Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb paar jaar terug een laptop gekregen met een illegale windows 7 pro sp1 erop. Dat ging een paar jaar goed, maar nu 1 jaar geleden zegt die dat ik een illegale versie heb en naar legaal moet gaan.

Nu is mijn vraag, kan ik ook gewoon de windows 7 home legaal halen en dan die productsleutel invoeren?
En als ik dat doe, gaat die dan eerst mijn illegale versie verwijderen en dan de legale versie erop zetten? En komt er geen gedoe dan omdat ik een andere windows 7 versie neem.

Ik heb namelijk een oude laptop met maar 37 gb aan geheugen op de c schijf, die al volstaat door alles wat erop staat vanuit windows zelf.

Ik wil na over naar windows 10 home, die ik als student gratis kan krijgen op me laptop. Alleen omdat ik nu een illegale versie heb zal dat waarschijnlijk nog niet lukken, dus vandaar dat ik wil weten of ik overkan naar windows 7 legaal en daarna de upgrade naar windows 10 kan doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7 pro sp1.
64-bit system
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU p8400 @2.26Ghz 2.27Ghz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niks, omdat ik vrees dat me laptop te weinig geheugen heeft of zal crashen door de overgang naar een andere windows versie

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:20
Waarom geen clean install? Met Windows 10?

Daarnaast werkt een home key niet op een Professional versie. Je zou dus óf een Professional key moeten aanschaffen of overstappen naar Windows 10. Met de laatste stap ben je beter af en meer future proof.

Misschien een andere harde schijf erin zetten voor de ruimte, als je toch opnieuw gaat installeren kan je beter investeren in een nieuwe harde schijf of SSD met genoeg ruimte. De processor is ook niet zo spannend, ik weet niet hoe veel RAM geheugen je hebt maar je zou even de system requirements van Windows 10 op kunnen zoeken om te kijken of jouw laptop het aankan.

NINJA EDIT :
Het kan trouwens ook zo zijn dat nu een OEM key is ingesteld, als illegale. Een andere key dan OEM gaat dan ook niet werken. Ik zou een herinstallatie doen.

[ Voor 12% gewijzigd door ak0nnmgn op 30-06-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb naar de systeemeisen gekeken van windows 10 en het is mogelijk, alleen heb ik 227 mb geheugen vrij en je moet 20 GB hebben.

Als ik overga naar windows 10, verwijderd die dan de oude windows versie en zet dan de nieuwe erop. of moet er eerst genoeg ruimte vrij zijn voor windows 10 te kunnen installeren.
En zoja, hoe kan ik dan mijn pc helemaal leegmaken, dus alles wissen ?
Of is dat een clean install?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:23
Hoeveel geheugen heeft je laptop eigenlijk?
(Geheugen is iets heel anders dan (vrije) opslagruimte. Opslag staat op je harddisk, of usb-stick, sd-kaartje enz. Geheugen is RAM; geheugen is leeg als je je computer uit zet. Wat er in je geheugen staat is dus altijd iets tijdelijks.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:29:
Ik heb naar de systeemeisen gekeken van windows 10 en het is mogelijk, alleen heb ik 227 mb geheugen vrij en je moet 20 GB hebben.

Als ik overga naar windows 10, verwijderd die dan de oude windows versie en zet dan de nieuwe erop. of moet er eerst genoeg ruimte vrij zijn voor windows 10 te kunnen installeren.
Mijn advies. Prik er een ssd in van 120GB, of 240.. (als die er nog niet in zit) En installeer daar schoon windows 10 op.

Zonder een geheel lege schijf, of in ieder geval een die niet barstens vol zit gaat het niet goed lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het beste is om even te kijken in je system properties. Rechts-klik op Computer en kies dan Properties.

Voorbeeldje van die van mij met wat gegevens geanonymiseerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wCkurYyaFMRojAy9SQ07geVb/full.png

Wat belangrijk is, is vooral "Installed memory (RAM)". Als je een Windows 10 wil installeren dan wil je echt 8GB of meer hebben. Het draait wel op 4GB maar als je dan een paar programma's open hebt ga je merken dat de machine opeens een stuk trager wordt omdat hij het niet allemaal meer in het geheugen kwijt kan. Vooral het switchen tussen verschillende openstaande programma's kan dan tergend traag worden - helemaal als je een ouderwetse harde schijf erin hebt en geen SSD.

