Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Excel] - Pivot Table met een niet standaard tijdseenheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-11 16:49
In Excel 2016 heb ik een kleine uren administratie in elkaar gezet voor mijn vrouw. In de eerste sheet is een overzicht van de gemaakte uren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tLC7efA.png

Op de tweede sheet staat een Pivot Table zodat ze makkelijk de facturen kan uitsturen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9dSVzZo.png

Nu moet ze tegenwoordig haar uren op de 25e van de maand doorgeven. Nu ben ik aan het zoeken of je in excel ook de Pivot Table grouping kan aanpassen op custom tijdseenheden, om op die manier weer een makkelijk overzicht te creëren. Dus van 26e van de vorige maand tot en met de 25e van de huidige maand.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Beste antwoord (via Tijntje op 04-07-2017 18:47)

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:28
Tijntje schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:47:
[...]

GRRR, hoe dichter bij ik bij de oplossing kom hoe lastiger het lijkt te worden :)
vul in je de kolom waar je de maand wil hebben eens het volgende in:
code:
1
=DATE(YEAR(A2);IF(DAY(A2)<=24;MONTH(A2);MONTH(A2)+1);1)

En pas daarna de opmaak in die cel aan als volgt: rechtermuisknop -> 'format cells' -> custom -> bij type vul je in 'jjjj - mmmm'.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M0T6w6K.png

Dit is een veel elegantere oplossing dan alles wat hiervoor al geprutst is :) In je draaitabel kan je dan ook filteren op jaartallen en sorteren op maanden enzo, want het zijn allemaal data :)

Alle reacties

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-11 17:38
Ik zou een extra kolom erbij zetten in de data sheet met een periode (wel of niet automatisch vullen) en deze dan in de pivot meenemen.

Kleine moeite, groot plezier.

La dolce vita - non farmi ridere

• Tijntje
treslem schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:13:
Ik zou een extra kolom erbij zetten in de data sheet met een periode (wel of niet automatisch vullen) en deze dan in de pivot meenemen.

Kleine moeite, groot plezier.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld maar kun je het iets verder uitleggen. Hoe kan ik een automatisch periode in de data sheet aan de hand van de ingegeven datum aanmaken? De ingevulde data zijn namelijk redelijk random.

• treslem
Een if then else statement in de kolom periode zetten.

bv

if(dag van datm > 26, maand+1,maand van datum)

maar dan in een echte formule (zit op mijn Ipad zonder Excel)

• Tijntje
treslem schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:25:
Een if then else statement in de kolom periode zetten.

bv

if(dag van datm > 26, maand+1,maand van datum)

maar dan in een echte formule (zit op mijn Ipad zonder Excel)
Als je in de gelegenheid bent een daadwerkelijke formule te maken zou ik je heel dankbaar zijn _/-\o_ . Ben deze hele ochtend aan het aanklooien maar kom er nog niet uit.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Nou loop je lang genoeg op tweakers rond om te weten dat we dan om te beginnen heel graag willen weten wat je dan wél hebt bereikt in die ochtend klooien. ;) Je zult vast wel *iets* van een formule hebben bedacht, al is het maar '='. Post dat even.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Tijntje
Lustucru schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:16:
Nou loop je lang genoeg op tweakers rond om te weten dat we dan om te beginnen heel graag willen weten wat je dan wél hebt bereikt in die ochtend klooien. ;) Je zult vast wel *iets* van een formule hebben bedacht, al is het maar '='. Post dat even.
Daar heb je gelijk in :)
code:
1
=IF(DAY([@Datum])<=25;MONTH([@Datum]);MONTH([@Datum])+1)

Heb nu dit en dat geeft in ieder geval een maand nummer terug dat redelijk lijkt te kloppen met wat ik wil :) echter wil ik graag dat het de volledige maand naam uit spuigt.

• _WouterB
Tijntje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:21:
[...]

