Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vormgeving PC

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:25
Hi Tweakers,

Voor mij een twee collega's wil ik 3 nieuwe systemen bestellen.
De 2 machines worden gebruikt voor;

-Photoshop
-Illustrator
-Indesign

De andere PC wordt gebruikt voor

-Photoshop
-Illustrator
-InDesign
-Lightroom
-VMWare (Niet heel zwaar. Puur wat testdingetjes)

De huidige videokaart is een R7 250, en de processor is een i5 6400.
Wij ervaren allen tijdens het werken met Illustrator erg veel hinder van deze specs.
Zowel de CPU als GPU hierbij draaien dan continu op 100% met af-en-toe een illustrator crash als gevolg.
Ook ervaar ik bij exports uit lightroom erg veel traagheid.. VMWare is natuurlijk een verhaal op zich.

De uitdaging is om voor een zo klein mogelijk prijs een zo stevig mogelijk systeem op te zetten.
Mijn voorstel:

GPU: pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6G OC
CPU: pricewatch: Intel Core i5-7600K Boxed
CPU Koeling: pricewatch: Noctua NH-L9i
Moederbord: pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING
Geheugen: pricewatch: Crucial CT16G4DFD8213
Opslag: pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
Voeding: pricewatch: Cooler Master GM G450M
Case: pricewatch: Sharkoon VS4-S

Totaal: €1022
Ex-BTW: €807,38

Op en aanmerkingen?

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Valandin schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:11:
De uitdaging is om voor een zo klein mogelijk prijs een zo stevig mogelijk systeem op te zetten.

Totaal: €1022
Ex-BTW: €807,38
Voor dat geld kun je ook een 7700K + GTX1080 in de bestaande systemen zetten. Waarom compleet nieuwe systemen als je bijna alle onderdelen kunt hergebruiken?

• Valandin
mstx schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:21:
[...]

Voor dat geld kun je ook een 7700K + GTX1080 in de bestaande systemen zetten. Waarom compleet nieuwe systemen als je bijna alle onderdelen kunt hergebruiken?
Omdat ik dan ineens spare onderdelen heb liggen die ik niet kan inzetten.

Wij krijgen er aankomende periode nog een aantal collega's bij, dus de bestaande systemen kan ik dan gewoon wipen en doorschuiven aangezien het nog hele goede systemen zijn. Dat is kosten-effectiever dan wat onderdelen vervangen, uiteindelijk moet ik dan alsnog GPU+CPU+Mobo+Geheugen gaan replacen.

[ Voor 10% gewijzigd door Valandin op 01-07-2017 20:34 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54
Als die i5-6400 op 100% zit denk ik dat zelfs een overgeklokte i5-7600K ook al gauw op z'n max zit. Je moet waarschijnlijk aan meer threads denken. Ryzen is daar het meest geschikt voor op dit moment. Een Ryzen 7 1700 zou aardig wat ademruimte moeten geven.

Voor de videokaart hoef je volgens mij niet zo'n dure te kopen. Een GTX 1050 presteerd al heel wat beter dan die R7 250.

Als behuizing wil je eerder deze; pricewatch: Sharkoon VS4-V USB 3.0 vanwege front-usb 3.0 aansluitingen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Valandin Illustrator zet alle 4 de cores van die i5 op 100%? Bij speciale acties oid? Hoe veel ram zit er in die machines eigenlijk? Heb je ook met en zonder gpu versnelling geprobeerd?
Exporteren uit lightroom schaalt wel beter met extra cores.

specs

• Valandin
maratropa schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:50:
@Valandin Illustrator zet alle 4 de cores van die i5 op 100%? Bij speciale acties oid? Hoe veel ram zit er in die machines eigenlijk? Heb je ook met en zonder gpu versnelling geprobeerd?
Exporteren uit lightroom schaalt wel beter met extra cores.
Met en zonder GPU versnelling geprobeerd inderdaad. Ik moet zeggen dat de CPU niet continue de 100% aantikt. Puur bij de grote illustrator bestanden. Hierbij wel rekening houdend dat de systemen allemaal meestal zowel illustrator als photoshop open hebben staan met verschillende bestanden. (Soms ook nog InDesign bij mijn collega's en Lightroom bij mij)

[ Voor 14% gewijzigd door Valandin op 01-07-2017 20:53 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54
Je hebt meer threads nodig. Ryzen is je beste optie.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 21:49
Ik zou zelf ook hergebruiken.... Dus geen nieuw ram, case, etc. Nieuw mobo+moederbord+evt videokaart en ombouwen.

Dan zou ik voor Ryzen gaan (cores baby!) En een low-end videokaart (gtx1050 of de AMD tegenhanger). Ik dacht dat de videokaart maar weinig werd gebruikt voor die software namelijk....

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Valandin schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:24:
[...]

Omdat ik dan ineens spare onderdelen heb liggen die ik niet kan inzetten.