Als je bijvoorbeeld 4GB hebt... Dan zou ik aanraden dat te upgraden naar 8GB, de harde schijf vervangen door een 256GB SSD, en dan vers Windows 10 erop installeren. Dan kan je weer een paar jaar vooruit en haal je het maximale uit die machine wat eruit te halen is.

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 30-06-2017 16:55 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Advies, koop een SSD en een USB caddy voor je oude disk. Bouw de SSD in en installeer Windows 10. Je oude HD in de USB Caddy en je kan je documenten veilig terug halen.

Windows 10 met SSD op een oude laptop is alsof je opeens een Ferrari hebt in plaats van een Lada. Het maakt zo veel verschil uit, ongelovelijk gewoon.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 20:02
Ik zou die caddy niet doen. Waarschijnlijk passen alle documenten wel op een USB stickje van de Aldi (aangezien de harddisk zelf al niet groot is)

Ik zou ook een SSD kopen, desnoods de goedkoopste want je hebt het toch niet nodig. Voor een euro of 80 ben je dan wel klaar. Even er in schroeven, Windows installeren en klaar. De licentiecode van school kan je daarvoor gebruiken (Windows 10 Education)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:53:

Wat belangrijk is, is vooral "Installed memory (RAM)". Als je een Windows 10 wil installeren dan wil je echt 8GB of meer hebben. Het draait wel op 4GB maar als je dan een paar programma's open hebt ga je merken dat de machine opeens een stuk trager wordt omdat hij het niet allemaal meer in het geheugen kwijt kan. Vooral het switchen tussen verschillende openstaande programma's kan dan tergend traag worden - helemaal als je een ouderwetse harde schijf erin hebt en geen SSD.
Wat is dit nu weer? Minimaal 8GB RAM voor windows10???
Windows 7 en ook 8 hebben veel geheugen nodig, maar met 4GB doen ze het goed. Windows 10 daarentegen, heeft een erg goed geheugenbeheer.
Zo heb ik een EeePc met 1 GB Ram, en windows 7 had daar echt moeite mee. Nu staat windows 10 erop, en het gaat weer soepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Laatst online: 15:35
Mx. Alba schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:53:
Totaal niet mee eens, hier een HTPC met windows 10 en 2GB geheugen.
Staat 24 uur per dag aan met Sonarr, Radarr, Sabnzbd en een plex server, als ik via remote desktop inlog kan ik nog gewoon van alles tegelijk doen.

Mijn Laptop met windows 10 en zonder SSD heeft 4GB en die is nog nooit langzaam geworden omdat ik meerdere dingen tegelijk deed.

Als die van jou dat wel doet zou ik toch eens kijken wat er allemaal op de achtergrond draait bij jou want hij zou echt niet zomaar langzaam worden met 4GB geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Oké dan trek ik dat in want mijn ervaring is vooral met Windows 7... En een Win7 x64 op 4GB is echt niet vooruit te branden :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Als een systeem Win7 kan draaien kan het in principe ook Win10 draaien. That being said: Je kan een Win7 Pro niet downgraden naar een Home. Je kan deze ook niet upgraden naar een Win 10 non Pro. In beide gevallen moet je een clean install doen.

Bedenk ook even dat je studentenlicentie in de basis ook alleen maar geldig is zolang je student bent. Windows zal er nooit over komen klagen maar na je studies zou je licentietechnisch niet meer in orde zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Mx. Alba schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:43:
Oké dan trek ik dat in want mijn ervaring is vooral met Windows 7... En een Win7 x64 op 4GB is echt niet vooruit te branden :D
Met 1 GB draait Windows 10 32-bit als een zonnetje op ieder systeem met meer dan 1,5Ghz en een SSD. 2GB is beter maar Windows 7 kan er echt niet aan tippen. Geheugengebruik onder 7 is stukken beter dan Windows XP maar bij lange na niet zo goed als Windows 10.

