Fairy schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:42:
Dan kun je toch beter een simpele 12volt accu aansluiten met een regelaar c.q. diode zodat bij uitval het bordje op de accu kan verder draaien? Zolang er stroom is wordt de accu op 12v gehouden en zodra het wegvalt loopt er geen stroom terug door de diode, maar kan een apparaat vóór de diode wel gebruik maken van de extra accu.
Met 12V kun je geen 12V-accu geladen houden; je hebt altijd een hogere spanning nodig. Met 12V zou ik wel een 5V accu geladen kunnen houden, maar dan moet ik wel de laadstroom begrenzen. Dat vraagt weer om wat elektronica, en ik wilde het graag simpel houden.
Een oplossing zou een bordje als dit zijn:
https://www.sparkfun.com/products/11231 maar dat is niet heel goedkoop, want er moet ook nog een losse LiPo-batterij bij. Daarom mijn idee om het met een goedkope powerbank te doen. Ik heb er nu één gekocht bij de HEMA voor € 11, die inderdaad tegelijk laadt (tenminste, het lampje knippert) en spanning levert. De gebruiksaanwijzing raadt dit overigens af. Nu afwachten of het op de lange termijn werkt, of dat m'n boot in de fik vliegt. Ik houd jullie op de hoogte.
Groeten en bedankt voor het meedenken,
Wouter
[
Voor 0% gewijzigd door
wouterbt op 11-07-2017 22:24
. Reden: spelling gecorrigeerd ]