Ryzen PC+randapparatuur €1400

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Drent
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 23:40
Ik bouw voor een vriend van me een hele setup van €1400 omdat hij van een laptop af wil stappen. Echter heb ik nog nooit met AMD gewerkt en vraag ik nog even hier voor een soort van laatste check. De reden dat ik de Ryzen en niet een i5 heb gekozen is omdat dat een stuk goedkoper is en daardoor een gtx 1070 in het systeem kan. Ik weet dat ze op dit moment schaars zijn maar die ben ik van plan 2e hands voor rond de €450 te kopen. Voor de vorm zit de Windforce er voor nu nog in mocht deze wel weer beschikbaar zijn binnenkort. Dus mijn vraag: gaat alles op deze manier samenwerken of moet er nog iets aan veranderd worden. (Dit is de kaart die ik 2e hands wil kopen)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, kleine tasks extra erbij zoals een streampje en chat tegelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1400 (klein beetje speling maar dit is toch echt wel wat hij wil uitgeven)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dit lijstje al samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1Asus Prime B350-Plus€ 98,49€ 98,49
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 421,50€ 421,50
1Seagate Barracuda, 1TB€ 46,78€ 46,78
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 47,-€ 47,-
1AOC I2475PXQU Zwart€ 166,51€ 166,51
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 23,90€ 23,90
1Natec Genesis RX22 Backlight Keyboard (Qwerty US)€ 27,42€ 27,42
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair TX550M V2€ 79,50€ 79,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.347,05

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope als het maar goed werkt en je kan vertellen waarom ik iets anders zou moeten gebruiken :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil mogelijk, dus liever geen founders edition kaart oid. Echt silent hoeft hij echt niet te zijn maar zolang hij niet 50 decibel produceert ben ik al blij.

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog nooit met AMD cpu's gewerkt, gaat dit allemaal op dezelfde manier bij elkaar passen als intel (en dan heb ik het met name over mobo cpu en ram)?. Als er nog andere onderdelen zijn die er meer bij passen hoor ik het graag. Mijn dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Pure Power 9 moet je niet nemen. Matige kwaliteit, dito prestaties en daarom veel te duur. Voor dezelfde prijs heb je een veel betere Corsair TX550M V2.
Het enige verschil bij installeren is dat bij Intel de pinnen in het socket zitten en bij AMD op de cpu. Het installeren van cpu, ram etc gaat op dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Drent
Aangepast, heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05:52
Je zou kunnen overwegen om er een aftermarket koeler in te zetten.

Koelt beter en is stiller.

pricewatch: Arctic Freezer 33

pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

De mugen is vooral goed voor overklokken, maar aangezien je dan niet gaat doen, is de artic ook zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Drent
CryRaven schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:11:
Je zou kunnen overwegen om er een aftermarket koeler in te zetten.

Koelt beter en is stiller.

pricewatch: Arctic Freezer 33

pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

De mugen is vooral goed voor overklokken, maar aangezien je dan niet gaat doen, is de artic ook zeer goed.
http://www.relaxedtech.co...and-wraith-spire-cooler/2

Als ik deze site moet geloven is de wrait spire echt wel prima hoor maar ik hoor graag hoe jij er over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05:52
Mathijs Drent schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:29:
[...]

http://www.relaxedtech.co...and-wraith-spire-cooler/2

Als ik deze site moet geloven is de wrait spire echt wel prima hoor maar ik hoor graag hoe jij er over denkt.
Ik heb hem zelf niet dus ik weet niet hoe hij presteert op gebied van koeling en stilte.

Maar als ik benchmarks mag geloven doet hij zijn ding wel, dus je kunt het eerst even aanzien.
Je kunt namelijk later altijd nog een andere koeler er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
Aangezien je vriend niet gaat overclocken is de 1600X een optie omdat hij een stuk hogere clocksnelheden heeft. Je moet er wel een cooler bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Bij het MSI B350 PC MATE moederbord krijg je voor dezelfde prijs usb-c, meer casefan aansluitingen en 7.1 jacks. Aftermarket koeler vind ik onzinnig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harpoontje073
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik denk dat je wel een andere monitor moet uitkiezen of ander kan de videokaart vele malen goedkoper. Een scherm met maar 60Hz is een gtx1070 echt overkill. Kan je net zo goed een gtx 970 of gtx1060 nemen. Heb zelf ook plannen om binnekort zo'n build te maken en heb aardig research gedaan. Met een gtx 1070 moet je scherm minimaal 1080p 120-144Hz zijn. Anders benut je de kaart nooit maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 15:17
Het klopt dat een gtx 1070 voor fhd@60Hz zwaar overkill is. Maar met de levertijden van de 580 en tot gevolg veel te hoge prijzen van de 1060 is het prijsverschil niet eens zo groot om maar gelijk voor een veel betere 1070 te gaan.
Voordeel is wel dat ie met een 1070 redelijk futureproof zit (voor zover dat mogelijk is)

