goedkope powerbank als UPS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterbt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik heb met een Arduino een apparaatje gemaakt dat ik op een boot wil gebruiken. De Arduino kan 12V aan, dus dat is geen probleem. Ik zou echter willen dat de Arduino blijft doordraaien als het 12V-boordnet om wat voor reden dan ook even wegvalt. Ik dacht een goedkope USB powerbank te gebruiken als UPS die continu aan het boordnet hangt met een 12V naar 5V sigarettenaansteker-adapter. Ik vroeg me alleen af of zo'n powerbank tegelijk kan opladen en spanning leveren. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

Wouter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32
Je 12V valt normaal gesproken alleen weg als je het uitschakelt of een zekering tript. Als er andere redenen zijn waarom je 12V soms uitvalt kun je beter dat probleem oplossen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
Nouja, als die accu half plat is en je gaat starten zakt de spanning natuurlijk terug naar 5-6V :P Dus in zo'n geval kan het wel handig zijn.
Ik heb een A-Solar powerbank, deze kan tegelijk laden en 5V leveren, let wel want niet alle powerbanks kunnen dit. Gebruik hem eigenlijk voor hetzelfde doel als jij, werkt al 3 jaar goed.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32
Jim423 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:56:
Nouja, als die accu half plat is en je gaat starten zakt de spanning natuurlijk terug naar 5-6V :P Dus in zo'n geval kan het wel handig zijn.
Ik heb een A-Solar powerbank, deze kan tegelijk laden en 5V leveren, let wel want niet alle powerbanks kunnen dit. Gebruik hem eigenlijk voor hetzelfde doel als jij, werkt al 3 jaar goed.
Zoals ik zei, dan moet je dat probleem oplossen. :P
Het is niet goed voor accu's om zo leeg te zijn.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als ik me niet vergis draait een Arduino standaard op 5v (USB Power).

Ik heb een powerbank waar std een 12v oplader bij zat voor in de auto.

Als je die zou gebruiken, sluit je de 12v op boot aan naar powerbank, en de arduino op de USB uitgang van de powerbank. Klaar is kees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:41

Rmg

wouterbt schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:18:
Ik heb met een Arduino een apparaatje gemaakt dat ik op een boot wil gebruiken. De Arduino kan 12V aan, dus dat is geen probleem. Ik zou echter willen dat de Arduino blijft doordraaien als het 12V-boordnet om wat voor reden dan ook even wegvalt. Ik dacht een goedkope USB powerbank te gebruiken als UPS die continu aan het boordnet hangt met een 12V naar 5V sigarettenaansteker-adapter. Ik vroeg me alleen af of zo'n powerbank tegelijk kan opladen en spanning leveren. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

Wouter
Niet alle powerbanks ondersteunen dat, pass-throug charging is de term die je zoekt https://www.chargerharbor.com/what-is-pass-through-charging/

Mijn xiaomi 10.000mah bank kan het in ieder geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:24
Anderzijds iets meer installatietechnisch: Een PicoUPS-100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dan kun je toch beter een simpele 12volt accu aansluiten met een regelaar c.q. diode zodat bij uitval het bordje op de accu kan verder draaien? Zolang er stroom is wordt de accu op 12v gehouden en zodra het wegvalt loopt er geen stroom terug door de diode, maar kan een apparaat vóór de diode wel gebruik maken van de extra accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:26
Zo'n powerbankje kost natuurlijk niet het einde van de wereld, maar denk er ook aan hoe lang die meegaat als die continu aan de stroom hangt, en amper een paar keer per jaar moet 'echt' moet werken.
Die powerbank kan het ook wel eens opgeven zonder waarschuwing.

Hoe belangrijk is het dat die Arduino door draait.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:43:
Zo'n powerbankje kost natuurlijk niet het einde van de wereld, maar denk er ook aan hoe lang die meegaat als die continu aan de stroom hangt, en amper een paar keer per jaar moet 'echt' moet werken.
Die powerbank kan het ook wel eens opgeven zonder waarschuwing.

Hoe belangrijk is het dat die Arduino door draait.
https://www.chargerharbor.com/what-is-pass-through-charging/

Hier wordt het gebruik van passthrough charging toch echt afgeraden. Om veiligheidsredenen en slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 08:51
Anoniem: 472287 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:32:
Als ik me niet vergis draait een Arduino standaard op 5v (USB Power).

