Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

betrouwbare 2e hands laptop 350,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EW93
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-03 14:48
Na 5 jaar moeizame laptop ervaringen, (eerst Dell latitude e6400 momenteel acer aspire es1-511) ben ik erg toe aan een laptop die niet alles in slowmotion uitvoert. Zelfs browsen is op mijn acer al een opgave, ik heb nu een intel celeron N2830 met een cpu-z bench van; single: 346 en multi: 635. Ik dacht dat het beste zou zijn om een 2e hands laptop daarvoor op te zoeken. Ik kan genoeg informatie vinden over waar ik op moet letten als ik een 2e hands laptop koop, maar dit gaat allemaal over evt. beschadigingen etc. Wat ik niet vind is welke hardware betrouwbaar en heeft een lange levensduur, dat is waar ik naar op zoek ben. Is een thinkpad of een elitebook altijd een goede optie? Welke generatie core i5 processor is goed en waar herken ik het aan? etc.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik windows en werk met microsoft office en ga binnenkort R (statistiek) gebruiken. Daarnaast zou ik graag wat games kunnen spelen (niks al te zwaar).

Wat is je budget?
<350,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja maar dit hoeft de selectie niet te beperken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta in principe open, maar ik heb dus slechte ervaringen met voorgenoemde laptops, ik wijd dat aan de processors maar ik weet niet of dat terecht is.
Ik zat zelf te denken aan een laptop met een core i5, maar daar zijn er ook weer een boel verschillende van. Verder wil ik graag een scherm van minimaal 15", groter vind ik beter.
Ik heb op https://www.hardware4sale.nl rondgekeken en daar spraken me de lenovo thinkpad T520 or T530 me wel aan.

Concluderend: waar moet ik op letten bij mijn aankoop (welke series/hardware zijn goed?) en hebben jullie nog goede 2e hands winkels (een beetje garantie/service vind ik wel fijn).

Beste antwoord (via EW93 op 02-07-2017 16:56)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
EW93 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:19:
bedankt voor de antwoorden, @hoi1234 R blijkt niet zo'n heel zwaar programma te zijn, met 1GB RAM (ik heb 4GB DDR3) en 1 core moet het al prima te doen zijn. Maar dit is ook niet mijn grootste probleem met mijn laptop, het is gewoon dat hij erg traag is.

Hier nog een voorbeeld:
UserBenchmarks: Game 11%, Desk 17%, Work 12%
CPU: Intel Celeron N2830 - 11%
GPU: Intel HD Graphics (Bay Trail 0.667 - 0.854 GHz) - 1%
HDD: Seagate Momentus Thin 5400.9 2.5" 500GB - 41.9%
RAM: Kingston ACR16D3LS1KFG/4G 1x4GB - 12.7%
MBD: Acer Aspire ES1-511

Ik denk er nu over na om een SSD in m'n laptop te zetten, ook omdat ik deze mee kan verhuizen naar volgende modellen. Dan kan ik eerst kijken hoeveel dat mijn laptop verbeterd en als het nog steeds bagger is kan ik alsnog een 2e hands laptop kopen. Waar moet ik op letten bij een SSD?
Ik had dit gevonden: V&A aangeboden: Kingston SSDNow UV400 240GB (sorry, ik kon niet vinden hoe je een V&A in een pricewatch format giet)
kingston ssdnow uv400 schijnt compatibel te zijn met mijn laptop: https://www.mrmemory.co.u...r/aspire-notebook/es1-511
Alleen zag ik op youtube iemand die een SSD installeerde door een HDD te vervangen, terwijl ik een lege optische drive slot heb, kan de SSD daar ook in? (YouTube: How to Install a SSD in an Acer ES1-511-C59V Laptop
Moet passen. Jouw HDD die je nu hebt is een 2.5 inch formfactor en 7mm hoog, de SSD ook. Dus dat zou precies moeten passen. (ook in de hoogte) Er zijn alleen 2 dingen waar je op moet letten als je de SSD in de bay voor de optische drive wilt installeren.
1) Je hebt een hddcaddy nodig (bijv: http://hddcaddy.com/nl/ac...re-es1-511-hdd-caddy.html)
2) Hoogstwaarschijnlijk is de aansluiting sata 300. Je SSD is sata 600. Dat moet prima passen, maar zorgt er wel voor dat je SSD langzamer werkt. (Misschien niet merkbaar, maar als je sata 600 hebt, gebruik hem dan voor SSD)

Om aandachtspunt 2 op te lossen, kun je
1) De SSD op de plek van de hdd zetten en een losse USB 3.0 HDD behuizing scoren.
2) De SSD op de plek van de hdd zetten en de hdd in de hddcaddy in de bay van de optische drive.

Kanttekening: Ik heb geen idee of er überhaubt een sata600 poort in je laptop zit. Check dit eerst voordat je voor niks je hardeschijf gaat uitbouwen.

In jouw geval heb je trouwens een 2.5 inch SSD nodig die 7mm hoog is.

Alle reacties

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
je kunt ook hier in vraag en aanbod kijken. staan ook diverse thinkpads te koop...

...

