomst... Als 1 van de 2 straks niet meer werkt zou ik niet durven concluderen dat het medium op zich slecht is. Misschien heb je gewoon een slecht exemplaar te pakken.

Eigenlijk wil je ieder opslagmedium een paar keer hebben en dan begraven om variabelen uit te kunnen sluiten inderdaad. Hoe dan ook, ik geef de CD de grootste kans.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:08:
Vergeet niet, dat het bakje, alhoewel het onder de grond ligt, toch wordt blootgesteld aan alle weer elementen. Kou, sneeuw, intense stortbuien, storm en onweer....
Niet echt. Als je kijkt naar regen dan is dat eigenlijk niet interessant meer, daar ligt het te diep voor. Het vocht wat er dan doorheen komt zal echt niet meer dat pakketje binnen dringen. Dus stortbuien, storm en onweer zal geen schade aanrichten. Sneeuw ligt bovenop de grond dus dat is al totaal irrelevant. Dan heb je kou maar ook dat zal amper effect hebben op die diepte. Dan heb je echt enorm strenge vorst nodig. En dan nog, al die apparaten kunnen prima flink wat graden onder nul verdragen, zeker zolang ze niet in gebruik zijn.

Alles valt of staat eigenlijk met de manier waarop je het pakketje maakt en openmaakt, dan kan de meeste schade ontstaan en kan vocht echt binnen dringen.

CD en floppy is ook oude meuk. Ik heb niet de hele video gekeken maar als je geen complete verificatie van de data hebt gemaakt na het schrijven kan het goed dat de data al corrupt is weggeschreven.

Dit experiment heeft natuurlijk niks met wetenschap te maken en enig resultaat is volstrekt onbetrouwbaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 02-07-2017 00:39 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Snowwie

De HDD werkt gewoon, en of je nu een nieuwe of een 2e handse in het een bak met water gooit, beide zullen dan niet meer werken. Dus dat is lood om oud ijzer. Wat de USB stick betreft idem, merk of geen merk, water kan funest voor beide zijn. Alle items zijn niet nieuw dus de kans op falen is voor mijn gevoel gelijk. Verder moet je ook niet te serieus over dit onderwerp zijn, maar gewoon jezelf afvragen, want zal dat jaartje buiten in de elementen het beste overleven?

Mijn YouTube Channel

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dus je hebt 4 media lucht- en waterdicht opgeslagen in een kuiltje onder de grond en verwacht dat 't na een jaartje ineens stuk zou kunnen zijn? De enige manier waarop het stuk zou kunnen gaan is als die tupperwaredoos het begeeft of het seal daarvan wegrot. Either way, de CD is niet magnetisch en gaat sowieso nergens last van hebben, de andere media vergaan op zich eerder. Als het 5 jaar zou zijn merkte je misschien verschil, nu zou ik heel verbaasd zijn als een van de vier media überhaupt faalt. Misschien de diskette omdat die al zo oud is.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Snowwie
zetje01 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:27:
"Verdorie wat een gepuzzel...."

Gniffel!
Zijn er trouwens niet zestien mogelijkheden, met vier media die elk onafhankelijk werkend of stuk zijn?
Dat ligt er geheel aan hoe je de vraag stelt. Lees de vraag zelf nog maar eens, en dan kom je tot de conclusie dat mijn poll correct is.

Pluis maar na.
NMe schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:39:
Dus je hebt 4 media lucht- en waterdicht opgeslagen in een kuiltje onder de grond en verwacht dat 't na een jaartje ineens stuk zou kunnen zijn? De enige manier waarop het stuk zou kunnen gaan is als die tupperwaredoos het begeeft of het seal daarvan wegrot. Either way, de CD is niet magnetisch en gaat sowieso nergens last van hebben, de andere media vergaan op zich eerder. Als het 5 jaar zou zijn merkte je misschien verschil, nu zou ik heel verbaasd zijn als een van de vier media überhaupt faalt. Misschien de diskette omdat die al zo oud is.
De Tupperware doosje is niet 100% Tupperware, het is een goedkope Action imitatie doosje waarvan ik niet eens zeker weet of het wel 100% sluit. Maar dat maakt het juist interessant, met die laagjes zakjes er om heen die ook niet volledig waterdicht zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Snowwie op 02-07-2017 00:47 ]

Mijn YouTube Channel

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:37:
[...]

