Toon posts:

Nieuwe monitor, maar wat voor soort?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik een 1080p Full HD monitor (4-5 jaar in bezit) en wil deze graag upgraden. Mijn huidige specs zijn: GTX 1060 met 6GB en i5 6600k. Budget voor monitor is maximaal 500-600 euro.
Ik heb is rondgekeken op internet en heb verschillende soorten monitors gezien, die vooral zijn uit te splitsen naar:
  • 1080p
  • 1440p
  • 4k (UHD)
Bij deze modellen kan gekozen worden voor:
  • Inch grootte
  • 60 hz t/m 144hz
  • Gsync of Freesync
  • Ultrawide of 16:9
  • Curved of niet Curved
Waar ik mijn monitor vooral ga voor gebruiken is films kijken, youtuben en gamen en misschien in de toekomst grafisch design. Hierbij wil ik wel vermelden dat ik de laatste tijd wat minder game en niet zulke zware spellen: Overwatch, World of Warcraft en Runescape. Daarnaast hoef ik deze spelen niet perse op de hoogste instellingen te spelen.

Op basis daarvan stel ik de volgende eisen:
  • Ultrawide scherm
  • 4k
  • Freshrate maakt in principe niet uit maar geen Gsyns (vind ik te duur en is alleen voor gaming)
  • Curved of niet?
  • Goed verstelbaar, voornamelijk in hoogte
Mijn vragen aan jullie:
Zijn mijn eisen logisch voor het beschreven gebruik?
Hoeveel inch is benodigd om een curvedscherm 'nuttig' te maken?
Is een curved scherm ook mooi en bruikbaar voor het kijken van films vanuit mijn bed (ongeveer 3-4 meter afstand?
Welke modellen raden jullie aan?

Alvast bedankt!

Poterhoad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ik vraag me af of jouw GPU zometeen op 4K nog wel vloeiend de genoemde games kan weergeven. De benchmarks voor Overwatch zijn waarschijnlijk het "zwaarste" maar ook WoW moet je even natrekken.

Ik ben zelf geen fan van curved; als je er niet netjes voor zit, krijg je best een visuele verstoring, zeker als je naar rechte vlakken moet kijken.

En als laatste: zoek een IPS scherm zodat je (afhankelijk van de prijs) een goede kleurkwaliteit hebt voor je toekomstig grafisch design maar ook hoge-resolutie films zoals je collectie BluRay-discs.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
Als je je scherm relatief veel gebruikt voor films / YouTube kijken en relatief weinig voor gamen en je er ook nog eens vaak zo ver vanaf zit, is het dan niet bijna beter om voor een 40+ inch scherm en dus tv te gaan? Film kijken op een 32 inch scherm van 4 meter afstand lijkt me weinig indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:53:
ik vraag me af of jouw GPU zometeen op 4K nog wel vloeiend de genoemde games kan weergeven. De benchmarks voor Overwatch zijn waarschijnlijk het "zwaarste" maar ook WoW moet je even natrekken.

Ik ben zelf geen fan van curved; als je er niet netjes voor zit, krijg je best een visuele verstoring, zeker als je naar rechte vlakken moet kijken.

En als laatste: zoek een IPS scherm zodat je (afhankelijk van de prijs) een goede kleurkwaliteit hebt voor je toekomstig grafisch design maar ook hoge-resolutie films zoals je collectie BluRay-discs.
Zoiets had ik ook al ergens gelezen, maar zoals ik al in topic aangeef, hoeft het niet van mij niet allemaal op ultra, high/medium is voor mij ook genoeg.

Ik twijfel heel erg nog over curved, maar als ik het ook gebruik voor 2-4 meter afstand films kijken is denk ik toch een flat monitor beter. Dat gedeelte over IPS is inderdaad een goeie, bedankt!
Wekko306 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:02:
Als je je scherm relatief veel gebruikt voor films / YouTube kijken en relatief weinig voor gamen en je er ook nog eens vaak zo ver vanaf zit, is het dan niet bijna beter om voor een 40+ inch scherm en dus tv te gaan? Film kijken op een 32 inch scherm van 4 meter afstand lijkt me weinig indrukwekkend.
Alleen bij het kijken van films/serie ga ik er 2-4 meter vanaf zitten en lang niet altijd. Youtube doe ik vaak gewoon vanaf mijn bureaustoel. Ik denk daarom dat 32 - 34 inch wel prima hiervoor is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2017 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Grappig om te zien dat je ongeveer dezelfde zoektocht hebt als ik de afgelopen 2 dagen.
Mijn keuze is uiteindelijk hierop gevallen: pricewatch: Iiyama XB2783HSU Zwart

- 27"
- AHVA (betere zwartwaarden dan IPS maar qua kijkhoeken vergelijkbaar)
- Verstelbaar in hoogte en PIVOT (90 graden draaibaar)
- Genoeg aansluitpoorten
- Mat
- 75Hz
- 4ms
- Hoge helderheid + hoog contrast

