S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Verwijderd
<edit> Heeft een artikel in een oude elektuur over gestaanm jaren geleden
De basis van dat schema zou ik wel weer terug kunnen toveren denk ik.....
- This line is intentionally left blank -
Daarom heeftie het ook over Solid State RelaisOp vrijdag 06 juli 2001 21:36 schreef Da_BoR het volgende:
Als je dit voor bijvoorbeeld een "discolichteffect" il gebruiken ken je beter Triac sturing doen, relais gaan stuk na verloop van tijd met snel schakkelen de hele tijd
<edit> Heeft een artikel in een oude elektuur over gestaanm jaren geleden</edit>
Wij moesten zo'n schakeling maken op school, alleen dan via een microcontroller ipv een printer poort.
De controller programmeren is klote, verder is het simpel
Staat ook leuk op Winamp
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Hoezo een ULN2804Op vrijdag 06 juli 2001 22:58 schreef Super_ik het volgende:
met deze dingen zou ik er nog een uln2804 bij doen en een voedingkje
Voorderest moet je zorgen, dat je een sharp solidstate relais ZONDER nuldoorgang circuit gebruikt, omdat je anders wel eens problemen met inductieve belastingen (Lampen) kan krijgen. En vergeet vooral het Snubber netwerk niet: bestaande uit een Condensator en Weerstand.
Schema: sla het boek I²C bus van elektuur er eens op na. Daar staat een schakeling in om 220v lampen te schakelen via de I²C bus, je vervangt in jouw schakeling het I²C-bus ictje door de printerpoort. Hier staat ALLES in wat jij wil weten
Oja werk bij dit soort dingen wel veilig: lees in de elektuur de NEN richtlijnen goed door en houd je er ook aan... Het is zo lullig als je een schok krijgt of je huis fikt af
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?
Verwijderd
Als je geen nuldoorgangsschakeling gebruikt, zorg je dan ook even voor het filter dat de vorming van sterke harmonischen tegengaat. En hou je ook even rekening met de maximale di/dt dan? Die paar honderd ampere/usec kom je zo bovenuit namelijk.Voorderest moet je zorgen, dat je een sharp solidstate relais ZONDER nuldoorgang circuit gebruikt, omdat je anders wel eens problemen met inductieve belastingen (Lampen) kan krijgen.
En hoezo krijg je last met inductieve belastingen als je een nuldoorgangsschakelaar gebruikt? Je inductieve load word ingeschakeld op een nuldoorgang. Na wegvallen van de sturing, zal de load uitgeschakeld worden als de stroom door de load door de 0 gaat. Dit mement hoeft niet perse gelijk te liggen met het moment dat de spanning door 0 gaat.
Zolang je geen faseaansnijding wilt gaan doen, zou ik lekker op de nuldoorgang schakelen.
Ik had hier dacht ik al iets over gezegd in de vorm van een snubber netwerkOp zaterdag 07 juli 2001 15:16 schreef DaBit het volgende:
[..]
Als je geen nuldoorgangsschakeling gebruikt, zorg je dan ook even voor het filter dat de vorming van sterke harmonischen tegengaat. En hou je ook even rekening met de maximale di/dt dan? Die paar honderd ampere/usec kom je zo bovenuit namelijk.
Het scheen dat het nuldoorgang circuit in de solidstate relais met dat circuit niet goed samen ging met inductieve belastingen.
Het type zonder dat circuit, zet de triac "gewoon" open/dicht zonder rekening te houden met de nuldoorgang.
Dit is op aanraden van de elektuur (Staat in de beschrijving van het schema van mijn vorige reply). En dit heb ik al een aantal keer toegepast in en werkt perfect.
hier een foto van zo'n relais kaart:
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?
Op zaterdag 07 juli 2001 18:00 schreef Solosmots het volgende:
Hmm kan je wel zonder nuldoorgang wisselspanning schakelen?!?
Er zijn van sharp 2 type OptoRelais (in die soort) 1 met nuldoorgangdetectie circuit en 1 zonder nuldoorgangdetectie circuit.
Het type met dat circuit schakelt de triac pas in op het moment dat de wisselspanning door de "nul" heen gaat. Dus op het moment dat de fase 0 volt is ten opzichte van de nul-draad. Dat circuit voorkomt dat de triac kan schakelen op het moment dat de fase een hogere/lagere spanning dan de nul heeft. Dit heeft als voordeel dat je GEEN snubber netwerk nodig hebt en storingen die op een ander tijdstip schakelen met zich mee brengt. Het nadeel is echter dat met complexe belasting, dit detectie systeem niet meer echt weet wat ie er mee aan moet en kan het dus niet goed werken: Lampen zijn niet 100% Ohmse belastingen, dus dat kan een probleem worden. Ook kan je deze opto-relais niet gebruiken voor fase aansnijding (dimmen).
Het andere type zonder nuldoorgangdetectie kan wel schakelingen op het moment dat je het wil en dus niet persé bij de nuldoorgang. Zo kan je hem gebruiken om te dimmen en complexe belastingen. Wanneer je hem als schakelaar(relais) wil gebruiken is er ook geen probleem: de triac krijgt continu een signaal op de gate. Alleen het start moment is niet gedefinieerd op de nuldoorgang, dus kan het gebeuren dat de triac wordt ingeschakeld op het moment dat de fase niet 0 volt is. Daarom is een snubber netwerk noodzakelijk en zal deze schakeling iets meer kunnen storen.
Misschien zitten er een paar kleine detailfoutjes in dit verhaal, maar dit zou de strekking wel moeten zijn.
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Als je maar 8 of 12 (Control poort nam. ook mogelijk) lampen aanstuurt:
Zet achter de Data out pinnen (pin 2 t/m 9) een opto-coupler. zijn ongeveer 4 voor 4 gulden ofzo.. bouw daarop een 12 volt voeding en doe daar dan een 220 relais op met overgangs diode etc.. deze dingen zijn wel prijzig zeker omdat deze in jouw geval vaak aan/uit moeten. je kan ook een triac aansturing gebruiken. heb wel een schakelingentje hiervan. moet je me mailen naar smaij@hotmail.com
Als je meerdere lijntjes nodig hebt..
Ik gebruikte hiervoor vele verschillende manieren, zowel met de seriele als parallele poort... De parallele poort ik ook te gebruiken als serieele poort natuurlijk.
manier 1: gebruik de chip CD4094 serieel/parallel converter, laat deze aansturen met een routine. Mail me voor een simpel test filetje
manier 2: gebruik een demultiplexer (1 uit 16) 74HC4514 (de 74HC4515 is de geinverte versie) dan kan je dus op 8 bit 32 uitgangen creeren maken. maar let wel op. 1 uit 16 betekent dat er maar 1 tegelijkertijd aan kan. of je moet er een flipflop achter gooien.
De 74HC688 is een adresdecoder, met deze kan je dan de bijbehorende 74HC4514 aansturen zodat deze actief wordt.
ook een leuke chip is een 74HC244, is ook een adresdecoder.
Als ik jouw was zou ik voor de serieel/parallel converter gaan in CMOS versie. Deze zijn lekker makkelijk in gebruik :-)
zet dan op elke uitgang een optocoupler of gelijk een relais. Een triac zou wel je chip kunnen mollen..
Ik heb wel een website online gehat, maar hier kwam nooit iemand op, dus ik heb hem er maar afgehaald
mail me maar als je meer wilt weten, maar ik ga nu
Verwijderd