Is het normaal dat die Medion e6415 zoveel lawaai maakt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Hallo,

Gisteren een Medion E6415 laptop gekocht. Een erg mooi ding voor dat geld (resolutie helaas geen F-HD maar daar kan ik mee leven) wou na een clean install vandaag een image maken met Acronis, maar de laptop zag het usb device niet, dacht ik probeer ff met fastboot aan en legacyboot uit. Geen resultaat. Ik heb toen de bios gereset (was niet nodig perse maar ik dacht boeiuh..) dus ik druk op save en vanaf dat moment begint de laptop meer lawaai te maken. Ik denk de fan. Ik heb hem toen afgesloten, en terug aangezet. Dat geluid was weg. Maar toch begint die fan zelfs bij lichte taken de blazen. En dit was ook voord ik die bios gereset had.

Ik heb 2 vragen:

1. Is het echt zo dat die bouwkwaliteit bij dit type zo slecht is dat de fan zo snel blaast? Het is een budgetmodel dusja? Het stoort me wel een beetje zeg ik eerlijk.

2. Ik mag hopen dat een laptop niet van de kaart raakt door een bios reset? Zou nml. de eerste computer zijn die raar doe na een bios reset die ik tegen ben gekomen.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

In de bios is bij sommige fabrikanten in te stellen hoe snel de cpu fan moet draaien.
Als je een bios reset schakelt deze terug naar een veilige instelling: cpu naar default, geheugen timings trager, cpu cooling volop (indien in te stellen). Oftewel, terug je bios in en even rondkijken waar je de cpu cooling kan aanpassen.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 01-07-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
job schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 22:47:
In de bios is bij sommige fabrikanten in te stellen hoe snel de cpu fan moet draaien.
Als je een bios reset schakelt deze terug naar een veilige instelling: cpu naar default, geheugen timings trager, cpu cooling volop (indien in te stellen). Oftewel, terug je bios in en even rondkijken waar je de cpu cooling kan aanpassen.
Die dingen die jij opnoemt zijn volgens mij enkel bij desktops maar ik zal t checken nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

In principe wel. Laptops hebben meestal een erg kale bios.
Toch lijkt jouw probleem wel exact op wat je inderdaad bij een desktop tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
job schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 22:58:
In principe wel. Laptops hebben meestal een erg kale bios.
Toch lijkt jouw probleem wel exact op wat je inderdaad bij een desktop tegenkomt.
Nja weetje wat het is, ik ben allang blij dat het gezoem weg was na een uitzet. Maar dan nog blaast hij heel snel. En dat vond ik al meteen toen ik hem voor het eerst gebruiktte. Nu denk ik dat buj die (budget) medions de koeling ookm niet de top van de top is maar goed.

Even uit nieuwschierigheid. Als je in de bios zit is dan de cpu load hoog? Ik ben en was in de veronderstelling dat de bios weinig invloed heeft op het dat moment gebruiktte cpu kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:43
Bios zal amper tot bijna 0,0 aan cpu kracht kosten. Probeer eens cpu-z te instaleren en kijk eens naar de temps van de cpu dan weet je gelijk meer. Het is heel misschien mogelijk om een handmatig profiel voor je fan te maken met externe programma's zoals speedfan (http://www.almico.com/speedfan.php) ik weet dat het met desktops werkt maar ben niet zeker hoe het met laptops gesteld is maar nooit geschoten is altijd mis. Misschien kan je een software matig profiel maken waar je meer tevreden mee bent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Bartosy schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:18:
Bios zal amper tot bijna 0,0 aan cpu kracht kosten. Probeer eens cpu-z te instaleren en kijk eens naar de temps van de cpu dan weet je gelijk meer. Het is heel misschien mogelijk om een handmatig profiel voor je fan te maken met externe programma's zoals speedfan (http://www.almico.com/speedfan.php) ik weet dat het met desktops werkt maar ben niet zeker hoe het met laptops gesteld is maar nooit geschoten is altijd mis. Misschien kan je een software matig profiel maken waar je meer tevreden mee bent ?
Had speedfan al geinstalleerd maar ik het overzichtje zie ik geen fansnelheid staan. Profiel aanmaken heb ik nog niet gechecked. Cpu temp is prima overigens. Bij idle rond de 37/38 graden. (Gemeten met speccy) Het jammere is dat ik over dit model laptop tweakers weinig kon vinden. Maar ja als ik het tot nu toe bekijk veel waar voor t geld: 256 gb ssd, 8gb ram, i3 5de gen. Nadelen resolutie is 1366*768. En dus ook blijkbaar dat de koeling snel aanslaat. Nu ben ik eerst verwend geweest met n macbook die bij licht gebruik nooit hoorbaar was. Maar dit lijkt me t andere uiterste. Ik vrees dat op deze 2 punten op deze laptop wat bezuinigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:43
dennis_rsb schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:23:
[...]

Had speedfan al geinstalleerd maar ik het overzichtje zie ik geen fansnelheid staan. Profiel aanmaken heb ik nog niet gechecked. Cpu temp is prima overigens. Bij idle rond de 37/38 graden. (Gemeten met speccy) Het jammere is dat ik over dit model laptop tweakers weinig kon vinden. Maar ja als ik het tot nu toe bekijk veel waar voor t geld: 256 gb ssd, 8gb ram, i3 5de gen. Nadelen resolutie is 1366*768. En dus ook blijkbaar dat de koeling snel aanslaat. Nu ben ik eerst verwend geweest met n macbook die bij licht gebruik nooit hoorbaar was. Maar dit lijkt me t andere uiterste. Ik vrees dat op deze 2 punten op deze laptop wat bezuinigd is.
Misschien helpt dit je ?

YouTube: Control Fan Speeds With SpeedFan [Tutorial]

Man legt het erg goed uit.

En tja ik weet niet of het inherent aan het ontwerp is of hoe ze het af hebben gesteld in de fabriek. Maar het kan best zijn idd dat ze denken beter zo snel mogelijk de warmte weg en de laptop koel houden dan kans dat warmte de levensduur van de andere componenten negatief kan beïnvloeden en mensen garantie gaan looen claimen.

Het is natuurlijk een laptop en geen ultrabook en ze zullen toch ook ergens consessies op moeten doen. Het klinkt wel dat als je het geluid een beetje kan temperen dat je een goede laptop hebt. De max temp van de i5 5200u is boven de 100 graden las ik dus ja.. dan is al dat kabaal toch echt niet nodig bij 37 graden maar ja wie ben ik..?!
Pagina: 1