De HDD werkt gewoon, en of je nu een nieuwe of een 2e handse in het een bak met water gooit, beide zullen dan niet meer werken. Dus dat is lood om oud ijzer. Wat de USB stick betreft idem, merk of geen merk, water kan funest voor beide zijn. Alle items zijn niet nieuw dus de kans op falen is voor mijn gevoel gelijk. Verder moet je ook niet te serieus over dit onderwerp zijn, maar gewoon jezelf afvragen, want zal dat jaartje buiten in de elementen het beste overleven?
Je gooit het alleen niet in een bak met water. Je plaatst het vrijwel hermetisch afgesloten onder de grond. De kwaliteit van het medium bepaalt of het na een jaar nog leesbaar is. Als die schijf op het punt van falen stond kan het geschud bij het begraven en opgraven de meeste schade doen. Een no-name USB stick kan falen bij het inpluggen omdat de connector shabby is.

Impact van de elementen op een geseald pakket 30cm onder de grond? Vrijwel nihil.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Snowwie
Tsurany schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:41:
Impact van de elementen op een geseald pakket 30cm onder de grond? Vrijwel nihil.
We zullen zien op 1 juli 2018, als ik alles weer opgraaf en kijk of de foto nog leesbaar is.

Ik hoop wel dat het die dag dan gewoon droog is, en niet die stortregen die we hier eergisteren gehad hebben. Man het heeft hier die vrijdag gewoon de hele dag doorgeplenst.

Mijn YouTube Channel

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:40:
De Tupperware doosje is niet 100% Tupperware, het is een goedkope Action imitatie doosje waarvan ik niet eens zeker weet of het wel 100% sluit. Maar dat maakt het juist interessant, met die laagjes zakjes er om heen die ook niet volledig waterdicht zijn.
Waterdicht zal het vast niet zijn. Echter met al die verpakkingen er omheen is de kans erg klein dat er water in komt. Waarom zou water met alle macht door het pakket willen als de grond er omheen veel toegankelijker is?
Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:44:
[...]

We zullen zien op 1 juli 2018, als ik alles weer opgraaf en kijk of de foto nog leesbaar is.

Ik hoop wel dat het die dag dan gewoon droog is, en niet die stortregen die we hier eergisteren gehad hebben. Man het heeft hier die vrijdag gewoon de hele dag doorgeplenst.
Nee, dat zullen we nog steeds niet zien. Ik denk namelijk dat de kans veel groter is dat jij die apparatuur onschadelijk maakt dan dat de elementen dat doen. De harde schijf kan teveel schokken krijgen, statische elektriciteit bij het aansluiten,... genoeg zaken die meer invloed hebben.

Je hebt ook geen verificatie gedaan van de geschreven media en de docking station na het schrijven direct uitgezet. Hoe weten we nu dat die foto überhaupt goed overgezet is en de data niet corrupt geraakt is tijdens het uitschakelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 02-07-2017 00:47 ]

• zetje01
Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:40:
[...]

Nee, want dan zou je 2x de opties "alles" en "niets" hebben.

Pluis maar na.

[...]
Al gedaan:

0=kapot 1=heel

code:
1
2
3
4
usb 0   0   0   0   0   0   0   0   1   1   1   1   1   1   1   1
cd  0   0   0   0   1   1   1   1   0   0   0   0   1   1   1   1
hdd 0   0   1   1   0   0   1   1   0   0   1   1   0   0   1   1
flp 0   1   0   1   0   1   0   1   0   1   0   1   0   1   0   1

• Snowwie
Tsurany schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:45:
Waterdicht zal het vast niet zijn. Echter met al die verpakkingen er omheen is de kans erg klein dat er water in komt. Waarom zou water met alle macht door het pakket willen als de grond er omheen veel toegankelijker is?
Water heeft de nare eigenschap dat het ook omhoog neigt te kruipen. :)
Nee, dat zullen we nog steeds niet zien. Ik denk namelijk dat de kans veel groter is dat jij die apparatuur onschadelijk maakt dan dat de elementen dat doen. De harde schijf kan teveel schokken krijgen, statische elektriciteit bij het aansluiten,... genoeg zaken die meer invloed hebben.
Bij het opgraven zal ik uiteraard heel voorzichtig te werk gaan.
Je hebt ook geen verificatie gedaan van de geschreven media en de docking station na het schrijven direct uitgezet. Hoe weten we nu dat die foto überhaupt goed overgezet is en de data niet corrupt geraakt is tijdens het uitschakelen?
Dat klopt, ik heb inderdaad niet bij alle media het bestand gecheckt, maar zoals bij die hdd lijkt het me sterk dat het bestand ineens foetsie zou zijn. Alleen omdat ik de docking station uitschakel? Hoe moet ik dat ding anders uitschakelen? Als je je computer uit doet gaat de stroom toch ook van je hdd's af?