Microsoft heeft met Windows 10 heel goed naar Linux gekeken en houdt zo veel mogelijk in geheugen in tegenstelling tot Windows 7 en Windows XP. Daarom draait het ook zo smooth op laag geschaalde hardware.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
@Wim-Bart
Kom op zeg, 1 Gig?
Als men hier hulp vraagt voor het samenstellen van een computer begint men met 4, maar minstens net zo vaak 8 (kan geen kwaad) en spreekt met regelmatig van 16 (als de computer serieus gebruikt gaat worden).
Hell, m'n browser gebruikt al meer dan 1 Gig, als hij een poosje open staat, met een paar tabs.

Ik wil overigens niet zeggen dat win10 niet kán draaien op 1 Gig, maar dan is wel de eerste vereiste een moderne snelle stabiele SSD, want er gaat heel wat geswapt worden, continu.

En zo'n SSD zit vast ook niet in de laptop. Laptop kan zo maar 10 jaar oud zijn, he?
Zou me ook niet verbazen als de laptop (chipset) sowieso niet meer dan 3 GB kan adresseren (ondanks dat er een 64-bit windows-versie op staat.)

Anyways, de topicstarter heeft wel aardig plusjes uitgedeeld, maar op de vraag hoeveel RAM er nou eigenlijk in die laptop zit, is geen antwoord gegeven.

Trouwens, eigenlijk vraagt TS alleen of er Win10 op de laptop gezet kan worden.
@Verwijderd : Het kan vast wel, maar zonder minstens 2 (maar eigenlijk 4) GB RAM en een snelle SSD zou ik het niemand aanraden.

[ Voor 8% gewijzigd door zetje01 op 01-07-2017 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

zetje01 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 03:14:
@Wim-Bart
Kom op zeg, 1 Gig?
Als men hier hulp vraagt voor het samenstellen van een computer begint men met 4, maar minstens net zo vaak 8 (kan geen kwaad) en spreekt met regelmatig van 16 (als de computer serieus gebruikt gaat worden).
Hell, m'n browser gebruikt al meer dan 1 Gig, als hij een poosje open staat, met een paar tabs.

Ik wil overigens niet zeggen dat win10 niet kán draaien op 1 Gig, maar dan is wel de eerste vereiste een moderne snelle stabiele SSD, want er gaat heel wat geswapt worden, continu.

En zo'n SSD zit vast ook niet in de laptop. Laptop kan zo maar 10 jaar oud zijn, he?
Zou me ook niet verbazen als de laptop (chipset) sowieso niet meer dan 3 GB kan adresseren (ondanks dat er een 64-bit windows-versie op staat.)

Anyways, de topicstarter heeft wel aardig plusjes uitgedeeld, maar op de vraag hoeveel RAM er nou eigenlijk in die laptop zit, is geen antwoord gegeven.

Trouwens, eigenlijk vraagt TS alleen of er Win10 op de laptop gezet kan worden.
@Verwijderd : Het kan vast wel, maar zonder minstens 2 (maar eigenlijk 4) GB RAM en een snelle SSD zou ik het niemand aanraden.
Je zal je verbazen, maar 1GB is voldoende om te Internetten, documentjes te typen en dergelijke met Windows 10. Een SSD zorgt er voor dat alle code uit EXE en DLL bestanden snel in geheugen staat, Windows 10 is namelijk heel erg goed met memory mapped bestanden vanaf een lokale disk (ook een reden om software nooit vanaf een netwerk share te starten). En inderdaad, 1GB is krapjes, maar het werkt. 2GB is natuurlijk stukken beter en zou ik persoonlijk aanraden, maar als het niet kan dan anders.

Overigens pakt Windows meer geheugen naar mate het meer geheugen heeft. Een Chrome sessie in een systeem met 2GB fysiek geheugen pakt minder dan zelfde tabbladen op een 4GB systeem. Dat heeft geheugen management.

Natuurlijk is meer geheugen altijd beter, maar wanneer je tegenwoordig leest dat 16GB toch het minste is, dan vraag ik me af of mensen wel weten hoe Windows met geheugen om gaat. Ja, er is software welke baat heeft bij 16 of 32 GB, maar tja niet iedereen is aan het renderen en spelen met RAW files of de hele dag aan het photo shoppen en met Virtuele machines aan het spelen.