Daar heb je gelijk in :)
code:
1
=IF(DAY([@Datum])<=25;MONTH([@Datum]);MONTH([@Datum])+1)

Heb nu dit en dat geeft in ieder geval een maand nummer terug dat redelijk lijkt te kloppen met wat ik wil :) echter wil ik graag dat het de volledige maand naam uit spuigt.
https://exceljet.net/formula/get-month-name-from-date ;)

• Tijntje
Maar ik krijg enkel het cijfer van de maand nu terug en met die functies kan ik dat niet omzetten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ppOioIP.png

[ Voor 8% gewijzigd door Tijntje op 03-07-2017 18:03 ]

• _WouterB
Tijntje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:01:
[...]

Maar ik krijg enkel het cijfer van de maand nu terug en met die functies kan ik dat niet omzetten.
met deze formule toch wel?
code:
1
 =CHOOSE(--maand nummer--,"Jan","Feb","Mar","Apr","May","Jun","Jul","Aug","Sep","Oct","Nov","Dec")

Een andere mogelijkheid is de switch functie: https://support.office.co...ce-4530-8a45-d532ec4aa25e

• Tijntje
_WouterB schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:04:
[...]

met deze formule toch wel?
code:
1
 =CHOOSE(--maand nummer--,"Jan","Feb","Mar","Apr","May","Jun","Jul","Aug","Sep","Oct","Nov","Dec")

Een andere mogelijkheid is de switch functie: https://support.office.co...ce-4530-8a45-d532ec4aa25e
Kan ik dat ook op een of andere manier dat ook direct meenemen in die cel waar ik nu de formule al voor gebruik?

• _WouterB
Tijntje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:06:
[...]

Kan ik dat ook op een of andere manier dat ook direct meenemen in die cel waar ik nu de formule al voor gebruik?
Ja, gewoon de formules samenvoegen?
code:
1
 =CHOOSE(IF(DAY([@Datum])<=25;MONTH([@Datum]);MONTH([@Datum])+1);"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec")

(dit heb ik zelf niet getest...)

• Tijntje
_WouterB schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:07:
[...]

Ja, gewoon de formules samenvoegen?
code:
1
 =CHOOSE(IF(DAY([@Datum])<=25;MONTH([@Datum]);MONTH([@Datum])+1);"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec")

(dit heb ik zelf niet getest...)
Dat lijkt niet helemaal te werken
In de formule scherm werkt het
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3tgAhSp.png

Echter in de sheet zelf krijg ik alleen de TRUE te zien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W8o1Clj.png

Voor mijn gevoel ben ik er heel dicht bij maar heb nog even het laatste zetje nodig.

• _WouterB
Tijntje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:33:
[...]

Dat lijkt niet helemaal te werken
In de formule scherm werkt het
[afbeelding]

Echter in de sheet zelf krijg ik alleen de TRUE te zien.
[afbeelding]

Voor mijn gevoel ben ik er heel dicht bij maar heb nog even het laatste zetje nodig.
Probeer eens om de '@'tekens uit je formule te halen, ik denk dat die het probleem vormen.
Bij mij werkt zowel
code:
1
 =CHOOSE(IF(DAY(A1)<=25;MONTH(A1);MONTH(A1)+1);"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec")

als
code:
1
=CHOOSE(IF(DAY([Datum])>25;MONTH([Datum])+1;MONTH([Datum]));"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec")

• treslem
zonder je helemaal in verwarring te willen brengen, een vlookup doet ook wonderen

1. januari
2 februari
in aparte kolommen in bv. een apart data tabje..

• Tijntje
_WouterB schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:46:
[...]

Probeer eens om de '@'tekens uit je formule te halen, ik denk dat die het probleem vormen.
Bij mij werkt zowel
code:
1
 =CHOOSE(IF(DAY(A1)<=25;MONTH(A1);MONTH(A1)+1);"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec")

als
code:
1
=CHOOSE(IF(DAY([Datum])>25;MONTH([Datum])+1;MONTH([Datum]));"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec")
Hij blijft bij mij enkel de waarde TRUE terug geven. :?

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:45
Heb je deze formules letterlijk overgenomen? Heb je NL of UK Excel? Dit kan uitmaken omdat je soms met komma's als formule scheidingsteken werkt en soms niet.

Wat gebeurt er als je de formule evalueert?

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:00
je kunt ook een datum/nummer omzetten naar een maand via de tekstweergave:
A1 = 1-1-2017
B1 = TEXT(A1;"mmmm") = januari
B1 = TEXT(A1;"mmm") = jan
B1 = TEXT(A1;"mm") = 01

etc....

