Warmtepompboiler in combinatie Solo-CV Ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 16:44
Onze woning is voorzien van een Intergas Solo CV ketel met een indirect gestookte boiler van 80 liter.

In de afgelopen 2 maanden gebruiken wij gemiddeld 60m3 gas voor SWW (volledige woning VV) huishouden van 4 personen.

Ik zou graag deze 12*60=720m3 gas verminderen met bijvoorbeeld een warmtepomp boiler.

Heeft er iemand enig idee hoe ik deze kan aansluiten en of ik eventueel de cv kan gebruiken om de boiler bij te verwarmen.
Op dit moment zit de temperatuur sensor van de CV in de boiler van 80 liter.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 11:55
Ervan uitgaande dat je door mindering van gasverbruik jouw CO2 uitstoot wilt verminderen denk ik dat een warmtepompboiler hierbij een nihil bijdrage gaat leveren omdat:
  • het elektriciteitsverbruik van een warmtepompboiler tegen de bijbehorende energiemix + CO2 uitstoot beoordeeld moet worden. Het kantelpunt waarbij een grijze stroom warmtepompboiler minder uitstoot heeft dan doorstromer zal rond een COP van 3 liggen;
  • De gebruikte lucht voor de warmtepompboiler van binnen komt en opgewarmd moet worden door de reguliere verwarmingsinstallatie.
M.a.w., de combinatie CV-ketel en warmtepompboiler is een niet zo slimme investering die niet zal leiden tot minder CO2 uitstoot. Alleen in landen met veel kernenergie is de CO2 uitstoot per kWh significant lager dan in NL en zal een warmtepompboiler een positief effect t.o.v. een ketel hebben op het gebied van CO2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 16:44
stekkel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:27:
Ervan uitgaande dat je door mindering van gasverbruik jouw CO2 uitstoot wilt verminderen denk ik dat een warmtepompboiler hierbij een nihil bijdrage gaat leveren omdat:
  • het elektriciteitsverbruik van een warmtepompboiler tegen de bijbehorende energiemix + CO2 uitstoot beoordeeld moet worden. Het kantelpunt waarbij een grijze stroom warmtepompboiler minder uitstoot heeft dan doorstromer zal rond een COP van 3 liggen;
  • De gebruikte lucht voor de warmtepompboiler van binnen komt en opgewarmd moet worden door de reguliere verwarmingsinstallatie.
M.a.w., de combinatie CV-ketel en warmtepompboiler is een niet zo slimme investering die niet zal leiden tot minder CO2 uitstoot. Alleen in landen met veel kernenergie is de CO2 uitstoot per kWh significant lager dan in NL en zal een warmtepompboiler een positief effect t.o.v. een ketel hebben op het gebied van CO2 uitstoot.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb echter een over capaciteit van 1500 KWh van onze zonnepanelen.
Dit zorgt dus al voor minder CO2 uitstoot en wil graag mijn eigen capaciteit volledig benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
midget schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:45:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Ik heb echter een over capaciteit van 1500 KWh van onze zonnepanelen.
Dit zorgt dus al voor minder CO2 uitstoot en wil graag mijn eigen capaciteit volledig benutten.
Vooropgesteld, ik neem het jou niet kwalijk dat je zo denkt. Echter, op een wat hoger niveau beschouwd is dit precies de reden waarom ik van mening ben dat de salderingsregeling afgeschaft moet worden want het leidt tot investeringen die vanuit CO2 perspectief nauwelijks toegevoegde waarde hebben. In de winter leveren jouw zonnepanelen bijna niks op en moet je uitgaan van een reguliere energiemix en dus ook kolenstroom. De opgewekte stroom in de zomer wordt namelijk niet opgeslagen.

Daarnaast, waarom een investering doen voor een functionaliteit die je al hebt (de doorstromer)?

Inhoudelijk, 60m3 per maand voor SWW klinkt aan de hoge kant. Daar kan je 7,3m3 SWW met 50 graden verwarmen. Maatregelen als waterbesparende douchekoppen of Douche WTW's zetten meer zoden aan de dijk maar vanwege de salderingsregeling maak je een suboptimale keuze.

Maar sta je er toch op om zolang het duurt (de salderingsregeling zal hoe dan ook in de huidige vorm afgeschaft worden) jouw stroomoverschot zelf te verbruiken dan zal een hybride CV ketel opstelling, dus gecombineerd met een lucht/water warmtepomp waarschijnlijk tot meer besparing leiden (indien je met LTV werkt) omdat de rendementen van warmtepompen bij lage temperatuurafgifte gewoon veel beter zijn. Bij SWW is de benodigde hoge temperatuur er de reden van dat de COP zo laag is en de relatieve energiebesparing gering is.

Maar het beste kan je gewoon een excelsheetje maken en eens gaan uitrekenen wat je bespaard door een warmtepompboiler aan te schaffen, wat de terugverdientijd is en wat de consequenties zijn als saldering afgeschaft wordt. Dan kan je zelf zien dat het niet een hele handige investering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:36

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

stekkel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:34:
[...]