Ik heb een powerbank waar std een 12v oplader bij zat voor in de auto.

Als je die zou gebruiken, sluit je de 12v op boot aan naar powerbank, en de arduino op de USB uitgang van de powerbank. Klaar is kees.
Dat klopt dat de Arduino op 5v draait en dat je deze via de 5v usb kan voeden. Maar er is ook een power jacket aanwezig waarbij het volgende geldt:

Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limit) 6-20V.

De bovenstaande voltages worden dan wel teruggebracht naar 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
MewBie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:26:
[...]

Zoals ik zei, dan moet je dat probleem oplossen. :P
Het is niet goed voor accu's om zo leeg te zijn.
nvm, reageerde op verkeerde topic :P
TommyboyNL schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:24:
[...]

Wel een vreemd type auto hoor, deze drijft en heeft geen wielen ;) Lees de openingspost nog maar eens :)
Woops, zat nog even bij het ''auto versterker'' topic vast hehe :P

Ik denk inderdaad dat de PicoPSU de netste oplossing is, om bovengenoemde redenen.

[ Voor 88% gewijzigd door Jim423 op 03-07-2017 21:29 . Reden: verkeerde topic ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wel een vreemd type auto hoor, deze drijft en heeft geen wielen ;) Lees de openingspost nog maar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:24
Fairy schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:42:
Dan kun je toch beter een simpele 12volt accu aansluiten met een regelaar c.q. diode zodat bij uitval het bordje op de accu kan verder draaien? Zolang er stroom is wordt de accu op 12v gehouden en zodra het wegvalt loopt er geen stroom terug door de diode, maar kan een apparaat vóór de diode wel gebruik maken van de extra accu.
Dat laadt de accu niet op. Mijn suggestie wel.

Een powerbank is niet ontworpen als UPS. Ik schat in dat een groot aantal powerbanks hiervan oververhit raakt. Gebruik hem dan op zijn minst maar voor de helft van zijn maximale vermogen.

Wellicht een stuurwiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jeroen3 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:21:
[...]

Dat laadt de accu niet op. Mijn suggestie wel.

Een powerbank is niet ontworpen als UPS. Ik schat in dat een groot aantal powerbanks hiervan oververhit raakt. Gebruik hem dan op zijn minst maar voor de helft van zijn maximale vermogen.

Wellicht een stuurwiel?
Dat laad de accu wel op. Die zorgt er voor dat er wel stroom naar de accu kan toelopen, maar niet terug de boot op als de stroom wegvalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterbt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-07-2022
Fairy schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:42:
Met 12V kun je geen 12V-accu geladen houden; je hebt altijd een hogere spanning nodig. Met 12V zou ik wel een 5V accu geladen kunnen houden, maar dan moet ik wel de laadstroom begrenzen. Dat vraagt weer om wat elektronica, en ik wilde het graag simpel houden.

Een oplossing zou een bordje als dit zijn: https://www.sparkfun.com/products/11231 maar dat is niet heel goedkoop, want er moet ook nog een losse LiPo-batterij bij. Daarom mijn idee om het met een goedkope powerbank te doen. Ik heb er nu één gekocht bij de HEMA voor € 11, die inderdaad tegelijk laadt (tenminste, het lampje knippert) en spanning levert. De gebruiksaanwijzing raadt dit overigens af. Nu afwachten of het op de lange termijn werkt, of dat m'n boot in de fik vliegt. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten en bedankt voor het meedenken,

Wouter

[ Voor 0% gewijzigd door wouterbt op 11-07-2017 22:24 . Reden: spelling gecorrigeerd ]

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-06 07:00
@wouterbt Hoe is het afgelopen op de lange termijn? Werkt de powerbank nog steeds? Of hoe snel was ze stuk?

Ik overweeg namelijk om hetzelfde te doen in combinatie met een POE-splitter en een Raspberry Pi 3B+. Alternatief denk ik aan de duurdere en arbeidsintensieve oplossing met LiFePO4wered/Pi+ (maar scheelt wel wat want ik wil er een 20- tot 30-tal bouwen).
Pagina: 1