Overigens, bij dat laatste is het wel leuk om te zien dat mensen kiezen voor andere tooling dan voor Hyper-V onder Windows 10. Door gebruik te maken van Hyper-V kan je met het zelfde geheugen 2 tot 4 keer zoveel VM's draaien doordat er op de achtergrond code/geheugen sharing plaats vindt waardoor er minder resources nodig zijn.

Heb overigens genoeg Core 2 Duo's met een 120GB SSD een mooi tweede leven gegeven. Upgraden naar 2GB geheugen, Windows 10 Home 32-bit er op en draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Laatst online: 18:20
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:29:

Een clean install is de harde schijf eerst leegmaken en dan opnieuw Windows installeren. Er zijn tal van tutorials op Youtube te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Wim-Bart schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 05:10:
[...]

Je zal je verbazen, maar 1GB is voldoende om te Internetten, documentjes te typen en dergelijke met Windows 10. Een SSD zorgt er voor dat alle code uit EXE en DLL bestanden snel in geheugen staat, Windows 10 is namelijk heel erg goed met memory mapped bestanden vanaf een lokale disk (ook een reden om software nooit vanaf een netwerk share te starten). En inderdaad, 1GB is krapjes, maar het werkt. 2GB is natuurlijk stukken beter en zou ik persoonlijk aanraden, maar als het niet kan dan anders.

Overigens pakt Windows meer geheugen naar mate het meer geheugen heeft. Een Chrome sessie in een systeem met 2GB fysiek geheugen pakt minder dan zelfde tabbladen op een 4GB systeem. Dat heeft geheugen management.

Natuurlijk is meer geheugen altijd beter, maar wanneer je tegenwoordig leest dat 16GB toch het minste is, dan vraag ik me af of mensen wel weten hoe Windows met geheugen om gaat. Ja, er is software welke baat heeft bij 16 of 32 GB, maar tja niet iedereen is aan het renderen en spelen met RAW files of de hele dag aan het photo shoppen en met Virtuele machines aan het spelen.

Overigens, bij dat laatste is het wel leuk om te zien dat mensen kiezen voor andere tooling dan voor Hyper-V onder Windows 10. Door gebruik te maken van Hyper-V kan je met het zelfde geheugen 2 tot 4 keer zoveel VM's draaien doordat er op de achtergrond code/geheugen sharing plaats vindt waardoor er minder resources nodig zijn.

Heb overigens genoeg Core 2 Duo's met een 120GB SSD een mooi tweede leven gegeven. Upgraden naar 2GB geheugen, Windows 10 Home 32-bit er op en draaien.
Daar valt geen speld tussen te krijgen.
Maar ook hier (een tweede leven) spreek je van 2GB, SSD,Win10.
En dan hadden die laptopjes vaak eerst 512 tot 1024MB , IDE-HDD, en b.v. Vista (want zo werden die krengen gewoon nieuw verkocht). Dan is jouw upgrade een verademing. Sterker nog, waarschijnlijk viel er voor het eerst een beetje normaal mee te werken, want ook geen bloatware meer.

(Het zal me ook niet verbazen als de TS een Dell van 10+ jaar oud heeft, 768 MB, IDE-HDD)
Ik zie trouwens geen IDE-SSD meer in de pricewatch. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Een IDE SSD is traag en nutteloos. Als die al verkocht worden, niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Arunia schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:42:
Een IDE SSD is traag en nutteloos. Als die al verkocht worden, niet aan beginnen.
Oh ja?
Als je een IDE-SSD traag en nutteloos vindt, hoe zou je dan een IDE-HDD omschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@zetje01 vergeleken met een sata versie. Daarbij zijn ze te duur voor wat je krijgt een nauwelijks sneller dan een IDE hdd.

[ Voor 49% gewijzigd door Arunia op 01-07-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Arunia schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:30:
@zetje01 vergeleken met een sata versie. Daarbij zijn ze te duur voor wat je krijgt een nauwelijks sneller dan een IDE hdd.
Vergeleken met s-ata?
Dat zei je niet, hè? Je zei echt letterlijk "ide-ssd is traag en nutteloos".

