Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goedkope Game PC bouwen.Help

Pagina: 1
Acties:

• D.J.C.
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-11-2019
Hallo.

Het moederbord van mijn pc ging kapot en daaruit volgde een kleiner moederbordje waarop slechts 2 RAM slots zitten en geen HDD in past...Ook mijn voeding van 850W ging laatst kapot door een stroomschok...
Vandaar heb ik besloten om een game pc te bouwen met vooral tweedehands onderdelen die ik zelf nog over heb en goedkope onderdelen van het internet. Ik merk dat sommige onderdelen zoals processors erg goedkoop zijn als het moederbord van de markt is en bijna alleen nog maar tweedehands te verkrijgen zijn (Socket 1366 of 1155 bijvoorbeeld). Mijn idee is om een tweedehands 1336 of een 1155 processor te kopen voor een goedkoop prijsje. Echter is er weinig te vinden over 1336 socket moederborden en lijkt 1336 geassocieerd te zijn met servers? Is dit wel slim om aan te beginnen voor een gewone game pc?

Wat ik over heb in onderdelen:
- 2x4GB Crucial Ballistix 1600Mhz
- 2x1TB HDD
- Een door kortsluiting makend moederbord defecte voeding van 850W (Heel misschien te repareren met soldeerbout?)
- 2x4GB overig RAM
- 4GB (2x2) RAM geheugen DDR3 - Corsair CMV4GX3M2A1333C9
- Kapot 1155 moederbord P8H67-M-Pro

Heb jij een idee hoe ik hier een mooi game pc'tje van maak die compatibel is en er geen slecht afgestemde bottlenecks zijn?

Ik dacht dat ik misschien die 2x4GB crucial ballistix kan combineren met het overige ram dat ik heb, wat dan 16GB maakt (soort van). Hier heb ik sterke twijfels over gezien deze verschillen in Mhz en misschien zelfs DDR type.
Mijn vraag: Kan het kwaad om dit alsnog te doen en levert het dan meer op dan enkel de 8GB crucial 1600Mhz erin te stoppen, of is dit stom om te doen 8)7 ?

Overigens als ik er twee HDD's in wil proppen moet ik dan een moederbord hebben die dat ondersteunt (waar ruimte daarvoor is) of ligt dat aan de kast/kabels?

Kan ik dat oude P8h67-m-pro moederbord niet testen op sporen waar het defect door is en is de CMOS batterij vervangen een poging waard? Het bord gaf waarschijnlijk kortsluiting en ging niet meer aan (lampje brande wel).

En als ik dus een verouderd moederbord koop zoals een 1336 of 1155, wat is jullie advies daarmee? Wellicht jammer dat dat de flexibiliteit verhindert van de PC en dat deze tweedehands is.

En ten slotte: zijn die processors van slechts 50 euro bijvoorbeeld niet een stuk minder goed gezien ze verouderd zijn, of is dit gewoon een hele slimme zet naar een goedkope game pc.

Zoals bijvoorbeeld: Intel Core i5 2500K voor 50 euro (3,7 Ghz, 4 cores en 1155 socket).

Advies is zeer welkom! _/-\o_ Ik vind het leuk om zo op creatieve wijze een zo goedkoop mogelijke game pc te bouwen met de mogelijkheden die ik heb.

In mijn huidige pc die ik overigens het liefst heel laat heb ik nog maar die wellicht bewegingsvrijheid vergroot:
-2x4GB Crucial Ballistix
-MSI Geforce GTX 760 Twin Frozen
-250 GB SSD EVO Samsung
- 500W coolermaster koeling (simpel)
-Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz - 1155 socket

De RAM gebruikt 665.1 MHz terwijl deze capaciteit hoger ligt :(.

[ Voor 10% gewijzigd door D.J.C. op 01-07-2017 13:55 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Als ik het goed zie heb je eigenlijk alleen nog wat HDD's en wat RAM wat je eventueel zou kunnen hergebruiken. Dat gaat beide niet veel verschil maken.

Zonder indicatie van je budget is het lastig hier een goed voorstel voor te doen. Het feit dat je naar tweede hands wilt, lijkt erop te duiden dat je niet al te veel wilt besteden.
In de laatste BBG zit iig een budget-game systeem die je als benchmark kan gebruiken: reviews: Desktop Best Buy Guide
In deze prijsklasse kan je ook goed naar een tweede hands machine in V&A kijken.

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-11 13:59
Ik denk overigens dat je 1366 bedoelt en niet 1336. Op het 1366 socket kwam de eerste lichting i7 uit. Zijn geen slechte processoren maar zijn onderhand wel aardig verouderd. Als je echt budget wilt gaan zou ik kijken naar de lijst die Jesse al heeft gelinkt. Sowieso is het handig om inzichtelijk te krijgen in wat voor RAM je precies hebt. DDR2 en 3 zijn niet met elkaar te wisselen en combineren.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54
Zijn die HDD's IDE of SATA?

Indien SATA;

Aangezien je DDR3 geheugen hebt is het verstandig om voor een Haswell setup te gaan. Deze presteerd een stuk beter dan Sandy Bridge, Ivy Bridge en elke AMD architectuur welke DDR3 ondersteunt.

V&A aangeboden: Intel Core i7-4771 CPU 3.50 GHz + originele cooler
Als je deze voor €140 kunt krijgen heb je een mooie deal. Waarom die prijs?

- Haswell heeft vergelijkbare prestaties met Ryzen.
- Ryzen 5 1400 kost nieuw €165, tweedehands rond de €150
- Ryzen zit op een nieuwer platform met nieuwere features.
- Ryzen is over te klokken, deze Core i7 niet.

Moederbord; V&A aangeboden: Gigabyte GA-B85M-D2V 1150 Moederbord Micro ATX NIEUW !!

Combineer je met de 2x4GB Crucial Ballistix 1600Mhz die je hebt.

Videokaart; V&A aangeboden: Gigabyte GV-N980D5-4GD-B te koop
Presteerd vergelijkbaar met een GTX 1060 6GB welke nieuw minimaal €320 kosten.

Edit; zal een stuk beter presteren dan je huidige pc ;)

EDIT 2; Goedkopere cpu en gpu;

V&A aangeboden: Intel Core i3-4130 Tray
V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G

Prestaties van die i3 + GTX 950 zullen ongeveer overeenkomen met deze i3 + GTX 950;
YouTube: AMD Radeon RX 460 Benchmarks Review - 12 Game Performance Test

[ Voor 18% gewijzigd door NitroX infinity op 03-07-2017 14:25 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry