Piekspanning haakse slijper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470342

Topicstarter
Mijn vraag:

Ik heb een grote haakse slijper die 3500Watt continu zou trekken volgens de beschrijving. Nu zit ik met het probleem iedere keer als ik hem start knalt de stop er uit maar als ik hem beetje op gang help met de hand en dan start slaat de stop niet door. Heb dit met 3 identieke machines getest. Mijn conclusie is dat de piek dan net iets minder is waardoor de stop niet springt.
Wat is nu de juiste stabiele oplossing? Overspanningsbeveiliging of iets dergelijk?

Beste antwoord (via Anoniem: 470342 op 01-07-2017 14:44)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Heeft niets te maken met een piekspanning, maar met een te hoge aanloopstroom.

Oplossingen: Mogelijk start ie wel op achter een C-automaat.
Workaround: Hang er een lange kabelhaspel (wel uitgerold) tussen, die fungeert dan als stroomlimiter.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley

Workaround: Hang er een lange kabelhaspel (wel uitgerold) tussen, die fungeert dan als stroomlimiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:23

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Op een andere groep aansluiten of als dat niet mogelijk is andere apparaten in dezelfde groep uitschakelen.

Dacht dat ik de oplossing had, maar helaas.

[ Voor 20% gewijzigd door Technomania op 01-07-2017 14:46 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zitten er nog meer verbruikers op de groep?

Zo nee en slaat deze nog steeds af dan kan de zekering/automaat van de groep vervangen door een met een andere karakteristiek een oplossing zijn. Dit zorgt ervoor dat de zekering trager is en enkel bij langdurige overbelasting onderbreekt ipv bij het eerste de beste piekverbruik. Standaard is B-karakteristiek, denk dat jij een C nodig hebt voor dit doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat voor stop is het precies? Je zou hem door een andere karakteristiek kunnen vervangen. Nu heb je waarschijnlijk een B16 automaat? Je zou er een C16 van kunnen maken maar de vraag is of dat zomaar mag met een algemeen stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
Teveel belasting op die groep zal het niet zo snel zijn, een automaat zal niet instant uitschakelen bij 1A overbelasting.

TS zegt dat ie er bij het inschakelen uitklapt, en niet als ie 'm met de hand opstart. Een overbelaste groep zou ook na een 'handstart' eruit moeten vliegen (afhankeljik van hoeveel ie overbelast is vrij snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Damn dit gaat snel :p

- Er zitten geen andere verbruikers op de groep behalve ziggo modem a 15W
- inderdaad een 16A type B

Dus proberen met een lange kabel anders groep vervangen door een type c of zal die lange kabel weinig uithalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DJSmiley schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:39:
Teveel belasting op die groep zal het niet zo snel zijn, een automaat zal niet instant uitschakelen bij 1A overbelasting.
Grotendeels mee eens. Zeg dat er al voor 8A aan actieve verbruikers op diezelfde groep zit dan kan die 1A ineens 9A overbelasting zijn. De zekering zal er dan alsnog uitklappen, maar inderdaad niet instant.
TS zegt dat ie er bij het inschakelen uitklapt, en niet als ie 'm met de hand opstart. Een overbelaste groep zou ook na een 'handstart' eruit moeten vliegen (afhankeljik van hoeveel ie overbelast is vrij snel)
Eens. Was eigenlijk ook wat ik bedoelde, maar verkeerd verwoord O-) . Hoe dan ook de oplossingsrichting is hetzelfde :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 470342 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:41:
Damn dit gaat snel :p

- Er zitten geen andere verbruikers op de groep behalve ziggo modem a 15W
- inderdaad een 16A type B

Dus proberen met een lange kabel anders groep vervangen door een type c of zal die lange kabel weinig uithalen?
Lange kabel lijkt me de makkelijkste oplossing.

Je zou ook zoiets kunnen kopen:
https://www.conrad.nl/nl/...grenzer-zwart-551999.html

Zo'n kastje is vaak niet meer dan een NTC van 50 cent en soms een relais die het overbrugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De meeste lose elektrische gereedschappen gaan niet verder dan 2000-2500W. Die met 2500W zijn vaak al voorzien van een aanloopbeveiliging, zodat de piekstroom niet bij iedereen de zekering er uit trekt.

Welk model haakse slijper doet 3500W continu? Ik ben heel benieuwd.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:30
een grote haakse slijper (300mm?) zonder softstart trekt idd te veel stroom tijdens het aanlopen. Voldoende om een automaat te laten trippen.
Misschien helpt een trage automaat of een lang snoer.
Of eerst even aanslingeren ja
Met smeltpatronen gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thunder7 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:22:
De meeste lose elektrische gereedschappen gaan niet verder dan 2000-2500W. Die met 2500W zijn vaak al voorzien van een aanloopbeveiliging, zodat de piekstroom niet bij iedereen de zekering er uit trekt.

Welk model haakse slijper doet 3500W continu? Ik ben heel benieuwd.
Een hitachi ....???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
DJSmiley schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:37:

Niet uitgerold, maar juist opgerold. Juist daarmee creëer je het inductieve effect en als je 'm uitrolt is dat weg.

Tuurlijk, die haspel wordt heet, maar voordat dat een probleem wordt ben je wel een paar uur verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Met de vraagtekens ben ik het wel eens.

Hier staat een collectie: https://www.toolnation.nl...MDvterD9tQCFYM4GwodrLcBKQ maar geen model >2500W

De leverancier zelf http://www.hitachi-powert...ereedschap/slijpmachines/ kent ze ook niet, ook niet het 305 mm model (2400W)

Ik denk nog steeds dat een 3500W electrische haakse slijper niet bestaat.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 14:20

Rmg

thunder7 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:23:
[...]

Met de vraagtekens ben ik het wel eens.

Hier staat een collectie: https://www.toolnation.nl...MDvterD9tQCFYM4GwodrLcBKQ maar geen model >2500W

De leverancier zelf http://www.hitachi-powert...ereedschap/slijpmachines/ kent ze ook niet, ook niet het 305 mm model (2400W)

Ik denk nog steeds dat een 3500W electrische haakse slijper niet bestaat.
Een Hitachi G23ss heeft een "max power output" van 3500w en is 1900w rated. Grote kans dat ze met koeieletters 3500w op de doos zetten

http://www.ebay.co.uk/itm...-G23SS-230v-/172564086892

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rmg schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:21:
[...]

Een Hitachi G23ss heeft een "max power output" van 3500w en is 1900w rated. Grote kans dat ze met koeieletters 3500w op de doos zetten

http://www.ebay.co.uk/itm...-G23SS-230v-/172564086892
Niet alleen op de doos maar ook op de machine is inderdaad dit model

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Flake schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:06:
[...]

Niet uitgerold, maar juist opgerold. Juist daarmee creëer je het inductieve effect en als je 'm uitrolt is dat weg.
Onwaar. De inductie is 0, beide aders liggen in dezelfde richting.
Pagina: 1