Macbook verkopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 662839

Topicstarter
Hallo,

Ik heb me een nieuwe iMac gekocht en wil nu mijn Macbook Pro verkopen.
Aangezien ik musicproducer ben en dus programma's koop (met licenties) wil ik er zeker van zijn dat deze verwijderd zijn en niet meer kunnen teruggehaald worden.

Ik weet hoe je OSx enz opnieuw installeert maar wou even voor de zekerheid vragen of jullie nog een methode weten dat ik er zeker van ben dat ze mijn licenties en productiemateriaal niet kunnen terughalen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Als je de disk geformateerd hebt en opnieuw geinstalleerd zou ik me er persoonlijk geen zorgen om maken. En anders na het herinstalleren de disk een keer volledig volgooien dat alles wordt overschreven (met dd).

Maar ik zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

MacBook uit iCloud halen, daarna een install usb maken, volledig formatteren en opnieuw installeren. Daarna uitzetten en inpakken. Lekker laten staan op de first time setup.

That's it :)

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 02-07-2017 10:13 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 12:21

Saven

Administrator

Ehh, de rest heeft het volgens mij niet begrepen. Je moet die hdd eruithalen en tijdelijk in een PC zetten zodat je met software de hele disk kan ereasen. Volgens mij kan CCleaner dit tegenwoordig zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 18:00
In schijfhulp programma van macOS in de installatie usb, zit al een optie voor het veilig wissen van alle data op een schijf. Hiermee wordt alle huidige data eerst minimaal 1x overschreven. Dit is waarschijnlijk waar je naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je FileVault aan had staan, is het volledig erasen van de disk niet nodig.
Wanneer je een clean install doet zijn de disk-keys verdwenen en is de achtergebleven data niets meer dan random noise.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:02

SuBBaSS

-has Ryzen

Saven schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:22:
Ehh, de rest heeft het volgens mij niet begrepen. Je moet die hdd eruithalen en tijdelijk in een PC zetten zodat je met software de hele disk kan ereasen. Volgens mij kan CCleaner dit tegenwoordig zelfs
Altijd lekker zo'n stelling en er dan zelf duidelijk niet alles van begrijpen. :D
Waarom zou je in godsnaam die schijf eruit willen halen en hem op een pc leegmaken terwijl de tools ervoor gewoon in MacOS zitten?
Totaal onnodig is het.

Gewoon even deze stappen volgen TO:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201065
"Wat u moet doen voordat u uw Mac verkoopt of weggeeft".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Saven schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:22:
Volgens mij heb jij het zelf niet begrepen. Stel dat dit een Mac is met Apple-SSD, dan past die nergens in om dat die ontwikkeld zijn voor dat M.2 uit was en dus niet compatible zijn. Daarnaast kan je in Disk Utility ook gewoon een multipass wipe doen. Bijvoorbeeld een keer 0 en een keer 1 op de hele schijf zetten. Of een FIPS 7-pass random write, kan ook. Dat kan je vanaf Internet Recovery doen, dat is een minimaal OS dat via internet rechtstreeks in je RAM gedownload wordt en dus geen gebruik maakt van eventuele disks.

[ Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 02-07-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

johnkeates schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:58:
Volgens mij heb jij het zelf niet begrepen. Stel dat dit een Mac is met Apple-SSD, dan past die nergens in om dat die ontwikkeld zijn voor dat M.2 uit was en dus niet compatible zijn. Daarnaast kan je in Disk Utility ook gewoon een multipass wipe doen. Bijvoorbeeld een keer 0 en een keer 1 op de hele schijf zetten. Of een FIPS 7-pass random write, kan ook. Dat kan je vanaf Internet Recovery doen, dat is een minimaal OS dat via internet rechtstreeks in je RAM gedownload wordt en dus geen gebruik maakt van eventuele disks.
Was het niet zo dat multipass wipes door Apple alleen gesupport wordt op mechanische hard drives vanwege het negatieve effect op de levensduur van de geheugencellen op de SSD?

Meen ik eens een keer ergens gelezen te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door mindcrash op 02-07-2017 13:02 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
mindcrash schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:02:
[...]

Was het niet zo dat multipass wipes door Apple alleen gesupport wordt op mechanische hard drives vanwege het negatieve effect op de levensduur van de geheugencellen op de SSD?

Meen ik eens een keer ergens gelezen te hebben.
Denk eerder omdat dit bij een SSD niet nodig is aangezien TRIM alles al reset dat niet gebruikt wordt op de disk. Na een reinstall zal TRIM dus alle oude blocks die niet meer gebruikt worden resetten.
Pagina: 1