Wij krijgen er aankomende periode nog een aantal collega's bij, dus de bestaande systemen kan ik dan gewoon wipen en doorschuiven aangezien het nog hele goede systemen zijn. Dat is kosten-effectiever dan wat onderdelen vervangen, uiteindelijk moet ik dan alsnog GPU+CPU+Mobo+Geheugen gaan replacen.
Altijd leuk als je een nieuw bedrijf binnenkomt en je trage oude meuk in je maag gesplitst krijgt.
Zegt wat mij betreft veel over een bedrijf. :F

★ What does that mean? ★

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Valandin schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:52:
[...]

Met en zonder GPU versnelling geprobeerd inderdaad. Ik moet zeggen dat de CPU niet continue de 100% aantikt. Puur bij de grote illustrator bestanden. Hierbij wel rekening houdend dat de systemen allemaal meestal zowel illustrator als photoshop open hebben staan met verschillende bestanden. (Soms ook nog InDesign bij mijn collega's en Lightroom bij mij)
Dingen open hebben staan is wel meer een ram ding, Ps en Id etc op de achtergrond hebben kost bijna geen cpu (als ze niks doen), je weet iig 100% zeker dat je genoeg ram hebt? (hoeveel) En welke acties in iA zorgen voor de hoge load?

specs

• Valandin
MrMonkE schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 21:47:
[...]

Altijd leuk als je een nieuw bedrijf binnenkomt en je trage oude meuk in je maag gesplitst krijgt.
Zegt wat mij betreft veel over een bedrijf. :F
Waar heb jij het over :o
Het zijn gewoon prima PC's die hier staan, alleen niet goed genoeg voor design werkzaamheden.

Dus:

250 GB Samsung 840 Evo
Intel i5 6400
8GB Ram
AMD R7 250

Dat is echt een uitermate goed systeem voor niet-design kantoor personeel. Een salesmedewerker kan hier bijvoorbeeld nog jááren mee vooruit. De videokaart zou eigenlijk niet eens mee hoeven, puur omdat die nu toch al in dit systeem zit. Zonder de GPU is het ons basissysteem dat wij aan medewerkers uitgeven. Nu natuurlijk wel een refresh gekregen met de 7e generatie.

Echt geen 'oude meuk' dus.
Waah schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 21:42:
Ik zou zelf ook hergebruiken.... Dus geen nieuw ram, case, etc. Nieuw mobo+moederbord+evt videokaart en ombouwen.

Dan zou ik voor Ryzen gaan (cores baby!) En een low-end videokaart (gtx1050 of de AMD tegenhanger). Ik dacht dat de videokaart maar weinig werd gebruikt voor die software namelijk....
Hergebruiken is niet handig. Er komen hier een aantal nieuwe collega's dus er moeten sowieso nieuwe machines besteld worden. Er zit nu 8GB ram in, dat wordt vervangen met sneller geheugen en 16GB geheugen. Ik moet dus sowieso Mobo+Moederbord+Ram+Videokaart+CPU gaan vervangen. Als ik dat allemaal replace heb ik een lading spare-parts (Dus onnodig geld weggegooid).

Terwijl ik ook 3 nieuwe machines kan bestellen, de 3 huidige machines doorschuiven naar de nieuwe collega's, aangezien dit nog steeds episch goede kantoormachines zijn.

---

Ryzen is mogelijk een optie. Ik weet alleen niet hoe Illustrator / Photoshop / InDesign met zoveel threads omgaat. Daar zou ik eerst onderzoek naar doen. Thx! :)

---

Vroeger gebruikten de Adobe paketten inderdaad vrij weinig GPU. Maar zoals ik het nu zie gebruiken ze een stuk meer GPU.

Hier heb ik bijvoorbeeld niets open staan, alleen illustrator met een middel-groot .ai'tje
Als ik hem open heb staan - inderdaad vrij weinig gebruik. Maar op het moment dat ik aanpassingen ga maken / ga slepen knalt GPU naar 100% en CPU naar 90%

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hrBM2Wu.jpg
--

Huidige voorstel is:

1) Voorgestelde systeem
2) Voorgestelde systeem, processor vervangen met niet-overclockbaar, goedkoper niet overclockbaar moederbord en standaard CPU koeling. (Besparing +-75 euro)
3) Voorgestelde systeem met 1050ti videokaart (Besparing +-100 euro)

(Of een combinatie van bovenstaande)
(Ik ga nog even zoeken naar Ryzen performance bij adobe pakketten, thx hiervoor)

[ Voor 35% gewijzigd door Valandin op 03-07-2017 09:50 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Ik zou zeker niet voor de Noctua NH-L9i gaan, die is alleen interessant als er geen plek is voor een normale koeler.

pricewatch: be quiet! Pure Rock
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Of als je wel heel graag Noctua wilt: pricewatch: Noctua NH-D14

• Valandin
Jesse schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:59:
Ik zou zeker niet voor de Noctua NH-L9i gaan, die is alleen interessant als er geen plek is voor een normale koeler.

pricewatch: be quiet! Pure Rock
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Of als je wel heel graag Noctua wilt: pricewatch: Noctua NH-D14
Ik heb in mijn privé PC ook een Scythe Mugen 5 waar ik ééééénorm tevreden over ben. Houd mijn 3570k @ 5 ghz gewoon koel.

Ben alleen bang dat die niet in de kast gaat passen. Maar valt inderdaad gewoon te proberen, thx!
Pagina: 1