Daarnaast ook goed verkrijgbaar, niet alleen bij kleine shops maar ook gewoon Coolblue/Bol.com, vind ik toch altijd wel een fijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Tom.Gerritse schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:35:
Grappig om te zien dat je ongeveer dezelfde zoektocht hebt als ik de afgelopen 2 dagen.
Mijn keuze is uiteindelijk hierop gevallen: pricewatch: Iiyama XB2783HSU Zwart

- 27"
- AHVA (betere zwartwaarden dan IPS maar qua kijkhoeken vergelijkbaar)
- Verstelbaar in hoogte en PIVOT (90 graden draaibaar)
- Genoeg aansluitpoorten
- Mat
- 75Hz
- 4ms
- Hoge helderheid + hoog contrast

Daarnaast ook goed verkrijgbaar, niet alleen bij kleine shops maar ook gewoon Coolblue/Bol.com, vind ik toch altijd wel een fijn idee.
Kleine shops zijn over het algemeen geen probleem. Ik zou me daar niet op kapotstaren.

Het scherm wat je hebt uitgezocht heeft (maar) een resolutie van 1080p met 60Hz en niet de geadverteerde 75Hz, dat krijg je alleen bij lagere resoluties. Mijn ervaring is dat 1080p erg laag is op 27" tenzij je er ver van af zit. Aansluitmogelijkheden mist de DP aansluiting, dit wordt bij videokaarten steeds meer gangbaar (ik heb bijvoorbeeld alleen nog DP en HDMI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En dat scherm is al weer 4 jaar op de markt. Zou als ik nu voor een 27" zou gaan toch een wat modernere 2560x1440 pakken. 4K op dat formaat kan, maar dan moet je wel gaan scalen wil je 't leesbaar houden (en dat ziet er vaak niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:59:
[...]

Kleine shops zijn over het algemeen geen probleem. Ik zou me daar niet op kapotstaren.

Het scherm wat je hebt uitgezocht heeft (maar) een resolutie van 1080p met 60Hz en niet de geadverteerde 75Hz, dat krijg je alleen bij lagere resoluties. Mijn ervaring is dat 1080p erg laag is op 27" tenzij je er ver van af zit. Aansluitmogelijkheden mist de DP aansluiting, dit wordt bij videokaarten steeds meer gangbaar (ik heb bijvoorbeeld alleen nog DP en HDMI).
In mijn situatie:
- Net een Xbox gekocht voor aan de TV beneden
- Bijna afgestudeerd dus geen nood meer om heel veel documentwerk te doen
- Heb er ook nog een laptop naast
- GTX1060 trekt wel 1440 maar liever 1080 met hogere FPS

Denk ik dat dit een mooi scherm is voor een goede prijs (max €280). Of heb jij betere alternatieven met:
- In hoogte verstelbaar
- Matte coating
- GEEN TN
- Lage responstijd

Ik hoor graag je advies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Response tijd die wordt vermeld bij schermen is een kleine indicatie hoe een scherm presteerd en eigenlijk tegenwoordig totaal niet representatief. Wil je de echte performance weten dan zal je een review van dat scherm moeten lezen. Kijk bijvoorbeeld eens op tftcentral.co.uk.
Geen TN kan ik mij helemaal in vinden :P.

Ik zou een Dell U2515H aanraden, maar die zit over je budget, is 1440p en is niet 27". Als die 27" geen eis is dan zijn er volgens mij genoeg schermen die beter presteren. Als het wel een eis is dan zal het niet heel vee beter worden dan wat je hebt uitgezocht, je kan helaas niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:27:
Response tijd die wordt vermeld bij schermen is een kleine indicatie hoe een scherm presteerd en eigenlijk tegenwoordig totaal niet representatief. Wil je de echte performance weten dan zal je een review van dat scherm moeten lezen. Kijk bijvoorbeeld eens op tftcentral.co.uk.
Geen TN kan ik mij helemaal in vinden :P.
Dat van die responstijden was ik me inderdaad van bewust, maar echte reviews van veel schermen kon ik zo niet vinden. Helemaal niet op Tweakers.net, en een beetje op Hardware.info.
Ik zou een Dell U2515H aanraden, maar die zit over je budget, is 1440p en is niet 27". Als die 27" geen eis is dan zijn er volgens mij genoeg schermen die beter presteren. Als het wel een eis is dan zal het niet heel vee beter worden dan wat je hebt uitgezocht, je kan helaas niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
27" is op zich geen harde eis, maar van 22 naar 25" gaan leek me niet echt een hele verbetering. Daarnaast leek me 1440 op 25" klein worden, maar dat is puur theoretisch. Andere mogelijkheid voor mij was nog de pricewatch: BenQ BL2420PT Zwart maar die heeft maar een 24" scherm.
Op 24 en 25" gebied is er inderdaad meer beschikbaar en mogelijk. Echter is het budget voor mij wel vast (heb er gewoon niet meer voor over nu de situatie gaat veranderen naar TV gaming met console) en zou ik dan een mooi groot strak scherm wel fijn vinden. Ik neem je gedachte wel mee!
Nog andere tips met genoemde wensen?

[ Voor 5% gewijzigd door Tom.Gerritse op 30-06-2017 15:43 ]

Pagina: 1