Verwijderd

https://tweakers.net/aanb...sd-verlicht-tb-win-7.html

Ik heb deze laatst gekocht van desbetreffende Tweaker. 16GB RAM, Samsung 840 SSD en W10 Pro voor 300,- euro. Betrouwbare Tweaker met goede service en communicatie. Misschien wat voor jou. Heeft ook beeldschermen met jouw wenselijke formaat.

• hoi1234
Wat zijn de requirements van R? Je kunt namelijk ook eerst een SSD plaatsen. Dat moet een hoop schelen. Natuurlijk zal de laptop nooit echt snel worden, omdat de processor gewoon een instapmodel is en je misschien een zwaardere processor nodig hebt voor R, maar zolang R niet al te zwaar is wordt het in ieder geval werkbaar (als je niet beter gewend bent) Je kunt trouwens ook extra RAM plaatsen als je <4GB hebt. Kijk wel goed of het bij jouw specifieke model kan! Daarnaast moet je goed nadenken of je het waard vind om extra RAM te kopen. Als dit van het DDR3 type is, is dit niet automatisch in een nieuwe laptop te gebruiken, terwijl een SSD meestal wel mee kan, omdat 2.5 inch een veel gebruikte formfactor bij laptops is.

Als je toch een 2de hands wilt, zou ik eerst uitzoeken wat R voor hardware requirments stelt. In principe zijn alle i5's prima voor simpel gebruik, een i3 moet ook zeker voldoen maar kan me voorstellen dat een statistiekprogramma wat zwaarder is. Zorg er in ieder geval voor dat je een SSD hebt. Dit scheelt een hoop als je veel van je schijf moet laden. (windows, apps ed)

Als jij dus uit zou willen zoeken wat de systeemrequirements zijn van R (kan het zo snel niet vinden), dan kunnen we een beter advies uitbrengen. Het hangt er namelijk erg van af van hoe CPU intensief R is, wat ik zou aanraden.

[ Voor 37% gewijzigd door hoi1234 op 30-06-2017 21:43 . Reden: RAM toegevoegd + verhaal duidelijker ]

• EW93
bedankt voor de antwoorden, @hoi1234 R blijkt niet zo'n heel zwaar programma te zijn, met 1GB RAM (ik heb 4GB DDR3) en 1 core moet het al prima te doen zijn. Maar dit is ook niet mijn grootste probleem met mijn laptop, het is gewoon dat hij erg traag is.

Hier nog een voorbeeld:

Ik denk er nu over na om een SSD in m'n laptop te zetten, ook omdat ik deze mee kan verhuizen naar volgende modellen. Dan kan ik eerst kijken hoeveel dat mijn laptop verbeterd en als het nog steeds bagger is kan ik alsnog een 2e hands laptop kopen. Waar moet ik op letten bij een SSD?
Ik had dit gevonden: V&A aangeboden: Kingston SSDNow UV400 240GB (sorry, ik kon niet vinden hoe je een V&A in een pricewatch format giet)
kingston ssdnow uv400 schijnt compatibel te zijn met mijn laptop: https://www.mrmemory.co.u...r/aspire-notebook/es1-511
Alleen zag ik op youtube iemand die een SSD installeerde door een HDD te vervangen, terwijl ik een lege optische drive slot heb, kan de SSD daar ook in? (YouTube: How to Install a SSD in an Acer ES1-511-C59V Laptop

Acties:
  • Beste antwoord

• hoi1234
EW93 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:19:

Hier nog een voorbeeld:

Moet passen. Jouw HDD die je nu hebt is een 2.5 inch formfactor en 7mm hoog, de SSD ook. Dus dat zou precies moeten passen. (ook in de hoogte) Er zijn alleen 2 dingen waar je op moet letten als je de SSD in de bay voor de optische drive wilt installeren.
1) Je hebt een hddcaddy nodig (bijv: http://hddcaddy.com/nl/ac...re-es1-511-hdd-caddy.html)
2) Hoogstwaarschijnlijk is de aansluiting sata 300. Je SSD is sata 600. Dat moet prima passen, maar zorgt er wel voor dat je SSD langzamer werkt. (Misschien niet merkbaar, maar als je sata 600 hebt, gebruik hem dan voor SSD)

Om aandachtspunt 2 op te lossen, kun je
1) De SSD op de plek van de hdd zetten en een losse USB 3.0 HDD behuizing scoren.
2) De SSD op de plek van de hdd zetten en de hdd in de hddcaddy in de bay van de optische drive.

Kanttekening: Ik heb geen idee of er überhaubt een sata600 poort in je laptop zit. Check dit eerst voordat je voor niks je hardeschijf gaat uitbouwen.

In jouw geval heb je trouwens een 2.5 inch SSD nodig die 7mm hoog is.

• EW93
bedankt voor de hulp, ik heb besloten om voor optie 1 te gaan, een caddy lijkt me met mijn uitvoering niet handig (geen bezels etc. en een HDD case is goedkoper dan een caddy). Ik heb flink rondgekeken op internet maar ik kon niet vinden wat voor sata port ik had, maar ook al zou ik slechts een sata 300 hebben, dan zou het alsnog maar 3x zo snel zijn als nu. Daar komt nog bij dat ik de ssd gewoon mee zou kunnen nemen naar volgende laptops.

[ Voor 5% gewijzigd door EW93 op 02-07-2017 16:59 . Reden: meer redenen voor optie 1 ]

Pagina: 1