Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:28
Zo, ik word hier even redelijk simpel. Heb thuis een eenvoudige setup: Ziggo (voorheen UPC), 3208 Cisco, zo'n eenvoudig ding met één Ethernetpoort, geen Wifi, daarachter een MikroTik RB951.

Sinds twee dagen klaagt het hele gezin over een haperende of zelfs wegvallende wifi verbinding. Paniek op kunnen vangen met een USB dongle+Huawei wifi kastje.

Nu ben ik altijd heel pragmatisch, in die zin dat ik voor ik ga troubleshooten, eerst kijk of ik iets nieuws kan kopen.

Dus nieuwe MikroTik besteld, aangesloten, SSID+wachtwoord ingevuld en jawel: zelfde ellende. Ben nu vanaf dat ik thuis ben, 20.30 ofzo van alles aan het proberen: andere plek, alle andere apparaten met Wifi uitgezet, behalve degene waar ik mee test, noem maar op, maar nog steeds haperende verbinding.

Tot een minuut of tien geleden, ineens weer stabiele verbinding. 12ms/70 Mbps down/12.5 Mbps up. Vind ik heel redelijk over wifi.

Dit lijkt erop dat er van buitenaf iets stoort, maar het vreemde is dat dat Huawei kastje wel stabiel is.

Wie heeft er tips hoe ik kan zoeken wat er mis gaat?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Beste antwoord (via StevenK op 14-01-2018 16:32)

Verwijderd

Klopt, niet alle mobiele telefoons werken "perfect" met Mikrotik. Er zijn wel tweaks daarvoor, maar dat moet je in het Mikrotik forum op zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 19:17
Om even een paar ideeën op te gooien: Heb je een Horizonbox en zoja; is hiervan de WiFi uitgeschakeld? Is de MikroTik ook het enige apparaat die jouw SSID uitzend? Geen Range extenders ergens tussen?

Wellicht kan je iets uit je logging halen op je MikroTik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Wifi kanaal veranderen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
BluRay schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 00:03:
Om even een paar ideeën op te gooien: Heb je een Horizonbox en zoja; is hiervan de WiFi uitgeschakeld?
2x ja
Is de MikroTik ook het enige apparaat die jouw SSID uitzend? Geen Range extenders ergens tussen?
eveneens ja
Wellicht kan je iets uit je logging halen op je MikroTik.
Niks zinnigs in kunnen vinden.
Maakt niet uit. Ga nu eerst maar eens het SSID veranderen en dan één voor één dat SSID opvoeren in mijn clients. Ik heb het idee dat het één van de clients is die het netwerk plat trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de laatste firmware in Mikrotik geladen? Dat moet nu 6.39.2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:13:
Heb je de laatste firmware in Mikrotik geladen? Dat moet nu 6.39.2 zijn.
Ja, en het probleem kunnen reproduceren met Asus met DD-WRT met zelfde SSID / passphrase. Nu ander SSID (op de Asus) en stabiel netwerk, zo maar de MikroTik weer terug hangen en dan één voor één de clients connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Update: nadat ik de Motorola telefoons van de kids heb vervangen door iPhones is het probleem weg. Heb er niet direct een reden voor kunnen vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, niet alle mobiele telefoons werken "perfect" met Mikrotik. Er zijn wel tweaks daarvoor, maar dat moet je in het Mikrotik forum op zoeken.
Pagina: 1