Mijn YouTube Channel

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:50:
[...]

Water heeft de nare eigenschap dat het ook omhoog neigt te kruipen. :)
Ook daar, pad van de minste weerstand. Waarom zou het door jouw pakketje willen? Waarom zou het willen proberen door de ductape heen te gaan en dan een gesealde doos binnen te dringen als het ook om het pakket heen kan?
Bij het opgraven zal ik uiteraard heel voorzichtig te werk gaan.
Ongetwijfeld. Maar tenzij je onder laboratorium omstandigheden werkt is het niet uit te sluiten dat media faalt door jouw handelen.
Dat klopt, ik heb inderdaad niet bij alle media het bestand gecheckt, maar zoals bij die hdd lijkt het me sterk dat het bestand ineens foetsie zou zijn. Alleen omdat ik de docking station uitschakel? Hoe moet ik dat ding anders uitschakelen? Als je je computer uit doet gaat de stroom toch ook van je hdd's af?
Als je je computer uitschakelt stopt het OS eerst alle toegang tot de media en zorgt het er voor dat alle schrijfacties uitgevoerd zijn. Jij hebt een simpele copy gedaan en daarna direct dat ding uitgezet. Het zal 99% van de tijd geen enkel probleem geven maar als jij zo'n experiment uitvoert wil je alles uitsluiten. En een bestand niet controleren is zeer onverstandig, hoe weet jij nu 100% zeker dat op al die media dragers dat bestand er bit voor bit op staat?

• Snowwie
Tsurany schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:55:
Ook daar, pad van de minste weerstand. Waarom zou het door jouw pakketje willen? Waarom zou het willen proberen door de ductape heen te gaan en dan een gesealde doos binnen te dringen als het ook om het pakket heen kan?
Tja, waarom kruipt vocht door muren heen om vervolgens schimmel te veroorzaken? Meestal ook bij binnenmuren. Je zou dan toch ook verwachten dat het water gewoon via de buitenmuren naar beneden loopt en dan zo de grond in? Water is niet eenrichtingsgezind als jij doet vermoeden.
Ongetwijfeld. Maar tenzij je onder laboratorium omstandigheden werkt is het niet uit te sluiten dat media faalt door jouw handelen.
Ik zal alles filmen wat ik doe, als ik er iets in jullie ogen misgaat mogen jullie me er daar op aanrekenen oke? :)
Als je je computer uitschakelt stopt het OS eerst alle toegang tot de media en zorgt het er voor dat alle schrijfacties uitgevoerd zijn. Jij hebt een simpele copy gedaan en daarna direct dat ding uitgezet. Het zal 99% van de tijd geen enkel probleem geven maar als jij zo'n experiment uitvoert wil je alles uitsluiten. En een bestand niet controleren is zeer onverstandig, hoe weet jij nu 100% zeker dat op al die media dragers dat bestand er bit voor bit op staat?
Er heeft nog wel even wat tijd gezeten tussen het kopiëren van het bestand naar de harde schijf en het uitschakelen van de harde schijf. Alle schrijfacties waren allang klaar voordat ik het docking station uitschakelde. Het kostte me zelfs nog moeite om de uit schakelaar te bereiken omdat ik een telefoon in 1 hand had en het docking station vrij ver naar achteren op mijn bureau staat en ook niet naar voren geschoven kan worden. Maar ach, ik gebruik dat ding toch niet zo vaak.

Overigens, niet alleen het ophalen van de foto zelf is interessant, laten we eerst eens zien of de harde schijf uberhaupt na 1 jaar onder de grond nog wel opstart. Als de schijf gewoon opstart en ik er bestanden naar toe kan kopieren, voor mijn part een videoclip en deze gewoon kan afspelen vanaf die schijf, dan kan ik stellen dat de schijf het heeft overleeft. De foto is maar 1 onderdeel daarvan.

Mijn YouTube Channel

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

denk zelf USB + CD (optie staat er niet tussen ?)

maar ja "sealed"
Doe je er een vochtvreter(tje) erbij ? (of rijst???)

leg je er een stenen omheen ?

