Raid0 weg na cleaninstall Win10, kan ik dit herstellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik had Win7 Pro op een SSD staan en twee 1TB HDD's in RAID0.
Nu cleaninstall gedaan met Win10, nu staat één van de 1TB schijven op unallocated en één op RAW.

Schijf niet toegankelijk.
Is er een manier om die RAID te herstellen zodat ik gewoon bij mijn data kan?
Was destijds een software raid als ik me goed herinner.

Beste antwoord (via CrawlFish op 03-07-2017 21:23)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
CrawlFish schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:09:
Je hebt waarschijnlijk de nep RAID van Windows gebruikt om dat volume te maken. Dat is nu dus weg. Je kan nog recovery tools proberen en hopen op het beste. Overigens, heb je nooit back-ups gemaakt?

Indien je serieus RAID wil gebruiken zou ik kiezen voor een echte RAID kaart. Dan is recovery van een defect volume ook nog mogelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Waar heb je de RAID gedefinieerd? In de BIOS van de RAID controller in de chipset of in Windows disk management? SATA controller netjes in RAID mode staan?

Had je de schijven als dynamic volumes gedefinieerd en daarna gestriped? Dat is namelijk de beste manier, dan kan je het volume direct weer importeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met linux zal je er ongetwijfeld weer bij kunnen, maar waarschijnlijk was het FakeRAID en moet je de RST driver of AMD driver installeren (xRAID o.i.d.) afhankelijk van je hardware (waar je nog niks over verteld hebt).

In elk geval niks met je schijven doen! Want alles wat je nu on-disk gaat aanpassen breekt je RAID0 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
@nelizmastr destijds in WDM (is inmiddels 7 jaar geleden dat ik het gedaan heb). Naar mijn weten heb ik sata controller altijd in EHCI gehad. Wanneer ik deze switch naar Raid kan ik niet meer booten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
CrawlFish schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:09:
Je hebt waarschijnlijk de nep RAID van Windows gebruikt om dat volume te maken. Dat is nu dus weg. Je kan nog recovery tools proberen en hopen op het beste. Overigens, heb je nooit back-ups gemaakt?

Indien je serieus RAID wil gebruiken zou ik kiezen voor een echte RAID kaart. Dan is recovery van een defect volume ook nog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
@CMD-Snake Thanks voor je antwoord, ik herinnerde me inderdaad dat ik een software raid had gemaakt. Ik heb via EaseUS nog wat kunnen herstellen maar veel was corrupt.

Uiteindelijk alles geformatteerd.
Gevalletje eigen schuld dikke bult :-)
Pagina: 1