[ Voor 24% gewijzigd door breew op 04-07-2017 11:10 ]

• _WouterB
Tijntje schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Hij blijft bij mij enkel de waarde TRUE terug geven. :?
Dat snap ik niet goed... kopieer en plak die formule eens naar een nieuwe cel (dus niet dat formulescherm gebruiken) en wijzig dan de A1 naar de cell waar je datum staat (dus niet proberen om naar die kolom 'Datum' te verwijzen).

Als dat niet werkt moet je de formules gaan opsplitsen om te kijken waar het probleem zit. Als het probleem gevonden is kan je dan alles weer samenvoegen zoals je graag zou hebben. In de volgende formules ga ik er van uit dat er een datum in cel A2 staat. Doe dit ook eens in een nieuw werkblad en niet in de tabel layout die je nu gebruikt voor de administratie (om zo veel mogelijk dingen uit te kunnen sluiten).
  1. Vul een datum in in cel A2
  2. In cel B2 reken je het nummer van de maand uit
    code:
    1

=IF(DAY(A2)<=25;MONTH(A2);MONTH(A2)+1)
  3. In cel C2 bepaal je de naam van de maand aan de hand van het resultaat in cel B2
    code:
    1

=CHOOSE(B2;"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec")
@loeberce : ik denk dat als daar iets fout mee zou zijn dat de functie niet wordt geëvalueerd en er #error ofzoiets in de cel komt te staan.
@breew : op die manier kan de aangepaste maandsplitsing niet gemaakt worden.

• Tijntje
loeberce schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:08:
Heb je deze formules letterlijk overgenomen? Heb je NL of UK Excel? Dit kan uitmaken omdat je soms met komma's als formule scheidingsteken werkt en soms niet.

Wat gebeurt er als je de formule evalueert?
Heb zowel mijn eigen formule aangepast als ook de formule rechtstreeks overgenomen. In mijn Excel is ook de ; het scheidingsteken.

Bij een evaluatie geeft hij geen fout. Ik kan later vandaag wel eens kijken of ik een lege sheet kan maken met de formule en die eventueel uploaden.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:45
Als er TRUE komt te staan eindigt de IF-functie voortijdig en is er dus daar iets fout. Via evalueren kan je alle stappen doorlopen en zie je dus wanneer de formule ophoudt. Vaak komt dit door een haakje sluiten op de verkeerde plek.

• _WouterB
loeberce schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:16:
Als er TRUE komt te staan eindigt de IF-functie voortijdig en is er dus daar iets fout. Via evalueren kan je alle stappen doorlopen en zie je dus wanneer de formule ophoudt. Vaak komt dit door een haakje sluiten op de verkeerde plek.
Ook weer wat bijgeleerd vandaag, dat evalueren kende ik nog niet :)
@Tijntje : cel selecteren, daarna naar het tablad 'formulas' gaan en in het vakje 'formula auditing' kies je voor 'evaluate formula'.

• Tijntje
Op een andere machine waar ik geen Dutch Language Pack over Office 2016 heb geïnstalleerd werkt het wel.
Het lijkt er dus op dat het daar ergens mis gaat ondanks dat de formule geen syntax errors geeft.
Ik heb pas vanavond weer toegang tot de machine met de Language Pack om verder te testen.
Tot zover dank voor al jullie hulp _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Tijntje op 04-07-2017 11:26 ]

• Tijntje
Bedank alle, het lijkt erop dat hij twee keer de formule had aangemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gmmOmCZ.png

Met die Evaluate Formula had ik dat er zo uit.

EDIT
@_WouterB
Loop ik toch nog tegen een probleem aan, alle entries vanaf de 26e in december in het jaar geven een error aangezien dan het cijfer 13 wordt terug gegeven in plaats van weer 1. :'(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N6FUFr2.png

[ Voor 43% gewijzigd door Tijntje op 04-07-2017 17:27 ]

• _WouterB
Tijntje schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:36:
Bedank alle, het lijkt erop dat hij twee keer de formule had aangemaakt.
[afbeelding]

Met die Evaluate Formula had ik dat er zo uit.