Overgens enige waar ik dan "bang" voor ben is magnetische opslag gezien dat deze afneemt over een periode van tijd.. cd zal ook vergaan maar langer

Tja vanalles

• Snowwie
zetje01 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:50:
Al gedaan:

0=kapot 1=heel

code:
1
2
3
4
usb 0   0   0   0   0   0   0   0   1   1   1   1   1   1   1   1
cd  0   0   0   0   1   1   1   1   0   0   0   0   1   1   1   1
hdd 0   0   1   1   0   0   1   1   0   0   1   1   0   0   1   1
flp 0   1   0   1   0   1   0   1   0   1   0   1   0   1   0   1
Ik zie enige logica in je benadering, maar toch verward het me ook... Interessant deze benadering.

Ik zie 4 componenten:

Een HDD, FDD, USB en CD

Een ieder van deze apparaten kan ik combineren met 1 of 2 andere apparaten. Doe ik het met 3, dan valt het automatisch onder "Alles'" of "Geen". Dan kan ik per item toch maar maximaal 3 combinaties maken. 4 items x 4 combinaties = 12 combinaties + 1x alles + 1x geen = 14 items totaal. Maar jouw tabel doet mij toch anders denken. Welke combinatie ben ik nu vergeten dan in mijn poll? :? :?

Mijn YouTube Channel

• zetje01
@Snowwie Boven je zegt iemand @vso : USB+CD

[ Voor 15% gewijzigd door zetje01 op 02-07-2017 01:32 ]

• Snowwie
Ja sorry, las ik niet terwijl ik aan het peinzen was.

USB+CD
CD+FDD

Die missen nog.... hmm crap....jammer dat ik die poll niet meer kan aanpassen.

Mijn YouTube Channel

• zetje01
Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:35:
[...]

USB+CD
CD+FDD

Als ik het zinnetje "sjit, wat een gepuzzel" niet had gezien, had ik ook niet gezien dat je niet zestien mogelijkheden had genoemd.
ik had je graag zien puzzelen, overigens :) Film dat volgende keer ook even :)

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 02-07-2017 01:38 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01
Wel een leuk experiment. Ik denk dat alle media met gemak je foto reproduceren, mits deze bij het uitpakken niet nat worden. De effecten waar je naar op zoek bent, treden niet binnen een jaar op.

Ik denk dat de floppy het eerst begeeft, dan de hdd (vanwege de wisselende temperatuur en vochtigheid), dan de cd en veeeeele jaren later pas de usb-stick.

• Snowwie
zetje01 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:37:
[...]

Als ik het zinnetje "sjit, wat een gepuzzel" niet had gezien, had ik ook niet gezien dat je niet zestien mogelijkheden had genoemd.
ik had je graag zien puzzelen, overigens :) Film dat volgende keer ook even :)
Aanvankelijk wou ik de poll gewoon eenvoudig houden, door enkel de 4 items te noemen, totdat ik tot het besef kwam dat er ook combinaties mogelijk waren. Daar zit je dan rond de klok van 1:00 uur, te brainstormen welke combinaties er allemaal mogelijk zijn. Ik dacht dat het zo wel klopte. Maar ach, ik maak wel vaker fouten... :)
De overige combinaties zijn in de TS opgenomen dus daar kan ook nog op gestemd worden. :)

Trouwens, zijn er ooit andere tweakers geweest die ooit zoiets gedaan hebben met hardware?
En dan heb het niet over hoeveel data men maximaal op een ssd kan stouwen voordat ie het begeeft maar meer in de fysieke zin, hoe lang bepaalde opslagmedia of computeronderdelen in bepaalde (weers) omstandigheden het kunnen uithouden?
PhilipsFan schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:40:
Wel een leuk experiment. Ik denk dat alle media met gemak je foto reproduceren, mits deze bij het uitpakken niet nat worden. De effecten waar je naar op zoek bent, treden niet binnen een jaar op.

Ik denk dat de floppy het eerst begeeft, dan de hdd (vanwege de wisselende temperatuur en vochtigheid), dan de cd en veeeeele jaren later pas de usb-stick.
Ik denk ook dat de floppy het als eerste de geest geeft, tenslotte is deze al het oudste object en wordt bijna de gehele disk ingenomen door data. Eén druppel vocht of condensatie en die diskette geeft errors. Dan de hdd, dat is nu eenmaal een mechanisch iets, en zeker als daar vocht bij komt dan kun je het wel shaken. Jij denkt dat de cd eerder kapot gaat dan de usb stick. Daar ben ik het niet met je eens. Ik denk dat de cd het langer uit houd dan de usb stick. Flash cellen zijn volgens mij kwetsbaarder dan een cd-rom. Ik heb hier cd-roms liggen die al ouder zijn dan 20 jaar, al 10 of meer verhuizingen hebben meegemaakt, ook in koude en vochtige omgevingen (tijdelijk) hebben gestaan en ze werken nog steeds. Zelfs hier heb ik een filmpje over gemaakt waarbij ik de oudste cd-roms uit mijn verzameling pak en daar nog gewoon bestanden vanaf speel. cd-roms die al ouder dan 20 jaar zijn.