Vooropgesteld, ik neem het jou niet kwalijk dat je zo denkt. Echter, op een wat hoger niveau beschouwd is dit precies de reden waarom ik van mening ben dat de salderingsregeling afgeschaft moet worden want het leidt tot investeringen die vanuit CO2 perspectief nauwelijks toegevoegde waarde hebben. In de winter leveren jouw zonnepanelen bijna niks op en moet je uitgaan van een reguliere energiemix en dus ook kolenstroom. De opgewekte stroom in de zomer wordt namelijk niet opgeslagen.

Met dit gasverbruik voor sww zou ik een zonneboiler adviseren, minstens 25 jaar
plezier van :)

Daarnaast, waarom een investering doen voor een functionaliteit die je al hebt (de doorstromer)?

Inhoudelijk, 60m3 per maand voor SWW klinkt aan de hoge kant. Daar kan je 7,3m3 SWW met 50 graden verwarmen. Maatregelen als waterbesparende douchekoppen of Douche WTW's zetten meer zoden aan de dijk maar vanwege de salderingsregeling maak je een suboptimale keuze.

Maar sta je er toch op om zolang het duurt (de salderingsregeling zal hoe dan ook in de huidige vorm afgeschaft worden) jouw stroomoverschot zelf te verbruiken dan zal een hybride CV ketel opstelling, dus gecombineerd met een lucht/water warmtepomp waarschijnlijk tot meer besparing leiden (indien je met LTV werkt) omdat de rendementen van warmtepompen bij lage temperatuurafgifte gewoon veel beter zijn. Bij SWW is de benodigde hoge temperatuur er de reden van dat de COP zo laag is en de relatieve energiebesparing gering is.

Maar het beste kan je gewoon een excelsheetje maken en eens gaan uitrekenen wat je bespaard door een warmtepompboiler aan te schaffen, wat de terugverdientijd is en wat de consequenties zijn als saldering afgeschaft wordt. Dan kan je zelf zien dat het niet een hele handige investering is.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

60 kuub gas per maand puur aan ww :?

Ik zou daar eerst eens kritisch naar kijken; ik verbruik met 5 personen net aan 12 kuub per maand voor douchen c.q bad

Maar om inhoudelijk ook antwoord te geven op de vraag: als eens nagedacht over een hybride pomp/ketel naast een zonneboiler?

[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 01-07-2017 10:46 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tjonge, je kan alles wel direct afschieten omdat de co2 uitstoot niet vermindert of niet direct :/
Het aandeel groene stroom gaat toenemen en dat van kolenstroom neemt vanzelf af in de toekomst.
Wat de wpboiler betreft zou ik kijken waar je die kan plaatsen, kan je lucht van buiten aanzuigen dan is dat een pre maar in de winter daalt de cop van het apparaat.

Ik lees dat er een stroomoverschot is en dan denk ik aan een dak dat vol ligt waardoor er weinig ruimte voor een zonnecollector (of meerdere) over is.
Er zijn wpboilers met een extra spiraal waar je zonnecollectors op kunt aansluiten, daarmee vang je een deel van de bezwaren op.
Echter gebruik je de warmtepomp dan juist rond de winter wanneer hij matig (onzuinig) presteert.
Ook is het een loodzwaar ding als hij leeg is, laat staan met 200 of meer liter water erin.

Er wordt hier een L/W warmtepomp genoemd, ook deze heeft een groot vat nodig dat deels voor cv is en deels voor tapwater dus je bent hoe dan dan ook de ruimte kwijt voor een groot vat.
Als je weet hoeveel gas je voor verwarming kwijt bent kan je berekenen of een L/W warmtepomp rendeert.
Met een slecht geisoleerd huis is het zonde om er aan te beginnen, maar we weten niet of dat het geval is :)
Een voordeel is dat wat je ook kiest, er is subsidie voor (NL) :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:45
Ik deel niet geheel mening met @stekkel dat pas vanaf COP3 rendabel is.
Voor SWW van 80C is een CV ketel een stuk minder efficient kan zo maar 20-30% schelen.
Voor 80/60 CV al haalt zo'n Intergas op zijn best 8,5kWh/m3 in laagste modulatie stand en 8kWh/m3 in hogere Als ook voor 60m3 per maand moet gas ketel flink wat uren (20-30) draaien en daarvoor is ook nog elektra benodigd.

Alleen gem. 60m3 per maand is vrij veel, gaat richting 500ltr per dag dat is niet iets voor meest gangbare 200-300ltr warmtepompboilers die daarna weer uren soms wel 6-9 uur bezig zijn om op te warmen.
Dat is iets meer voor een losse boiler met een gewone WP buitenunit >3,5kW.

