Mijn vraag
Ik zou graag mijn 2 nieuwe Unifi AC Lite's ook willen gebruiken voor mijn gast-netwerk wifi, door gebruik te maken van VLAN.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Setup die ik nu heb (helaas ouder huis, waardoor het wat 'opgeknipt' is)
(Met spatie opvullen wou niet, vandaar de puntjes)
Glasvezel modem
|
Fritzbox 7360 (Volgens mij ondersteund deze geen Vlan), met 1x Gigabit poort te gebruiken
|#1 (Gigabit) ···················································|#2 (100mbit)
|···································································|
|···································································Unifi AC Lite #1
|
|
Switch(Netgear, Gigabit, unmanaged), met verbonden pc, etc
|
Switch(Netgear, Gigabit, unmanaged), met verbonden printer, etc
|
Unifi AC Lite #2
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Direct achter de Fritzbox zou ik dus een switch willen plaatsen (gigabit & managed). Link
Daarmee heb ik naar alle apparaten een gigabit verbinding.
Mijn vraag is:
Kan ik door een managed switch direct achter de Fritzbox te plaatsen van/naar beide Unifi AC lite een VLAN voor het gastnetwerk creëren?
Of zullen de unmanaged switches die er tussen zitten de 'tagged' pakketten van de Unifi AC lite #2 niet doorgeven of deze tag eraf halen?
Of kan de Fritzbox alsnog zorgen dat het interne verkeer met elkaar kan communiceren, omdat deze de 'functie' router bediend en volgens mij geen VLAN ondersteund?
Problemen huidige setup:
- Geen volledige snelheid Unifi AC Lite A
- Voor zover ik begrijp geen mogelijkheid om een vlan Guest wifi te creëren op de Unifi AC lite's.
Ik zou graag mijn 2 nieuwe Unifi AC Lite's ook willen gebruiken voor mijn gast-netwerk wifi, door gebruik te maken van VLAN.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Setup die ik nu heb (helaas ouder huis, waardoor het wat 'opgeknipt' is)
(Met spatie opvullen wou niet, vandaar de puntjes)
Glasvezel modem
|
Fritzbox 7360 (Volgens mij ondersteund deze geen Vlan), met 1x Gigabit poort te gebruiken
|#1 (Gigabit) ···················································|#2 (100mbit)
|···································································|
|···································································Unifi AC Lite #1
|
|
Switch(Netgear, Gigabit, unmanaged), met verbonden pc, etc
|
Switch(Netgear, Gigabit, unmanaged), met verbonden printer, etc
|
Unifi AC Lite #2
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Direct achter de Fritzbox zou ik dus een switch willen plaatsen (gigabit & managed). Link
Daarmee heb ik naar alle apparaten een gigabit verbinding.
Mijn vraag is:
Kan ik door een managed switch direct achter de Fritzbox te plaatsen van/naar beide Unifi AC lite een VLAN voor het gastnetwerk creëren?
Of zullen de unmanaged switches die er tussen zitten de 'tagged' pakketten van de Unifi AC lite #2 niet doorgeven of deze tag eraf halen?
Of kan de Fritzbox alsnog zorgen dat het interne verkeer met elkaar kan communiceren, omdat deze de 'functie' router bediend en volgens mij geen VLAN ondersteund?
Problemen huidige setup:
- Geen volledige snelheid Unifi AC Lite A
- Voor zover ik begrijp geen mogelijkheid om een vlan Guest wifi te creëren op de Unifi AC lite's.