Hhahaa, ja, ik ben echt een video maker wat betreft.. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Snowwie op 02-07-2017 02:04 ]

Mijn YouTube Channel

• zetje01
dubbelop post.

[ Voor 97% gewijzigd door zetje01 op 02-07-2017 01:46 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:54

aex351

I am the one

Er zijn 24+1 combinaties mogelijk op basis van (4*3*2*1)+1, waarbij de +1 staat voor 0. Verder leuke video, ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden.

< dit stukje webruimte is te huur >

• zetje01
Misschien wil er iemand wel een poll maken met hoeveel combinaties er mogelijk zijn?
Wordt het topic misschien toch nog enigszins wetenschappelijk.

@Snowwie
Tof, die CD's van 20 jaar! (en dan nog wel zelf gebrande!!!)

Tip: hou ze uit het directe zonlicht!

[ Voor 28% gewijzigd door zetje01 op 02-07-2017 01:57 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01
Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:42:
[...]
Jij denkt dat de cd eerder kapot gaat dan de usb stick. Daar ben ik het niet met je eens. Ik denk dat de cd het langer uit houd dan de usb stick. Flash cellen zijn volgens mij kwetsbaarder dan een cd-rom. Ik heb hier cd-roms liggen die al ouder zijn dan 20 jaar, al 10 of meer verhuizingen hebben meegemaakt, ook in koude en vochtige omgevingen (tijdelijk) hebben gestaan en ze werken nog steeds.
Dat geloof ik wel, maar daarentegen heb ik cd-r's gehad die meteen na het branden al niet meer leesbaar waren. Jij hebt een Verbatim gebruikt, dat is wel een goede kwaliteit. Maar als er vocht en temperatuurswisselingen bij te pas komen dan moet ik het nog zien. Aan de andere kant, een usb-stick is in feite ook een printplaatje met koper en lood erop, wat kan corroderen.

• Snowwie
PhilipsFan schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:56:
[...]

Dat geloof ik wel, maar daarentegen heb ik cd-r's gehad die meteen na het branden al niet meer leesbaar waren. Jij hebt een Verbatim gebruikt, dat is wel een goede kwaliteit. Maar als er vocht en temperatuurswisselingen bij te pas komen dan moet ik het nog zien. Aan de andere kant, een usb-stick is in feite ook een printplaatje met koper en lood erop, wat kan corroderen.
Vandaar dat dit wel een interessant experiment is. De cd rom is weliswaar iets ouders dan de usb stick, maar heeft wel altijd onderaan gelegen onder al die andere cd-roms. Zoals je in de video kon zien was het de laatste cd-rom die ik nog had. (Wie brandt er tegenwoordig nog cd-roms?). Ik brand zelf nauwelijks nog dvd-roms.

Ik brand daarentegen wel Blu Ray schijfjes. Vooral ter backup.

Mijn YouTube Channel

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:35:
[...]

USB+CD
CD+FDD

Bijna... FDD+CD heb je al, FDD+USB had je nog niet..

@aex351 Er zijn geen 4!+1 mogelijkheden, de volgorde van het selecteren is bv niet van belang. Hier zijn "gewoon" 2^4 = 16 mogelijkheden.

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik denk dat het allemaal meevalt. Goed ingepakt en 30 cm onder de grond. Ik gok dat ze het allemaal nog wel doen. Ik geocache wel eens en als ik zie hoe goed sommige bakjes het volhouden terwijl ze blootgesteld worden aan alle weersomstandigheden zal dit zeker meevallen. Sterker nog jouw bakje is dichtgetaped en blijft een jaar lang dicht en geocache wordt toch nog af en toe geopend.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
Als je van elk nu eens 10 stuks zou begraven, en dan voor 10 jaar, dan had je een onderzoek.

Ik heb hier CDs die 30 jaar oud zijn, en die soms jaren in een auto hebben gelegen. Die werken nog....

Dat is een veel hardere omgeving dan onder de grond in een doosje.
Als je doosje dicht is, en je zit een halve meter diep, dan varieert de temperatuur amper tussen de 0 en pakweg 15-20 graden. Een schijf die in een computer zit wordt warmer....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:57
frankyboy707 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 07:11:
[...]

