Gat dichten meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 07:45
We hebben afgelopen week een buitenkraan aangelegd.
Echter bij het boten van het gat voor de waterleiding, echter is het gat groter geworden dan de bedoeling was.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gNVRCB1.jpg

Nu wil ik het gat weer wat vullen.
Nu dacht ik zelf om tijdelijk een plank onder de vloer te maken.
En dan het gat opvullen met cement.
Dan uiteraard wat ruimte houden rond de waterleiding en dat dan pullen met isolatie.

Heeft iemand wellicht tips om dit gat op te vullen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Beste antwoord (via MdO82 op 01-07-2017 20:15)

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:37
Purschuim onderin. Dat weer deels glad snijden en afwerken met zandcement. Beestjes kunnen in de loop van tijd door purschuim heen komen. Door dit laag zandcement komen ze niet zo gemakkelijk heen.

Always look on the bright side of life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Purschuim en het tevele eraf snijden.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:37
Purschuim onderin. Dat weer deels glad snijden en afwerken met zandcement. Beestjes kunnen in de loop van tijd door purschuim heen komen. Door dit laag zandcement komen ze niet zo gemakkelijk heen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Bedankt voor jullie reacties.
Ik dacht er dus eerst aan om een plank tijdelijk eronder te doen en dan met zandcement vol te gooien.
Echter heeft het cement dan geen houvast.

Het idee met purschuim had ik nog niet aan gedacht.
Gaan we binnenkort maar eens mee aan de slag :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb toch nog even een vraag meer als bevestiging.

Zoals op de foto te zien is komt er een witte waterleiding uit de grond naar boven.
Dit is alleen koud water dus de slang zal weinig krimpen en rekken,

Kan ik het gat in zijn geheel dicht puren en afsmeren met cement of zal ik nog een kleine opening moeten houden om de slang heen.

Ik begrijp dat de buis nog weinig zal bewegen als hij dicht gesmeerd is, maar de kans dat het nodig is acht ik al nihil :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:27
Je kunt eventueel een kous om de slang heen doen die de kou binnenhoudt.

https://www.vloerverwarmi..._Insulated_Doorsnede2.jpg

Of zoiets. Heb je ook in dunnere varianten.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou er een plaat piepschuim onder plakken, en dan het gat opvullen met cement. Daarna de plaat piepschuim lekker laten hangen, isoleert alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
YaaD schreef op maandag 3 juli 2017 @ 07:53:
Je kunt eventueel een kous om de slang heen doen die de kou binnenhoudt.

https://www.vloerverwarmi..._Insulated_Doorsnede2.jpg

Of zoiets. Heb je ook in dunnere varianten.
De slang zit op dit moment al aangesloten dus er iets omheen krijgen zal niet makkelijk gaan.
Kan hem wel los gaan halen, maar dan moet ik een nieuwe adapter halen deze zijn voor eenmalig gebruik (vast is vast).
Maar ik begrijp uit je reactie dat het niet nodig is om de buis nog extra te beschermen :)
sypie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:50:
Ik zou er een plaat piepschuim onder plakken, en dan het gat opvullen met cement. Daarna de plaat piepschuim lekker laten hangen, isoleert alleen maar.
Er zit al onder de gehele vloer piepschuim.
Dus ik denk dat het opvullen van het gaatje met wat piepschuim lastig wordt denk dat de oplossing met pur het beste is :)

[ Voor 45% gewijzigd door MdO82 op 03-07-2017 08:54 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 13:47
Die isolatiehulzen bestaan meestal uit 2 halve delen, die je om de buis/slang doet en dan dichtmaakt.
Afbeeldingslocatie: https://vendrigpackaging.com/112-thickbox_default/buisisolatie--o-profiel-van-schuim-per-strook.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door CappieL op 03-07-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:27
MdO82 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:52:
[...]