Trouwens, je kunt het niet vergelijken met een s-ata, want in je laptop zitten nou eenmaal óf p-ata óf s-ata aansluitingen. En ook nog stellen dat het nauwelijks sneller is dan een HDD, dat is je reinste kolder/bullshit/leugens, (iets zegt me dat je dat zelf ook wel weet) en geeft aan dat je nooit een p-ata SSD in een laptop hebt gehad: het is trouwens een verademing t.o.v. een HDD.
Tip: google eens 'access time'. (wederom, iets zegt me dat je dat ook wel weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
-

[ Voor 191% gewijzigd door Arunia op 01-07-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Arunia schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:24:
@zetje01 ik raad je even aan om je toon aan te passen in je tekst. Je doet aannames en bent erg denigrerend in je schrijven.
Daarbij gebruik je vaak "iets zegt me dat je dat zelf ook wel weet", dat kan ik tegen jou op je eerste uitspraak dan ook wel zeggen.

Ik heb voor een oudere laptop met pata zo'n ssd gehad en deze in een pc ook uitgeprobeerd. Beide was nauwelijks sneller dan met een normale hdd en zeker voor de prijs niet interessant.
Ofwel, het is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Mijn mening blijft dat het de prijs niet waard is.
Mijn mening is dat het een laatste redmiddel is om een oude laptop nog wat leven in te blazen.
Dat jij destijds nauwelijks verschil merkte met een HDD, dat zou kunnen, natuurlijk. Kan aan van alles liggen; slecht exemplaar, slechte controller, geen alignment (misschien was in die tijd het hele alignment verhaal niet/nauwelijks bekend en werd niet op gelet), of deed je benchmarks en zag je dat de maximum doorvoersnelheid van beide types tegen de doorvoersnelheid van de controller aan zat, en heb je daar de conclusie getrokken dat het nauwelijks scheel. ik kan nog wel dingen opnoemen, maar:

De access times van SSD duren misschien maar slechts 1/1000 tot 1/100 ten opzichte van die van een HDD.
En dat télt, want dat is nou precies wat je nodig hebt om windows soepel(er) te draaien op een (gegeven) oud systeem.

(En over m'n toon: ik was/ben gewoon eerlijk, en schreef wat ik dacht. Kijk, wij kennen elkaar niet persoonlijk (v.z.i.w.) maar je naam ken ik wel en ik schat dat je al 15 jaar (of langer) op dit computerforum rondloopt. Dan ga ik er ook van uit dat je een beetje verstand van zaken hebt, en als je dan schrijft dat een IDE-SSD traag en nutteloos is dan denk ik gewoon dat je eehhmm/sorry/slik/excuses/sorrysorry liegt, om wat voor reden dan ook. Dat je zelf zo'n SSD hebt gehad, en nauwelijks verschil hebt gemerkt met een HDD, dat kan ik namelijk niet geloven. Ik kan dat zelf niet verzinnen. Het gaat er bij mij niet in.
Maar voor het geval dat je het eerlijk meende: mijn excuses dat ik insinueerde dat je zit te liegen, en vervelend dat je je een teleurstellende ervaring met je SSD hebt gehad. In mijn beleving is de stap van HDD => SSD veel groter dan bijvoorbeeld Pentium => Core-i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Zoals voorgangers al schreven gaat het in dit soort situaties niet om pure doorvoer maar om accesstime van een SSD versus HDD. Dan te beseffen dat accesstime van een moderne SSD gelijkwaardig is of beter dan DRAM van 15 jaar geleden zou een SSD op een dergelijk systeem niet misstaan.

Maar investeren in een IDE uitvoering van een SSD is weggegooid geld. De hardware om de SSD heen zal minder lang meegaan dan de SSD zelf. En er spelen andere factoren, zo is een oud systeem gebalanceerd op alle componenten en de delays hierin, wat wanneer geheugen, processor en chipset opeens niet meer hoeven te wachten op data en code? Kunnen ze daar wel tegen??

Pagina: 1