Bijna... FDD+CD heb je al, FDD+USB had je nog niet..

@aex351 Er zijn geen 4!+1 mogelijkheden, de volgorde van het selecteren is bv niet van belang. Hier zijn "gewoon" 4^2 = 16 mogelijkheden.
Eens. Dit lijkt standaard set-algebra waar we op zoek zijn naar de powerset en de grootte van een powerset van lengte n is 2^n (wat in dit geval toevallig gelijk is aan n^2

Ontopic: ik zou mijn geld zetten oo alles werken na een jaar en uiteindelijk de winst voor de CD. Voor de CD lijkt me het onder de grond begraven zijn juist goed voor de levensduur; geen UV.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een jaar met vrij beschermende omstandigheden lijkt me dat alles het nog gewoon zal doen. Tenzij je de pech hebt dat de bliksem precies inslaat op je HDD ofzo :P

• Pvt_Ryan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
Usb sticks zijn echt waterproof. Heb eens een usb stick in m'n broekzak laten zitten en 'm in de was gegooid. USB stick was mooi schoon😇 en werkte nog perfect. Als je alle media zonder "bescherming" onder de grond zou begraven zou ik m'n geld sowieso op de usb stick inzetten 😋

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Jammer dat je geen tape media hebt. Ik denk dat de cd-rom en thumbdrive inderdaad de meeste kans op overleven hebben. Ik weet niet hoe blij een harddisk gaat worden van vorst.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Leuk experiment, ik had het alleen nog leuker gevonden als je dit vorig jaar had begraven in alle stilte, en ik nu de uitkomst kon lezen. Geen zin om een jaar te wachten :-)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:14:
[...]

Tja, waarom kruipt vocht door muren heen om vervolgens schimmel te veroorzaken? Meestal ook bij binnenmuren. Je zou dan toch ook verwachten dat het water gewoon via de buitenmuren naar beneden loopt en dan zo de grond in? Water is niet eenrichtingsgezind als jij doet vermoeden.
Een proces dat vrij lang duurt en enkel optreed als er niet fatsoenlijk gebouwd is. In een modern huis zal dat dus eigenlijk nooit gebeuren. Vocht komt een goed gesloten ruimte niet binnen. En ik durf wel te stellen dat het pakket goed genoeg gesloten is om niet door vocht doordrongen te worden.

Het was interessant geweest als je er vocht indicatoren in had geplaatst en dat ook tussen elke verpakking in, dan weet je veel beter of er vocht doorheen is gekomen en hoeveel.
Ik zal alles filmen wat ik doe, als ik er iets in jullie ogen misgaat mogen jullie me er daar op aanrekenen oke? :)
Het heeft niks met iemand ergens op aanrekenen te maken. Jouw experiment is nu al waardeloos omdat er van alles mis kan zijn met de apparaten zonder dat het veroorzaakt is door de specifieke test. Die harde schijf bijvoorbeeld had al vrijwel dood kunnen zijn, daar heb je waarschijnlijk niet op getest.
Er heeft nog wel even wat tijd gezeten tussen het kopiëren van het bestand naar de harde schijf en het uitschakelen van de harde schijf. Alle schrijfacties waren allang klaar voordat ik het docking station uitschakelde. Het kostte me zelfs nog moeite om de uit schakelaar te bereiken omdat ik een telefoon in 1 hand had en het docking station vrij ver naar achteren op mijn bureau staat en ook niet naar voren geschoven kan worden. Maar ach, ik gebruik dat ding toch niet zo vaak.
Mijn punt is dat je alle handelingen niet zorgvuldig genoeg hebt uitgevoerd om ze uit te kunnen sluiten als oorzaak van falende media.
Overigens, niet alleen het ophalen van de foto zelf is interessant, laten we eerst eens zien of de harde schijf uberhaupt na 1 jaar onder de grond nog wel opstart. Als de schijf gewoon opstart en ik er bestanden naar toe kan kopieren, voor mijn part een videoclip en deze gewoon kan afspelen vanaf die schijf, dan kan ik stellen dat de schijf het heeft overleeft. De foto is maar 1 onderdeel daarvan.
En als hij het niet meer doet, kan je dan concluderen dat hij overleden is door een jaar onder de grond te zitten? Nee, dat kan je niet zo eenduidig stellen. Hij kan al defect zijn geweest toen je het ene bestand kopieerde. Wellicht was een schok het laatste wat hij nodig had, dat heeft dan niks te maken met onder de grond zitten.