De slang zit op dit moment al aangesloten dus er iets omheen krijgen zal niet makkelijk gaan.
Kan hem wel los gaan halen, maar dan moet ik een nieuwe adapter halen deze zijn voor eenmalig gebruik (vast is vast).
Maar ik begrijp uit je reactie dat het niet nodig is om de buis nog extra te beschermen :)

[...]

Dus ik denk dat het opvullen van het gaatje met wat piepschuim lastig wordt denk dat de oplossing met pur het beste is :)
Ik zelf heb nooit een dergelijke situatie gehad dus zou het niet met zekerheid kunnen zeggen. Persoonlijk zou ik altijd wat om een buis doen die in contact staat met beton/cement of wat dan ook. Het blijft natuurlijk een chemisch goedje en weet niet wat voor uitwerking dat heeft op buis. Het liefst zou ik er een PVC buis omheen doen bijvoorbeeld.

Als dat niet meer gaat, dan zal de tijd het leren :+

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:52:
Dan neem je een mes ter hand, snijd je het gat netjes rechthoekig, vult dat stuk weer netjes op met een nieuw stuk piepschuim... Alsof er niets is gebeurd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MdO82 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:05:

Heeft iemand wellicht tips om dit gat op te vullen ?
nog een tipje.....als je voor het eerst met PUR gaat werken........oefen eerst even buiten op een plankje zodat je weet hoeveel je erin moet spuiten.

voor je je hele meterkast dicht heb zitten :P :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:58:
Ik heb toch nog even een vraag meer als bevestiging.

Zoals op de foto te zien is komt er een witte waterleiding uit de grond naar boven.
Dit is alleen koud water dus de slang zal weinig krimpen en rekken,

Kan ik het gat in zijn geheel dicht puren en afsmeren met cement of zal ik nog een kleine opening moeten houden om de slang heen.

Ik begrijp dat de buis nog weinig zal bewegen als hij dicht gesmeerd is, maar de kans dat het nodig is acht ik al nihil :)
Bij ons vorige huis zaten de flexibele leidingen van de CV netjes in een mantelbuis waardoor de slang zelf nog wat kon bewegen; erg praktisch bij onderhoud. Maar in ons nieuwe huis zitten de slangen gewoon ingegoten in het beton.. kennelijk kan dat dus prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Zoals ze in Brabant zeggen: als ge het nie wit, pur of kit ;)

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:07
tilburgs82 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:19:
Zoals ze in Brabant zeggen: als ge het nie wit, pur of kit ;)
Ik kom niet uit Brabant, maar ik heb het probleem inderdaad zo opgelost met een kitspuit die over was :)
Is ook nog eens flexibel rondom de buis.

't is nu wel een zooitje onderin de meterkast, maar who cares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-05 20:29

thof

FP ProMod
Bigs schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:55:
[...]

Bij ons vorige huis zaten de flexibele leidingen van de CV netjes in een mantelbuis waardoor de slang zelf nog wat kon bewegen; erg praktisch bij onderhoud. Maar in ons nieuwe huis zitten de slangen gewoon ingegoten in het beton.. kennelijk kan dat dus prima :)
Hier ervaring met een wat ouder huis (jaren 30 woning, eind jaren 80 gerenoveerd): cv leiding door granieten vloer, het beton en vervolgens de kelder in. En je dan afvragen waarom de kachel niet warm wordt... Blijkbaar bij afnemen van de vloer vocht tussen buisje en beton gaan zitten, waardoor het buisje het na jaaaaaren toch opgegeven heeft. Gevolg:natte voeten in de kelder en flink peuteren om dat buisje er uit en vervangen te krijgen... ;)

Zelfde ook gehad (zelfde ruimte) met de waterleiding van het toilet. Was toen de vrieskou, maar toch jammer als je daar pas sochtends achter komt: weer natte voeten. :>

Denk dat het met een meterkast binnenshuis wel los zal lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door thof op 03-07-2017 23:59 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Pagina: 1