Wat ga je met je laptop doen?
Webdevelopment + photoshop. In de praktijk veel browsertabjes open met een aantal veeleisende webapps. een IDE die ook het nodige aan ram gebruikt en een virtualmachine die ubuntu draait als development omgeving die ook een beetje cpu en ram verbruikt.
Ik neem de laptop elke dag mee naar werk en huis en wil ook op de bank of aan de eettafel verder kunnen werken. Een goede touchpad is dan ook erg fijn. Eenmaal thuis en op werk koppel ik de laptop (desnoods via een hub) aan een externe monitor (27 inch) en bedraad tobo en muis.
Zelf denk ik aan:
13 inch
Core i5
16gb ram
SSD
Geen dedicated GPU
Goed kleurecht scherm, zonder irritante kijkhoeken of spiegeling.
Wat is je budget?
Ik wil me niet limiteren tot x budget omdat ik de eisen niet kan bijstellen. Ik moet kunnen developen en photoshoppen tegelijkertijd in een soepeldraaiende omgeving. Hoe lager de prijs hoe beter maar ik ga liever voor kwaliteit/duurzaam.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, een laag gewicht en lange batterij onder load (4u+) is een vereiste. Ik zal hem van en naar werk meenemen en op reis.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf al nagedacht over en research gedaan naar verschillende opties. Ik overweeg sterk een macBook pro te kopen. Dit heeft oa te maken met de volgende overwegingen maar ook het design vind ik belangrijk. De laptop draagt bij aan een goed verzorgde presentatie.
pricewatch: Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)
Asus Zenbook (Maar 8gb ram, windows maar wel de helft van de prijs van de macbook)
pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T
Dell XPS 13 (aangeraden in bbg, iets goedkoper dan macbook, maar windows, eveneens maar 8gb)
pricewatch: Dell XPS 13 9360-80VVD
Ik zoek tips, advies, suggesties. Moet ik wel naar mac zoeken? Kan ik Photoshop toch goed draaien binnen ubuntu en volstaat een gunstiger geprijsde laptop? Moet ik een windows laptop nemen omdat Mac geen meerwaarde biedt? etc. Alvast dank voor je reactie.
Webdevelopment + photoshop. In de praktijk veel browsertabjes open met een aantal veeleisende webapps. een IDE die ook het nodige aan ram gebruikt en een virtualmachine die ubuntu draait als development omgeving die ook een beetje cpu en ram verbruikt.
Ik neem de laptop elke dag mee naar werk en huis en wil ook op de bank of aan de eettafel verder kunnen werken. Een goede touchpad is dan ook erg fijn. Eenmaal thuis en op werk koppel ik de laptop (desnoods via een hub) aan een externe monitor (27 inch) en bedraad tobo en muis.
Zelf denk ik aan:
13 inch
Core i5
16gb ram
SSD
Geen dedicated GPU
Goed kleurecht scherm, zonder irritante kijkhoeken of spiegeling.
Wat is je budget?
Ik wil me niet limiteren tot x budget omdat ik de eisen niet kan bijstellen. Ik moet kunnen developen en photoshoppen tegelijkertijd in een soepeldraaiende omgeving. Hoe lager de prijs hoe beter maar ik ga liever voor kwaliteit/duurzaam.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, een laag gewicht en lange batterij onder load (4u+) is een vereiste. Ik zal hem van en naar werk meenemen en op reis.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf al nagedacht over en research gedaan naar verschillende opties. Ik overweeg sterk een macBook pro te kopen. Dit heeft oa te maken met de volgende overwegingen maar ook het design vind ik belangrijk. De laptop draagt bij aan een goed verzorgde presentatie.
- Ubuntu: ideaal voor softwaredevelopment door de ingebouwde console en keuze uit / gemakkelijke installatie van vele open source software. Draait native geen Photoshop, Wine, dualboot of via virtualmachine zijn voor mij geen opties.
- Windows: Draait photoshop, w10 ervaar ik als zeer prettig. Maar ik heb al redelijk wat ervaringen waarbij development software en tutorials alleen op ubuntu/mac gericht zijn en het gebrek aan native soortgelijke console vind ik een waar gemis.
- macOS: Mooie laptops en voldoen aan mijn specs. Opzich mooi spul alleen weinig ervaring mee qua development. Ik hoor vaak dat het OS gebouwd is op unix en dus overeenkomsten heeft met linux systemen. Als de console zoals de ubuntu console werkt is dit een mega grote plus.
pricewatch: Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)
Asus Zenbook (Maar 8gb ram, windows maar wel de helft van de prijs van de macbook)
pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T
Dell XPS 13 (aangeraden in bbg, iets goedkoper dan macbook, maar windows, eveneens maar 8gb)
pricewatch: Dell XPS 13 9360-80VVD
Ik zoek tips, advies, suggesties. Moet ik wel naar mac zoeken? Kan ik Photoshop toch goed draaien binnen ubuntu en volstaat een gunstiger geprijsde laptop? Moet ik een windows laptop nemen omdat Mac geen meerwaarde biedt? etc. Alvast dank voor je reactie.
[ Voor 12% gewijzigd door Krahk op 01-07-2017 13:31 ]