• zetje01
Tsurany schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:40:

Het heeft niks met iemand ergens op aanrekenen te maken. Jouw experiment is nu al waardeloos omdat er van alles mis kan zijn met de apparaten zonder dat het veroorzaakt is door de specifieke test. Die harde schijf bijvoorbeeld had al vrijwel dood kunnen zijn, daar heb je waarschijnlijk niet op getest.
Nounou. Misschien voldoet inderdaad het experiment an sich net niet aan de hoogste eisen die men heden ten dage van de wetenschap mag verwachten. Maar je moet alles natuurlijk wèl in de context van de tijd plaatsen hè. Het was immers zaterdagavond laat, DUS HET TOPIC WAS TOP!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

zetje01 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:01:
[...]

Nounou. Misschien voldoet inderdaad het experiment an sich net niet aan de hoogste eisen die men heden ten dage van de wetenschap mag verwachten. Maar je moet alles natuurlijk wèl in de context van de tijd plaatsen hè. Het was immers zaterdagavond laat, DUS HET TOPIC WAS TOP!
In de huiskamer zou het prima passen maar als je het topic opent in Opslagtechnologie verwacht ik toch wel wat meer.

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ondanks de niet-wetenschappelijke benadering is het leuk om te zien welke nog zullen werken over een jaar.

De vorstgrens in Nederland ligt overigens op 60 cm onder het maaiveld en men houdt liever nog 80 cm aan. Wat vocht, damp en doorslag zullen gaan doen zullen we zien; ben benieuwd.

• Snowwie
Tsurany schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:11:
[...]

In de huiskamer zou het prima passen maar als je het topic opent in Opslagtechnologie verwacht ik toch wel wat meer.
Nou daar had ik nog aan getwijfeld, maar ik was bang geweest dat het dan weer zo'n bash topic was geworden, met veel te veel flauwekul er om heen. Nu komen er alsnog feiten over opslagtechnologie naar voren waar ik (en anderen) ook weer van leren.

In ieder geval, als ik het pakket volgend jaar opgraaf leg ik het eerst met zand en al in de schuur, zodat eventueel vocht aan de buitenkant kan drogen. Als dat eenmaal opgedroogt is kan dan dat er zo afgeveegd worden. En dan gewoon, vooral RUSTIG, open maken. Alsof je 30 serviesschaaltjes op elkaar van punt A naar punt B moet brengen.
zetje01 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:53:
@Snowwie
Tof, die CD's van 20 jaar! (en dan nog wel zelf gebrande!!!)

Tip: hou ze uit het directe zonlicht!
Ze zitten in zo'n speciale cd/dvd/blu ray tas/case die altijd dicht zit en mijn hobbykamer staat op het noordoosten gericht en in de ochtend is de rolluik altijd gesloten, dus zonlicht komt hier nimmer nooit binnen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Snowwie op 02-07-2017 22:21 ]

Mijn YouTube Channel

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:47

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik lees mee.

Interessant experiment. Ook al is het niet betrouwbaar. Ik denk dat de floppy niet meer werk, als het afkoelt condenseert water er misschien op...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Snowwie
TOPIC POLL AANGEPAST, WERD KNETTERGEK VAN DIE COMBINATIEMOGELIJKHEDEN EN ZELFS NU TWIJFEL IK NOG OF WE ALLES HEBBEN 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Mis ik nu nog wat???

frankyboy707 in "4 verschillende opslagmedia 1 jaar onder de grond"

Volgens jou waren er 16 mogelijkheden, maar ik tel nu weer 17. |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7

* Snowwie moet nu echt weg, zou om 15:30 naar moeke gaan.... :)

Mijn YouTube Channel

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:10:
TOPIC POLL AANGEPAST, WERD KNETTERGEK VAN DIE COMBINATIEMOGELIJKHEDEN EN ZELFS NU TWIJFEL IK NOG OF WE ALLES HEBBEN 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Mis ik nu nog wat???

Volgens jou waren er 16 mogelijkheden, maar ik tel nu weer 17. |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7

* Tsurany moet nu echt weg, zou om 15:30 naar moeke gaan.... :)
Je hebt FFD + CD dubbel. Kom op zeg, stop hier effe wat moeite in?

• zetje01
Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:10:

Mis ik nu nog wat???

* zetje01 moet nu echt weg, zou om 15:30 naar moeke gaan.... :)
HAHAHA, 17 mogelijkheden! Ja dat klinkt erg aannemelijk! Niks meer aan doen!

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 02-07-2017 16:18 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Snowwie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:39:
* RemcoDelft had ineens een leuk idee voor z'n YouTube pagina. :)
En dan live streamen tot volgend jaar?

Mijn ervaring met CD's is dat niet het merk van de CD, maar het merk van de brander de doorslag geeft. *Alle* honderden CD's die ik rond het jaar 2000 gemaakt heb met mijn 8 speed PleXWriter doen het nog prima, en *alle* CD's die ik ooit gekregen heb zijn allang onleesbaar en heb ik jaren geleden weggegooid.

• Snowwie
zetje01 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:16:
[...]

HAHAHA, 17 mogelijkheden! Ja dat klinkt erg aannemelijk! Niks meer aan doen!
Jawel hoor, gewoon 1 regel verwijderen.

Nu issie goed. (Hoop ik). :X
RemcoDelft schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:23:
En dan live streamen tot volgend jaar?
Mijn WiFi reikt niet zo ver tot achter in de tuin, en al helemaal niet ACHTER de garage. :)
Maar misschien tegen die tijd staat er wel al een hobbyhok in de tuin waar ik sowieso een UTP kabel heen ga trekken. Mja, we zien wel. Anders enkel die opgraving via het 4G netwerk. Zodra ik weet binnen ben kan het via de WiFi. :)
Mijn ervaring met CD's is dat niet het merk van de CD, maar het merk van de brander de doorslag geeft. *Alle* honderden CD's die ik rond het jaar 2000 gemaakt heb met mijn 8 speed PleXWriter doen het nog prima, en *alle* CD's die ik ooit gekregen heb zijn allang onleesbaar en heb ik jaren geleden weggegooid.
PlexTor was in die periode wel de marktleider op het gebied van cd-tjes bakken.

Ik heb nu een LG Blu Ray brander. Ben nieuwsgierig of mijn data op de Blu Ray schijfjes over 20 jaar nog leesbaar zullen zijn. Maar.......ter bescherming....heb ik alle data die op die Blu Ray schijfjes staan beperkt tot 23GB en 2GB aangewend voor de aanmaak van par bestanden. Dus mocht er ergens een stukje rot optreden of een sector is niet meer leesbaar en een paar bestanden willen niet meer dan kan dan de volume nog steeds hersteld worden met de hersteldata.

[ Voor 71% gewijzigd door Snowwie op 02-07-2017 22:31 ]

Mijn YouTube Channel

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:47

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Snowwie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:25:
[...]

Jawel hoor, gewoon 1 regel verwijderen.

Nu issie goed. (Hoop ik). :X
Je had CD en floppy er twee keer in staan. Nu klopt die ook geloof ik...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Snowwie
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:30:
Je had CD en floppy er twee keer in staan. Nu klopt die ook geloof ik...
Tsurany in "4 verschillende opslagmedia 1 jaar onder de grond" :)

Tis toch wat, dit topic bestaat voor 50% discussie over de hardware en 50% over de poll...... :F 8)7 :P

Mijn YouTube Channel

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Maar wat moet dit aantonen? De aanpak is dusdanig dat je hier geen enkele conclusie aan mag verbinden. Er ontbreekt zelfs een duidelijke hypothese die je wil aantonen. Zonder eenduidige vraagstelling kan je geen goed experiment doen.

Als je dit serieus wil testen zal alle hardware die begraven wordt nieuw moeten zijn en getest zijn alvorens gebruikt te worden. Dat laatste om te voorkomen dat je exemplaren hebben met productiefouten/defecten. Je zal ook meerdere exemplaren per opslagmedium moeten hebben in verband met statistiek. Daarnaast moet je ook een controle groep hebben om mee te vergelijken.

Zonder al deze zaken is het een zinloze exercitie geweest, nog los van het feit dat de alle media veilig in een dichte tupperware doosjes zaten.

Overigens, als het gaat om opslag media die het minste achteruitgaan met verloop van tijd gaat er nog steeds niets boven LTO tapes qua betrouwbaarheid. Onder normale archief omstandigheden zal een LTO tape ongeveer 30 jaar goed blijven. Harde schijven kunnen mechanische problemen krijgen, een floppy kan intern stuk gaan, beschrijfbare CD's /Dvd's kunnen na een paar jaar al onbruikbaar zijn en USB sticks kan het flash geheugen ook soms snel kapot gaan.
Pagina: 1