Maar probeer eerst eens grof vast te stellen waar alle warme water naar toegaat,
Bijv douche neem een emmer en een stopwatch en meet eens het verbruik en of dat grof overeenkomt met de tijd dat die gebruikt wordt, Of kijk zowel op gasmeter als watermeter voor een douche sessie, of gas ketel wel in buurt van 8kWh/m3 komt of eens ingeregeld dient te worden

Edit: het kan ook zijn dat je veel warmteverlies hebt en dat boiler en leidingen wat meer isolatie kunnen gebruiken.
Om een redelijke keuze met warmtepomp of warmtepompboiler te maken heb je nog te veel mogelijke onzekerheden wat de werkelijke behoefte is of wat minimaal nog is

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 01-07-2017 12:13 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Domba schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:01:
Ik deel niet geheel mening met @stekkel dat pas vanaf COP3 rendabel is.
Voor SWW van 80C is een CV ketel een stuk minder efficient kan zo maar 20-30% schelen.
Voor 80/60 CV al haalt zo'n Intergas op zijn best 8,5kWh/m3 in laagste modulatie stand en 8kWh/m3 in hogere Als ook voor 60m3 per maand moet gas ketel flink wat uren (20-30) draaien en daarvoor is ook nog elektra benodigd.
Waarom zou je met een doorstromer water tot 80 graden verwarmen? Bij mijn CV is dat keurig ingesteld op 60 graden waardoor je een rendement van ca 80% kan halen. Dus het is niet helemaal eerlijk om de COP van 3 ter discussie te stellen met een niet standaard SWW regime van een ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
stekkel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:14:
[...]

Waarom zou je met een doorstromer water tot 80 graden verwarmen? Bij mijn CV is dat keurig ingesteld op 60 graden waardoor je een rendement van ca 80% kan halen. Dus het is niet helemaal eerlijk om de COP van 3 ter discussie te stellen met een niet standaard SWW regime van een ketel.
Dat betekend een nieuwe gas-CV-ketel, een Intergas solo heeft geen doorstroom warmtewisselaar intern, maar een externe 3 wegklep die indirect een boiler kan verwarmen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:58:
Tjonge, je kan alles wel direct afschieten omdat de co2 uitstoot niet vermindert of niet direct :/
Het aandeel groene stroom gaat toenemen en dat van kolenstroom neemt vanzelf af in de toekomst.
Er zijn twee beweegredenen om de SWW voorziening aan te passen:
  1. Financieel;
  2. Klimaat.
Ad 1: je zal dan toch echt een berekening moeten maken inclusief afschrijving e.d. en het zou mij verbazen wanneer een warmtepompboiler zich gaat terugverdienen binnen de technische levensduur.

Ad 2: De meeste CO2 besparing per uitgegeven euro lijkt mij een uitgangspunt wat je niet ter discussie kan stellen.

Op basis van bovenstaande schiet ik inderdaad wat af. Als je het daar niet mee eens bent is het emotie die de ratio overheerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Domba schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:20:
[...]

Dat betekend een nieuwe gas-CV-ketel, een Intergas solo heeft geen doorstroom warmtewisselaar intern, maar een externe 3 wegklep die indirect een boiler kan verwarmen
Dat wist ik niet, goed commentaar dus. Het lagere rendement van de ketel leidt er inderdaad toe dat de warmtepompboiler bij een iets lagere COP een gelijke CO2 uitstoot heeft dan de ketel en dus eerder interessant is.

Edit, ik ging uit van een rendement van 80% bij 60 graden. De brochure kijkende ligt dat rendement bij de intergas solo hoger dan 80% en vraag ik mij af of mijn redenatie in deze reactie stand houdt.

[ Voor 16% gewijzigd door stekkel op 01-07-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
stekkel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:25:
[...]

Dat wist ik niet, goed commentaar dus. Het lagere rendement van de ketel leidt er inderdaad toe dat de warmtepompboiler bij een iets lagere COP een gelijke CO2 uitstoot heeft dan de ketel en dus eerder interessant is.
Of een gewone warmtepompboiler van 300ltr met volle tap 250ltr >40C gaat passen is maar de vraag een eerste indicatie is het jaar drinkwaterverbruik of die ruim beneden 175-200m3/j ligt en het in afstelling gezocht moet worden
Edit, ik ging uit van een rendement van 80% bij 60 graden. De brochure kijkende ligt dat rendement bij de intergas solo hoger dan 80% en vraag ik mij af of mijn redenatie in deze reactie stand houdt.
Ik weet niet om welke ketel het hier exact gaat, maar deze heeft alleen een beter rendement (10-15%) als die condenserend is dus lager dan 50C en dan ook nog maar alleen in lage modulatie want op volvermogen zakt ook een Intergas HR22 met aanvoer temperatuur 50C als nog terug naar <7.5kWh/m3

Edit: het is raadzaam bij deze verbruiken en als meeste door douchen verbruikt wordt om eens te kijken of er ruimte is voor een douche-WTW.

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 01-07-2017 13:08 ]

Pagina: 1