Asus Z170 pro gaming start niet met Videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Topicstarter
Beste Tweakers, Tweaksters,

Ik zit met een merkwaardig probleem. Ik heb de volgende onderdelen nieuw aangeschaft:

Seasonic platinum series 760W.
Asus Z170 pro gaming.
Asus rog strix gtx 1080.
Intel core i3 6300

Op dit systeem (minus de videokaart) type ik dit bericht in. Met andere woorden, het systeem werkt. Ik heb memtest386+ versie 5.01 in deze configuratie 2,5 uur gerund, geen problemen.

Als ik nu de videokaart op het mobo prik, de 2 voedingskabels (6 en 8 pins) aansluit en daarna het systeem weer opstart zie ik, zodra ik de voeding weer aansluit en aanzet, de ledjes die op het mobo zitten aangaan. Maar daarna is het over. Ik klik op de knop om het systeem aan te zetten, maar daar reageert het mobo niet op. De fans gaan niet draaien, er gebeurt verder niets.
Verwijder ik de videokaart weer, dan start het systeem netjes op en kan ik weer alle programma's (zoals chrome om dit alles in te typen) starten.
Ik heb op het moederboard 2 keer 4 pens aansluiting voeding aangesloten en de 24 pins voeding ook, en uiteraard toen de videokaart erin zat, waren de 6 en 8 pins voeding ook aangesloten. Ik heb de tweede in plaats van de eerste PCIE aansluiting geprobeerd, resultaat was hetzelfde. Ik heb bijna gelijkt gespeccte videokaart geleend, zelfde resultaat (in het andere systeem werkte hij na opnieuw aansluiten weer goed).

Op deze pagina:
http://www.tomshardware.c...o-gaming-gpu-working.html
wordt een oplossing gesuggereerd (stel in de bios in dat je output via PCIE loopt, save de bios en boot dan weer op). Probleem daar is dat je niet de bios kan opslaan, zonder opnieuw te starten. Ik moet uiteraard, na deze setting veranderd te hebben, de videokaart erin bouwen (want met de videokaart kom ik dus nergens ook niet in de bios) en ik hoop dus dat ik op het goede moment uitschakel, wanneer het systeem wel de setting heeft ingesteld, maar nog niet opnieuw is gestart en gemerkt heeft dat er geen PCIE kaart inzit.

Iemand enig idee?

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Neem even Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door, dit is een handige guide die alle facetten bespreekt bij niet opstartende PC's. Kijk niet naar de datum, het topic is inderdaad niet van vandaag of gisteren, maar de informatie die er in staat, is wel degelijk nog courant, daar is in de laatste jaren 0 in veranderd namelijk (if at all).

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
CH40S schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:55:
Neem even Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door, dit is een handige guide die alle facetten bespreekt bij niet opstartende PC's.
Vergeten te melden, deze had ik al doorgekeken, maar daar zat de oplossing helaas niet bij. Oh, en ik zie dat ook ben vergeten te melden dat het geheugen (staat op de qvl van dit mobo) deze is:
https://tweakers.net/pricewatch/415202/crucial-ct4g4dfs8213.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De guide is ook niet om antwoorden te geven, maar om tips en adviezen te geven, wat je wanneer zoal kan testen. Die guide helpt jou dus bij het uitsluiten waar het probleem zit, dat jouw PC niet opstarten wilt. ;)

Overigens is 2,5 uur memtest86+ draaien bij lange na niet voldoende om het RAM goed te testen, daar gaat minstens 24 uur (en dus veel meer passes) overheen zitten. Ik ga er vanuit dat je 8-16GB RAM in je PC hebt zitten, dan is 2,5 uur echt veel te weinig.

Aangezien de PC wel boot als de GPU losgekoppeld is van de PC, weet je dus eigenlijk al dat de problemen waarschijnlijk in de GPU zitten. Je kan dit 100% uitsluiten als je de GPU in een andere PC test (dit staat ook vermeld in de guide die ik gaf). Hoeft niet een PC te zijn die je zelf hebt immers, zolang je maar kan testen en de POST door komt met de GPU. :)

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

Als fans en dergelijke niet eens gaan draaien (van het hele systeem) denk ik toch richting kortsluiting.

Gezien je het zelfde resultaat krijgt met een andere videokaart, kun je dus richting moederbord of voeding denken.

Je geeft aan een videokaart van een ander systeem te hebben gebruikt om te testen, misschien kun je zo ook andere onderdelen even cross-testen;

- voeding van die andere PC in je huidige
- die GTX 1080 in die andere PC
- voeding van je huidige systeem in die andere PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:42:
Als fans en dergelijke niet eens gaan draaien (van het hele systeem) denk ik toch richting kortsluiting.
Maar dan zou ik ook verwachten dat er geen ledjes gaan branden op het mobo, maar dit mobo heeft extra ledjes voor het mooie en ook die staan allemaal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 15:00

rdejongjr

Gnome

Dhurr, dikke vingers, dubbelpost

[ Voor 87% gewijzigd door rdejongjr op 30-06-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 15:00

rdejongjr

Gnome

Toevallig aangesloten via displayport kabel van startech of delock?
Haal de Dp kabel eens los?

Sommige monitoren geven 3-5v over pin 20 retour, meeste grafische kaarten hebben daar een hekel aan.

Als hij dan wel aan wil kun je achteraf prima de kabel aansluiten en uiteindelijk vervangen voor een merk/model welke pin 20 los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
rdejongjr schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 17:53:
Toevallig aangesloten via displayport kabel van startech of delock?
Haal de Dp kabel eens los?

Sommige monitoren geven 3-5v over pin 20 retour, meeste grafische kaarten hebben daar een hekel aan.

Als hij dan wel aan wil kun je achteraf prima de kabel aansluiten en uiteindelijk vervangen voor een merk/model welke pin 20 los laat.
Helaas, ik gebruik dvi... ;(

Pagina: 1