Verder ben ik het er wel mee eens dat een gtx 970 via de v&a te halen ook een goeie optie kan zijn.
Bespaard je best wel wat geld, en voor fhd is het een prima gpu waar je nog goed op kan gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Mis nog een headset in je lijst.
pricewatch: Kingston HyperX Cloud II Gun metal
pricewatch: Corsair Gaming VOID USB Carbon

Deze 1080 monitoren zijn eigenlijk het minimum wat je zou willen. 60Hz is onderhand no go hoewel je die nog wel in absolute budget builds tegenkomt, 144Hz geeft gewoon een veel vloeiender beeld.
pricewatch: Acer GN246HL (UM.FG6EE.B06) Zwart
pricewatch: AOC G2460PF Rood, Zwart
Wel wat duurder en TN paneel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Drent
We zijn inmiddels wel aan het nadenken over een 1060 of 970 aangezien we idd 60hz hebben. Zelf zou ik nooit meer voor een TN paneel gaan en dan is het imo zonde om voor 120hz te gaan als het een TN is. Headset heeft ie trouwens al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Drent
lactaxative schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:38:
Bij het MSI B350 PC MATE moederbord krijg je voor dezelfde prijs usb-c, meer casefan aansluitingen en 7.1 jacks. Aftermarket koeler vind ik onzinnig.
Bij die PC MATE krijg je maar 5 usb aansluitingen, een beetje weinig vind je ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Mathijs Drent schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:57:
[...]

Bij die PC MATE krijg je maar 5 usb aansluitingen, een beetje weinig vind je ook niet?
Ik heb er nog nooit meer dan 3 gebruikt, dus nee, dat vind ik niet. Waar wil jij meer dan 7 aansluitingen voor gebruiken dan? Die op de voorkant tellen tenslotte ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Mathijs Drent schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:54:
We zijn inmiddels wel aan het nadenken over een 1060 of 970 aangezien we idd 60hz hebben. Zelf zou ik nooit meer voor een TN paneel gaan en dan is het imo zonde om voor 120hz te gaan als het een TN is. Headset heeft ie trouwens al wel.
Over een 1060 of een nieuwe 1070 hoef je niet na te denken voor althans de korte termijn, die zijn niet verkrijgbaar. Wil je vriend op 1080 spelen dan heb je aan een GTX 970/980 meer dan genoeg.

In deze prijsklasse moet je qua monitoren een keuze maken tussen 1 met een goede kleurweergave of 1 die snel is. Dat is de vraag die je vriend kan beantwoorden.
In dit geval is de monitor in de lijst er eerder 1 voor de casual gamer terwijl de build meer voor de serieuze gamer is. Daar wringt de schoen nogal. Deze monitor is meer een sluitpost.

Weet niet of zijn huidige monitor dringend aan vervanging toe is maar imho kan hij beter door sparen voor een goede 1440P/144Hz monitor. Dan moet er wel een 1070 in.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
mowa schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:52:
[...]

Over een 1060 of een nieuwe 1070 hoef je niet na te denken voor althans de korte termijn, die zijn niet verkrijgbaar. Wil je vriend op 1080 spelen dan heb je aan een GTX 970/980 meer dan genoeg.

In deze prijsklasse moet je qua monitoren een keuze maken tussen 1 met een goede kleurweergave of 1 die snel is. Dat is de vraag die je vriend kan beantwoorden.
In dit geval is de monitor in de lijst er eerder 1 voor de casual gamer terwijl de build meer voor de serieuze gamer is. Daar wringt de schoen nogal. Deze monitor is meer een sluitpost.

Weet niet of zijn huidige monitor dringend aan vervanging toe is maar imho kan hij beter door sparen voor een goede 1440P/144Hz monitor. Dan moet er wel een 1070 in.
Klopt, maar er moet ook rekening mee worden gehouden dat een 1070 niet goed verkrijgbaar is, al dan niet voor complete rape-prijzen.

Welke games wil OP spelen? Met CSGO en League is het handig om een scherm te hebben met hoge refreshrates en lage respons. Als je net zoals ik echter alleen Fallout, The Witcher en F1 speelt, is de meerwaarde ontiegelijk klein ten opzichte van de meerprijs. Ik heb meerdere schermen bekeken en het verschil was naar mijn mening zo miniem. Zijn vriend is gewend aan een laptop, met een mooi 1080 paneel is niks mis. Bespaart hij ook nog op zijn videokaart.

Ik heb zelf de LG 29UM58-P, een ultrawide. Eerste monitor omdat ik ook van een laptop afkwam, geen spijt van gehad. Geen dikke kaart nodig om fatsoenlijk op te gamen, en ik zie het verschil niet tussen 60Hz of 144Hz. Het verschil tussen 2560x1080 en 1440p is wel zichtbaar maar je moet je echt afvragen of het die honderd plus waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:54
Ik vind een 1070 voor 1080p toch geen overkill indien je alles op ultra wil zetten de komende jaren. Er zijn al games waar een 1060 geen 60fps vast kan houden op ultra en dit zal er in de toekomst ook niet beter kan worden.

Ben je tevreden met very high of high is er natuurlijk niet aan de hand. Vaak zie je ook weinig verschil tussen very high en ultra maar het is maar net wat je vriend wil :)
Pagina: 1