EDIT
@_WouterB
Loop ik toch nog tegen een probleem aan, alle entries vanaf de 26e in december in het jaar geven een error aangezien dan het cijfer 13 wordt terug gegeven in plaats van weer 1. :'(
[afbeelding]
Haha, ja dat is een gevolg van maand+1 te doen :) Een extra ifje moet dit wel kunnen oplossen:
=CHOOSE(IF(DAY(A1)<=25;MONTH(A1);if(MONTH(A1)+1>12;1;MONTH(A1)+1));"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec")

Wel even opletten of de dag waarop de nieuwe maand start nu nog goed ligt, want ik zie in je screenshot dat je nu <=24 gebruikt ipv 25 ;)

Edit: En je zal A1 ook moeten vervangen door [Datum Les] natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door _WouterB op 04-07-2017 17:44 ]

• Tijntje
_WouterB schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:33:
[...]

Haha, ja dat is een gevolg van maand+1 te doen :) Een extra ifje moet dit wel kunnen oplossen:
=CHOOSE(IF(DAY(A1)<=25;MONTH(A1);if(MONTH(A1)+1>12;1;MONTH(A1)+1));"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec")

Wel even opletten of de dag waarop de nieuwe maand start nu nog goed ligt, want ik zie in je screenshot dat je nu <=24 gebruikt ipv 25 ;)

Edit: En je zal A1 ook moeten vervangen door [Datum Les] natuurlijk...
Topperrrr _/-\o_

Die 24 klopt inderdaad het moet tot en met de 24e in de huidige maand en vanaf de 25e in de volgende.

EDIT
Nu werkt zoals bedoeld zou het dan ook mogelijk zijn om die maanden in Excel daadwerkelijk als maanden weer te geven in plaatst van gewone tekst?
Nu staan de maanden wat random door elkaar heen in het filter veld.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RlP5nox.png

Buiten dat loop ik tegen een ander probleem aan dat bijvoorbeeld een les op 26 december 2016 geteld zou moeten worden bij Januari van 2017. In de Pivot Table is natuurlijk de Group op basis van de tekst van kolom Factuur Perdiode en die wordt dan weer op jaar op gesplitst.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yFhgT32.png

Nu wordt die 100 uur die ik heb ingevuld bij geschreven in het jaar 2016 terwijl dat 2017 zou moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qe0bUoo.png

GRRR, hoe dichter bij ik bij de oplossing kom hoe lastiger het lijkt te worden :)

[ Voor 37% gewijzigd door Tijntje op 04-07-2017 18:11 ]

• _WouterB
[...]

Topperrrr _/-\o_

Die 24 klopt inderdaad het moet tot en met de 24e in de huidige maand en vanaf de 25e in de volgende.

Nu werkt zoals bedoeld zou het dan ook mogelijk zijn om die maanden in Excel daadwerkelijk als maanden weer te geven in plaatst van gewone tekst?
Nu staan de maanden wat random door elkaar heen in het filter veld.
[afbeelding]
Ik kan je hier niet echt mee helpen want in mijn Excel (2013) sorteert hij gewoon op maand volgorde ipv alfabetisch (en als ik z->a selecteer gaat het van december->januari).
De gemakkelijkste oplossing lijkt mij om je maand namen te veranderen naar '01-Januari' '02-februari' etc

Acties:
  • Beste antwoord

• _WouterB
[...]

code:
1

En pas daarna de opmaak in die cel aan als volgt: rechtermuisknop -> 'format cells' -> custom -> bij type vul je in 'jjjj - mmmm'.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M0T6w6K.png

Dit is een veel elegantere oplossing dan alles wat hiervoor al geprutst is :) In je draaitabel kan je dan ook filteren op jaartallen en sorteren op maanden enzo, want het zijn allemaal data :)

• Tijntje
_WouterB schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:40:
[...]

code:
1

[afbeelding]

Ik zat inderdaad met het zelfde idee te klooien in mijn hoofd maar kreeg het nog niet voor elkaar.

Volgens mij is het nu helemaal gefixed. _/-\o_ _/-\o_
Dank je voor je geduld en hulp, ik waardeer het enorm.

[ Voor 3% gewijzigd door Tijntje op 04-07-2017 18:49 ]

Pagina: 1